Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Onderschat mensen niet, sommige saboteren de boel express door zoveel mogelijk onder de radar fout te doen en in vraag te stellen.

Heb er hier zo eentje gehad, die dan als de problemen boven kwamen en de deadlines overschreden werden poeslief ging vragen aan de manager "hoe het met hem ging" en of hij "zijn job nog fijn vond".

Mensen zijn doorgaans gewoon slecht.

Je hebt er die wel goed willen doen, maar dan doorgaans zo hard sucken.

Dat consultantgedrocht van weleer, met al zijn masters, maar suckerde suck in het kwadraat. Enthousiast was die wel.
Soms komen we nog zaken van hem tegen, zoals vandaag. => revert en opnieuw maken.

Hoe oud was ze? Schoolverlater met de nodige diploma's? Een jong iemand heeft zo geen agenda. Diploma's, wat zijn die nog waard tegenwoordig? Daar zit het grootste probleem?
Zulke staffe verhalen hoor ik alom.

Laatst bewerkt:
Eind twintig-begin dertig? Maar ze kwam bij ons omdat ze zogezegd op haar vaste dienst niet tevreden was, men was veel te streng voor haar etc. Maar ze liegt sowieso over een aantal zaken, dat is wel duidelijk geworden. Ook manipulatief naar mensen toe die nogal soft van aard zijn. Regelmatig niet naar kantoor komen om de verplichte dag omdat ze zich niet goed voelde, maar het dan aan niemand laten weten. Heel veel rek op de afspraken. Ook nooit met de collega's een beetje sociaal proberen doen. Als je opleiding gaf random ineens met makelaars bellen over huizen van 500k terwijl ze uiteindelijk ergens is gaan huren, maar zo echt random in het midden van je uitleg... Maar dan wel zogezegd heel graag bij ons willen blijven. Hield geen steek.

Vooral veel uiterlijk vertoon maar eigenlijk geen nagel om aan haar gat te krabben. Dikke BMW leasen die ze amper kon betalen. Dat soort dingen.

En dus veel werk verzetten zogezegd, maar 0 moeite doen om dat ook juist te doen.

Ik moet ze niet meer tegenkomen.

Ergernis 1: Tijdje terug collega aan het zagen over "druk druk" en "ik weet niet waar beginnen of wat eerst doen"

Ik had het gevoel dat ik nog wel wat erbij kon nemen dus gezegd "Als je hulp nodig hebt, zet maar op mail en ik bekijk het eens"

Deze week gesprek met men chef en die zegt "Zijt ge aan het aftellen naar eind van t jaar of scheelt er iets? Ik zie niemeer zoveel vordering, het werk gaat precies niemeer zo vlot"
Ik leg hem uit dat ik collega x aan het helpen ben en toon de mail waarvoor hij hulp kon gebruiken

Chef: "Die heeft momenteel minder werk liggen dan u en minder gepland komende weken" 😮‍💨
dus hij al die dossiers terug naar collega x over gemaakt

Ergernis 2: die collega die mij vandaag aanspreekt om te vragen waarom ik ben gaan zagen bij de chef over dat bijkomende werk want "Ge hebt toch zelf voorgesteld om iets over te nemen"

Wtf kerel

Eind twintig-begin dertig? Maar ze kwam bij ons omdat ze zogezegd op haar vaste dienst niet tevreden was, men was veel te streng voor haar etc. Maar ze liegt sowieso over een aantal zaken, dat is wel duidelijk geworden. Ook manipulatief naar mensen toe die nogal soft van aard zijn. Regelmatig niet naar kantoor komen om de verplichte dag omdat ze zich niet goed voelde, maar het dan aan niemand laten weten. Heel veel rek op de afspraken. Ook nooit met de collega's een beetje sociaal proberen doen. Als je opleiding gaf random ineens met makelaars bellen over huizen van 500k terwijl ze uiteindelijk ergens is gaan huren, maar zo echt random in het midden van je uitleg... Maar dan wel zogezegd heel graag bij ons willen blijven. Hield geen steek.

Vooral veel uiterlijk vertoon maar eigenlijk geen nagel om aan haar gat te krabben. Dikke BMW leasen die ze amper kon betalen. Dat soort dingen.

En dus veel werk verzetten zogezegd, maar 0 moeite doen om dat ook juist te doen.

Ik moet ze niet meer tegenkomen.

Klinkt als een psycho bitch.

Die zijn leuk. Tot ze die bij u plaatsen.

Nu, waarom niet gewoon buitenflikkeren...

Ook overheid zekers.
Hier zitten ook zoveel figuren met niks meerwaarde. Niet statutair, zelfs die laten ze maar begaan.
Ook eer sommige consultants, die hopen geld kosten, buitenliggen.

Maar overal lopen er tegenwoordig van die hopeloze figuren rond.
Komen gewoon chill wat dingen stuk maken. Nergens echt besef van. Diploma uit een automaat gehaald. De stomste opdrachten zijn nog te moeilijk. Menen wsl dat ze goed bezig zijn.

Jup, statutair. Ze moeten die een jaar bij ons houden. Dus ze zit nu in een ander team wel, maar daar zijn ze nu wel gewaarschuwd. Maar ja, in welke mate...

Tis een niveau C en ze zegt dat ze voor haar proeven voor A geslaagd is. Maar ik kan dat niet geloven...

Was het maar zo simpel. Er is uiteraard een interne dev standaard met componentjes/knopjes/kleurtjes. Die zitten allemaal pre-fabricated in de gecentraliseerde account. Die met SSO gelinkt is.

Een free license in figma wil zeggen dat ik buiten die account val en van scratch moet starten. Ook zou het voor dev wat shitstorm worden want de helft van die mannen is te tam om JIRA te checken en logt gewoon in figma in en kijkt eens en knutselt dan wat... Maar goed, als ze maar 20% allocated zijn, kun je blijkbaar moeilijk verwachten dat ze in jira gaan kijken. Of dat ze naar dailies komen of sprint reviews bijwonen. As said before, professionalisme is hier ver te zoeken.

De designs in figma zijn goed en uitgebreid, maar het duurt altijd 16 weken om een knop te verzetten of wat pagina's te herschikken. En als je dan van die devs hebt die 20% gealloceerd zijn op je project en gewoon op random vrijdagen eens in figma gaan loeren om nog eens aan een pagina te werken, dat werkt natuurlijk enkel als die wat up to date zijn...

Mijn MS paint werk was dus wel degelijk: Login in Figma, pak screenshot, plak in paint, pas wat knoppen aan, zend naar devs via teams EN email EN JIRA. In de hoop dat ze het juiste implementeren.

Maar goed, juist email gekregen van madammeke dat ze in het weekend en gisterenavond alles gefixt heeft. Alles ziet er nu wel goed uit. Blijkbaar is 'MS Paint screenshots' naar dev sturen voldoende pressure om UX in gang te doen schieten... Nu is het aan mij om nog een keer alle JIRA ticketjes te updaten en dev nog eens wat extra te verwarren met yet another update...
Ik heb de common components/elementen ofwel uit de CDX library gehaald, ofwel met copy-paste uit een vorige figma mock-up van de designer getrokken.

Dat snel herschikken had ik eerst ook moeite mee, maar dat ging een pak vlotter toen ik aan beter "frame management" en groeperen van elementen deed.

Voor kleine wijzigingen zou ik het ook wel gewoon in paint doen als ik anders een volledig scherm in Figma eerst zou moeten nabouwen (of zelfs draw.io heb ik in het verleden al gebruikt daarvoor).

Eigen ergernis: ik ben héél responsief op emails en chats. Als ik niet dezelfde dag kan antwoorden, stuur ik wel al een bericht dat ik er bv later deze week op terugkom (naar gelang prioriteit - en dan doe ik dat ook).

Toch is er een collega die voor niet-urgente zaken een paar uur later dan weer stuurt "just checking - any news on this?", en het zijn écht geen urgente zaken. Ik moet nu altijd eerst eens een paar keer diep in en uit ademen bij zo'n onnozele en overbodige reminder om niet al te passief-agressief uit mijn krammen te schieten. Da's dezelfde inboxvervuiler die op iedere mass email een reply all met "Thank you!" stuurt.

Ancien statutair die al een jaar + niemeer is komen opdagen wegens ziekte. Is wel altijd in orde met het melde van zijn ziekte.

Is serieus begonnen sinds zijn vriendin haar zelfstandig beroep van de grond is gekomen. Dus als oplossing gaan ze hem vervroegd in pensioen gooien.

Kerel is nog niet eens in de 50 maar de ze vinden hier totaal geen oplossing om heb te kunnen ontslaan.

Edit: Als je ziek ben dan ben je ziek daar hebben we geen probleem mee. Maar wij weten dat zijn vriendin haar zaak succesvol is en dat hij haar daarin helpt. Maar zolang hij zich aan alle regels houd kunnen ze hebben niet ontslaan.

Ancien statutair die al een jaar + niemeer is komen opdagen wegens ziekte. Is wel altijd in orde met het melde van zijn ziekte.

Is serieus begonnen sinds zijn vriendin haar zelfstandig beroep van de grond is gekomen. Dus als oplossing gaan ze hem vervroegd in pensioen gooien.

Kerel is nog niet eens in de 50 maar de ze vinden hier totaal geen oplossing om heb te kunnen ontslaan.

Edit: Als je ziek ben dan ben je ziek daar hebben we geen probleem mee. Maar wij weten dat zijn vriendin haar zaak succesvol is en dat hij haar daarin helpt. Maar zolang hij zich aan alle regels houd kunnen ze hebben niet ontslaan.

Controlearts eens sturen? Leidinggevende kan dat aanvragen.
Als die al een jaar weg is, dan zit die waarschijnlijk al door zijn "ziekteverlof" dus vandaar "vervroegd pensioen". Beetje laat om dan nog acties te ondernemen eigenlijk :p.

Heeft die al zo'n de-warmste-week-vlammetje? Het is van de onzichtbare ziektes deze keer. Zie je hem daar al trots met rondlopen?

De laatste pagina hier. Vooral over de typische mistoestanden die je bij de overheid ziet.
De vooroordelen en clichés bevestigd. I F*CKING LOVE IT.

Werkdoorschuivers, saboteurs, ziektemisbruikers, ... en men komt er gewoon mee weg.

Laatst bewerkt:

Wie zijn wij om te zeggen dat die niet ziek is ? En het is toch niet omdat zijn vriendin haar zaak succesvol is dat hij daarom niet ziek zou zijn.
Die wordt gecontroleerd door medex. Indien die onvoldoende ziek is, dan zou inschakeling in deeltijds werk ook al geactiveerd worden. Ze zijn ondertussen strenger hoor.

De procedure om iemand op 50 op pensioen te sturen is op dit moment echt niet evident. ALS dit overwogen wordt dan is daar een medische reden en justificatie voor. Ik vind het dan ook totaal onaanvaardbaar dat jij hier begint te claimen dat ze mensen die ziek zijn maar gewoon moeten kunnen ontslaan. Omdat jij vindt dat iemand niet ziek genoeg is.

Wie zijn wij om te zeggen dat die niet ziek is ? En het is toch niet omdat zijn vriendin haar zaak succesvol is dat hij daarom niet ziek zou zijn.
Die wordt gecontroleerd door medex. Indien die onvoldoende ziek is, dan zou inschakeling in deeltijds werk ook al geactiveerd worden. Ze zijn ondertussen strenger hoor.

De procedure om iemand op 50 op pensioen te sturen is op dit moment echt niet evident. ALS dit overwogen wordt dan is daar een medische reden en justificatie voor. Ik vind het dan ook totaal onaanvaardbaar dat jij hier begint te claimen dat ze mensen die ziek zijn maar gewoon moeten kunnen ontslaan. Omdat jij vindt dat iemand niet ziek genoeg is.

amai hier gaat men idd extreem kort door de bocht.

precies alsof ge iemand met 1 pennentrek op pensioen stuurt op 50 jaar.

Ik geloof dat ik het al in de andere thread heb geschreven maar die collega heeft psoriasis. En bij de momenten dat die een opflakkering had dan bleef die thuis en werkte die gewoon van thuis. En dit al voordat ik hier ben begonnen dus niets nieuw.

Vanaf het moment dat zijn vriendin haar zaak serieus van de grond kwam is hij overgeschakeld van thuis werk naar altijd ziek zijn.

Controle arts is al vaak langs geweest en hij kon altijd aantonen van kijk door mijn psoriasis kan ik niet werken. En om iemand te ontslaan die niet in orde is ivm ziekte moeten ze niet voldoen aan 3 punten. Zolang je 2/3 doet ben je in orde.

Je diensthoofd laten weten dat je ziek bent en je ziekte brief op tijd doorsturen naar medex. Zolang hij deze 2 zaken blijft doen kunnen ze bij onze instantie niets doen. Hogerop zeggen ze gewoon van kijk die dat wat hij moet doen en daar laten we het bij. Maar de chef van zijn afdeling is aant verzuipen in achterstand omdat ze daar van 6 naar 3 man personeel zijn gegaan. Ondertussen krijgt hij wel schijt van bovenaf omdat er zo een grote achterstand is..

Zolang hij op die afdeling werkt is er geen geld om hem te vervangen. Zoals ik al heb geschreven is er geen budget voor extra volk dus ze willen niet het risico nemen met iemand anders te zoeken en dat die ineens terug full time komt werken. Want dat is ineens 1 extra persoon waar er eigenlijk geen geld voor is.

Ik wil maar zeggen dat het waar is dat het bijna onmogelijk is om een statutair buiten te krijgen (tenzij dat die natuurlijk zwaar in de fout gaat).

De reden waarom het een ergernis voor mij is, is niet van zijn ziekte maar omdat wij met verjaring periodes werken. En vanaf 3 - 5 jaar zijn de verjaring periodes van toepassing en kan dat in ons voor of nadeel spelen. Het gebeurt gewoon vaak dat wij geen geld meer kunnen innen omdat die afdeling zo een achterstand heeft en dat die verjaringsregels van toepassing zijn.

Ik ben in 2022 hier begonnen en ik krijg nu pas dossiers terug van 2022 die ik moet nakijken en waar ik eventueel een credit nota van moet opmaken. Vaak moet ik het bedrag laten vallen omdat het verjaard is. En ik moet natuurlijk altijd verantwoorden waarom wij het niet kunnen terugvorderen en dat is gewoon een grote circle jerk aan gezeik.

edit: die persoon is NIET eens 50 achteraan de 40. Daarom dat ik het vermeld, het is een beslissing die zijn willen nemen omdat ze geen andere oplossing vinden.

Wie zijn wij om te zeggen dat hij wel ziek is?

Het aantal langdurig zieken is zodanig hoog (absoluut en relatief tov andere landen) dat je bijna niet anders kan dan concluderen dat er gefraudeerd wordt.

Als die zijn vriendin helpt in haar zaak moet die toch een aansluiting hebben als zelfstandige (meewerkend echtgenoot bv) en zou die toch een cumul moeten aanvragen?

Nuja er scheelt wel meer aan het systeem bij statutaire, jammer genoeg voor diegene die wel willen en hun job doen

Ik geloof dat ik het al in de andere thread heb geschreven maar die collega heeft psoriasis. En bij de momenten dat die een opflakkering had dan bleef die thuis en werkte die gewoon van thuis. En dit al voordat ik hier ben begonnen dus niets nieuw.

Vanaf het moment dat zijn vriendin haar zaak serieus van de grond kwam is hij overgeschakeld van thuis werk naar altijd ziek zijn.

Controle arts is al vaak langs geweest en hij kon altijd aantonen van kijk door mijn psoriasis kan ik niet werken. En om iemand te ontslaan die niet in orde is ivm ziekte moeten ze niet voldoen aan 3 punten. Zolang je 2/3 doet ben je in orde.

Als de controlearts oordeelt dat zijn ziekte gewettigd is, is dat misschien gewoon omdat die op dit moment erger is dan voorheen.
Allez het kan ne carottentrekker zijn die misbruik maakt van het systeem, maar dan moet je ook al aannemen dat de controlearts ne mossel is die zich constant laat misleiden. Kan allemaal, maar kan natuurlijk ook dat die mens gewoon echt gezondheidsproblemen heeft die verergeren.

Wat betreft die vervanging... ik dacht dat jij bij FOD justitie werkte?
Laat ze nu bij de federale overheid een systeem hebben dat Talent exchange heet en dat speciaal bestaat om posities in te vullen die slechts tijdelijk vacant zijn, zoals dat bv. zijn bij personeelsleden die gedetacheerd werden, een kind hebben geproduceerd of in langdurig ziekteverlof zijn. Dus er zijn wel degelijk opties om daar tijdelijke versterking voor te krijgen.

Terug
Bovenaan