Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Werk nu +- 1 jaar bij een nieuwe werkgever. Ik ben na die tijd al een betere technische kennis dan onze sales die hier +-20 jaar werkt.
Elk nieuw project dat voorgesteld wordt, wordt door de sales afgeremd, tot grote irritatie van sommige mensen intern.
Wordt er een nieuw product gelanceerd, die ons een ommezwaai zou moeten geven in de sector. Dus we zetten er zwaar op in.
Sales tegen klanten "ja nee, dit product kunt ge enkel kopen vanaf een bepaalde ordergrootte"
Onlangs belde een jonge sales mij op "Gumball, kheb hier een project waarvan de ordergrootte 10% minder is dan de minimale ordergrootte..en kmag da ni uitvoeren van mn Manager. Kunt gij niks doorpushen? Begin er lastig van te worden dat wij vooruit willen int bedrijf en de oude garde bewust alles vertraagt".

Ik heb het intern doorgepusht en wat andere managers gecontacteerd..en die waren super blij om het order uit te voeren.
Zeker als je weet dat de orderboeken niet zo gevuld zijn..
Als ‘het bedrijf’ vooruit wil, waarom wordt de minimale ordergrootte dan niet aangepast? Er is ook een reden waarom die er is natuurlijk, en ofwel moet men die respecteren of aanpassen.
Als er bij mij iemand zwaar inzet op een project dat onder de minimale grootte ligt, mag die het uitleggen… verspilling van resources.

Als ‘het bedrijf’ vooruit wil, waarom wordt de minimale ordergrootte dan niet aangepast? Er is ook een reden waarom die er is natuurlijk, en ofwel moet men die respecteren of aanpassen.
Als er bij mij iemand zwaar inzet op een project dat onder de minimale grootte ligt, mag die het uitleggen… verspilling van resources.
We hebben verschillende fabrieken nationaal. En van hogerop is er niemand die zegt dat er een minimale ordergrootte is. Het is gewoon de head of Sales van één van de fabrieken die gezegd heeft dat het zo was.
Er is op zich geen verspilling van resources, in de zin dat het een volledig op maat gemaakt product is, waarvan (als die er is) het restproduct kan gebruikt worden voor een volgende bestelling.

Een jong meiske dat reeds voor enkele jaren bij ons werkt, bij een ander team wel.

Maar gatver, het zit er niet in.

Die moest een opdracht doen voor ons team.
Stuurt ze mij steeds stomme vragen, terwijl ze een team ervaren rotten aan haar zijde heeft waaraan ze alles kan vragen.

Geef ik nadien opmerkingen van "kan dat niet anders?"
"Was haar ook opgevallen, maar ze vond niet hoe het moet." Vraag het dan na he bij uw talrijke collega's...

Buitenshotten nondeju.

Ze zit er al te lang, en geraakt niet deftig vertrokken.

--
Een andere die er al 20 jaar zit of zo.
Straalincompetent. Alles te moeilijk.
Die wordt nu op het matje geroepen over haar functioneren.
Maar het zal wat maken, die hebben ze nog benoemd recent.
(Maar die is wel leuk ergens, gewoon zo slecht dat het grappig wordt, ik zou haar missen ergens.)

Laatst bewerkt:
Maar is ze knap?
Hij heeft een blauwtje gelopen, maar nu heeft ze er gelegen, dus gaan we haar anoniem zwart maken op het forum.. de frustraties moeten geventileerd worden.. iedereen incompetent buiten onze prodigy onder de ambtenaren.. rap dodo doen en morgen braaf verder zwijgen op het landschapsbureau, Oldskooler :s

Hij heeft een blauwtje gelopen, maar nu heeft ze er gelegen, dus gaan we haar anoniem zwart maken op het forum.. de frustraties moeten geventileerd worden.. iedereen incompetent buiten onze prodigy onder de ambtenaren.. rap dodo doen en morgen braaf verder zwijgen op het landschapsbureau, Oldskooler :S
Thuiswerk morgen, ik kon haar pa zijn. Ben geen ambetantenaar, daarom verdien ik meer dan u.

Als je de dysfunctionele mensen niet zelf aan de deur zet, vertrekken de nog functionele mensen vanzelf. Helaas is mensen ontslaan niet altijd evident.

Het is ergens wel jammer dat mensen er sneller hun handen aftrekken en niet zien hoe ze zelf de situatie in handen mogen nemen. Liever de vlucht vooruit dan zelf actie ondernemen.

Management op 17/2: project X is absoluut prioriteit nummer 1 voor het komende jaar.
Management op 24/2 en 25/2: laat die werksessies voor project X maar vallen, Y is dringender. Waarbij Y gewoon bezigheidstherapie is omdat iemand op C-level het interessant vindt om aan scenario's te bouwen die dan na 2-3 jaar werk in een schuif verdwijnen.

Men zegt soms dat een bedrijfswagen je ontzorgt. Ik vind net dat de overhead en rompslomp van een bedrijfswagen hallucinante proporties aanneemt. Ik heb nu op korte termijn enkele zaken gehad aan mijn auto:
  • Sterretje in mijn voorruit: daarvoor moet ik blijkbaar naar een Carglass-centrum in de buurt. Plaats X, 5 km verderop.
  • Er kwam onlangs een melding op mijn auto dat ik binnen moest voor een onderhoud. Dat gebeurt dan blijkbaar weer via My LeasePlan, eigen platformpje met eigen inlogggevens, aanvraag indienen, informatie opzoeken en meegeven, adres ingeven, zij gaan dan zelf op zoek naar een garage in hun netwerk en wijzen u dat toe. Dat is dan plaats Y, 15 km in een andere richting.
  • Een elektronisch defectje, wat blijkbaar onder garantie zou vallen. Dat moet dan blijkbaar weer naar de officiële verdeler van de auto aan de andere kant van het land. Besproken met mijn fleetmanager, doorverwezen naar de officiële verdeler. Locatie Z, 150 km.
  • Een schadegevalletje van iemand die vermoedelijk tegen mijn auto heeft gereden zonder briefje achter te laten. Besproken met mijn fleetmanager, ik werd doorgestuurd naar de verzekeringsmaatschapij van mijn werkgever, dan weer doorgestuurd naar hun dossierbeheerder: "Ah, op basis van de foto's kunnen we niet oordelen. Maar geen paniek, wij werken altijd samen met carrosserie blabla hier in de buurt, kun je daar eens offerte laten maken?". Wéér een andere garage, weer een andere locatie, weer andere contactpersonen. De 4de locatie dus. 160 km.

Vier kleine zaken, moeten dus blijkbaar op vier verschillende locaties (!) aangepakt worden, met een veelvoud aan contactpersonen, mailtjes en telefoontjes. :wtf: :wtf: :wtf:

Als dit een particuliere auto was geweest, zoals 30 jaar geleden de norm was, dan smeet ik die gewoon binnen in de garage waar ik hem gekocht had achter de hoek. Klaar. 1 telefoontje, maximum. Vervangauto ging al klaarstaan. (Een deftige, geen Seat Ibiza zoals de vorige keer waar ik mijn gezin niet inkrijg.) Dàt is ontzorging. Maar wat een shitshow is dat eigenlijk met die fucking bedrijfswagens zeg?

Maar dit zal men steevast "vooruitgang" noemen. :thumb:
Ook: Bullshitjobs alert. En ik had nog de chance dat het geen verlofperiode was. Want vanaf dat één van al die tussenstationnetjes in verlof was zou het nog een paar weken langer geduurd hebben waarschijnlijk. Bah.

Nóg een reden om al die extralegale "voordelen" af te schaffen. Nóg een reden om zelfstandig te worden. Wacht hoor, nog even mijn IT Cyber Security training afronden, nog een poll invullen voor de volgende teambuilding, mijn onkosten verklaren en indienen, mijn timesheets invullen en mijn werkdag zit er al weer bijna op. Gotta love corporate bullshit. Maar hey, volgens de laatste pitch van de CEO zijn we vooral bezig met "impact creëren!". Volgens mij kun je er niet verder vanaf staan.

Alleen al het vierde puntje van mijn waslijst aan tussenstops om mijn auto terug in originele staat te krijgen:
- Dus doorverwezen naar die carrosserie-firma die zo ver ligt. Gebeld. Datums en uur waren niet zo handig in combinatie met de afstand.
- Ik terug naar de verzekeraar: heb je er ook geen in de buurt van Gent?
- Ah ja, hoor eens bij firma X.
- Ik bel naar firma X. Timeline: Bestek laten maken ten vroegste binnen 3 weken. Herstelling: als je nu bestelt, ten vroegste in juni. :wtf: We zijn fucking februari. Voor een onnozel schrammetje aan mijn carrosserie. Je kunt verdomme heel die auto from scratch (pun intended) opnieuw assembleren in die tijd. :wtf: Neen maar letterlijk hé. Als je vandaag een splinternieuwe uniek geconfigureerde auto bestelt, rolt hij vroeger van de fabrieksband dan dat ze dat schrammetje kunnen herstellen. Go figure.

Zal nog maar eens bellen naar die verzekeraar zeker? Of toch die andere, verre, nemen?

Mocht het mijn private wagen zijn: ik zou geen fuck geven om dat schrammetje. Maar neen, het is een bedrijfswagen dus komen we in de mallemolen terecht. En dan hebben we het nog niet gehad over die andere 3 puntjes. En dan moet ik straks nog de eind-beoordeling ondergaan waar er sowieso weer zever van komt als ik de verhalen hier mag geloven. Oh wauw, ik kijk er al naar uit.

Maar handig dat dat is, een bedrijfswagen. :sarcastic: Niet dus. Het is de belichaming van alles wat verkeerd loopt in onze post-moderne maatschappij: geen marge meer voor een schrammetje, administratie ten top gedreven, veel te grote firma's met veel te lange wachttijden, als kleine garnaal heb je niets te zeggen en moet je je telkens schikken, ...
Je zou schrik krijgen om hem aan te raken of hem onbewaakt te parkeren op straat. Geen schrik van de potentiële schade op zich, schrik van de administratieve hel waarin je weer terechtkomt. Zo ver is het gekomen.

Alleen al het vierde puntje van mijn waslijst aan tussenstops om mijn auto terug in originele staat te krijgen:
- Dus doorverwezen naar die carrosserie-firma die zo ver ligt. Gebeld. Datums en uur waren niet zo handig in combinatie met de afstand.
- Ik bel naar firma X. Timeline: Bestek laten maken ten vroegste binnen 3 weken. Herstelling: als je nu bestelt, ten vroegste in juni. :wtf: We zijn fucking februari. Voor een onnozel schrammetje aan mijn carrosserie. Je kunt verdomme heel die auto from scratch (pun intended) opnieuw assembleren in die tijd. :wtf: Neen maar letterlijk hé. Als je vandaag een splinternieuwe uniek geconfigureerde auto bestelt, rolt hij vroeger van de fabrieksband dan dat ze dat schrammetje kunnen herstellen. Go figure.

Zal nog maar eens bellen naar die verzekeraar zeker? Of toch die andere, verre, nemen?

Mocht het mijn private wagen zijn: ik zou geen fuck geven om dat schrammetje. Maar neen, het is een bedrijfswagen dus komen we in de mallemolen terecht. En dan hebben we het nog niet gehad over die andere 3 puntjes. En dan moet ik straks nog de eind-beoordeling ondergaan waar er sowieso weer zever van komt als ik de verhalen hier mag geloven. Oh wauw, ik kijk er al naar uit.

Maar handig dat dat is, een bedrijfswagen. :sarcastic: Niet dus. Het is de belichaming van alles wat verkeerd loopt in onze post-moderne maatschappij: geen marge meer voor een schrammetje, administratie ten top gedreven, veel te grote firma's met veel te lange wachttijden, als kleine garnaal heb je niets te zeggen en moet je je telkens schikken, ...
Je zou schrik krijgen om hem aan te raken of hem onbewaakt te parkeren op straat. Geen schrik van de potentiële schade op zich, schrik van de administratieve hel waarin je weer terechtkomt. Zo ver is het gekomen.
Nog nooit last van gehad man.

Sterretje? Bel/Surf naar CarGlass, maak een afspraak, ga naar ginder.
Ja OK, dat is bv. in Temse, niet in Lokeren, mor soit ... dat zou privé niet anders zijn.
Heb ooit eens een jaar gehad dat de leasing (Belfius) ineens CarGlass niet meer aanvaardde. Dat was niet fun. Weet al niet meer welke andere leverancier men voorstelde.
't Jaar nadien ineens weer wel, dus men zal wel nog klachten gekregen hebben. :sneaky:
CarGlass is mss de duurste op de markt, maar wss wel de beste qua dienstverlening.
-> Tush wat van daar uit werken (infinite free coffee + WiFi). Voor sterretje is dat niet zo lang, voor vervanging v/d ruit heb ik daar een paar uur gewerkt.

Banden? Hier in Lokeren bij Interband. Boogscheut v/d deur basically.
Het bedrijf zelf stelt in principe voor uw banden te laten doen i/d buurt van den buro, maar nooit commentaar gehad dat ik het elders deed.
Gewoon de lijst pakken van Belfius lease & Interband stond er op. Problem solved.
-> Gewoon afspraak via de web, naar daar & van daar uit een uurtje werken (yes WiFi, no free coffee :cry2:).

Onderhoud? In januari nog een laten doen.
Ga/bel naar de garage, maak afspraak. Die BMW garage ligt pretty much op de baan naar den buro, maar uiteindelijk heeft er mij nog nooit niemand beperkt om afspraak elders te maken voor onderhoud.
Zelfs vroeger, veel vroeger, toen ik nog met VW rond bolde, kon ik hier in Lokeren zelfs op reparatie/onderhoud.

Schadegeval? Idem, zelfde BMW garage afspraak maken & daar binnen brengen.
Vervangwagen is iets dat meestal enkel voorzien wordt indien de wagen lang binnen moet in mijn ervaring (dus >1d).
Altijd al mijne plan getrokken door met een collega iets te regelen of in de garage te werken.
-> Meestal krijgt ge daar ook nog gratis koffie & regelmatig had ik zelfs WiFi. Da's echter vele jaren geleden dat ik dat nog moest doen aangezien de BMW garage op de baan naar kantoor ligt. Dus da's geleden van toen ik nog met VW rond bolde >10j geleden.

Grootste voordeel? 't Kost mij genen bal. Noch voor de verzekering, noch de administratie.
Het grootste nadeel is de franchise. Die is bij de corporate policies niet altijd even mals. Ik zit bv. met een franchise van een 1000 EUR of zoiets.
Dus als ik zelf in fout ben is dat gene kado. Privé zou je wss beter kunnen krijgen.

1 keer, >10j geleden, hebben ze mij eens naar een expertisecentrum gestuurd. Dat was uit de weg ja. In Gent, tegen den Ikea erges.

Dit alles was bij Belfius lease. Vanaf mijn volgende zal het niet meer Belfius zijn, dus TBD I guess. Maar tot op heden is die bedrijfswagen niet anders dan een gemak jong.
En nee, onderhoud/herstelling is niet toegelaten om in te boeken als werkuren. Maar als ik ginder bij pakweg CarGlass zit voor 4u om mijn voorruit te vervangen, is het geen probleem dat ik die uren inboek als ik gewoon remote werk van daar.
Het goed half uurtje onder de baan van Lokeren naar Temse uiteraard niet.

Krijg hier een klacht van collega's: blijkbaar hebben ze bij Microsoft beslist het kleur van een e-mailadres in Word te wijzigen - en dat op een dusdanige wijze dat het haast onleesbaar is bij het afdrukken wegens te weinig contrast. Je kan dat wellicht wel ergens aanpassen - maar bon, fantastisch werk van Microsoft toch - de nood om te veranderen is toch zo groot, vermoedelijk door de miljarden klachten die men heeft ontvangen de laatste jaren.

Het is al lang geen ergernis meer, het is gewoon, normaal.

Laatst bewerkt:

maar die schram is toch ook helemaal niet dringend? Wat maakt u dat nu uit dat er pas een afspraak binnen 3 weken is? En dat die effectieve herstelling op zich laat wachten?
In de tussentijd rijdt ge verder rond met een schram (die ge privé inderdaad ni eens zou laten maken) en gaat ge verder met uw leven.
't is niet dat ge in de tussentijd geen gebruik kunt maken van uw wagen en moet rond rijden in een gehuurde twingo.

maar die schram is toch ook helemaal niet dringend? Wat maakt u dat nu uit dat er pas een afspraak binnen 3 weken is? En dat die effectieve herstelling op zich laat wachten?
In de tussentijd rijdt ge verder rond met een schram (die ge privé inderdaad ni eens zou laten maken) en gaat ge verder met uw leven.
't is niet dat ge in de tussentijd geen gebruik kunt maken van uw wagen en moet rond rijden in een gehuurde twingo.

Omdat ik klaar wil zijn om mijn ontslag in te dienen en ik die gangsters van de leasemaatschappij geen handvaten wil geven om extra aan te rekenen.

Krijg hier een klacht van collega's: blijkbaar hebben ze bij Microsoft beslist het kleur van een e-mailadres in Word te wijzigen - en dat op een dusdanige wijze dat het haast onleesbaar is bij het afrukken wegens te weinig contrast. Je kan dat wellicht wel ergens aanpassen - maar bon, fantastisch werk van Microsoft toch - de nood om te veranderen is toch zo groot, vermoedelijk door de miljarden klachten die men heeft ontvangen de laatste jaren.

Weinig contrast bij het afrukken, da's potverdekke vervelend inderdaad.

Krijg hier een klacht van collega's: blijkbaar hebben ze bij Microsoft beslist het kleur van een e-mailadres in Word te wijzigen - en dat op een dusdanige wijze dat het haast onleesbaar is bij het afdrukken wegens te weinig contrast. Je kan dat wellicht wel ergens aanpassen - maar bon, fantastisch werk van Microsoft toch - de nood om te veranderen is toch zo groot, vermoedelijk door de miljarden klachten die men heeft ontvangen de laatste jaren.

Een paar weken geleden kreeg ik een update van Office 365 en werd het lettertype standaard gewijzigd naar één of ander voos lettertype. Een half uur mogen Googlen om dat terug naar Calibri/Arial als standaard lettertype te krijgen in Outlook, Excel en Word 😂

Omdat ik klaar wil zijn om mijn ontslag in te dienen en ik die gangsters van de leasemaatschappij geen handvaten wil geven om extra aan te rekenen.
Meestal zit de lease er voor niets tussen als gij uwen opzeg geeft. Tenzij uwe lease toevallig ten einde zou lopen tijdens uw opzegperiode is het gangbaar dat die wagen in de firma blijft & overgenomen wordt door iemand anders.
In dat geval is het eerder uw eigen fleet manager/patron die de wagen zou nakijken. En die kan men dan zelf nog naar de carrosserie sturen via de bestaande verzekering eh (evt. via de toekomstige collega bestuurder van die wagen).
Uiteraard, TBD policy/regels van 't bedrijf zelf in hoe ze schade afhandelen bij een vertrek van een WN. Idem franchise waar je zelf voor opdraait, etc.

Voor kleinere bedrijven kan ik me wel voorstellen dat men de lease ineens zou opzeggen weliswaar, wat hun dan ook iets van een 2-tal maand 'huur' zal kosten. Als er niemand is om wagens aan door te geven & er ook geen verwachting is dat er nieuw volk zou bij komen.

Da's weliswaar ook niet zo evident om de lease daar op uw laatste dag te krijgen hoor. In die zin dat jij zal verwachten tot uw laatste werkdag met die wagen te 'mogen' rond bollen. Maar de leasing komt maar af als het hun goed & wel uitkomt wete. Mijn vorige BMW heeft maaaaaanden bij de dealer gestaan eer ze goesting hadden om er om te komen (en er dus naar te zien).

Fun (stupid) fact ...
Men kwam dan nog reklameren bij ons, bij de fleet verantwoordelijke, dat ze de papieren ontbraken van die wagen (maanden nadien remember).
Ja dude, ni mijn fout eh, dat gulle die vergeten mee pakken zijt van den dealer. Wat hebben die gasten gedaan? Ingebroken op den hof & die in 't geniep op de camion geladen zonder te spreken met de balie? I dunno. Leasing firma's zijn regelmatig stupid that way.

Uiteraard, hangt allemaal al af van leasing firma tot leasing firma. Basically ... your milage may vary. :sneaky:

Terug
Bovenaan