De FOD Financiën is toch wel zieke cringe als je daar werkt.
Die nieuwe voorzitter heeft in oktober ofzoiet een filmpje gepost dat medewerkers en hun teams moest aanzetten om vanaf 2025 2 werkdagen per week allemaal collectief aanwezig te zijn met als punchline "op kantoor werken is leuk". Dat terwijl er niet eens stoelen en bureaus genoeg zijn om al die mensen op dezelfde dagen te laten komen (alleszins op de AMCA in Antwerpen).
Wij hebben 1 dag waarbij we in principe, uitzonderingen daargelaten, allemaal als team op bureau zijn. Daarnaast hebben we dan nog 1 andere dag die in veel gevallen daar ook onder valt. Maar die mogen we al eens invullen op een andere dag als ons dat beter uitkomt. Maar meestal is dat gewoon dinsdag en donderdag dat ons team elkaar ziet.
De diensthoofden en het afdelingshoofd hebben dan onder elkaar afgesproken wie welke dag als gemeenschappelijke dag neemt. De voorzitter heeft toch niet gezegd dat elk team op exact dezelfde dag daar moet zijn. Maar ik kan mij inbeelden dat dit wel eens wenselijk is binnen een dienst / team dat die mekaar eens zien.
Al dacht ik wel dat het probleem van de grotere financiëncentra is dat men door het telewerken de lokalere kantoren heeft afgeschaft of verminderd waardoor die mensen nu naar vb AMCA moeten komen in plaats van het lokalere financiecentrum.
Op die manier kan je het ook beter structureren dan dat iedereen maar afkomt op dezelfde dag en dat daardoor iedereen voorbeeld op dinsdag en donderdag er is waardoor het dan een overrompeling is terwijl op maandag, woensdag en vrijdag je geen kat ziet. Wat tot een onderbenutting van de capaciteit leidt.
In ieder geval zijn ze bij ons aan het bekijken of ze de gehuurde oppervlakte niet kunnen verkleinen juist doordat hetgeen voorzien was met de gewijzigde omstandigheden van het telewerk voor een groot stuk onbenut wordt.
Ik kan mij dan ook goed inbeelden dat die oproep er is, om ook ervoor te zorgen dat in de toekomst men de gehuurde oppervlakte niet nog kleiner maakt. Of om juist ervoor te zorgen dat ze kunnen nakijken of ze nog extra ruimte nodig hadden of nog verder kunnen afslanken.
Huurgeld (of onderhoudskosten) betalen voor kantoren die je niet gebruikt is nu eenmaal geldverspilling.
Ik kan mij inbeelden dat met die indexaties er een serieuze smak geld is bijgekomen. Wat minder het geval is bij gebouwen in eigendom, behalve dat je het dan daar ook weer betaalt in de inrichtings- en onderhoudskosten.
Wel grappig dat ze daar tijdens corona eerst de helft van de gebouwen wegbesparen, om dan daarna te zeggen dat iedereen op dezelfde 2 dagen terug moet aanwezig zijn.
Dat zeggen ze toch niet ?
Al moeten wij officieel gezien wel een plaats reserveren. Doe je dat niet, dan kan je enkel een plaats kiezen die niet gereserveerd is. Als dat wil zeggen dat je geen plaats hebt, dan is dat uw eigen schuld. Al is dat nog niet voorgevallen, aangezien er reserveruimte is.
Bij de Nationale Bank is de regel veel makkelijker: 50% thuiswerk op jaarbasis. Dat wordt niet strikt opgevolgd, maar bij groot 'misbruik' en misfunctioneren wordt dat wel nagekeken denk ik. Ik ben in heel december maar één dag geweest, maar je mag dat compenseren door tijdens bv. warmere/zonnigere maanden vaker te komen.
Ik vind die regel juist slechter voor het team. Wel beter voor het individu. Ik kan mij perfect vinden in het proberen te verplichten van mensen om 1 - 2 dagen op bureau te komen.
Hell ik kan zelfs begrip opbrengen voor 5 dagen, zoals anderen proberen om het terug in die richting te laten evolueren. Telewerk is en blijft een gunst. Geen recht. Het staat zo ook duidelijk bij de overheid te boek. En dat kan dus ook perfect ingetrokken worden. Al ga je tgv sterkte van de vakbonden wel met duidelijke redenen moeten komen waarom je het individueel intrekt (wat perfect logisch is).