Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

't is gewoon een standaardmail die ze sturen he. "uw abonnement wordt een flex 80. komt dat u niet uit, vraag een uitzondering aan uw chef, en maak een ticket aan bij ons". daar is geen vraag gesteld.

dat is allemaal een beetje IT werk om dat hele proces te automatiseren, uitzondering of niet. dat is ergens gewoon een lijn in een database dat ge bij zet: "mogelijkheid tot telewerk: ja/nee", en dan bij die waar nee staat: gewoon abonnement.

zoals al gezegd: 't is geen groot probleem, het komt allemaal wel op tijd in orde.
Bij ons kreeg je gewoon een voorstel op basis van uw aantal werkdagen waarop ge niet telewerkte in het voorbije jaar. Als ge dan een ander abo wou, moest ge dat specifiek vragen (en vermoed dat dat ook weer bijgesteld kan worden het jaar erna). Uiteindelijk moet de hr daar dat overzicht toch ook hebben?

mail van de personeelsdienst dat de FOD naar "hybride werken" streeft, en dat mijn trein-abonnement binnenkort, bij de hernieuwing, naar een Flex 80 (voor 80 reisdagen dus) omgezet wordt. tenzij ik van mijn chef een verklaring binnen stuur, dat ik méér dan 4 dagen aanwezig ben "op kantoor" (ipv te telewerken dus).
Eigenlijk is dat belachelijke bureaucreatie. Want overheidsdienst 1 betaalt nu minder geld aan overheidsdienst 2. Maar uiteindelijk blijft dat 1 pot nat. Hopelijk werd dat niet verkocht als een "besparing".

Maar dat is toch gewoon de HR dienst van Fod Financiën? Ik dacht niet dat de douane een aparte HR dienst had daarvoor.

Het is wel een beetje absurd om eerst een lijst niet-telewerkbare functies te maken (gekoppeld aan de dienst waar je zit) en dan die mensen op die lijst extra werk te geven omdat ze niet telewerken. Je zou vermoeden dat als je eerst een omzendbrief maakt met een opsomming van die diensten, je perfect weet welke diensten het zijn. Dus het zou inderdaad logischer zijn om als je op die lijst staat, je enkel extra actie moet ondernemen als je daar de uitzondering bent.

Het is wel een beetje absurd om eerst een lijst niet-telewerkbare functies te maken (gekoppeld aan de dienst waar je zit) en dan die mensen op die lijst extra werk te geven omdat ze niet telewerken. Je zou vermoeden dat als je eerst een omzendbrief maakt met een opsomming van die diensten, je perfect weet welke diensten het zijn. Dus het zou inderdaad logischer zijn om als je op die lijst staat, je enkel extra actie moet ondernemen als je daar de uitzondering bent.

Anderszijds, er is wat er nominatief is bepaald voor jou en wat je in realiteit doet. Dus ik snap wel ergens dat er een lokale check is.

Er staan mensen bij een dienst X maar eigenlijk werken ze bij dienst Y voor één of ander reden voor een bepaalde periode en dat is niet gecorrigeerd want de bedoeling was dat het tijdelijk is en dat duurt dan uiteindelijk twee jaar lang.
Soms ook om te foefelen. Er werkt op dient X 11 man maar op Y 9 man. Zetten ze dan virtueel één van X bij Y zodat Y ook zijn extra premie krijgt om leiding te geven aan 10 man.

Dat is allemaal een beetje simpel om het te bekijken vanuit een individuele makkelijke situatie als je niet weet hoeveel variaties er mogelijks kunnen zijn in werkelijkheid. Iedereen vergeet de "unhappy flows" :p

ik ben douanier. mijn job is mensen (hun bagage) fysiek controleren als ze van het vliegtuig stappen. hoeveel dagen telewerk denkt dat bureau-volk dat ik heb?
Ben zelf ook douanier eerste lijn in de Antwerpse haven en bij ons zijn er wel collega's (ikzelf niet) die telewerk mogen doen. Die mogen dan hun dossiers/administratie thuis afwerken.

De FOD Financiën is toch wel zieke cringe als je daar werkt.
Die nieuwe voorzitter heeft in oktober ofzoiet een filmpje gepost dat medewerkers en hun teams moest aanzetten om vanaf 2025 2 werkdagen per week allemaal collectief aanwezig te zijn met als punchline "op kantoor werken is leuk". Dat terwijl er niet eens stoelen en bureaus genoeg zijn om al die mensen op dezelfde dagen te laten komen (alleszins op de AMCA in Antwerpen). 😂

Anderszijds, er is wat er nominatief is bepaald voor jou en wat je in realiteit doet. Dus ik snap wel ergens dat er een lokale check is.

Er staan mensen bij een dienst X maar eigenlijk werken ze bij dienst Y voor één of ander reden voor een bepaalde periode en dat is niet gecorrigeerd want de bedoeling was dat het tijdelijk is en dat duurt dan uiteindelijk twee jaar lang.
Soms ook om te foefelen. Er werkt op dient X 11 man maar op Y 9 man. Zetten ze dan virtueel één van X bij Y zodat Y ook zijn extra premie krijgt om leiding te geven aan 10 man.

Dat is allemaal een beetje simpel om het te bekijken vanuit een individuele makkelijke situatie als je niet weet hoeveel variaties er mogelijks kunnen zijn in werkelijkheid. Iedereen vergeet de "unhappy flows" :p

Niemand vergeet de unhappy flows. Het is gewoon onlogisch om al je happy flows extra werk te geven omdat er misschien ergens een unhappy flow is, die dan niets hoeft te doen.

Nog los van het feit dat de dienst waar je toegewezen staat ook je toegangen tot applicaties bepaalt. Dus als nominatief en realiteit niet overeen komen, dan ga je in heel wat applicaties je taken niet kunnen uitvoeren.

Ben zelf ook douanier eerste lijn in de Antwerpse haven en bij ons zijn er wel collega's (ikzelf niet) die telewerk mogen doen. Die mogen dan hun dossiers/administratie thuis afwerken.

Maar vanaf 7 januari sta je op de lijst niet telewerkbare functies. Dat wil zeggen dat je maximum 2 dagen per maand mag telewerken. Wat wil zeggen dat je als je met het openbaar vervoer komt, niet toekomt met dat nieuwe abonnement.

ja, op brucargo zijn ze ook 1ste lijn, en hebben ze ook veel telewerk, want vooral veel aangifteformulieren na te gaan. maar bij ons kan dat niet. aan de administratie van een dossier hebben wij misschien een uur werk. het is het fysieke dat bij ons het meeste tijd in beslag neemt. dat kàn je gewoon niet vanop afstand.
zelfs het aantal telefonische vragen dat wij krijgen (en in telewerk zouden kunnen doen) is quasi nihil. je kan ons gewoon niet genoeg administratief werk en/of cursussen geven om telewerk te verantwoorden in normale tijden.

Nog een zelfevaluatie invullen.

Jezus, elk jaar worden die vragen omslachtiger en bombastischer. (Dat soort teksten verwacht je op P&A.)

Eigenlijk is het lachwekkend.

Die die vragen opstellen, hebben die zelf niet iets van: "dit is erover?"
Ja, ik ben er ook doorgeploegd. De standaard HR vragen zijn logisch (wat ging goed, wat ging niet goed, wat wil je in 2025 doen & algemene opmerkingen), maar diensthoofd heeft voor ons departement nog 13 (!!!) andere vragen.

10 A4's aan antwoorden heb ik.

en ja, da's een probleem als dat een flex-abonnement wordt. 80 dagen, daar ben ik in april door.
Kan je niet gratis een nieuw flex-abonnement aanmaken in de NMBS app?
Wij hebben er ééntje voor 10 ritten. Op te gebruiken binnen de maand.

Vervalt dat? Dan maak je een nieuw flex abonnement aan voor 10 ritten in de NMBS app.
Daar staat dan: 0€ te betalen en dan klik op op 'OK'.

Die nieuwe voorzitter heeft in oktober ofzoiet een filmpje gepost dat medewerkers en hun teams moest aanzetten om vanaf 2025 2 werkdagen per week allemaal collectief aanwezig te zijn met als punchline "op kantoor werken is leuk". Dat terwijl er niet eens stoelen en bureaus genoeg zijn om al die mensen op dezelfde dagen te laten komen (alleszins op de AMCA in Antwerpen). 😂
Begin december was het 'controle' bij de FOD vreemdelingenzaken. Men zou strenger beginnen optreden tegen max 3 dagen thuiswerk / 2 dagen op kantoor.

Kwam er dus inderdaad ene langs ter controle op de locatie waar ik zat. (tot mijn verbazing)

Die controleur: Ah ben je de enige hier op kantoor vandaag? Het is hier nogal mmm leeg ..
Ik: Ja.
Hij: Komt de rest wél ALTIJD 2x per week? Want dat moet vanaf heden hé!
Ik: Neen, volgens mij niet.
Hij: Ah ok.

Next!

Nog een zelfevaluatie invullen.

Jezus, elk jaar worden die vragen omslachtiger en bombastischer. (Dat soort teksten verwacht je op P&A.)

En enige wat telt is :

-hoeveel komt erbij uw loonbrief vanaf januari
-laat uw baas merken tijdens het jaar dat er groei in zit (opleiding en meer verantwoordelijkheid).

Al de rest is bladvulling en medewerkers sussen.

Begin december was het 'controle' bij de FOD vreemdelingenzaken. Men zou strenger beginnen optreden tegen max 3 dagen thuiswerk / 2 dagen op kantoor.

Kwam er dus inderdaad ene langs ter controle op de locatie waar ik zat. (tot mijn verbazing)

Die controleur: Ah ben je de enige hier op kantoor vandaag? Het is hier nogal mmm leeg ..
Ik: Ja.
Hij: Komt de rest wél ALTIJD 2x per week? Want dat moet vanaf heden hé!
Ik: Neen, volgens mij niet.
Hij: Ah ok.

Next!

Tgoh, op zich wel logisch dat ze daar wat strenger tegen zijn. In de privé pakt zoiets niet. 2 dagen op kantoor per week lijkt mij nu niet het meest onoverkomelijke als er flexibele werkuren zijn, maar bon. Wel grappig dat ze daar tijdens corona eerst de helft van de gebouwen wegbesparen, om dan daarna te zeggen dat iedereen op dezelfde 2 dagen terug moet aanwezig zijn.
Ik heb een goeie vriendin die een jaartje geleden begonnen is bij de Fiscaliteit. De eerste maanden kon die uiteraard nog niet thuiswerken, buiten hier en daar eens een dagje (als het virtuele opleiding ofzo was). Dus je zou verwachten dat die alle collega's al snel had gezien. Blijkt dat er na een paar maanden nog altijd ancièns bleven opduiken die gewoon quasi nooit naar kantoor kwamen (of zo is rap rap in een voormiddag dat niemand het gezien had, wrs 3/4 van de tijd dan nog aan het koffiemachine hangen). 😂 😂 Een aantal FODs zijn de afgelopen jaren redelijk competitief geworden, maar als er nu nog één FOD is die toch nog echt dicht aanleunt bij de stereotype ambtenaar, dan is het bij Financiën wel (en al helemaal bij Patrimonium en Inning & invordering).
De opleidingen zijn daar wel tamelijk goed. Krijg die slides doorgestuurd van personen- en vennootschapsbelasting, en ik heb meer bijgeleerd uit pakweg 15 ppt's dan uit een paar vakken fiscaliteit en vennootschapsrecht en heel de zever aan de unief. 😂

Bij de Nationale Bank is de regel veel makkelijker: 50% thuiswerk op jaarbasis. Dat wordt niet strikt opgevolgd, maar bij groot 'misbruik' en misfunctioneren wordt dat wel nagekeken denk ik. Ik ben in heel december maar één dag geweest, maar je mag dat compenseren door tijdens bv. warmere/zonnigere maanden vaker te komen.

Tgoh, op zich wel logisch dat ze daar wat strenger tegen zijn. In de privé pakt zoiets niet. 2 dagen op kantoor per week lijkt mij nu niet het meest onoverkomelijke als er flexibele werkuren zijn, maar bon. Wel grappig dat ze daar tijdens corona eerst de helft van de gebouwen wegbesparen, om dan daarna te zeggen dat iedereen op dezelfde 2 dagen terug moet aanwezig zijn.
Dat is het grootste probleem hé. Eerst thuiswerk toelaten. Daarna de helft van de bureau's wegnemen en een gebouw gewoon permanent sluiten. En dan willen ze dat iedereen terugkomt naar kantoor.

Allemaal als konijnen bij elkaar gepropt in een klein hokje dan of wat?

2 dagen op kantoor per week lijkt mij nu niet het meest onoverkomelijke als er flexibele werkuren zijn, maar bon.
Tijdens de week van nieuwjaar heb ik toch mijn kat gestuurd. :tongue:

Maandag tot woensdag --> Verplicht verlof
Donderdag en vrijdag --> 2 dagen thuiswerk. Officieel moest ik donderdag komen werken maar ja 95% heeft de brug gemaakt. Van héél het team waren we met amper 3 man aanwezig. (waarbij ik de enige was die niet heel de tijd op afwezig stond ;))

Ik ben er zeker van: Er was van de IT afdeling niemand op kantoor zelfs de controleur niet.

Maar volgende week kom ik gewoon weer 2 dagen. Ik vind dat ook wel dat als je enig respect hebt voor de werkgever en voor je collega's dat je u daar grotendeels aan moet houden.

Laatst bewerkt:

Wij hebben 1 dag waarbij we in principe, uitzonderingen daargelaten, allemaal als team op bureau zijn. Daarnaast hebben we dan nog 1 andere dag die in veel gevallen daar ook onder valt. Maar die mogen we al eens invullen op een andere dag als ons dat beter uitkomt. Maar meestal is dat gewoon dinsdag en donderdag dat ons team elkaar ziet.

De diensthoofden en het afdelingshoofd hebben dan onder elkaar afgesproken wie welke dag als gemeenschappelijke dag neemt. De voorzitter heeft toch niet gezegd dat elk team op exact dezelfde dag daar moet zijn. Maar ik kan mij inbeelden dat dit wel eens wenselijk is binnen een dienst / team dat die mekaar eens zien.

Al dacht ik wel dat het probleem van de grotere financiëncentra is dat men door het telewerken de lokalere kantoren heeft afgeschaft of verminderd waardoor die mensen nu naar vb AMCA moeten komen in plaats van het lokalere financiecentrum.
Op die manier kan je het ook beter structureren dan dat iedereen maar afkomt op dezelfde dag en dat daardoor iedereen voorbeeld op dinsdag en donderdag er is waardoor het dan een overrompeling is terwijl op maandag, woensdag en vrijdag je geen kat ziet. Wat tot een onderbenutting van de capaciteit leidt.
In ieder geval zijn ze bij ons aan het bekijken of ze de gehuurde oppervlakte niet kunnen verkleinen juist doordat hetgeen voorzien was met de gewijzigde omstandigheden van het telewerk voor een groot stuk onbenut wordt.
Ik kan mij dan ook goed inbeelden dat die oproep er is, om ook ervoor te zorgen dat in de toekomst men de gehuurde oppervlakte niet nog kleiner maakt. Of om juist ervoor te zorgen dat ze kunnen nakijken of ze nog extra ruimte nodig hadden of nog verder kunnen afslanken.
Huurgeld (of onderhoudskosten) betalen voor kantoren die je niet gebruikt is nu eenmaal geldverspilling.
Ik kan mij inbeelden dat met die indexaties er een serieuze smak geld is bijgekomen. Wat minder het geval is bij gebouwen in eigendom, behalve dat je het dan daar ook weer betaalt in de inrichtings- en onderhoudskosten.

Wel grappig dat ze daar tijdens corona eerst de helft van de gebouwen wegbesparen, om dan daarna te zeggen dat iedereen op dezelfde 2 dagen terug moet aanwezig zijn.

Dat zeggen ze toch niet ?
Al moeten wij officieel gezien wel een plaats reserveren. Doe je dat niet, dan kan je enkel een plaats kiezen die niet gereserveerd is. Als dat wil zeggen dat je geen plaats hebt, dan is dat uw eigen schuld. Al is dat nog niet voorgevallen, aangezien er reserveruimte is.

Bij de Nationale Bank is de regel veel makkelijker: 50% thuiswerk op jaarbasis. Dat wordt niet strikt opgevolgd, maar bij groot 'misbruik' en misfunctioneren wordt dat wel nagekeken denk ik. Ik ben in heel december maar één dag geweest, maar je mag dat compenseren door tijdens bv. warmere/zonnigere maanden vaker te komen.
Ik vind die regel juist slechter voor het team. Wel beter voor het individu. Ik kan mij perfect vinden in het proberen te verplichten van mensen om 1 - 2 dagen op bureau te komen.
Hell ik kan zelfs begrip opbrengen voor 5 dagen, zoals anderen proberen om het terug in die richting te laten evolueren. Telewerk is en blijft een gunst. Geen recht. Het staat zo ook duidelijk bij de overheid te boek. En dat kan dus ook perfect ingetrokken worden. Al ga je tgv sterkte van de vakbonden wel met duidelijke redenen moeten komen waarom je het individueel intrekt (wat perfect logisch is).

Heb hier een collega die altijd "ik heb dit gedaan, ik heb dat gedaan" stuurt als alles in orde is en er pluimen te verdienen zijn. Als er iets fout loopt is het "onze fout" "wij hebben dit niet gezien.." "we excuseren ons"

Laatst bewerkt:
Heb hier een collega die altijd "ik heb dit gedaan, ik heb dat gedaan" stuurt als alles in orde is en er pluimen te verdienen zijn. Als er iets fout loopt is het "onze fout" "wij hebben dit niet gezien.." "we excuseren ons"
Individuals win, teams lose. Het zou vice versa moeten zijn. In een ideale wereld altijd het team.

Kun je tackelen door systematisch op het team te focussen bij goed nieuws. Je moet al een serieus asshole zijn, en heel doorzichtig, als je dan nog eens je eigen dingen apart benadrukt.

Terug
Bovenaan