Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Hilarisch, zo neerbuigend doen over mensen hun job.
Apenwerk kan in de Filipijnen worden gedaan voor 5 euro per uur, of helemaal gratis via automations. Daar moet je hier niemand met een totale loonlast van pakweg 50 euro per uur voor aanwerven. Dat is de harde realiteit. Al een geluk dat er overal zoveel incompetentie is of de werkloosheid zou een pak hoger liggen.

Apenwerk kan in de Filipijnen worden gedaan voor 5 euro per uur, of helemaal gratis via automations. Daar moet je hier niemand met een totale loonlast van pakweg 50 euro per uur voor aanwerven. Dat is de harde realiteit. Al een geluk dat er overal zoveel incompetentie is of de werkloosheid zou een pak hoger liggen.
Ik zeg nergens dat dergelijke zaken niet geautomatiseerd kunnen worden. En apenwerk outsourcen heeft vaak ook tot gevolg dat de helft voor geen meter klopt.

Mijn probleem ligt vooral over hoe sommige hier steeds neerbuigend doen over bepaalde jobs. Alles en iedereen is in hun ogen vervangbaar door een stel Indiërs, automatisatie, AI, etc… behalve zijzelf natuurlijk. Zij zijn onaantastbaar en onvervangbaar.

Mijn punt is dat sommige hier wel eens wat meer respect mogen tonen voor mensen die een job uitvoeren die in hun ogen irrelevant en vervangbaar is.

Laatst bewerkt:
B ziet het niet meer zitten, vindt het allemaal te complex.

"tja"

Maar er is nog een projectje dat in de startblokken staat.
Die heeft dan maar toestemming gekregen om daar aan te beginnen.

Shit, ook dat nieuwe projectje gaat die tot stront herleiden dat ik dan tevens weer mag erven.
Ik zie het al voor mij. Zoals gewoonlijk, ik doe een eerste test. *werkt niet*
Ik probeer het volgende. *werkt niet*
*werkt niet* *werkt niet* *werkt niet* *werkt niet* *werkt niet*

Waar ben ik toch in terechtgekomen?
Steeds in de shit zitten van die consultants waarbij de meerderheid amper meerwaarde heeft.
Vooral zelfvoldane snotneuzen telkens die shit komen injecteren.
Daarnaast een hoop figuren die hun win-for-life-job heus te danken hebben aan inclusie. Nihil meerwaarde. Alles is toch te moeilijk.
Repetitieve apentaakjes zijn na jaren nog steeds te moeilijk. Je kan het je soms echt niet voorstellen. De nonchalance krijg je er gratis bij.
Overkoepeld door een hoop ambtenarij, waarbij alles ellenlang moet duren. 100 keren zeveren over hetzelfde.

Aan de ene kant zit ik in een gouden kooi. De voordelen zijn wel zeer aantrekkelijk. Zeker de vrijheid die je hier hebt.
Je surft mee met de vooroordelen en clichés die eigen zijn aan de overheid. Doe een paar dagen gewoon niets, en het valt amper op.
Maar aan de andere kant, de frustraties kunnen soms toch goed invreten.
Consultantje B is aan dat nieuwe projectje begonnen.

Weken werk voor hem, wat me zelf amper dagen zou kosten. En het zal voor geen meter werken gegarandeerd.

Bon, de *ploinks* op teams zijn dus begonnen.
*ploink* *ploink* *ploink* *ploink*
*stoor* *stoor* *stoor* *stoor*
*help* *help* *help* *help*

De irritante manier waarom het team logging beheert. Om de een of andere reden wordt de volledige stack trace in Grafana gedumpt dat van camel logging komt waarbij er heel veel nutteloze info tussen zit. I.p.v dit op te kuisen en er iets deftig van te maken, moet ge steeds in die verschrikkelijk dump zitten snuisteren.

Iets zoals dit maar met nog meer nutteloze info:

14:39:23.389 [Camel (camel-1) thread #1 - file://data/inbox] INFO route1 - We got an incoming file welcome.txt containing: Welcome to Baeldung14:39:23.423 [Camel (camel-1) thread #1 - file://data/inbox] INFO route1 - Successlly transfer file: welcome.txt

Ook het uitzoeken van requests en replies is kwasie onmogelijk. Recent een productie incident gehad waarbij ik nu nog de root cause probeer te achterhalen maar ik kan dus nergens een deftige trace van de requests en replies vinden. We hebben wel Dynatrace maar da's ook zo'n zootje dat ik niets vind.

Laatst bewerkt:
chantage van sommigen....

éne vroeg een dag verlof voor vandaag.
ik zei "sorry er zijn er al 2 die vandaag thuis wilden zijn, we zijn maar met 6 , dus dat zal nie gaan".

Ok zegt em.
vandaag issem toch wel afwezig zeker...
ik bel hem "mjaaa heb iets slecht gegeten gisteren... sorry kan nie komen. maar morgen ben ik er terug hoor".

ik zeg: jaja en uw ziektebriefje?
"ja wel, ik wil vanavond nog naar de dokter gaan hoor als ge da wilt. maar ge moogt ook een dag congé inschrijven, das toch beter voor jullie? zo moeten jullie mn ziektedag niet betalen, en ben ik dag congé kwijt".

Tja hij heeft natuurlijk gelijk hé. beter voor ons als werkgever ja.
maar tis wel chantage praktijk natuurlijk.

zo zie je maar, hoe krom het hier allemaal in elkaar zit in België.
Beter die carensdag (eerste dag ziekte niet betaald) nooit afgeschaft.

ik zei "sorry er zijn er al 2 die vandaag thuis wilden zijn, we zijn maar met 6 , dus dat zal nie gaan".

Ok zegt em.
ik bel hem "mjaaa heb iets slecht gegeten gisteren... sorry kan nie komen. maar morgen ben ik er terug hoor".

"ja wel, ik wil vanavond nog naar de dokter gaan hoor als ge da wilt. maar ge moogt ook een dag congé inschrijven, das toch beter voor jullie? zo moeten jullie mn ziektedag niet betalen, en ben ik dag congé kwijt".

Heb het al gezegd. Patron vindt geen volk en het wordt uitgebuit.
Enfin, deze wil nog verlof nemen. Had ook kunnen zeggen van: “voor 1 dagje geen briefje nodig”.

Verhouding werkgever -werknemer is uit balans.

Ok zegt em.

Is hier ook maandelijkse kost bij sommigen.
Je kan er je klok op gelijk zetten.

Sommigen komen zelfs niet opdagen en laten heel de dag niks van zich horen. Om dan de volgende dag gewoon te werken alsof er niks gebeurd is.

Ik werk nu 2j bij een wg en krijg al meer in de schoot toegeworpen. Waardering van de mensen buiten het team, maar van het bedrijf zelf? Aja, we zullen het eens bekijken.

Ik wil dat alles correct en gedaan is, of misschien trek ik mij het teveel aan als ik het hier zo lees en mijn collega's in het team hoor.

Wat je wel ziet is dat de ene meer doet en mag dan de ander.

Testen die al dagen slecht draaien, waardoor builds mislukken.
Ene merkt dat al grappend op.
Consultantje B grapt verder.
Consultantje B snapt niet dat het aan hem was om dat destijds recht te trekken, wat een deel van zijn taak was toen hij code moest herzien van zijn voorganger, namelijk consultantje A.

Soit, ik zal de shit wel weer opkuisen.

Bah, ik ben die ventjes toch zo beu. Waardelozer dan waardeloos telkens.
Een hondendrol die nu op een trottoir buiten in de regen ligt te verpulveren, heeft meer nut dan die ventjes.

Het nieuwe waarop die nu zit, stronthoop incoming gegarandeerd.

Laatst bewerkt:
Heb het al gezegd. Patron vindt geen volk en het wordt uitgebuit.
Enfin, deze wil nog verlof nemen. Had ook kunnen zeggen van: “voor 1 dagje geen briefje nodig”.

Verhouding werkgever -werknemer is uit balans.
Nee wij zijn KMO, dus dat sprookje van "voor 1 dagje geen briefje nodig", gelukkig niet van toepassing hier.
thank heavens! zou anders wat zijn hier amai

Nee wij zijn KMO, dus dat sprookje van "voor 1 dagje geen briefje nodig", gelukkig niet van toepassing hier.
thank heavens! zou anders wat zijn hier amai
Ik blijf het gek vinden hoe de ervaringen daar zo verschillend rond zijn.. Hier bij ons moet je geen ziektebriefje indienen tot 3 (!) dagen, en het ziekteverzuim is gewoon een pak gedaald volgens HR. Wel allemaal bedienden, geen arbeiders. Ik vind het ook gewoon een gemak en nog nooit gedacht om het te misbruiken eigenlijk.

Ik blijf het gek vinden hoe de ervaringen daar zo verschillend rond zijn.. Hier bij ons moet je geen ziektebriefje indienen tot 3 (!) dagen, en het ziekteverzuim is gewoon een pak gedaald volgens HR. Wel allemaal bedienden, geen arbeiders. Ik vind het ook gewoon een gemak en nog nooit gedacht om het te misbruiken eigenlijk.
Mja daar zeg je het : bedienden.

Bedienden zijn over het algemeen ook al wel eens thuis tijdens de week hé met thuiswerken. Dus als ze al eens moeten thuis zijn voor een tandarts afspraak, pakje afhalen, kind oppassen, kan dit "tijdens hun thuiswerk" uren.

Arbeiders zijn toch altijd weg van huis hé, dus die hebben die flexibiliteit niet.

Vandaar denk ik dan ook, dat daar een deel van de oorzaak in het meer ziekteverzuim ligt.

Mja daar zeg je het : bedienden.

Bedienden zijn over het algemeen ook al wel eens thuis tijdens de week hé met thuiswerken. Dus als ze al eens moeten thuis zijn voor een tandarts afspraak, pakje afhalen, kind oppassen, kan dit "tijdens hun thuiswerk" uren.

Arbeiders zijn toch altijd weg van huis hé, dus die hebben die flexibiliteit niet.

Vandaar denk ik dan ook, dat daar een deel van de oorzaak in het meer ziekteverzuim ligt.
Goh, da's slechts de laatste paar jaar echt ingeburgerd eh.

Pre-corona werkte ik bv. nooit thuis & idem voor alle bedienden bij ons & de meeste van m'n klanten.
Maar ik kan u wel zeggen dat m'n broer, altijd arbeider geweest, vroeger maar al te vaak niet uit z'n nest geraakte omdat hij de dag ervoor wat te veel had gefeest. Nu is hij wat ouder & zelfstandig, dus zou het z'n eigen bottom line schaden. :LOL:
En ik hoorde maar al te regelmatig hetzelfde over z'n collega's (die regelmatig mee gingen feesten, toen ook vrij jonge snotapen natuurlijk).

Die 'noden' om thuis te zijn, die zijn niet ineens de laatste 5 jaar ontstaan eh.
Denk dat dit niet noodzakelijk met arbeider/bediende te maken heeft, maar eerder met het individu.

Ok zegt em.

Ge moet maar durven eigenlijk...

Ge moet maar durven eigenlijk...
Ja en het strafste van al is nu:

de volgende keer dat hij een verlof dag zal vragen, gaan we eigenlijk ook niet meer van nee kunnen zeggen.
Want we wéten nu al dus hoe hij het weer zal oplossen. :(

Langs de andere kant , kunt ge nu zeggen "eigen schuld, je moet maar een ziektebriefje vragen".
Ja ok, maar we weten allemaal dat dit heel makkelijk geregeld is hé, een ziektebriefje voor 1 dag.
En dat kost ons dan meer, dan een verlof dag toestaan.

Ja en het strafste van al is nu:

de volgende keer dat hij een verlof dag zal vragen, gaan we eigenlijk ook niet meer van nee kunnen zeggen.
Want we wéten nu al dus hoe hij het weer zal oplossen. :(

Langs de andere kant , kunt ge nu zeggen "eigen schuld, je moet maar een ziektebriefje vragen".
Ja ok, maar we weten allemaal dat dit heel makkelijk geregeld is hé, een ziektebriefje voor 1 dag.
En dat kost ons dan meer, dan een verlof dag toestaan.
Controlearts?

Controlearts?
Wat ben je daar mee, als ze maar een ziektebriefje voor 1 dag hebben/willen.

Controle arts kost u weer een hoop centen, en die zal dan (wellicht quasi zeker) zeggen van: ok ik heb patient X onderzocht, die mag morgen terug naar het werk.

Maar ik ben evengoed quasi ook zeker dat als je op diezelfde bewuste dag belt om een controle arts te willen sturen naar iemand, die arts wellicht niet meteen zal staan springen, en eerst eens kijkt in zn agenda wanneer hij die week tijd heeft. En niet zomaar dezelfde dag meteen in z'n auto springt voor ons te helpen die "snoodaard te vatten".

och allemaal een hoop geblaat en weinig wol, voor die 1e dag. Ik vrees dat we er gaan moeten mee leren leven.

Wat ben je daar mee, als ze maar een ziektebriefje voor 1 dag hebben/willen.

Controle arts kost u weer een hoop centen, en die zal dan (wellicht quasi zeker) zeggen van: ok ik heb patient X onderzocht, die mag morgen terug naar het werk.

Maar ik ben evengoed quasi ook zeker dat als je op diezelfde bewuste dag belt om een controle arts te willen sturen naar iemand, die arts wellicht niet meteen zal staan springen, en eerst eens kijkt in zn agenda wanneer hij die week tijd heeft. En niet zomaar dezelfde dag meteen in z'n auto springt voor ons te helpen die "snoodaard te vatten".

och allemaal een hoop geblaat en weinig wol, voor die 1e dag. Ik vrees dat we er gaan moeten mee leren leven.
Geen idee waarom de controlearts tot bij de patiënt zou moeten gaan. Tegenwoordig worden wij verzocht daar zelf naartoe te gaan.

Terug
Bovenaan