Vroeger waren wij ook een HP firma. Over 't algemeen waren dat altijd 17" ProBooks. Altijd content van geweest eerlijk gezegd.
--> Deftige i7 CPU & 32 GB RAM + SSD boot van 1TB. Geen discrete GPU.
Nooit echt last mee gehad binnen de 3j dat we er mee moeten doen. De machines moeten dus 3 jaar mee gaan & om de 3 jaar kreeg je een nieuwe.
Ik heb weliswaar de laatste generaties telkens die laptop 'over genomen' & die van >10j geleden heeft nog jaren dienst gedaan als media center onder m'n TV in de living. Nu is het die van wss 7j oud die daar staat (die z'n keyboard is wel echt end of life).
Nadat HP geen Pro/Elite books meer maakte in 17" zijn ze elders gaan zoeken & dan is de zever begonnen om een merk te zoeken dat dit wel nog aanbood. Dan hebben ze heel wat issues gehad.
Enige 'business' machine die HP nog verkocht in 17" was dan eentje die noch Pro, noch Elite gelabeld was & dat was echt brol.
Nu, weer enkele jaren later, is het een andere dienst die gaat bepalen wat het gaat worden & die trekken zich weinig aantrekt van de noden naar 't schijnt & 't ziet er naar uit dat we zelfs onze 17" gaan verliezen & dat het 15" Lenovo's zullen worden.
Anyway, ik heb hier wss nooit minder dan 2 browsers open staan & meestal tientallen tabs per browser.
En ja, FF is momenteel weg met 2,5GB & Chrome is gaan lopen met 3,5GB. Maar ze zijn daar redelijk rap mee weg to be fair.
Chrome bv. zal ook tabs 'unloaden' als ze een tijdje 'inactive' zijn, wat memory bespaard. Je zal dan zien eens je die terug opent dat die opnieuw moet laden. Iets wat die op uwe GSM véél agressiever doet (wat het op de GSM praktisch onmogelijk maakt om te multi-tasken in de browser). Op desktop is die minder agressief daarin.
Nu, dat is 'maar' een goei 6GB van m'n 32 & dus niet de enige boosdoener waarvoor wij elke gig RAM goe kunnen bezigen.

Ik heb trouwens maar weinig plug-ins/extensions zitten in m'n browser. Maar een adblocker is een must natuurlijk, dus minder background add-loading voor de pagina's adds zouden bevatten.
En wel, ik ben ook iemand waar YouTube meestal 1 van die sites is die op de achtergrond open staat voor la musica.
Maar 't is dus niet omdat uwen browser met 3GB memory weg is, dat uw machine daardoor noodzakelijk traag wordt in z'n geheel ze.
De ervaring van die trage machine komt meestal als je geen geheugen meer over hebt voor applicaties die je in gebruik hebt of als je idd uw HDD overbelast door constant een sync proces (a la OneDrive) te laten schrijven of iets dergelijks.