Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Veel hangt ook vanaf hoe goed uw ICT de zaken op orde heeft. Als iedereen tegelijk met 2 verschillende browsers werkt en 20 tabbladen in Chrome open staan heeft "want die website werkt niet goed in Edge" dan moet je ook niet verschieten dat het traag is. En als ge dan gaat vragen "hoezo die website werkt niet in edge?" dan ziet ge dat de enige reden waarom die in Chrome werkt en niet in Edge is omdat ze in Chrome ingelogd zijn met een cookie en in Edge niet, ja natuurlijk werkt dat dan niet als uw favorieten URL's alleen werken voor ingelogde browsers.

Sommige hebben dan nog zo'n website open staan om hele dag radio van te streamen en continue adds aant laden is op de achtergrond. Ben al mensen tegengekomen die de weirdest AI plugins in hun browsers draaien "om dingen te vertalen heb ik da nodig" en ga zo maar door. Om nog te zwijgen van mensen dat 1 miljoen Sharepoint/OneDrive bestanden aant syncen zijn.

De meeste laptops van 3-4 jaar oud als je die vanaf 0 aflevert (dus ook geen bloatware) en met 0 installatierechten en met puur Edge erop, de windows + dell updates, niet veel reclamaties over dan ze. Hooguit eens 8GB RAM updaten naar 16GB en anders re-install.

Aan die one drive valt toch niet onderuit te komen?
Is chrome zoveel slechter dan edge? Ik wissel beide af, maar hoofdzakelijk chrome.

Vooral de Outlook is traag zeker met die agenda.

Is chrome zoveel slechter dan edge? Ik wissel beide af, maar hoofdzakelijk chrome.

OneDrive moogt ge maar maximum 300k bestanden syncen dus vaak geen “root” folders of dergelijke, alleen de mappen dat je echt nodig hebt, dat is niet gemaakt voor nog meer of alles wordt enorm traag.

Chrome verbruikt enorm veel resources ge kunt beter maar 1 browser gebruiken en de Edge op het werk is meestal beter geïntegreerd naar policies sync etc dan Chrome. Waarom 2 browsers gebruiken als ge ook 1 browser kunt gebruiken.

Krijg de rillingen ervan als ik weer eens een Chrome zie met sync naar “[email protected]”: die mens heeft thuis waarschijnlijk een core2duo pc staan met Windows 7 waar hij ook die Chrome gebruikt met al zijn werk favorieten/accounts/wachtwoorden in gesynced. Om nog te zwijgen van een @gmail.com zonder MFA en met wachtwoord “antwerp01”. Weg met die Chrome.

Outlook dat traag is kunt ge eventueel oplossen door “nieuwe outlook” te gebruiken die is pakken sneller maar heeft wat minder features. Soms kan het ook helpen om in de oude outlook uw caching wat hoger te zetten, zeker als dat maar op 1 maand staat.

Laatst bewerkt:
Beste """"zoek""""functie van Outlook: sterf aub!

Groetjes

Iedereen
Standaard op Huidige Map zetten scheelt al een hoop frustraties.

Edge is een Chromium browser, die 2 gedragen zich identiek.

Edge is een Chromium browser, die 2 gedragen zich identiek.
Het is niet dat alle browsers die op Chromium gebasseerd zijn zich identiek gedragen. Er zijn weldegelijk verschillen in de customization/add-ons/plugins die intern gebruikt worden die dus ook effect hebben op snelheid en load op uw systeem. Daarbij kan het best zijn dat de Chrome sneller reageert omdat die meer RAM geheugen opeist, en de rest van uw programma's dus trager gaat werken. Omdat het Google Chrome niet veel kan schelen dat uw Microsoft OS trager wordt, in tegenstelling tot Microsoft. Dat zijn keuzes die Google/Microsoft maken in hun implementatie van Chromium.
What Chrome can do, Edge can do as well. But there are plenty of things that Edge can do that Chrome can’t. Even when you discount this fact, there’s still the fact that Chrome has simply ballooned to hog up resources. If it weren’t for the deep Android ecosystem pull that Google accounts can take advantage of, a lot more people would have readily switched to an alternative.
chrome.png

Gedragen zich identiek? Niet echt dus.

Laatst bewerkt:
Afgelopen week was men laatste dag voor mijn verlof. Toch een schoolvoorbeeld hoe vierkant het draait.

Normaal is het 2-3 weken voor het verlof geen zaken meer toewijzen: 3 dagen voor ik aan men verlof begin, hierse nog 2 dossiers.
Aan begonnen, goed aan gewerkt zelfs, niet afgekregen.

Ben een dikke maand weg, moet niet denken dat N+1 eens belt om te vragen of er nog iets is of opvolging nodig heeft. Dus ik mail hem zelf.
Dossier X en Y. Dit al allemaal gedaan, enkel dit en dit nog te doen

Respons: "Ik zal het nog eens bekijken en dan zien wat we kunnen doen"
Nee, nee, nee. Werk gewoon verder op mijn basis..

Ik zet er nog bij "maandag - dinsdag verlof, maar indien uiterste nood ben ik beschikbaar voor vragen hierover"

Nu zie ik juist men mailbox "Silence, dossier z even toegewezen, zou je hier vandaag of morgen nog kunnen langsgaan"

Dude, really 😒😒
Hij zal men out of office wel krijgen. Gelukkig N+2 ook in de communicatie opgenomen

Comedy show hier. Iedereen die niet in het collectief ontslag zit, heeft ondertussen zelf ontslag genomen. Waaronder customer support, marketing, verification team, ...

US mgmt wil in oktober/november nog een refresh ISO audit doen om het certificaat te kunnen behouden. Sturen ze een mail wie de audit kan doen on site. *crickets*. Nadien nog een email. Ik heb maar gereageerd "een vereiste voor de audit te kunnen doen is dat er mensen in de site tewerkgesteld zijn" en ook "het is misschien verstandig om een transitieplan te hebben (product en resource gebaseerd) alvorens audits in te plannen". Om af te sluiten met "Waarom wil je een certificaat verlengen van een product en team waar je de stekker uittrekt"

Nu gaan ze blijkbaar "consultant X invliegen" maar die consultant zit gewoon on site bij ons (je ziet maar dat ze echt op de hoogte zijn), maar notice period is ook al gegeven, dus die zal er ook niet lang meer zijn (dat ontdekken ze dan wel binnen paar weken).

Ze smijten ons allemaal buiten om 1-2M te besparen, maar dan gaan ze wel nog paar 100k spenderen aan random zinloze audits :rofl: :rofl:

Neem dit niet verkeerd op, maar is dit voor mensen zoals jij niet een leuke "cash cow" want ze moeten u een ontslagvergoeding betalen die al snel een mooie som gaat zijn, en je zal wel snel terug nieuw werk hebben met jouw profiel? Ik snap dan ergens de mensen niet die zelf ontslag zouden geven.

Er staat geen D achter morgen
Afgelopen week was men laatste dag voor mijn verlof. Toch een schoolvoorbeeld hoe vierkant het draait.

Normaal is het 2-3 weken voor het verlof geen zaken meer toewijzen: 3 dagen voor ik aan men verlof begin, hierse nog 2 dossiers.
Aan begonnen, goed aan gewerkt zelfs, niet afgekregen.

Ben een dikke maand weg, moet niet denken dat N+1 eens belt om te vragen of er nog iets is of opvolging nodig heeft. Dus ik mail hem zelf.
Dossier X en Y. Dit al allemaal gedaan, enkel dit en dit nog te doen

Respons: "Ik zal het nog eens bekijken en dan zien wat we kunnen doen"
Nee, nee, nee. Werk gewoon verder op mijn basis..

Ik zet er nog bij "maandag - dinsdag verlof, maar indien uiterste nood ben ik beschikbaar voor vragen hierover"

Nu zie ik juist men mailbox "Silence, dossier z even toegewezen, zou je hier vandaag of morgen nog kunnen langsgaan"

Dude, really 😒😒
Hij zal men out of office wel krijgen. Gelukkig N+2 ook in de communicatie opgenomen
Men is geen bezittelijk voornaamwoord.

Neem dit niet verkeerd op, maar is dit voor mensen zoals jij niet een leuke "cash cow" want ze moeten u een ontslagvergoeding betalen die al snel een mooie som gaat zijn, en je zal wel snel terug nieuw werk hebben met jouw profiel?

Ja, ik heb niet veel te verliezen met 12y ancienniteit.

Ik snap dan ergens de mensen niet die zelf ontslag zouden geven.

De niet-Belgen vallen niet onder wet Renault, dus die cashen niet veel als ze buiten vliegen. Ze hebben er ook een paar vergeten te ontslaan buiten Belgie. Al je 20 dagelijkse collega's buiten en jij niet, dan bol je het uiteraard zelf af.

Er zijn er ook die de berekening maken. Als ik vertrek kan ik X verdienen ergens anders. Als ik ontslaan wordt cash ik bedrag Y. Met 2-3y ancienniteit op de teller is die ontslag premie ook 'maar' 20-30k. Netto is dat iets rond de 10k. Als je dan een andere job vindt met 1000 netto per maand meer of een auto als je nu geen auto hebt, dan is de afweging snel gemaakt. Die job zal er misschien niet meer zijn binnen paar maanden.

Other than that. Grappige comedy show aan het worden. Maar het mag wel wat vooruit beginnen gaan, want de huidige 'limbo' situatie is wel beetje grappig aan het worden.

Mijn werkweek zit er al weer op. 2 meetings gehad en trainings gedaan (die moeten we nog doen :laugh:). Tijd om in de tuin te werken.

"Mannekes, we werken nu meer met Microsoft producten dus probeer die power platform 'low code" producten. En andere apps ook"

Ik keihappy want ben grote fan van MS en heb wat use cases (die basic pdf OCR gebruiken, MS forms en MS lists) die mijn leven makkelijker zouden maken.

"Nee unsure, wat jij vraagt mogen we niet activeren. Je mag enkel basic excel, word en ppt gebruiken"

Zelfs de to do desktop app is geblokkeerd...

Pffffrt

Veel hangt ook vanaf hoe goed uw ICT de zaken op orde heeft. Als iedereen tegelijk met 2 verschillende browsers werkt en 20 tabbladen in Chrome open staan heeft "want die website werkt niet goed in Edge" dan moet je ook niet verschieten dat het traag is. En als ge dan gaat vragen "hoezo die website werkt niet in edge?" dan ziet ge dat de enige reden waarom die in Chrome werkt en niet in Edge is omdat ze in Chrome ingelogd zijn met een cookie en in Edge niet, ja natuurlijk werkt dat dan niet als uw favorieten URL's alleen werken voor ingelogde browsers.

Sommige hebben dan nog zo'n website open staan om hele dag radio van te streamen en continue adds aant laden is op de achtergrond. Ben al mensen tegengekomen die de weirdest AI plugins in hun browsers draaien "om dingen te vertalen heb ik da nodig" en ga zo maar door. Om nog te zwijgen van mensen dat 1 miljoen Sharepoint/OneDrive bestanden aant syncen zijn.

De meeste laptops van 3-4 jaar oud als je die vanaf 0 aflevert (dus ook geen bloatware) en met 0 installatierechten en met puur Edge erop, de windows + dell updates, niet veel reclamaties over dan ze. Hooguit eens 8GB RAM updaten naar 16GB en anders re-install.
Vroeger waren wij ook een HP firma. Over 't algemeen waren dat altijd 17" ProBooks. Altijd content van geweest eerlijk gezegd.
--> Deftige i7 CPU & 32 GB RAM + SSD boot van 1TB. Geen discrete GPU.

Nooit echt last mee gehad binnen de 3j dat we er mee moeten doen. De machines moeten dus 3 jaar mee gaan & om de 3 jaar kreeg je een nieuwe.
Ik heb weliswaar de laatste generaties telkens die laptop 'over genomen' & die van >10j geleden heeft nog jaren dienst gedaan als media center onder m'n TV in de living. Nu is het die van wss 7j oud die daar staat (die z'n keyboard is wel echt end of life).

Nadat HP geen Pro/Elite books meer maakte in 17" zijn ze elders gaan zoeken & dan is de zever begonnen om een merk te zoeken dat dit wel nog aanbood. Dan hebben ze heel wat issues gehad.
Enige 'business' machine die HP nog verkocht in 17" was dan eentje die noch Pro, noch Elite gelabeld was & dat was echt brol.

Nu, weer enkele jaren later, is het een andere dienst die gaat bepalen wat het gaat worden & die trekken zich weinig aantrekt van de noden naar 't schijnt & 't ziet er naar uit dat we zelfs onze 17" gaan verliezen & dat het 15" Lenovo's zullen worden.

Anyway, ik heb hier wss nooit minder dan 2 browsers open staan & meestal tientallen tabs per browser.
En ja, FF is momenteel weg met 2,5GB & Chrome is gaan lopen met 3,5GB. Maar ze zijn daar redelijk rap mee weg to be fair.
Chrome bv. zal ook tabs 'unloaden' als ze een tijdje 'inactive' zijn, wat memory bespaard. Je zal dan zien eens je die terug opent dat die opnieuw moet laden. Iets wat die op uwe GSM véél agressiever doet (wat het op de GSM praktisch onmogelijk maakt om te multi-tasken in de browser). Op desktop is die minder agressief daarin.

Nu, dat is 'maar' een goei 6GB van m'n 32 & dus niet de enige boosdoener waarvoor wij elke gig RAM goe kunnen bezigen. :whistle:
Ik heb trouwens maar weinig plug-ins/extensions zitten in m'n browser. Maar een adblocker is een must natuurlijk, dus minder background add-loading voor de pagina's adds zouden bevatten.
En wel, ik ben ook iemand waar YouTube meestal 1 van die sites is die op de achtergrond open staat voor la musica. :sneaky:

Maar 't is dus niet omdat uwen browser met 3GB memory weg is, dat uw machine daardoor noodzakelijk traag wordt in z'n geheel ze.
De ervaring van die trage machine komt meestal als je geen geheugen meer over hebt voor applicaties die je in gebruik hebt of als je idd uw HDD overbelast door constant een sync proces (a la OneDrive) te laten schrijven of iets dergelijks.

Ik vind het straf dat niemand anders problemen heeft bij de "E" op die HP laptops van de laatst 2-3 jaren?
Firefly's / elitebooks vooral.. wij sturen er maandelijks minstens eene terug op een 750 actieve laptops.
Gelukkig vaak onder garantie, anders is het €350 voor een toetsenbordje.

Maar daar is gewoon iets grondig mis mee..

Vroeger waren wij ook een HP firma. Over 't algemeen waren dat altijd 17" ProBooks. Altijd content van geweest eerlijk gezegd.
--> Deftige i7 CPU & 32 GB RAM + SSD boot van 1TB. Geen discrete GPU.

Nooit echt last mee gehad binnen de 3j dat we er mee moeten doen. De machines moeten dus 3 jaar mee gaan & om de 3 jaar kreeg je een nieuwe.
Ik heb weliswaar de laatste generaties telkens die laptop 'over genomen' & die van >10j geleden heeft nog jaren dienst gedaan als media center onder m'n TV in de living. Nu is het die van wss 7j oud die daar staat (die z'n keyboard is wel echt end of life).

Nadat HP geen Pro/Elite books meer maakte in 17" zijn ze elders gaan zoeken & dan is de zever begonnen om een merk te zoeken dat dit wel nog aanbood. Dan hebben ze heel wat issues gehad.
Enige 'business' machine die HP nog verkocht in 17" was dan eentje die noch Pro, noch Elite gelabeld was & dat was echt brol.

Nu, weer enkele jaren later, is het een andere dienst die gaat bepalen wat het gaat worden & die trekken zich weinig aantrekt van de noden naar 't schijnt & 't ziet er naar uit dat we zelfs onze 17" gaan verliezen & dat het 15" Lenovo's zullen worden.

Anyway, ik heb hier wss nooit minder dan 2 browsers open staan & meestal tientallen tabs per browser.
En ja, FF is momenteel weg met 2,5GB & Chrome is gaan lopen met 3,5GB. Maar ze zijn daar redelijk rap mee weg to be fair.
Chrome bv. zal ook tabs 'unloaden' als ze een tijdje 'inactive' zijn, wat memory bespaard. Je zal dan zien eens je die terug opent dat die opnieuw moet laden. Iets wat die op uwe GSM véél agressiever doet (wat het op de GSM praktisch onmogelijk maakt om te multi-tasken in de browser). Op desktop is die minder agressief daarin.

Nu, dat is 'maar' een goei 6GB van m'n 32 & dus niet de enige boosdoener waarvoor wij elke gig RAM goe kunnen bezigen. :whistle:
Ik heb trouwens maar weinig plug-ins/extensions zitten in m'n browser. Maar een adblocker is een must natuurlijk, dus minder background add-loading voor de pagina's adds zouden bevatten.
En wel, ik ben ook iemand waar YouTube meestal 1 van die sites is die op de achtergrond open staat voor la musica. :sneaky:

Maar 't is dus niet omdat uwen browser met 3GB memory weg is, dat uw machine daardoor noodzakelijk traag wordt in z'n geheel ze.
De ervaring van die trage machine komt meestal als je geen geheugen meer over hebt voor applicaties die je in gebruik hebt of als je idd uw HDD overbelast door constant een sync proces (a la OneDrive) te laten schrijven of iets dergelijks.
Ik heb een tijd geleden voor mijn ma een nieuwe 17" gezocht en het viel mij op hoe beperkt het aanbod daarin geworden is. Nu goed, wij hebben hier zelf 16"'ers (Dell Latitude 5530) en da's echt prima. Gebruiken op 100% scale als 2nd monitor is geen probleem ondanks dat ik een bril draag.

Droogt de vraag naar 17" ook niet gewoon op sinds de invoering van USB-C, waarbij je dan de ingebouwde docking van een groot extern scherm kan gebruiken met de laptop dichtgeklapt op de tafel? Vroeger zag je mensen dat nog doen, een opengeklapte laptop op een aangepaste houder naast 1 of meerdere externe schermen, maar sinds die joekels van 34" en groter vind ik een laptopscherm ernaast gewoon niet meer in verhouding. Je ziet dat gewoon niemand doen.

Ik heb een tijd geleden voor mijn ma een nieuwe 17" gezocht en het viel mij op hoe beperkt het aanbod daarin geworden is. Nu goed, wij hebben hier zelf 16"'ers (Dell Latitude 5530) en da's echt prima. Gebruiken op 100% scale als 2nd monitor is geen probleem ondanks dat ik een bril draag.
'k Heb momenteel een 2e EliteBook 16" (nieuw model sinds begin dit jaar ergens) voor een klant waar ik ook regelmatig on-site zit (& verplicht een machine van daar moet bezigen).
Die 16 is nog te doen, maar veel kleiner moet het toch niet meer worden. Ik heb al vaak on-site moeten gaan bij klanten waar ze mij dan gewoon ergens in een meeting room dumpen om m'n werk te doen & dan zou ik echt mijn groter scherm niet willen missen.

-> Kleine kantlijn, 'k ben ook wel content van dat machien. Zou dat gerust als mijn 'main' willen aanvaarden bij ons op kantoor ook.

Droogt de vraag naar 17" ook niet gewoon op sinds de invoering van USB-C, waarbij je dan de ingebouwde docking van een groot extern scherm kan gebruiken met de laptop dichtgeklapt op de tafel? Vroeger zag je mensen dat nog doen, een opengeklapte laptop op een aangepaste houder naast 1 of meerdere externe schermen, maar sinds die joekels van 34" en groter vind ik een laptopscherm ernaast gewoon niet meer in verhouding. Je ziet dat gewoon niemand doen.
Bij mij thuis heb ik nog 2 extra 27" monitoren staan & m'n laptop (17") in de midden.
Dus 't is al erg genoeg dat ik het over 't algemeen op kantoor met slechts 1 extra scherm moet doen, nu ga ik volgend jaar wss nog m'n 2e scherm zien krimpen van 17 -> 15".
En voor je 't vraagt ... YES, ik krijg alle 3 die monitoren actief gevuld.

Anyway, 't is effectief een beetje een ramp geworden om 17" 'business' laptops te vinden. Je komt zo al direct in de 'gaming sphere' uit, maar je weet ook wel dat geen enkel bedrijf daar gaat shoppen. :LOL:

Oh and by the by ... die gaming monitoren van 'k ga u gaan hebben & van die ultrawide monitoren ... ben ik nog bij 0,0 klanten tegen gekomen, laat staan dat ze daar bij ons op kantoor niet te gierig voor zouden zijn.
Ge moogt meestal al content zijn dat ge 1 extra 23" monitor krijgt.
Enige uitzondering die ik al gezien heb is ne manager of iets dergelijks, met z'n eigen kantoor, die dan zo'n fancy stuff staan heeft. :rolleyes:

Wat dat specifiek met USB-C te maken zou hebben lijkt me een beetje naast de kwestie te zijn weliswaar.

Laatst bewerkt:
de truken van de foor. Heb het nog al gezien.

Bedrijf heeft eigenlijk maar 1 jobaanbieding en die is soort “full stack” system/support engineer. maar omdat dat niet goed klinkt maakt men 4 verschillende vacatures “cloud engineer” “network engineer” “security engineer” en “customer services engineer” dat komt dan goed over zowel bij sollicitanten als bij klanten.

maar uiteindelijk komen die allemaal op dezelfde bureau terecht waar ze 80% van de tijd allemaal hetzelfde doen.

Er zijn maar 2 uitwegen ofwel u erbij neerleggen chillen en genieten van goed betaald worden in een omgeving waar je naar policy een heel beperkte impact zal hebben, of vertrekken. U druk maken heeft geen enkel nut.
Het probleem is dat ik als freelancer zijnde ook naar een volgende klant willen kunnen gaan met x ervaring in Azure en AKS. Maar of ik moet me bezig houden met alles behalve Azure of wat ik moet doen is al zo hard dichtgetimmerd en voorgekauwd dat er amper iets te doen en dus te leren valt. Met dan nog eens de devs die alles naar zich toe trekken (maar niets van het "vervelende ops" werk willen doen zoals productie opvolging, incidenten, ticketjes, NFR's, MFT, etc., tot zelfs testen toe...).
Ondertussen zijn we jaar twee voorbij en in de laatste weken heb ik al meer Azure en Terraform gedaan op mijn eentje dan in die twee jaar bij de klant.
Wat me vooral tegenhoud is de toch duidelijk minder markt. Er zijn wel devops mogelijkheden, maar niet super veel.

Hoe dan ook zoek ik in 2025 andere oorden. Ik betwijfel of ik een tariefverhoging er door kan voeren in de komende maanden.

Ge moogt meestal al content zijn dat ge 1 extra 23" monitor krijgt.
Enige uitzondering die ik al gezien heb is ne manager of iets dergelijks, met z'n eigen kantoor, die dan zo'n fancy stuff staan heeft. :rolleyes:

Zo'n 34" monitor kost minder dan 400 euro...niet echt fancy stuff dus. Wij hebben een set-up met 3x 34", 8 jaar geleden was dat nog meer dan 1000 euro per scherm, toen wel fancy ja. Denk dat je om 3 van die schermen aan te sturen ook een aangepaste videokaart nodig had. Maar 2 kon met de standaard videokaart.

Terug
Bovenaan