Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

De zoveelste keer hier waarschijnlijk, maar waarom the **** komen collega's naar kantoor als ge u niet goed voelt.

Ik heb net niet mijn spullen gepakt om terug naar huis te gaan. Waarom zijn mensen zo egoïstisch.
Wierd
Heb vandaag aan andere kant v jouw scenario gezeten, we zitten nu in drukke periode. Veel stress gehad laatste tijd. ZIe er beetje vermoeid uit nu. In de namiddag had ik een snottevalling, en plots beginnen bepaald collega's daar op te spreken.

Wizard! Heb jij een snottevalling?
Heb je jij een covid test gedaan?
Allez ge moet denken dat je uw collega's niet besmet hé?

Omdak zelf was nieuwsgierig was neem ik covid test, die was negatief.
Ik toon dat a die ene en die zegt, ja ik heb niet gezegd dat je moet pakken hé. (ok whatever)
Later begint die andere dan dat misschien te vroeg is om 1 te pakken, mensen toch .
Ga dan nr de refter om wat weg te smijten in PMD zak, begint de secretaresse tegen mij: zou je niet beter morgen thuis werken?
Ik nee, morgen zal ik wel beter zijn.

Bon ik voelde me vandaag niet zo best, maar viel nog mee. Had me zelf voorgenomen om om 17u te stoppen. Om 17u snellen een heleboel mensen nr huis (vooral die die commentaar hadden op mij). Degene die niks zeiden bleven nog na werken.
M'n baas ziet dak wil vertrekken en komt nr me toe, Wizard heb je een minuutje?
Kga die z'n kantoor binnen,
ja wizard er zijn nu meerdere collega's bezorgd over je gezondheid. Zegt dat al lachend wetend dat weer gezeik is v bepaald juffertjes.
Ja kweet et, heb al een covid test genomen en die was negatief.
Eh ja er hebben nu 4! mensen bij mij gekomen om er over te praten en zou vragen dat je morgen vr je nr hier komt een test neemt.
Anders ga je meer eens vroeg gaan slapen.

Mensen toch.
Vier mensen hebben daar mij de baas gaan klagen: "oh wizard heeft een verkoudheid, die heeft zekers COVID, voel me hier niet veilig, blabla".
Paar keer te veel uw neus snuiten en ge zijt al gebrandmerkt...

Als ik thuis blijf moeten collega's mijn werk overnemen (1 alles, kan niet verdeeld worden, hele VM werk). Vraag me af of ze dan ook zoveel zouden klagen 😅

Niet ‘op’ maar ‘over’ het werk. ‘Er zijn zo veel ongevulde vacatures onderwijs’ ‘we gaan buitenstaanders meer betalen om efkes in te springen’ Maar eens kijken naar die vacatures en inzien dat ‘we zoeken iemand voor 1 uur biologie en 2 uren koken van 16 oktober tot 19 oktober’ en in te zien dat er daar fundamenteel een issue is.

Maak van vervang-leerkracht een effectieve job, mensen die veel variatie willen of van een hoog aantal vakken thuis zijn. Mits vervoer (deels) terug te betalen en een loonzekerheid tot een bepaald niveau moet daar toch mogelijkheid zijn.
Het probleem is dat onderwijs een wereldje op zich is en de leefwereld van leerkrachten en directies vaak veraf staat van die van een werknemer die niet in het onderwijs staat. De school van de oudste hier zet ook zo'n vacatures op Facebook: "Voor een vervanging zoeken we een leerkracht voor 3 maanden, mogelijk 6 maanden, voor 6 uren vak x, 3 uren vak y en 2 uren vak z in een andere school van dezelfde groep". Misschien dat een gepensioneerde leerkracht daar nog tijd voor kan vrijmaken (als die al mag i.v.m. pensioenleerkrachten?) maar iemand die eens "een andere uitdaging zoekt" gaat echt niet springen voor zoveel onzekerheid.

Het probleem is dat onderwijs een wereldje op zich is en de leefwereld van leerkrachten en directies vaak veraf staat van die van een werknemer die niet in het onderwijs staat. De school van de oudste hier zet ook zo'n vacatures op Facebook: "Voor een vervanging zoeken we een leerkracht voor 3 maanden, mogelijk 6 maanden, voor 6 uren vak x, 3 uren vak y en 2 uren vak z in een andere school van dezelfde groep". Misschien dat een gepensioneerde leerkracht daar nog tijd voor kan vrijmaken (als die al mag i.v.m. pensioenleerkrachten?) maar iemand die eens "een andere uitdaging zoekt" gaat echt niet springen voor zoveel onzekerheid.
De school heeft ook geen/nauwelijks middelen om de job aan te vullen met een extra opdracht, hé.

(school krijgt middelen voor X uren leerkracht, als ze extra leerkracht-uren willen, dan moet de school die aankopen. Met het TOTALE budget van onze school (200 leerlingen) kunnen we, mochten we dat willen, ongeveer uren voor 2 voltijdse leerkrachten aankopen, maar dan heb je géén geld voor gebouwen, onderhoud, klasmateriaal, ... dus 't is niet dat je reserves hebt om zoiets te doen.

Het lijkt dus mss onzinnig, maar ze kunnen maar aanbieden wat ze hebben; In de hoop dat iemand een deeltijdse job zoekt.

Laatst bewerkt:
Volgende farce in de planning saga bij ons:

Ik heb sinds kort een driemaandenplanning, dus alles tem eind december is al ingepland. Ik zag per toeval dat ik blijkbaar nog één dag congé heb staan en ik stuur hiervoor een mailtje om deze nog ergens te kunnen opgebruiken. Op zich niets ongebruikelijks bij ons, kan perfect gecovered worden.

Ik stuur de planning dus een mail met 5 verschillende data waarop ik deze dag eventueel wil inzetten. Ik geef hun de vrijheid om dit even te bekijken welke van die data het best uitkomt en welke ze het liever niet hebben. Ik zet expliciet op het einde van mijn mail: "Zodat ik hierna mijn definitieve keuze kan doorgeven" oid.

Vandaag krijg ik een mail dat ze al direct op één van die data mijn verlofdag hebben ingepland. Ze schrijven hier bij. "ik heb enkel op dag x verlof kunnen inplannen, aangezien je nog maar één dag congé hebt staan." No shit, dat gaf ik duidelijk aan in mijn mail.

Zucht. Ze hebben dus duidelijk mijn mail ofwel compleet verkeerd begrepen, ofwel helemaal niet goed gelezen. :unsure:

Amai, ik ben blij dat mijn team niet zo omslachtig verlof aanvraagt als jij (één dagje dan nog).

Stuur toch gewoon: Beste, ik zou graag op die datum verlof inplannen. Mvg

Drie leerlingen komen klagen dat ze van de leerkracht Frans een nota kregen omdat ze 3 en 4 minuten te laat in de les waren. Ik was in dezelfde gang dus voor 1 keer kan ik beamen dat ze idd te laat waren en dat de time frame klopt. Ik geef dus aan zoals het riedeltje gaat ‘les begint dan, dat is les begin en niet binnen in klas, verantwoordelijkheid, tijdsbewust, vroeger vertrekken of niet zo ver weg kruipen tijdens pauze,…’ Allemaal heel correct, terechtwijzend, soit, zoals een voorbeeldige leerkracht doet!
Zie hier nu net die collega voorbij *sloffen* naar het lokaal hier naast om 14u06 terwijl de les start om 14u00. Ja maar ja, collega, in feite moet ik hier nu ook wel een opmerking over maken é… Zes minuten is voor een leerkracht evenmin aanvaardbaar.

Tis wel die ene - elke school heeft er - die altijd direct naar de nota in de agenda gaat. Leerling had de Safe Exam Browser die niet opstartte, hupla, nota. Terwijl het duidelijk was aan de foutmelding, beide titularissen hebben ze gezien, dat het probleem bij SEB lag en geen onvoorzichtigheid of fout van de lln.

Amai, ik ben blij dat mijn team niet zo omslachtig verlof aanvraagt als jij (één dagje dan nog).

Stuur toch gewoon: Beste, ik zou graag op die datum verlof inplannen. Mvg
Been there done that.

Er is een reden waarom ik het op deze manier gedaan heb deze keer. Als wij gewoon een dag (of meerdere dagen) verlof aanvragen, dan wordt dat heel vaak direct geweigerd zonder enige uitleg en dan kun je weer een zoveelste mail sturen waarom het is afgekeurd, vervolgens kan je nog enkele dagen wachten vooraleer je antwoord hebt. Op die manier ben je dus weer al snel meer dan een week verder. Bij ons op de planningen zitten me dunkt een paar sjarels die er graag een spel van maken om de mensen zoveel mogelijk te trollen.

Vandaar dus op deze wijze.

Gisteren een collega tegen mij: Ik heb off gevraagd voor 2 tem 4 januari en dat is meteen afgekeurd. Hoezo vraag ik? Het antwoord van de planning blijkbaar: Je bent bij ons al ingepland voor deze dagen. Dat slaat dus helemaal nergens op want wij hebben pas een planning gekregen tot eind december, vanaf 1 januari staat er nog niks op. Die planning horen pas uit de komen ergens in december. :wtf:

Ze doen het voor express bij ons hè :laugh: (Nuja voor mij mocht het ook bij glimlach)

2 maand geleden "sector herverdeling"
Silence accepteert met heel veel tegenzin en discussie. Toen heb ik nog gezegd "Uw koppigheid gaat u geld kosten + verlies in efficiëntie"

Blablabla. Nog gelachen "Ge kunt me beter een firma wagen geven"
Hahaha dan vinden ze alles grappig

Vandaag een mail "Seg euhm Silence, we zijn pas de 13e en uw km kostennota zit al los boven de 300€ deze maand, let er n beke mee op en uw overuren lopen ook aardig op"

Als ik dan vraag of ik dan de rest van de maand mag stoppen met werken ist weer ambetant 😂

Vorige week te horen gekregen dat mijn bedrijf gaat sluiten🙁
Vind het best jammer want heb er wel graag gewerkt, nu komt natuurlijk de administratieve rompslomp.
Ik werk er 6 jaar dus ga ervan uit dat ik geen recht heb op een ontslagcompensatievergoeding als arbeider en enkel op het wettelijke wat dat ook moge zijn?
Iemand meer info hierover?

Dat is dus het probleem. Dat is niet aan hun. Ik geef duidelijk mee in mijn mail op het einde dat ik de definitieve keuze wil maken.

Ik geef hun 5 data om even te bekijken welke beter uitkomen voor hun en welke minder goed uitkomen voor hun. Ik verwacht dus een antwoord in de zin van: "Je mag eender welke dag kiezen" of "Liever een van de bovenste 3, de onderste 2 liggen wat moeilijker" oid.

Ik zal even mijn mail quoten die ik gestuurd heb:

Beste

Ik heb daarnet gezien dat ik blijkbaar nog één dag verlof heb staan en ik zou deze dus graag nog ergens willen oppakken. Ik heb echter sinds kort mijn eerste driemaandsplanning, waardoor ik al mijn planning heb tot eind december, dus even een mailtje aangezien ik niet zeker ben of ik dit nog via 'xxx' kan aanvragen.

Ik zou graag één van de volgende dagen willen gebruiken om mijn laatste dag verlof op te nemen:

Vrijdag 13 oktober
Zaterdag 28 oktober
Dinsdag 7 november
Maandag 27 november
Vrijdag 15 december

Kunnen jullie dit eventjes rustig bekijken of het mogelijk is om mijn laatste verlofdag te nemen op een van de bovenstaande data? Dan kan ik daarna mijn definitieve keuze doorgeven.

Alvast bedankt

X

Hun antwoord hierop:

Hey,

Ik heb enkel 7/11 kunnen inputten aangezien je nog maar 1 dag congé had staan.

Mvg,

Y

Hoop dat het nu wat duidelijker is. Ze antwoorden hier toch gewoon compleet naast de kwestie? Het feit dat ik nu die dag verlof heb stoort mij niet, wel dat het gewoon weer het zoveelste voorbeeld is dat men een mail/vraag totaal verkeerd begrijpt/leest/interpreteert en gewoon maar wat doet.

... om van te huilen zo'n zaken. Dan steek je wat moeite in uw aanvraag en krijg je zo'n brakke mails terug :puke:
Het ergste is dat zo'n mensen het niet inzien dat hun communicatie op niks trekt en die denken dan dat ze effectief goed werk leveren.

Mails die niet goed worden gelezen is bij ons toch ook een probleem. Ik probeer altijd superduidelijk en ordelijk te zijn in mijn mails en dan slagen ze er nog in om naast de kwestie te antwoorden.
------
Ala:
Hey,
Ik heb deze situatie:
Legt kort de situatie uit.

Ik heb hier drie vragen over:
1) vraag
2) vraag
3) vraag.

Gelieve bovenstaande vragen te beantwoorden
---
In het beste geval is er een antwoord op vraag 1, in het slechtste gewoon een irrelevante opmerking over de situatie.

@Tonerider : hier met klanten ook dikwijls de ervaring dat ze mails maar half lezen.

Komt volgens mij vooral doordat ze die meestal eerst op smartphone bekijken, tussen de soep en patatten door.

Een deftige mail (zonder schrijffouten) opstellen kunnen velen precies ook niet meer.

Vorige week te horen gekregen dat mijn bedrijf gaat sluiten🙁
Vind het best jammer want heb er wel graag gewerkt, nu komt natuurlijk de administratieve rompslomp.
Ik werk er 6 jaar dus ga ervan uit dat ik geen recht heb op een ontslagcompensatievergoeding als arbeider en enkel op het wettelijke wat dat ook moge zijn?
Iemand meer info hierover?
Ocv zal idd niet van toepassing zijn , omdat je opzeg al langer is door de wetgeving die inging na 2014. Gaat het over een groot bedrijf?

Ik ging wat vroeger opstaan om mijn teams-meeting deftig voor te bereiden. Het is effe anders uitgedraaid. Ik heb me ferm overslapen en ben me nu onvoorbereid, zonder koffie, zonder ontbijt en met een stevig ochtenderectie aan het begeven richting pc (15min te laat voor mijn eigen prestatie) 😡

Ik ging wat vroeger opstaan om mijn teams-meeting deftig voor te bereiden. Het is effe anders uitgedraaid. Ik heb me ferm overslapen en ben me nu onvoorbereid, zonder koffie, zonder ontbijt en met een stevig ochtenderectie aan het begeven richting pc (15min te laat voor mijn eigen prestatie) 😡
maar toch nog tijd om iets te posten op BG ... straf, je prioriteiten zitten duidelijk juist :wink:

Terug
Bovenaan