Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ben ik de enige die Topgear zijn insteek door had? :unsure: Is toch duidelijk dat hij bedoelt nog veel meer dan een 'gewoon' bovengemiddeld loon.
Bedankt. Maar strikt genomen hebben ze wel gelijk. Alles wat boven het gemiddelde ligt, is bovengemiddeld. Dus ja, daar heb ik weinig van terug. Maar gelukkig zijn er nog mensen die tussen de regels door kunnen lezen.

Kijk met €4000 bruto zou je vlot moeten rondkomen. Maar je moet niet al te zot doen. Veel hangt af van je partner, kinderen, gezondheid, etc.

Uiteraard zijn er mensen/families die het nog met veel minder moeten doen. Maar die krijgen vaak ook hulp (zeker de allerzwaksten) van onze samenleving.
Gelieve jezelf te verbannen naar het bruto loon topic en niet meer onder het plebs te vertoeven.

De firma dankt u.

Ik twijfel of ik deze post ga rapporteren. Ik voel me niet elitair ofzo, als je dat probeert te insinueren.
Als je begint te beweren dat mensen die onder de 4000 euro steun zouden krijgen van de overheid dan ben je wel ver heen en dan kom je meer dan elitair over.

Ik twijfel of ik deze post ga rapporteren. Ik voel me niet elitair ofzo, als je dat probeert te insinueren.
Ik denk niet zozeer elitair maar ofwel wat wereldvreemd, ofwel kan je jezelf ècht niet goed uitdrukken in je posts.

Nu komt het over alsof iemand met 2000-2500 bruto euro rond de oren wordt geslagen met sociale voordelen en sociale toeslagen.
Wat verder nuanceer je dan naar leefloon, maar er zijn ècht tal van mensen, ook hier, met een nettoloon van 1700-1800 euro zonder of met weinig extralegale voordelen en die krijgen dus niets extra.

@Mulan Dan zal het eerder dat laatste zijn, het niet goed uitdrukken in posts. Maar jullie trekken ook nogal snel conclusies. Ik zal voortaan heel erg opletten op wat ik schrijf. ;-)

Het is niet omdat ik in zin 1 zeg dat je vlot moet rondkomen met €4000 bruto. En dan in zin 2 zeg dat er veel mensen/families met veel minder moeten doen, maar dat velen onder hen ondersteund worden, dat je de conclusie moet maken dat ik bedoel <€4000 bruto.. Als dat zo overkomt, mijn excuses.

@Mulan Dan zal het eerder dat laatste zijn, het niet goed uitdrukken in posts. Maar jullie trekken ook nogal snel conclusies. Ik zal voortaan heel erg opletten op wat ik schrijf. ;-)

Het is niet omdat ik in zin 1 zeg dat je vlot moet rondkomen met €4000 bruto. En dan in zin 2 zeg dat er veel mensen/families met veel minder moeten doen, maar dat velen onder hen ondersteund worden, dat je de conclusie moet maken dat ik bedoel <€4000 bruto.. Als dat zo overkomt, mijn excuses.
Ik neem de helft daarvan, wat dus ook VEEL minder is. En wat je als enige voordeel geeft... Een aanslagvoet die nipt onder de 30% zal liggen? 🤷🏼

Het zal er mss ook wel van afhangen welke leeftijd je hebt of meer bepaald wanneer je een huis gekocht hebt.

Wij hebben nog gebouwd voor 180000 euro. Als je dan 4000€ verdient dan heb je echt wel ruim over.

Maar degene die nu een huis kopen en daar 400000 mogen leggen dan heb je wel gelijk dat je er met veel minder wel niet meer gaat komen.

Nu ik dacht wel dat je het op 4000€ had als in 1 inkomen, maar ik hoop dat je dus 2 lonen bedoelt?

Het zal er mss ook wel van afhangen welke leeftijd je hebt of meer bepaald wanneer je een huis gekocht hebt.

Wij hebben nog gebouwd voor 180000 euro. Als je dan 4000€ verdient dan heb je echt wel ruim over.

Maar degene die nu een huis kopen en daar 400000 mogen leggen dan heb je wel gelijk dat je er met veel minder wel niet meer gaat komen.

Nu ik dacht wel dat je het op 4000€ had als in 1 inkomen, maar ik hoop dat je dus 2 lonen bedoelt?
Het is gewoon in het algemeen vandaag enorm moeilijk om een appartement/huis te kopen. Of je nu gezamenlijk of alleen €4000 bruto verdient. 2 lonen idd.

En voor diegenen die zo snel op hun paard zitten. Vele mensen kunnen zelfs niet aankloppen bij de bank voor een lening. Of worden niet serieus genomen op de private huurmarkt. Daarnaast nog de torenhoge energieprijzen. Het is gewoon algemeen moeilijk voor miljoenen belgen.

Dan ben jij één van de onfortuinlijken die jammer genoeg net buiten de boot valt.
Er is nog een hele grote groep die, als ze zouden rekenen, meer overhouden als ze zouden stoppen met werken.

Ik heb heel veel respect voor mensen die werken voor 2000/2500 bruto.
Huur eraf van 700/800 euro. Netto dus 1000/1100 euro over om EGW te betalen, benzine, ....
Opstaan, extra kledij moeten kopen, opvang zoeken voor kind(eren).
Met ons progressief belastingstelsel is zelfs 3000 bruto niet zoveel meer netto dan 2500 bruto. Wel meer stress vaak,.

Waarom werken ? Eigenlijk erg dat dit zelfs moet gezegd worden.

Er is nog een hele grote groep die, als ze zouden rekenen, meer overhouden als ze zouden stoppen met werken.

Ik heb heel veel respect voor mensen die werken voor 2000/2500 bruto.
Huur eraf van 700/800 euro. Netto dus 1000/1100 euro over om EGW te betalen, benzine, ....
Opstaan, extra kledij moeten kopen, opvang zoeken voor kind(eren).
Met ons progressief belastingstelsel is zelfs 3000 bruto niet zoveel meer netto dan 2500 bruto. Wel meer stress vaak,.

Waarom werken ? Eigenlijk erg dat dit zelfs moet gezegd worden.
Omdat wél gaan werken je vanaf de 2de schaal, dus na enkele maanden al, 300 netto meer oplevert, los van het feit dat mensen zich vaak ècht niet als een luie zandzak aan de kant van de maatschappij willen parkeren maar hun werk doen omdat het op mentaal en sociaal vlak vaak veel beter is dan "dopper zijn".

Omdat wél gaan werken je vanaf de 2de schaal, dus na enkele maanden al, 300 netto meer oplevert, los van het feit dat mensen zich vaak ècht niet als een luie zandzak aan de kant van de maatschappij willen parkeren maar hun werk doen omdat het op mentaal en sociaal vlak vaak veel beter is dan "dopper zijn".
Als je die mentaliteit hebt.
Die 300 euro netto gaat dan op aan de benzine en extra kledij.
En nergens compensatie.

Je kan toch niet zeggen dat werken in dit land echt loont vind ik.
Het verschil is veel te klein.

En nergens compensatie.

Punt is dan ook niet werken omdat het loont maar wel om de grote machine te doen draaien.

En nergens compensatie.

Op korte termijn niet. Maar je moet het op langere termijn bekijken.
Ik ben 3j geleden aan (omgerekend naar voltijds) 2100 bruto gestart, en zit nu aan 2400. Met 15j anciënniteit zou dat tegen de 3000 bruto moeten zitten.
(Barema's in de zorg, vandaar dat ik daar zo zeker van ben)
Maar dan moet je die jaren idd wél eerst werken. 🤷🏼

Op korte termijn niet. Maar je moet het op langere termijn bekijken.
Ik ben 3j geleden aan (omgerekend naar voltijds) 2100 bruto gestart, en zit nu aan 2400. Met 15j anciënniteit zou dat tegen de 3000 bruto moeten zitten.
(Barema's in de zorg, vandaar dat ik daar zo zeker van ben)
Maar dan moet je die jaren idd wél eerst werken. 🤷🏼
Jij zit dan nog in een goede job met perspectief. Een gemiddelde arbeider in de fabriek zal minder perspectief hebben.

Jij zit dan nog in een goede job met perspectief. Een gemiddelde arbeider in de fabriek zal minder perspectief hebben.
Ja én neen. Wanneer die arbeider in een fabriek ploegen doet, verdient die netto een pak meer dan mij.

En ik ben hooggeschoold, dat maakt het er absoluut makkelijker op.

Ja én neen. Wanneer die arbeider in een fabriek ploegen doet, verdient die netto een pak meer dan mij.

En ik ben hooggeschoold, dat maakt het er absoluut makkelijker op.
Maar daar staan dan weer onregelmatige uren tegenover en een impact op je lichaam. En mogelijk ook gevaarlijk werk.

En nergens compensatie.

Daar heb ik idd ook van geschrokken. Ik heb een aanbod gekregen van een bedrijf waar ik rond de 600 bruto meer ging krijgen dan nu. Eens laten berekenen en het kwam op een schamele 30 euro netto meer uit..

Daar ga ik echt wel geen hoop extra stress voor bij nemen.

Maar daar staan dan weer onregelmatige uren tegenover en een impact op je lichaam.
Er zijn veel hooggeschoolden die ofwel in ploegen werken (infrabel, verpleegkundigen en opvoeders, dokters met wachtdiensten,....) Ofwel officieel niet in ploegen werken maar door hun functie heel vaak onregelmatige uren/nachtwerk doen (bvb omwille van internationale contacten) dus het is en blijft een keuze die elk voor zich moet maken, maar altijd een impact zal hebben op het loon.

Terug
Bovenaan