Je glimlach van vandaag

Veel plezier met je alleen-kerst!(hopelijk wel samen met je mama?) Klinkt heel veel aantrekkelijk dan die van het filmpje! 🤣
depressed-bored.gif

Mijn vrouw gaf een tijdje terug haar ontslag bij het plaatselijk restaurant. De reden was vooral dat ze als "keukenhulp" met bijhorend laag loon eigenlijk meer werk verzette dan de chef zelf. Beetje een scheve situatie, waar ze toch vooral de indruk kreeg dat ze voor alle extra's ingeschakeld werd. Split shift, dus werken van 10-13 en 17-22 officieel, wat vaak uitliep aan €10/u in het zwart voor overuren. Weekendwerk 1 weekend op 2 voor geen cent extra, waar ze alleen in de keuken stond. Deze zomer voor een plaatselijk event zo 12u aan een stuk zonder pauze gewerkt ook.
Degoutant eigenlijk. Zo een zaken mogen gerust failliet gaan van mij.

Vandaag mijn laatste dag bij mijn huidige werkgever na 6 jaar dienst.
Glimlach toen ik de parking opreed.
Het was een glimlach van "opluchting" dat de opzeg erop zit. Anderzijds een glimlach dat ik met opgeheven hoofd het boeltje afsluit.
Voor alle duidelijkheid ik ga niet weg uit ontevredenheid :-) het is tijd voor iets anders. Ik ga het wel missen, vooral de collega's

Mijn vrouw gaf een tijdje terug haar ontslag bij het plaatselijk restaurant. De reden was vooral dat ze als "keukenhulp" met bijhorend laag loon eigenlijk meer werk verzette dan de chef zelf. Beetje een scheve situatie, waar ze toch vooral de indruk kreeg dat ze voor alle extra's ingeschakeld werd. Split shift, dus werken van 10-13 en 17-22 officieel, wat vaak uitliep aan €10/u in het zwart voor overuren. Weekendwerk 1 weekend op 2 voor geen cent extra, waar ze alleen in de keuken stond. Deze zomer voor een plaatselijk event zo 12u aan een stuk zonder pauze gewerkt ook.

Doorheen de week betekende dit vaak dat we elkaar 's avonds amper zagen, en tijdens de weekends die ze werkte was er ook niets te plannen.
Kortom, het was eens tijd voor een verandering.

Nu werkt ze al een week in de keuken van een WZC. Halftijds, maar per uur verdient ze meer, en het weekendwerk wordt hoger vergoed. Mogelijk kan ze binnenkort voltijds werken als kok. En dit alles dus gewoon 9-5. Bonus: op minder dan 10 min stappen. Wat een verschil toch.
En tegelijkertijd zijn de eigenaars van zulke etablissementen de eerste om te komen huilen dat niemand meer wilt werken.

Degoutant eigenlijk. Zo een zaken mogen gerust failliet gaan van mij.

En tegelijkertijd zijn de eigenaars van zulke etablissementen de eerste om te komen huilen dat niemand meer wilt werken.
Het is wat dubbel natuurlijk, uiteindelijk hebben ze mijn vrouw een kans gegeven en heeft ze er wel graag gewerkt. Al waren er in het begin ook wat zaken waarbij ik de wenkbrauwen eens moest fronsen, maar zij is door haar buitenlandse werkervaring wel meer gewoon (ook op vlak van uitbuiting). Het is eigenlijk vooral sinds ze terug 100% open waren na de eerste lockdown dat het er wat begon op te lijken dat de werkelijke chef het liever op het gemak deed, en veel in haar schoenen schoof. Toen mijn vrouw zwanger was, hadden we ook beslist dat ze haar ontslag zou geven (wou ze zelf) om zo wat langer voor het kind te zorgen. Toen die zwangerschap dan werd afgebroken was dat mentaal een tik, maar ook financieel waren we gewoon zeker dat het zonder haar inkomen lukte. Dus dan toch beslist dat die slechte uren en verloning het niet waard waren.

Uiteindelijk was dat ook zo'n zaak opgestart door enkele jarenlange vrienden, waar mijn vrouw dan "de nieuwe" was. Ik denk dat dit ook wel heeft bijgedragen.

Nu hopen dat de sfeer op de nieuwe job meevalt.

Ja, de zorg betaald beter he
:unsure:

Grappig genoeg in dit geval wel én het zijn betere uren. Maar dat heeft dan natuurlijk vooral te maken met het feit dat de horeca echt wel een miserabele sector is om in te werken.

Het is wat dubbel natuurlijk, uiteindelijk hebben ze mijn vrouw een kans gegeven en heeft ze er wel graag gewerkt. Al waren er in het begin ook wat zaken waarbij ik de wenkbrauwen eens moest fronsen, maar zij is door haar buitenlandse werkervaring wel meer gewoon (ook op vlak van uitbuiting). Het is eigenlijk vooral sinds ze terug 100% open waren na de eerste lockdown dat het er wat begon op te lijken dat de werkelijke chef het liever op het gemak deed, en veel in haar schoenen schoof. Toen mijn vrouw zwanger was, hadden we ook beslist dat ze haar ontslag zou geven (wou ze zelf) om zo wat langer voor het kind te zorgen. Toen die zwangerschap dan werd afgebroken was dat mentaal een tik, maar ook financieel waren we gewoon zeker dat het zonder haar inkomen lukte. Dus dan toch beslist dat die slechte uren en verloning het niet waard waren.

Uiteindelijk was dat ook zo'n zaak opgestart door enkele jarenlange vrienden, waar mijn vrouw dan "de nieuwe" was. Ik denk dat dit ook wel heeft bijgedragen.

Nu hopen dat de sfeer op de nieuwe job meevalt.

Grappig genoeg in dit geval wel én het zijn betere uren. Maar dat heeft dan natuurlijk vooral te maken met het feit dat de horeca echt wel een miserabele sector is om in te werken.

Horeca is nu inderdaad eens iets waar ik nooit in zou kunnen werken.
Mijn vriendin heeft dat gedaan als vakantiewerk en als ik dat allemaal hoor.

Kilometers afleggen, enorm lange dagen tot een stuk in de nacht, vaak moeilijke mensen,...

Ik ben héél blij dat er mensen zijn die daar een passie voor hebben en dat graag doen want ik zou dat geen 2 dagen volhouden.

madammeke, graag mij on hold zetten voor ge doorschakelt en VOOR ge begint te zuchten

ik weet dat ge daar niet graag zit, ik bel ook niet graag naar u :laugh:

jawatte, denk dat ik een oor-valling heb opgelopen van die zucht :rofl:

Kilometers afleggen, enorm lange dagen tot een stuk in de nacht, vaak moeilijke mensen,...

Ik ben héél blij dat er mensen zijn die daar een passie voor hebben en dat graag doen want ik zou dat geen 2 dagen volhouden.
Zij zag dat eerst wel zitten, tijdens de 4 jaar die ze in Abu Dhabi werkte had ze het uiteindelijk zwaarder. Dat was tijdens het hoogseizoen soms een late draaien, 2u slaap, en weer aan de slag. Je paspoort kreeg je terug als je verlof werd goedgekeurd. Dat soort zaken die hier sinds Daens eigenlijk niet meer kunnen.

Maar nu was het zowat de verschuivende prioriteiten (wat als er kinderen komen?) en de realisatie dat ze uiteindelijk evenveel verdiende als iemand die aan de kassa zit in de supermarkt, maar dan met meer stress en slechtere uren.

Ik geloof dat je niet echt mee bent. Pro tip, toch wel nog een clausule in haar contract gezet dat ze niet werkt in weekends en op feestdagen. :thumb:

Ik heb dat twee weekends gedaan als scholier. Dat was echte de vreselijkste ervaring uit mijn leven. De tweede zaterdag dat ik ging had ik mij gewoon een drietal uur verstopt op de wc. Het was zo een drukke dag en er waren zoveel werknemers dat het niet eens opviel dat ik niet mee hielp.

Vriendelijk bedankt voor de kans en nooit meer teruggegaan. Nu passeer ik er nog regelmatig en dan moet mijn vriendin altijd denken aan hoe ik mij daar urenlang had verstopt op de wc.

Ik heb dat twee weekends gedaan als scholier. Dat was echte de vreselijkste ervaring uit mijn leven. De tweede zaterdag dat ik ging had ik mij gewoon een drietal uur verstopt op de wc. Het was zo een drukke dag en er waren zoveel werknemers dat het niet eens opviel dat ik niet mee hielp.

Vriendelijk bedankt voor de kans en nooit meer teruggegaan. Nu passeer ik er nog regelmatig en dan moet mijn vriendin altijd denken aan hoe ik mij daar urenlang had verstopt op de wc.
Alle jongens. niet gaan overdrijven he, iedereen weet toch dat de horeca gewoon dik vet geld scheppen is. Zeg nu zelf, 25 euro vragen voor een biefstuk dat 6 euro kost en nog wat frietjes voor erbij, schandalig gewoon. Dit hoort helemaal niet op BG, gelieve toch wat elitairder uit de hoek te komen.

madammeke, graag mij on hold zetten voor ge doorschakelt en VOOR ge begint te zuchten

ik weet dat ge daar niet graag zit, ik bel ook niet graag naar u :laugh:

jawatte, denk dat ik een oor-valling heb opgelopen van die zucht :rofl:
Collega nam enkele weken geleden de telefoon op met een snauwende: "dwaoze trut!"
Bleek dat haar brein efkes vergeten was dat je EERST moet ventileren over de ene telefoon en pas daarna de volgende telefoon moet aannemen. 🤣

Gelukkig maakte de patiënt er niet veel van 😁

Meer ne tip voor fans van retro games.
Hier in de buurt is een retrowinkel die nu per opbod elke dag een deel dingen online zwiert, bieden kan via FB.
Zitten leuke dingetjes bij!

Terug
Bovenaan