Goh, ik weet dat zo niet. Ziekenhuisfacturen in de USA al eens bekeken? Sociale zekerheid zorgt min of meer voor vaste tarieven.
Geen idee of dat ooit deftig en objectief onderzocht is eigenlijk. De artikels die ik erover las zijn meestal enorm biased.
Het lijkt me ook allemaal moeilijk in te schatten omdat men vaak niet kan oordelen of een bepaalde ingreep/onderzoek echt nodig was, kwaliteit hetzelfde, de ingreep exact hetzelfde, ...
Anekdotisch:
Mijn vrouw had na haar eerste bevalling last van haar bekkenbodem. Ze mocht gratis een bekkenbodemgordel halen in de kliniek. Op factuur waar wij niets van moesten betalen stond het bedrag: bijna 600€.
Omdat ze die niet altijd wou meesleuren naar haar werk eentje extra gekocht in de CM-thuiszorgwinkel die qua materiaal en vormgeving bijna identiek was aan 50€.
De eerste was op kosten van de maatschappij, de tweede moest je zelf betalen. Wel een prijsverschil van x12.
En het systeem in België is solidair, wat super is. Maar voor veel mensen is dit systeem veel nadeliger.
Bijv: hierboven was Mefke terecht content omdat er 5.500€ niet zelf moest betaald worden.
Dat is inderdaad fantastisch, maar ook als je het complete plaatje bekijkt?
Bruto-inkomen van een bediende is gemiddeld 3.510€/maand, tel voor het gemak nog maar x13 = 45.630€ op jaarbasis.
-> daar wordt 13,07% van afgehouden voor sociale bijdragen = bijna 6.000€
-> de werkgever betaalt iets meer dan 11.400€ sociale bijdragen op ditzelfde loon.
Factuur van 5.500€ tov sociale bijdragen van 17.400€.
Voor die 17.400€ mag er ook wel iets tegenover staan...
Ontopic: vannamiddag hebben mijn klein mannen 2u geslapen en ik ook!

Als vader van 2 jonge kinderen zijn het de kleine dingen die het hem doen...