Je glimlach van vandaag

95/100 gehad voor mijn labo van M365. Had het wel verwacht maar toch blij dat er delen van mijn opleiding eindelijk leuk zijn en goed gaan. Voordien CCNA gehad en dat was echt mijn ding niet.
CCNA, horror.
Een hoop dikke boeken, 1 en al technicaliteiten over 1001 specifieke routermodellen.
Complexe netwerksetups. Een hoop begrippen en protocollen.
Waarbij je denkt van welk zinnig mens kan dit onthouden?

Maar de gewone basis gaat zo aan u voorbij.

En CCNA is in wezen nog maar de basis... De beginnerscursus.

Ik heb dus voor programmeren gekozen destijds :sneaky:

Laatst bewerkt:
CCNA, horror.
Een hoop dikke boeken, 1 en al technicaliteiten over 1001 specifieke routermodellen.
Complexe netwerksetups. Een hoop begrippen en protocollen.
Waarbij je denkt van welk zinnig mens kan dit onthouden?

Maar de gewone basis gaat zo aan u voorbij.

En CCNA is in wezen nog maar de basis... De beginnerscursus.

Ik heb dus voor programmeren gekozen destijds :sneaky:
Uren saaie les om dan op het einde te horen "Maar niemand gebruikt dit nog".
Heb ook totaal geen ambitie om netwerkbeheerder te worden dus op zich boeit het niet zo hard dat ik het niet graag deed

Heb ook totaal geen ambitie om netwerkbeheerder te worden dus op zich boeit het niet zo hard dat ik het niet graag deed
Uiteindelijk is dat een vak dat verkeerd wordt gegeven.

Wat voor zin heeft het om specifieke routermodellen en diens exotische protocollen te bestuderen?

Leekrachten weten precies ook niet hoe het vak te geven, en zeggen dan maar: "hier leest die CCNA boeken maar."

Gewoon de essentiële basis eruit halen, en dat geven.

Uiteindelijk is dat een vak dat verkeerd wordt gegeven.
Wat voor zin heeft het om specifieke routermodellen en diens exotische protocollen te bestuderen?
Leekrachten weten precies ook niet hoe het vak te geven, en zeggen dan maar: "hier leest die CCNA boeken maar."
Gewoon de essentiële basis eruit halen, en dat geven.
Goh wij hadden telkens uitleg van een docent via Teams en dan een oefening maken in PacketTracer. Eigenlijk altijd maar dezelfde aanpak.
Maar die docent doorliep die oefening nadien ook niet, dus of het nu bolde of niet maakte weinig uit. In het weekend moesten we dan CCNA deel x, y, z en test op de CCNA site doen. Maar was echt mijn ding niet.

Maar hou altijd in het achterhoofd dat de systemen die je als systeembeheerder onderhoudt quasi altijd via het netwerk met elkaar verbonden zijn. En er gaan momenten komen dat je wat moeilijkere problemen moet onderzoeken en dan is het toch wel belangrijker dat je een goed begrip van netwerken hebt. Begin maar eens een packet trace te ontcijferen als je niets van TCP/IP kent...

Of als je mocht terechtkomen in wat kleinere bedrijven waar je geen netwerk engineers hebt, zal dit toch ook wel op je pad komen.

Je kan nooit genoeg kennis hebben als IT professional ;)

Maar hou altijd in het achterhoofd dat de systemen die je als systeembeheerder onderhoudt quasi altijd via het netwerk met elkaar verbonden zijn. En er gaan momenten komen dat je wat moeilijkere problemen moet onderzoeken en dan is het toch wel belangrijker dat je een goed begrip van netwerken hebt. Begin maar eens een packet trace te ontcijferen als je niets van TCP/IP kent...

Of als je mocht terechtkomen in wat kleinere bedrijven waar je geen netwerk engineers hebt, zal dit toch ook wel op je pad komen.

Je kan nooit genoeg kennis hebben als IT professional ;)
Dat laatste geloof ik best maar alles van het OSI-model en die packages ontleden, etc vond ik echt verschrikkelijk.

Vond dat OSI model ook redelijk abstract toen ik daar over leerde hoor. Maar in de praktijk valt dat best mee, en het helpt ook bij de analyse van problemen.
Heb wel een beetje schrik omdat heel die cursus van CCNA en netwerken nu toch al ff achter mij ligt, als ik ergens ga werken en ik heb dat nodig gaat het toch ff Googlen worden denk ik.

Ons vader (60+) heeft een nieuwe vriendin, net ne verliefde puber tot foto's van zijn eten sturen toe 😅 .

Nu goed het is hem gegund hoor daar niet van.

Mooie feedback ;)

ebay.jpg

Terug
Bovenaan