Je glimlach van vandaag

Vandaag in opleidings centrum wou ik een cola drinken.
Kwam uit dat ik enkel cash kon betalen, had enkel kaart mee :(

Lieve dame zei, tis goed, neem hem maar mee zo.
Leuk van die lieve dame.

Tegelijkertijd: je zou haast niet meer weten ..... Is het nu cash of met kaart? Eigenlijk moet je nog steeds beiden mee hebben dus.
(on a sidenote: eigenlijk moeten ze elektronisch betalen toelaten, maar das weer een andere discussie)

Vandaag in opleidings centrum wou ik een cola drinken.
Kwam uit dat ik enkel cash kon betalen, had enkel kaart mee :(

Lieve dame zei, tis goed, neem hem maar mee zo.
Leuk van die lieve dame.

Tegelijkertijd: je zou haast niet meer weten ..... Is het nu cash of met kaart? Eigenlijk moet je nog steeds beiden mee hebben dus.
(on a sidenote: eigenlijk moeten ze elektronisch betalen toelaten, maar das weer een andere discussie)
Wettelijk gezien dacht ik dat ze overal met de kaart of elektronisch moeten aanbieden. Uiteraard zal dat niet overal zijn en het staat je vrij om die zaak aan te geven via de gekende kanalen. Of het wat uithaalt 🤷‍♂️

Wettelijk gezien dacht ik dat ze overal met de kaart of elektronisch moeten aanbieden. Uiteraard zal dat niet overal zijn en het staat je vrij om die zaak aan te geven via de gekende kanalen. Of het wat uithaalt 🤷‍♂️
wettelijk gezien is men verplicht cash aan te nemen en 1 elektronische vorm aan te bieden, wat bijv. ook Payconiq kan zijn.

Ik was even aan het twijfelen of dit ook voor een opleidingscentrum zou gelden, maar er staat dit:

Voor welke ondernemingen geldt de verplichting?​

Alle ondernemingen (in de zin van boek VI van het Wetboek van economisch recht) zijn verplicht hun klanten een elektronisch betaalmiddel aan te bieden.

Onder "onderneming" wordt verstaan: alle natuurlijke personen of rechtspersonen die duurzaam een economisch doel nastreven, met inbegrip van hun verenigingen (art. 1.8, 39° van het Wetboek van economisch recht).

Dat betekent dat het niet alleen gaat om ondernemingen in de gebruikelijke zin van het woord, ongeacht hun grootte, maar ook om vrije beroepen en alle personen, overheden, verenigingen … die op permanente basis economische activiteiten uitvoeren gericht op consumenten, zoals het beheer van een zwembad, een bibliotheek of een cultureel centrum.
dus als ze een cafetaria hebben, moeten ze ook elektronisch aanbieden

Wat zijn die gekende kanalen? Veel zin om die beenhouwer hier aan te geven. Als ik binnen ga en minder dan 10€ mee heb kan ik met de kaart betalen.

Vorige week mijn zoon gestuurd achter iets van 5€ en die moest verdomme voor 10€ kopen om met de kaart te mogen betalen. Afzetter, totaal niet wettelijk.

Wat zijn die gekende kanalen? Veel zin om die beenhouwer hier aan te geven. Als ik binnen ga en minder dan 10€ mee heb kan ik met de kaart betalen.

Vorige week mijn zoon gestuurd achter iets van 5€ en die moest verdomme voor 10€ kopen om met de kaart te mogen betalen. Afzetter, totaal niet wettelijk.

Een bakker bij ons in de buurt waar ik ga als mijn vaste bakker gesloten is begon ook eens te klagen dat ze niet willen dat ik elektronisch betaal onder de 10 euro. Ze hebben daar niets meer aan over dan, klonk het.

Ik had geen cash op zak. En de bazin: 'alé, voor één keer is het goed'.
Ik corrigeerde haar: 'laatste keer'.

Mevrouw keek vreemd en wist niet goed wat zeggen.

Nooit kom ik daar nog.

Payconic is toch verdomd handig in bepaalde gevallen. Onlangs een standplaats gehad op de rommelmarkt omdat we wat spullen van onze dochter wouden verkopen en het was absoluut niet evident om op voorhand kleingeld te regelen. Gelukkig konden een aantal mensen gewoon met payconic betalen en konden sommige mensen gepast met kleingeld betalen.

Aan zwart geld bedoelt ze. Transactiekosten voor die lage bedragen vallen best wel mee en cashgeld naar de bank brengen is ook niet gratis. Niet dat dat geld ooit tot in de bank geraakt.
Dit doet me weer denken aan dat dure bezoek hier in een brasserie waar de ober op het eind van de avond afkwam dat we 10% korting kregen als we cash betaalden. Enkele jaren terug kon je daar ook zogezegd enkel maar cash betalen, wat we niet wisten, waarna er toch plots met tegenzin ook via bancontact kon betaald worden.

En dan klagen dat ge binnenkort geen echte bakker of slager meer hebt. Jawadde. Ik zal altijd wel vragen achter de voorkeur, en cash is bij nog veel volk gewenst.

Dit doet me weer denken aan dat dure bezoek hier in een brasserie waar de ober op het eind van de avond afkwam dat we 10% korting kregen als we cash betaalden. Enkele jaren terug kon je daar ook zogezegd enkel maar cash betalen, wat we niet wisten, waarna er toch plots met tegenzin ook via bancontact kon betaald worden.
Das een speciale. Ze mogen wettelijk gezien geen kosten aanrekenen voor electronisch betalen, maar wat als ze hun prijzen wat hoger plaatsen en korting geven op cashbetalingen. Zou dat dan wel kunnen?

Das een speciale. Ze mogen wettelijk gezien geen kosten aanrekenen voor electronisch betalen, maar wat als ze hun prijzen wat hoger plaatsen en korting geven op cashbetalingen. Zou dat dan wel kunnen?
Goh, we zaten daar ver als laatste, met een groepje waar enkele gekende klanten bijzaten, en de ober kwam dat even mondeling melden. Dus ik denk dat ze hun redelijk hard indekten.

Een bakker bij ons in de buurt waar ik ga als mijn vaste bakker gesloten is begon ook eens te klagen dat ze niet willen dat ik elektronisch betaal onder de 10 euro. Ze hebben daar niets meer aan over dan, klonk het.
Er moet mij geen enkele handelaar zeggen dat ze "daar niets meer aan over houden" voor ocharme 2 of 3 cent transactie kosten op bankcontact.

Mij moet niemand wijsmaken dat ze maar voor 3 eurocent winst rekenen op hun product.

Er moet mij geen enkele handelaar zeggen dat ze "daar niets meer aan over houden" voor ocharme 2 of 3 cent transactie kosten op bankcontact.

Mij moet niemand wijsmaken dat ze maar voor 3 eurocent winst rekenen op hun product.
Ik wou in de lokale krantenwinkel, lang geleden want ik koop dat anders nooit, een Win For Life kopen met de kaart. Hij weigerde dat voor dezelfde reden: 'ik hou daar niets aan over op die manier'.

Ik zal onthouden dat ik de volgende keer begin te roepen over zwartgeld waar veel klanten bij staan. Noted.

In Spanje lapten ze overal gewoon 50 cent bij als ik met de kaart wou betalen afgelopen week :unsure:
En op restaurant kwamen ze ook gewoon aan tafel zeggen dat we 5% korting kregen als we cash betaalden :p

In Spanje lapten ze overal gewoon 50 cent bij als ik met de kaart wou betalen afgelopen week :unsure:
En op restaurant kwamen ze ook gewoon aan tafel zeggen dat we 5% korting kregen als we cash betaalden :p
Geen idee of het in Spanje mag, hier deden ze dat vroeger ook op veel plaatsen, maar sinds vorige zomer mag dat wettelijk niet meer en mogen ze ook geen elektronische betaalmiddelen meer weigeren.

Terug
Bovenaan