Jaarlijkse controle door mondhygiënist?

Mantis

Member
Ik vernam dat mijn jaarlijkse controle niet meer door mijn vaste tandarts wordt uitgevoerd maar door een mondhygiënist.
In hoeverre is dit 'correct'? Als ik online zoek, kom ik tegenstrijdige berichten tegen. De ene bron zegt dat een tandarts verplicht deze controle moet doen terwijl andere sites vermelden dat dit ook door een mondhygiënist kan.

Is er daarnaast ook een verschil in prijs wanneer dit door een mondhygiënist gebeurt?

Mondhygiënisten hebben hun eigen nomenclatuur die ze mogen aanrekenen (altijd in opdracht van een tandarts, zie ook https://www.riziv.fgov.be/nl/profes...hygienisten/nomenclatuur-voor-mondhygienisten) dus ze gaan normaal niet de code van de jaarlijkse controle mogen gebruiken (301593-301604), wat grotendeels wel dezelfde handelingen omvat als ik me niet vergis (reinigen en tandsteenverwijdering).

Voor de terugbetaling, dit kan je opzoeken in oa nomensoft of bij sommige mutualiteiten. Je kan daar ook de vraag stellen of dit wel mag maar ik denk dat het verschil dus zit in het aanrekenen van de specifieke code(s).
Meeste tandartsen zijn wel niet geconventioneerd, geen idee of dat dan typisch ook zo is bij de mondhygienist maar dat heeft uiteraard ook invloed op hoeveel je zelf betaalt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan