Is thuiswerken nuttig?

Het is ook een aantrekkelijke tool op de arbeidsmarkt. Ik zag deze week een advertentie op Linkedin passeren voor het knelpuntberoep van accounting manager. Een advertentie in 3 zinnen waarvan de middelste luidde ‘prachtig kantoor in ruil voor weinig thuiswerk’. Dat is toch gewoon een dooddoener 😅. Je vind sowieso praktisch geen accountants meer.
Een job met amper thuiswerk is voor mij sowieso een no go, ze mogen nog zo goed betalen.
Niet iedereen is hetzelfde, mij zou dat thuiswerk me dan weer niet interesseren gezien ik graag naar kantoor ga (langs de andere kant zou ik wel. Ooit ergens werken met een enkele reistijd van meer dan 45 minuten).

Moest ik dus iemand zijn die zo een job zoekt zou dat alles behalve een dooddoener zijn. Ergens ook goed dat ze dan weten dat wie solliciteert al op voorhand weet dat thuiswerk daar niet ingebakken is.

Niet iedereen is hetzelfde, mij zou dat thuiswerk me dan weer niet interesseren gezien ik graag naar kantoor ga (langs de andere kant zou ik wel. Ooit ergens werken met een enkele reistijd van meer dan 45 minuten).

Moest ik dus iemand zijn die zo een job zoekt zou dat alles behalve een dooddoener zijn. Ergens ook goed dat ze dan weten dat wie solliciteert al op voorhand weet dat thuiswerk daar niet ingebakken is.
Good luck om ze binnen accountancy te vinden. Je gaat er hebben die graag naar kantoor komen maar in een visvijver waar je praktisch al geen kandidaten vindt wordt het een extra lastige factor.

Ik ga even jezelf quoten:
Ik vermoed dat sommige mensen weer niet buiten hun eigen job kunnen kijken
Zat jij niet in de verzekeringen? Met 2 bazen boven jou en nog 20 man onder jou? Waar je zelf al aangaf dat er veel dingen niet snel te googlen zijn maar aan jou (en andere collega's) gevraagd worden om de job sneller/beter te laten lopen?
Want dan snap ik dat je graag naar kantoor gaat binnen die job & situatie.

Hangt er vanaf welke functie binnen de accountancy die vacature was, maar dat zal mogelijks een job zijn waar je zo goed als geen dagdagelijks contact met collega's of klanten hebt en alles wel via een paar sporadische meetings kunt regelen. Dus dan gaat de situatie en het plezier waarmee je naar kantoor gaat ook voor jou misschien compleet anders zijn dan in je huidige job.

Ik ga even jezelf quoten:

Zat jij niet in de verzekeringen? Met 2 bazen boven jou en nog 20 man onder jou? Waar je zelf al aangaf dat er veel dingen niet snel te googlen zijn maar aan jou (en andere collega's) gevraagd worden om de job sneller/beter te laten lopen?
Want dan snap ik dat je graag naar kantoor gaat binnen die job & situatie.

Hangt er vanaf welke functie binnen de accountancy die vacature was, maar dat zal mogelijks een job zijn waar je zo goed als geen dagdagelijks contact met collega's of klanten hebt en alles wel via een paar sporadische meetings kunt regelen. Idem voor veel andere bedienden jobs, maar inderdaad niet allemaal.
Toch heerlijk hoe er weer op gesprongen wordt he? :-)

Al wat ik zeg is dat:

- Niet iedereen hetzelfde is
- Voor mij persoonlijk het naar kantoor gaan niet zou storen.

En je voelt meteen de noodzaak om toch het thuiswerk maar te gaan verdedigen...

Toch heerlijk hoe er weer op gesprongen wordt he? :)

Al wat ik zeg is dat:

- Niet iedereen hetzelfde is
- Voor mij persoonlijk het naar kantoor gaan niet zou storen.

En je voelt meteen de noodzaak om toch het thuiswerk maar te gaan verdedigen...

Als wat ik zeg is dat niet elke job en situatie hetzelfde is, zoals jij hiervoor zelf ook al aangekaart hebt.

Jij voelde meteen ook weer de noodzaak om te gaan verkondigen dat je graag naar kantoor gaat en geen nood aan thuiswerken had als antwoord op een post over een compleet andere job en zelfs compleet andere sector als de jouwe. Ik was gewoon één van je voorgaande posts aan het verdedigen...

Dat is nu toch discussiëren om te discussiëren? Ik zie niet in hoe de sector bepalend is of mensen al dan niet liever naar kantoor komen.

Uiteraard maakt het de zoektocht moeilijker, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat je geen accountants kan vinden die liever naar kantoor komen. Ze zullen wel een andere manier moeten kunnen vinden om kandidaten te overtuigen, want ze concurreren ook voor mensen die bij voorkeur naar kantoor gaan nog steeds met firma's die thuiswerk wel aanbieden.

Als die firma dat verwacht is het ook goed dat het al in hun vacature staat, bespaard iedereen veel tijd. Ze kunnen na enkele weken/maanden nog bekijken of ze hun standpunt al dan niet moeten veranderen.

Als wat ik zeg is dat niet elke job en situatie hetzelfde is, zoals jij hiervoor zelf ook al aangekaart hebt.

Jij voelde meteen ook weer de noodzaak om te gaan verkondigen dat je graag naar kantoor gaat en geen nood aan thuiswerken had als antwoord op een post over een compleet andere job en zelfs compleet andere sector als de jouwe. Ik was gewoon één van je voorgaande posts aan het verdedigen...
Pffff, alé, dus nu zeg je dat je eigenlijk hetzelfde zegt maar dan het tegenovergestelde.

Ik reageerde op iemand die van een vacature waar opstaat dat er op kantoor gewerkt wordt laat uitschijnen dat ze die vacature onmogelijk kunnen vullen daardoor.... En ik antwoordde dat dat niet per sé het geval is, dat het wel degelijk bestaat dat iemand gewoon graag op kantoor werkt en niet zoveel mogelijk van thuis zoals anderen.

Jij springt daar op en zegt dat voor andere jobs thuiswerk wel mogelijk moet zijn, wat ik überhaupt nooit heb tegengesproken...

Weet eigenlijk niet goed wat uw punt is.

Dat is nu toch discussiëren om te discussiëren? Ik zie niet in hoe de sector bepalend is of mensen al dan niet liever naar kantoor komen.

Uiteraard maakt het de zoektocht moeilijker, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat je geen accountants kan vinden die liever naar kantoor komen. Ze zullen wel een andere manier moeten kunnen vinden om kandidaten te overtuigen, want ze concurreren ook voor mensen die bij voorkeur naar kantoor gaan nog steeds met firma's die thuiswerk wel aanbieden.

Als die firma dat verwacht is het ook goed dat het al in hun vacature staat, bespaard iedereen veel tijd. Ze kunnen na enkele weken/maanden nog bekijken of ze hun standpunt al dan niet moeten veranderen.
Feit is dat dit een sector is waar je zelf met thuiswerkpolicy en goed pakket vaak langer dan een jaar uitkijkt naar een nieuwe collega. Dus ergens schieten ze zichzelf in hun been. Bij ons staat al ruim 13 maanden een vacature open voor een accounting manager met mooi pakket en 3 dagen thuiswerk, het is elke week hopen dat er een geschikt profiel zich aanbiedt.
Vorige opdracht idem dito, functie is na 2 jaar nog niet ingevuld. Er komen zelf geen cv’s binnen.
Mijn nicht zit als consultant eveneens op een stoel waar ze al 3 jaar uitkijken naar een accounting manager.
Je moet al actief bij mensen gaan smeken of ze een overstap naar jouw bedrijf overwegen, laat staan dat je dan moet opboksen tegen bedrijven met wel een uitgebreide thuiswerkpolicy.
Ze zullen het wel nog ondervinden :p.

Ik volg de uitspraak van Elon Musk. Thuiswerken is een moreel verwerpelijk iets. Moet in zekere gevallen kunnen als je het kan doen. Iedereen heeft wel eens een mindere dag, een dag dat je net niet naar de dokter moet, een ziek kind in huis of whatever daar zeker geen problemen mee. Ken er toch genoeg die er de kantjes van af lopen. Veel bedrijven in de Verenigde Staten beginnen het thuiswerk serieus te beperken.
Ik vind dat het in twee richtingen werkt, een bedrijf kan als je thuiszit met een gebroken been vragen dat je van thuis moet werken (natuurlijk niet meteen als je van de operatietafel komt, maar als de pijn het toestaat om te werken), maar dan moeten ze ook wel toestaan dat je 1 of 2 dagen in de week van thuis werkt.
Dus als ze carrément neen zeggen tegen thuiswerk moeten ze ook niet verwachten dat je van thuis werkt als je je been hebt gebroken.

In Amerika is er misschien een cultuur om mensen uit te buiten en te laten werken tot ze er bij doodvallen maar het is hier nog altijd Europa. Bij jou is het thuiswerk wanneer het goed uitkomt voor het bedrijf lees ik hier tussen de regels door. Omdat de werknemer anders zou ziekteverlof of klein verlet moeten nemen.

Als een bedrijf te rigide is om mensen te verplichten om naar kantoor te komen dan moeten ze ook niet verwonderd zijn dat ze nog heel moeilijk mensen vinden. Je kan dan anderzijds moeilijk zeggen tegen de accountants dat ze van thuis mogen werken en ondertussen alle andere collega's verplichten om elke dag naar kantoor te komen.

Kom kom kom. De dag dat ze me verbieden van thuis te werken en elke dag op kantoor te zitten, is het ook gedaan met na 5h thuis die computer open te doen of "iets dringend af te werken 's avonds". Flexibility goes both ways.

Als de CEO van Starbucks remote kan werken of als multi-nationals kunnen IT outsourcen naar Indie omdat het 3 frank goedkoper is, dan kan iemand anders ook van thuis zijn werk doen...

Laat de mensen eens gewoon doen. Who cares als ze vlug het gras afdoen of af en toe eens naar de Colruyt gaan tijdens de werkuren? Zelfs strijken zou mogen tijdens de werkuren. Wij zitten hier toch ook allemaal ettelijke uren te verslijten tijdens ons werk? Hell, JPV zit hier halftijds terwijl zijn baas hem betaalt. Zolang het werk gedaan is... Ik zie weinig verschil met diegene die op kantoor in Brussel rondhangen bij het koffiezetapparaat, lange rookpauzes, 7 maal per dag naar toilet, ... Ik kende zo iemand die na het prikken pas begon te werken na een klein uurtje. Eerst met iedereen eens een goe klapke doen :D

Laat de mensen eens gewoon doen. Who cares als ze vlug het gras afdoen of af en toe eens naar de Colruyt gaan tijdens de werkuren? Zelfs strijken zou mogen tijdens de werkuren. Wij zitten hier toch ook allemaal ettelijke uren te verslijten tijdens ons werk? Hell, JPV zit hier halftijds terwijl zijn baas hem betaalt. Zolang het werk gedaan is... Ik zie weinig verschil met diegene die op kantoor in Brussel rondhangen bij het koffiezetapparaat, lange rookpauzes, 7 maal per dag naar toilet, ... Ik kende zo iemand die na het prikken pas begon te werken na een klein uurtje. Eerst met iedereen eens een goe klapke doen :D
Aan het koffiemachien wordt echter wel de meeste kennis opgedaan :D Van de gespendeerde tijd aan het koffiemachine kan je nog discussiëren of er enige waarde voor het bedrijf aan zit, vind ik. Een uur babbelen over de kinderen en het leven draagt bij tot een positievere groepssfeer, meer betrokkenheid onder collega's, beter welzijn op de werkvloer,... Dat zijn zaken die moeilijk meetbaar zijn, maar een positieve sfeer aan het koffiemachine betekent vaak ook een goede sfeer op de werkvloer zelf. Voor bedrijven is dat van onschatbare waarde, omdat je nog zo veel kan investeren, als uw werknemers elkaar niet moeten hebben ben je er niets mee.

Het gras afdoen, naar de winkel gaan,... daarentegen brengen enkel individuele waarde op. Het verhoogt mijn welzijn (minder stress over wanneer ik iets juist moet doen, genieten van die kleine zaken, mentale rust, etc.) maar de bedrijfsrelevantie is natuurlijk wel zeer beperkt. Je kan dan nog stellen dat mijn individuele efficiëntie daardoor iets hoger ligt, maar mijn collega('s) hebben daar natuurlijk weinig effect van.

Aan het koffiemachien wordt echter wel de meeste kennis opgedaan :D Van de gespendeerde tijd aan het koffiemachine kan je nog discussiëren of er enige waarde voor het bedrijf aan zit, vind ik. Een uur babbelen over de kinderen en het leven draagt bij tot een positievere groepssfeer, meer betrokkenheid onder collega's, beter welzijn op de werkvloer,... Dat zijn zaken die moeilijk meetbaar zijn, maar een positieve sfeer aan het koffiemachine betekent vaak ook een goede sfeer op de werkvloer zelf. Voor bedrijven is dat van onschatbare waarde, omdat je nog zo veel kan investeren, als uw werknemers elkaar niet moeten hebben ben je er niets mee.

Het gras afdoen, naar de winkel gaan,... daarentegen brengen enkel individuele waarde op. Het verhoogt mijn welzijn (minder stress over wanneer ik iets juist moet doen, genieten van die kleine zaken, mentale rust, etc.) maar de bedrijfsrelevantie is natuurlijk wel zeer beperkt. Je kan dan nog stellen dat mijn individuele efficiëntie daardoor iets hoger ligt, maar mijn collega('s) hebben daar natuurlijk weinig effect van.

Ik ga akkoord met alles, he, maar uw laatste zin gaat natuurlijk ook op voor de collega's. Iedereen heeft de mogelijkheid dit te doen, waardoor het individuele welzijn en stressniveau verbeterd.

Ik ga akkoord met alles, he, maar uw laatste zin gaat natuurlijk ook op voor de collega's. Iedereen heeft de mogelijkheid dit te doen, waardoor het individuele welzijn en stressniveau verbeterd.
Dat soort zaken tijdens uw uren 'durven' doen vereist wel enige vorm van rebellie tegenover uw werkgever, heus niet elke werknemer kan of wil dat. Ik heb hier collega's in mijn team die mij telkens om toestemming vragen om naar de kapper/tandarts te gaan tijdens hun uren, terwijl ik elke keer aangeef dat mij dat echt niet kan schelen.

Dat soort zaken tijdens uw uren 'durven' doen vereist wel enige vorm van rebellie tegenover uw werkgever, heus niet elke werknemer kan of wil dat. Ik heb hier collega's in mijn team die mij telkens om toestemming vragen om naar de kapper/tandarts te gaan tijdens hun uren, terwijl ik elke keer aangeef dat mij dat echt niet kan schelen.
Tijdens hun uren zonder te recupereren?

Dat zou ik persoonlijk niet ok vinden...

Tijdens hun uren zonder te recupereren?

Dat zou ik persoonlijk niet ok vinden...
Dat wordt, in theorie, wel gerecupereerd ja. Ze geven dan wel aan door te werken 's middags, of 's avonds wat later door te werken. Maar ik zit niet met een stopwatch naast hun computer hoor, als hun werk tijdig af is genieten zij van mij voldoende vertrouwen.

Wat met collega’s die hun tijd gebruiken om urenlang te zagen over hun echtscheiding/ ex/ slechte ervaring vorige werkgever/ ruzie met de familie over erfenis/ slechte prestaties kind op school etc. Dat zijn de onderwerpen die ik de laatste weken moet aanhoren op kantoor van verschillende collega’s.
Los van het feit dat iemand eens heeft kunnen ventileren brengt dat niets bij aan de productiviteit.

Chitchat aan het koffiemachine levert iets op als er actief over het werk gesproken wordt. Het kan ergens ook de afstand tussen mensen over de afdelingen heen verkleinen. Maar daarom hoef je imo nog niet dagelijks naar kantoor. Ik pleit niet voor 100% thuiswerk.
Bij ons is de regel dat er in de kantine niet over het werk gesproken wordt en er gedeconnecteerd wordt.
Ik vind frequente team meetings waarin ervaringen gedeeld worden dan veel nuttiger om bij te dragen aan de knowledge sharing.

Het feit dat iemand tijdens zijn of haar uren eens een was insteekt of persoonlijke boodschap doet kan er ook toe leiden dat die persoon minder gehaast is om stipt om 16u30 of 17u de pc dicht te klappen en naar huis te hollen. Meesten zien de productiviteit met thuiswerk verhogen omdat al dat nutteloos chitchat op kantoor wegvalt en mensen vaker wat langer doordoen ipv zich af te haasten om op tijd hun persoonlijke zaken op orde te stellen.

Is het goed implementeren van thuiswerk niet vaak een maturiteitsprobleem van zowel de WN als de WG?

Mature organisaties hebben vaak een (deftig) beleid, bepaalde policies en verwachtingen rond thuiswerk (zoals bereikbaarheid, deftig thuiskantooromgeving, ticketing systemen voor zaken , output driven ipv te kijken wie zijn bolletje in teams groen is)
Mature thuiswerkers kunnen plaatsonafhankelijk werken en leggen de nodige verantwoordelijkheid voor de dag om daar correct mee om te gaan?

Het willy-nilly implementeren van thuiswerk zonder de organisatie daarop te organiseren is gedoemd om te falen.

Wat met collega’s die hun tijd gebruiken om urenlang te zagen over hun echtscheiding/ ex/ slechte ervaring vorige werkgever/ ruzie met de familie over erfenis/ slechte prestaties kind op school etc. Dat zijn de onderwerpen die ik de laatste weken moet aanhoren op kantoor van verschillende collega’s.
Los van het feit dat iemand eens heeft kunnen ventileren brengt dat niets bij aan de productiviteit.
Net wel toch? Opnieuw: Dat is moeilijk meetbaar, maar effectief even uw hart luchten komt uw productiviteit en welzijn wel ten goede.

Voor de rest wel akkoord hoor. Er gaat op kantoor zeer veel tijd verloren aan allerhande zaken zoals praten aan't koffiemachien, net als dat thuis het geval is. Alleen tillen werkgevers er minder aan om iemand 3 uur aan't koffiemachine te zien staan tegenover een werknemer die 3 uur zijn gras gaat af doen tijdens de uren, je kan daarover discussiëren of dat rechtvaardig is, maar het is wel de realiteit.

Tandarts/dokter: Akkoord. Doen ze hier ook ni moeilijk over want iedereen weet da afspraken na de werkuren bij de meeste tandartsen (bv.) gwn quasi-onmogelijk zijn.

Maar wie the fuck gaat er naar ne kapper tijdens de werkuren? O-o'

Terug
Bovenaan