Is thuiswerken nuttig?

Ik werk bijna fulltime van thuis uit. Enkel op dinsdag naar kantoor, wat dan een verplaatsing is van meer dan een uur met de trein. Vóór covid moest ik 2 à 3 dagen naar kantoor komen.

Wegens de lange verplaatsingen zou ik heb jammer vinden om terug meer naar kantoor te moeten gaan. Maar op kantoor ben ik zeker productiever, dus ik begrijp wel dat veel bedrijven de klok proberen terug te draaien.

Maandag en vrijdag werk ik meestal van thuis, dinsdag tot en met donderdag op kantoor. Per twee weken probeer ik wel naar Gent te gaan en ik zal ook af en toe naar Grace-Hollogne gaan. Ik stuur een team aan, maar op maandagen zit er amper iemand op kantoor en op vrijdag maar twee man. Het is met mijn functie wel belangrijk dat ik mijn kop laat zien bij de collega's, op dinsdag en donderdag thuis blijven is zeer uitzonderlijk.

Work-life balans is wel gebaat bij dat thuiswerken, zeker als je met kleine kinderen zit die nog niet zelfstandig naar school kunnen gaan. Geen tijd verliezen met pendelen, meteen beginnen werken als de kinderen op school zitten ... Ook handig om eens een aannemer overdag te laten kijken naar werken die nog moeten gebeuren, het wasmachien in te steken of pakketjes te ontvangen. En we hebben flexibele uren, dus ik kan snel nog naar de winkel zodat dit 's avonds allemaal niet moet gebeuren.

Het loont soms wel om in het weekend of 's avonds eens een uur ongestoord te werken als je thuis bent.

Volledig thuiswerken gaat in theorie wel, want je hebt alle communicatiemiddelen om het werk gedaan te krijgen maar je pikt bepaalde zaken véél beter, sneller en efficiënter op als je fysiek in één ruimte zit.

Dus, uw werk ging geautomatiseerd, en dan zat je heel de dag te scrollen en het internet te lezen? Je beseft toch dat dat voor het bedrijf niks anders is dan een mouse jiggler he?

Uit mijn eigen directe omgeving (op kantoor):
- Mensen die patience spelen op de bureau
- Mensen die mijnenveger spelen op de bureau
- De bureaus in de hoeken (waar niemand achter u kan meekijken) die steevast als eerste bezet zijn
- Mensen die hun pc en laptop installeren en voor de rest van de dag niet meer aan hun bureau komen
- Mensen die tijdens de dag voor een paar uur gaan lunchen
- Mensen die gaan sporten tijdens de werkuren
- ...
Dat voorbeeld van die Amerikaanse bank, wat denk je dat die mensen deden als ze op bureau waren? Productief werk?
Dit. Het is niet dat het op het werkvloer zelf noodzakelijk efficiënter is.
Eindeloze koffieklets in de open space, langere koffiepauzes aan het koffiemachine, mensen die online de krant lezen, online shoppen, lang gaan lunchen etc.

Er is maar 1 manier om misbruik tegen te gaan en dat is voldoende werk voorzien en de output meten.
Het is niet omdat iemand eens zijn hond uitlaat of niet onmiddellijk op een teamsbericht antwoordt dat die zijn werk niet doet. Was je vroeger aan uw bureau voor elke telefoon onmiddellijk beschikbaar of onmiddellijk aanspreekbaar? Neen, je was evengoed soms in conversatie met iemand of druk een dringende urgentie aan het afronden.

Ik vind een gezonde hybride werkregeling ideaal, je verliest niet de connectie met de werkvloer/collega’s maar moet niet dagelijks in de file gaan schuiven.
Ik werk het efficiëntst thuis, zeker tijdens de closing, geen directe afleiding en geen tijdverlies in de file.

Wat is productief zijn? Niet elke dag is het even druk en soms moet de boog niet even hard gespannen worden. Op andere dagen kan het wel zo druk zijn dat je amper tijd hebt om even te babbelen. Verwachten dat iemand 7,36u/dag 100% productief is lijkt me onrealistisch. Soms kan een luchtige babbel op het werk over de kinderen gewoon eens deugd doen en kan het de moraal op de werkvloer verbeteren.

Als het werk niet meer gedaan geraakt of wanneer de kwaliteit van de output eronder lijdt omdat het te gezellig aan het worden is, moet je wel ingrijpen. Maar dat mensen eens een kwartier aan het koffieapparaat staan keuvelen kan in mijn ogen geen kwaad, net als iemand die op een dood moment de krant leest of een grappige meme doorstuurt naar een kameraad. En dan heb je ook nog altijd die verstokte rokers die elk uur naar buiten hollen om 5 tot 10 minuten werktijd te verspillen aan onproductief gedrag.

Ja Amazon kapt nu ook met thuiswerk las ik op Linkedin. Ik snap hun standpunt volledig, ik vind dat thuiswerk de deur openzet voor misbruik. Niet elke thuiswerker misbruikt het systeem, maar het is zo eenvoudig voor mensen die het willen misbruiken om dat nu gewoon te doen.
Ik krijg thuis meer gedaan op 2u dan op een hele werkdag op kantoor... En dit is ook het geval bij vele collega's.

De vraag is natuurlijk wat je misbruik vindt. Is iemand die 8u zijn broek verslijt op kantoor (inclusief talloze koffiekletsen en collega's lastigvallen) een betere werkkracht dan iemand die thuis 8u werkt en 4x het werk verzet of zelfs iemand die thuis maar 4u werkt en dus het dubbele werk verzet maar 4u vrij invult?

Ik vind het altijd zo'n scheve redenering. De deur openzetten voor misbruik. Mijn baas heeft er geen problemen mee dat ik tijdens de werkuren ook kook of huishoudelijke taken doe; zolang mijn werk gedaan is en ik bereikbaar ben. En zo hoort het ook.

Wat is productief zijn? Niet elke dag is het even druk en soms moet de boog niet even hard gespannen worden. Op andere dagen kan het wel zo druk zijn dat je amper tijd hebt om even te babbelen. Verwachten dat iemand 7,36u/dag 100% productief is lijkt me onrealistisch. Soms kan een luchtige babbel op het werk over de kinderen gewoon eens deugd doen en kan het de moraal op de werkvloer verbeteren.

Als het werk niet meer gedaan geraakt of wanneer de kwaliteit van de output eronder lijdt omdat het te gezellig aan het worden is, moet je wel ingrijpen. Maar dat mensen eens een kwartier aan het koffieapparaat staan keuvelen kan in mijn ogen geen kwaad, net als iemand die op een dood moment de krant leest of een grappige meme doorstuurt naar een kameraad. En dan heb je ook nog altijd die verstokte rokers die elk uur naar buiten hollen om 5 tot 10 minuten werktijd te verspillen aan onproductief gedrag.
Inderdaad. Maar als dat op de werkvloer gebeurt lijkt het normaal en aanvaardbaar, als je van thuis uit werkt is het ‘misbruik’. Zolang de output er imo maar is.

Ik krijg thuis meer gedaan op 2u dan op een hele werkdag op kantoor... En dit is ook het geval bij vele collega's.

De vraag is natuurlijk wat je misbruik vindt. Is iemand die 8u zijn broek verslijt op kantoor (inclusief talloze koffiekletsen en collega's lastigvallen) een betere werkkracht dan iemand die thuis 8u werkt en 4x het werk verzet of zelfs iemand die thuis maar 4u werkt en dus het dubbele werk verzet maar 4u vrij invult?

Ik vind het altijd zo'n scheve redenering. De deur openzetten voor misbruik. Mijn baas heeft er geen problemen mee dat ik tijdens de werkuren ook kook of huishoudelijke taken doe; zolang mijn werk gedaan is en ik bereikbaar ben. En zo hoort het ook.
Die collega die 8u zijn broek verslijt op kantoor zal thuis wellicht niet veel productiever zijn, dan ligt dat toch eerder aan de werkhouding in plaats van de locatie waar je werkt. Er zijn wel functies waar dat niet zoveel uitmaakt. Waar de maandafsluit "alle hens aan dek" is en waar het werk wel degelijk wordt gedaan, maar waar het de week nadien een pak rustiger is en er meer ruimte is voor frivoliteiten.

Als het werk niet meer wordt gedaan en er een kwalitatief werk meer wordt geleverd, wordt er normaal gezien gekeken naar de werkverdelingen en vallen de profiteurs toch wel snel door de mand.

Die collega die 8u zijn broek verslijt op kantoor zal thuis wellicht niet veel productiever zijn, dan ligt dat toch eerder aan de werkhouding in plaats van de locatie waar je werkt.
Die is thuis wel productiever want kan daar geen collega's lastigvallen en koffieklets houden :P
Maar dan nog, mijn punt was idd dat het toch niet uitmaakt wat de locatie is. Je hebt mensen die gelijk waar hard werken of geen kloten doen.

Die is thuis wel productiever want kan daar geen collega's lastigvallen en koffieklets houden :p
Maar dan nog, mijn punt was idd dat het toch niet uitmaakt wat de locatie is. Je hebt mensen die gelijk waar hard werken of geen kloten doen.
Thuis kan hij ongestoort de gazet lezen en shitposten op BeyondGaming. :unsure:

Thuis kan hij ongestoort de gazet lezen en shitposten op BeyondGaming. :unsure:
Ik heb deze week toevallig verlof :D Maar de meesten die hier momenteel posten zijn 'nuttig' werk aan het verrichten hé :tongue:

Zolang het werk goed gedaan wordt en het tijdig gebeurt zie ik het probleem niet. Ik werk dan ook niet graag onder een micro manager. Dat werkt averechts bij mij (ik presteer dan net veel minder goed) en dat doet de sfeer ook geen goed.

Denk ik ook, niemand is op die 8u 100% geconcentreerd de hele tijd, denk ik. Ik heb zowel thuis als op kantoor betere en minder goede dagen.

Uiteindelijk is het de werkgever die over jouw werk moet tevreden zijn, of je daar nu lang over doet over hetzelfde werk of niet, de hoeveelheid werk telt , niet het aantal uren :)

Dit. Het is niet dat het op het werkvloer zelf noodzakelijk efficiënter is.
Eindeloze koffieklets in de open space, langere koffiepauzes aan het koffiemachine, mensen die online de krant lezen, online shoppen, lang gaan lunchen etc.

Er is maar 1 manier om misbruik tegen te gaan en dat is voldoende werk voorzien en de output meten.
Het is niet omdat iemand eens zijn hond uitlaat of niet onmiddellijk op een teamsbericht antwoordt dat die zijn werk niet doet. Was je vroeger aan uw bureau voor elke telefoon onmiddellijk beschikbaar of onmiddellijk aanspreekbaar? Neen, je was evengoed soms in conversatie met iemand of druk een dringende urgentie aan het afronden.

Ik vind een gezonde hybride werkregeling ideaal, je verliest niet de connectie met de werkvloer/collega’s maar moet niet dagelijks in de file gaan schuiven.
Ik werk het efficiëntst thuis, zeker tijdens de closing, geen directe afleiding en geen tijdverlies in de file.
Ik denk voor bepaalde zaken dat het eens nuttig kan zijn om face to face een meeting te houden dan via e-mails of teams. Thuis werken kan efficiënter zijn zolang je de voeling met het bedrijf en de collega's niet verliest.
Als het gaat om bijvoorbeeld programmeerwerk waarbij veel concentratie vereist is en je niet continu moet overleggen dan gaat het beter van thuis.

Ik heb deze week toevallig verlof :D Maar de meesten die hier momenteel posten zijn 'nuttig' werk aan het verrichten hé :tongue:

Zolang het werk goed gedaan wordt en het tijdig gebeurt zie ik het probleem niet. Ik werk dan ook niet graag onder een micro manager. Dat werkt averechts bij mij (ik presteer dan net veel minder goed) en dat doet de sfeer ook geen goed.
Micromanagement kan heel snel als controlerend en betuttelend worden ervaren. Soms kan het nuttig zijn om bepaalde processen te micromanagen om te zien waar je efficiënter kan werken, maar een manager die elke dag wil controleren dat je de volle 7 uur en zesendertig minuten werkt is iemand die zijn personeel niet vertrouwt. Zolang het grote plaatje klopt en de workload correct wordt uitgevoerd is er geen reden om iedereen nauwgezet te monitoren.

Bepaalde zaken eens 'controleren' om proberen te optimaliseren akkoord, maar een baas die de ganse tijd zijn werknemers zit te controleren heeft sowieso zelf geen kloten te doen.

Waar ik nu werk (game development studio) is er elke ochtend een 'standup meeting' waarbij iedereen in het project op zoom om beurt vlug eens overloopt waar ze de vorige dag aan gewerkt hebben, waar ze vandaag aan gaan werken en welke problemen of vragen ze eventueel hebben. Elke avond moet je ook op Slack posten waar je hebt aan gewerkt, voor de artiesten liefst met screenshots.

Aangezien het een groot project is met veel volk in verschillende tijdzones maakt het voor het werk zelf niet enorm veel uit of je van thuis werkt of niet, aangezien ik vermoed 95% van de communicatie toch online gebeurt. Ik denk door de aard van het type project en hoe belangrijk het is om als team goed door te werken kan je ook niet echt slabakken bij ons, of toch niet lang. Als je een paar dagen je vooruitgang niet post of taken waar jij op staat worden niet geüpdatet, zal de producer wel vlug uitvissen hoe het staat. Daarmee wil ik niet zeggen dat er micromanagement is, ze vertrouwen echt op jouw discipline, enkel als er tekenen zijn dat iemand niet de vooruitgang boekt die zou moeten zullen er vragen gesteld worden. Het is ook belangrijk om te zien dat iedereen in de juiste richting werkt, alles moet goed op elkaar afgestemd zijn, dus moet alles wel goed opgevolgd worden.

Mijn ervaring tot nu toe is ook wel dat iedereen waarmee ik moet samenwerken enorm gemotiveerd is en gewoon hun job over het algemeen heel graag doet. Het is sowieso al een hele opdracht om binnen te geraken in een studio momenteel, dus iedereen die effectief 'de eer' heeft om een een job te hebben werkt er ook wel keihard voor. Niet (alleen) uit angst om buiten te vliegen, maar we willen ook gewoon allemaal een mooi, meeslepend, leuk spel maken en dat lukt nu eenmaal niet als je maar 2uurtjes per dag je werk doet. Bij ons is het risico zeker groot dat mensen te lang werken ipv hun broek er aan te vegen.

Ik vind dus niet dat er perse iets verkeerd is met thuiswerken (en al zeker niet moreel verwerpelijk???), maar er zijn zeker persoonlijke uitdagingen aan verbonden waar de een al wat beter mee om kan dan de andere. Hangt vooral af van het type persoon en het type werk, zoals bij zoveel dingen is er geen "one size fits all". Mocht ik kunnen kiezen ik zou voor een hybride oplossing gaan want ik mis wel de interactie met collega's, maar heb niet het gevoel dat ik op een bepaalde plaats beter of slechter/sneller of trager werk lever (het werk en de opdracht zelf heeft daar veel meer een invloed op).

@Tijdloos Merci! Was idd iets waar ik al efkes mee bezig was 😅 ZO BLIJ dat het eindelijk werkelijkheid is geworden❤️ Niet bij de stageplaats maar zeker even plezant qua project en sfeer

Laatst bewerkt:
Waar ik nu werk (game development studio) is er elke ochtend een 'standup meeting' waarbij iedereen in het project op zoom om beurt vlug eens overloopt waar ze de vorige dag aan gewerkt hebben, waar ze vandaag aan gaan werken en welke problemen of vragen ze eventueel hebben. Elke avond moet je ook op Slack posten waar je hebt aan gewerkt, voor de artiesten liefst met screenshots.
Hier is er ook dagelijkse standup maar als ik eens een dag echt weinig te doen heb dan verzin ik vanalles en nog wat en dan is het van: Ok next!
En dan plaats ik een taak die eigenlijk al een dag klaar was op 'done' en post ik wel de screenshots van wat ik zogezegd gedaan heb enzovoorts .. (omdat ik al op voorhand daarop ingespeeld heb hé ;))

Iedereen knikt, de scrummaster en de PO dont care, zolang mijn werk af is en correct, de big pief die ook mee luistert is gewoon *stil* en voila dat was het dan alweer. :tongue: Valt dit op? Nope. In 5+ jaar tijd ben ik daar al die tijd aan een 100% ratio mee weggekomen hoor. En zelfs al beseft de Scrummaster dit. Nogmaals: De Makila werkt heel goed, alles is altijd in orde dus 'no problemo' dan he.

Maar zoals je zelf zegt: Je kan dit eens 1 dagje zo doen als het echt eens rustig is (wat relatief zeldzaam is) en dan rinkelen er efffectief NUL belletjes als je het slim speelt. Maar doe je dit een week en dan begint dat wel op te vallen. Zo zijn al wel eens collega's door de mand gevallen. (en ook ontslagen)

Laatst bewerkt:
Tja, in de amerikaanse en zeker aziatische cultuur is het vooral belangrijk om aanwezig te zijn en veel te toeteren over hoeveel uren je wel niet doet en wat je allemaal opgeeft voor het werk.

Of dat effectief iets opbrengt valt te betwijfelen.

Bepaalde zaken eens 'controleren' om proberen te optimaliseren akkoord, maar een baas die de ganse tijd zijn werknemers zit te controleren heeft sowieso zelf geen kloten te doen.

Meestal zijn het directe collega’s en niet de bazen die anderen zitten te controleren en nadien overdragen.

Laatst bewerkt:
Ik zit in een bizarre en omgekeerde situatie maar momenteel is het zo dat ik 1 a 2 dagen per week ga naar de bureau, maar zelfs dat is optioneel.

Ik reken voor mezelf dat de dagen dat ik naar de bureau ga, dat zijn semi-verloren dagen qua productiviteit. Op bureau is er eindeloos getetter, mensen die in call zitten, radio koffiemachine gaat constant af, de zoete inval langs de bureau's en dan het eeuwige geroddel. "heb je even?" en dan 90 minuten later nog over gezever bezig zijn.

Ik heb ze beide meegemaakt. En ik vind ook dat thuiswerk eigenlijk een groot probleem heeft naar voor geschoven:

-De werkers, die gaan werken.
-Degene die op bureau niets doen, doen thuis ook niets

En momenteel heb ik de luxe dat ik kan kiezen, maar als ik ooit nog terug moet naar de bureau 4 op 5, gaat dat met tegenzin zijn in't begin, en er zal heel wat mogen tegenover staan.

Voor context: ik begin meestal rond 8u30 en ga tijdens de uren soms 2 keer per dag met de hond gaan wandelen. Ik zeg dat vlakuit in de chat waar iedereen (inclusief de managers) erbij zitten.

Ik ben meestal ook bezig na het eten s'avonds tot 20u gemiddeld (soms later). Pervers genoeg werk ik thuis veel meer uren per dag.

Toen ik op mijn vorige opdracht er moest zijn om 8u45 op bureau, was ik altijd stipt om 17u de deur uit en deed niets meer.

Maarja, ze zagen dat graag: asses on seats.

En ik moest ook altijd lachen dat op stipt 17u iedereen plots net klaar was met wat hij ook aan het doen was. Ongetwijfeld waren dat allemaal mensen die (net als ik!) gewoon heel goed kunnen mikken tot op de minuut met hun werk om dan hun laptop dicht te kunnen slaan. Ongetwijfeld...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan