Waar ik nu werk (game development studio) is er elke ochtend een 'standup meeting' waarbij iedereen in het project op zoom om beurt vlug eens overloopt waar ze de vorige dag aan gewerkt hebben, waar ze vandaag aan gaan werken en welke problemen of vragen ze eventueel hebben. Elke avond moet je ook op Slack posten waar je hebt aan gewerkt, voor de artiesten liefst met screenshots.
Aangezien het een groot project is met veel volk in verschillende tijdzones maakt het voor het werk zelf niet enorm veel uit of je van thuis werkt of niet, aangezien ik vermoed 95% van de communicatie toch online gebeurt. Ik denk door de aard van het type project en hoe belangrijk het is om als team goed door te werken kan je ook niet echt slabakken bij ons, of toch niet lang. Als je een paar dagen je vooruitgang niet post of taken waar jij op staat worden niet geüpdatet, zal de producer wel vlug uitvissen hoe het staat. Daarmee wil ik niet zeggen dat er micromanagement is, ze vertrouwen echt op jouw discipline, enkel als er tekenen zijn dat iemand niet de vooruitgang boekt die zou moeten zullen er vragen gesteld worden. Het is ook belangrijk om te zien dat iedereen in de juiste richting werkt, alles moet goed op elkaar afgestemd zijn, dus moet alles wel goed opgevolgd worden.
Mijn ervaring tot nu toe is ook wel dat iedereen waarmee ik moet samenwerken enorm gemotiveerd is en gewoon hun job over het algemeen heel graag doet. Het is sowieso al een hele opdracht om binnen te geraken in een studio momenteel, dus iedereen die effectief 'de eer' heeft om een een job te hebben werkt er ook wel keihard voor. Niet (alleen) uit angst om buiten te vliegen, maar we willen ook gewoon allemaal een mooi, meeslepend, leuk spel maken en dat lukt nu eenmaal niet als je maar 2uurtjes per dag je werk doet. Bij ons is het risico zeker groot dat mensen te lang werken ipv hun broek er aan te vegen.
Ik vind dus niet dat er perse iets verkeerd is met thuiswerken (en al zeker niet moreel verwerpelijk???), maar er zijn zeker persoonlijke uitdagingen aan verbonden waar de een al wat beter mee om kan dan de andere. Hangt vooral af van het type persoon en het type werk, zoals bij zoveel dingen is er geen "one size fits all". Mocht ik kunnen kiezen ik zou voor een hybride oplossing gaan want ik mis wel de interactie met collega's, maar heb niet het gevoel dat ik op een bepaalde plaats beter of slechter/sneller of trager werk lever (het werk en de opdracht zelf heeft daar veel meer een invloed op).
@Tijdloos Merci! Was idd iets waar ik al efkes mee bezig was

ZO BLIJ dat het eindelijk werkelijkheid is geworden

Niet bij de stageplaats maar zeker even plezant qua project en sfeer