Is thuiswerken nuttig?

Ik volg de uitspraak van Elon Musk. Thuiswerken is een moreel verwerpelijk iets. Moet in zekere gevallen kunnen als je het kan doen. Iedereen heeft wel eens een mindere dag, een dag dat je net niet naar de dokter moet, een ziek kind in huis of whatever daar zeker geen problemen mee. Ken er toch genoeg die er de kantjes van af lopen. Veel bedrijven in de Verenigde Staten beginnen het thuiswerk serieus te beperken.

Laatst bewerkt:
Ik volg de uitspraak van Elon Musk. Thuiswerken is een moreel verwerpelijk iets. Moet in zekere gevallen kunnen als je het kan doen. Iedereen heeft wel eens een dat men zich wat minder voelt zo'n dag dat je net niet naar de dokter moet, een ziek kind in huis of whatever daar zeker geen problemen mee. Ken er toch genoeg die er de kantjes van af lopen. Veel bedrijven in de Verenigde Staten beginnen het thuiswerk serieus te beperken.
Als er iemand is die zijn mond moet houden over moreel verwerpelijke zaken dan is het Elon Musk wel.

Ik volg de uitspraak van Elon Musk. Thuiswerken is een moreel verwerpelijk iets. Moet in zekere gevallen kunnen als je het kan doen. Iedereen heeft wel eens een dat men zich wat minder voelt zo'n dag dat je net niet naar de dokter moet, een ziek kind in huis of whatever daar zeker geen problemen mee. Ken er toch genoeg die er de kantjes van af lopen. Veel bedrijven in de Verenigde Staten beginnen het thuiswerk serieus te beperken.
Buiten de terechte opmerking dat Musk een clown is, je zegt hier dus letterlijk "thuiswerken is moreel verwerpelijk behalve als je het aanwendt om minder te werken zonder de gewoonlijke legale bewijzen".

Standaard bureauwerk zoals documenten opmaken, teams calls, enz. thuis doen --> moreel verwerpelijk!
Thuis "werken" als je je ziek voelt maar niet naar de dokter wil of je ziek kind wil opvangen --> zeker geen probleem mee!

Klink logisch.

Buiten de terechte opmerking dat Musk een clown is, je zegt hier dus letterlijk "thuiswerken is moreel verwerpelijk behalve als je het aanwendt om minder te werken zonder de gewoonlijke legale bewijzen".

Standaard bureauwerk zoals documenten opmaken, teams calls, enz. thuis doen --> moreel verwerpelijk!
Thuis "werken" als je je ziek voelt maar niet naar de dokter wil of je ziek kind wil opvangen --> zeker geen probleem mee!

Klink logisch.

Bij ons wordt het in zo'n gevallen toegestaan, anders niet en er wordt geen misbruik van gemaakt. Amerikaans management, iedereen moet op kantoor zijn of op de baan zijn in binnen en buitenland.

Ik volg de uitspraak van Elon Musk. Thuiswerken is een moreel verwerpelijk iets. Moet in zekere gevallen kunnen als je het kan doen. Iedereen heeft wel eens een mindere dag, een dag dat je net niet naar de dokter moet, een ziek kind in huis of whatever daar zeker geen problemen mee. Ken er toch genoeg die er de kantjes van af lopen. Veel bedrijven in de Verenigde Staten beginnen het thuiswerk serieus te beperken.
Wow, waar komt dit vandaan?
Je kan thuiswerken niet goed vinden voor de werksfeer, voor de efficiëntie (alhoewel...)
Maar moreel verwerpelijk .. denk dat je niet goed begrijpt wat het betekent :thinking:

Ja Amazon kapt nu ook met thuiswerk las ik op Linkedin. Ik snap hun standpunt volledig, ik vind dat thuiswerk de deur openzet voor misbruik. Niet elke thuiswerker misbruikt het systeem, maar het is zo eenvoudig voor mensen die het willen misbruiken om dat nu gewoon te doen.

Ja Amazon kapt nu ook met thuiswerk las ik op Linkedin. Ik snap hun standpunt volledig, ik vind dat thuiswerk de deur openzet voor misbruik. Niet elke thuiswerker misbruikt het systeem, maar het is zo eenvoudig voor mensen die het willen misbruiken om dat nu gewoon te doen.
Op Reddit zie je hele communities van mensen die bewust 2 of 3 remote jobs combineren terwijl dat wel degelijk allemaal full-time jobs zijn.

Op Reddit zie je hele communities van mensen die bewust 2 of 3 remote jobs combineren terwijl dat wel degelijk allemaal full-time jobs zijn.
Mocht mijn vorige job volledig remote zijn geweest had ik ze ook kunnen combineren met een andere fulltime job. In het begin niet, maar na een paar jaar in dienst had ik zoveel geautomiseerd en RPA projecten laten opzetten dat mijn job quasi automatisch verliep (buiten af en toe een presentatie). Maar, daar vroeg de werkgever toen dat we 4 dagen terug per week naar kantoor kwamen. Vanaf dat moment was het niet meer mogelijk om het nog te combineren met een 2e of 3e remote job.

Mocht mijn vorige job volledig remote zijn geweest had ik ze ook kunnen combineren met een andere fulltime job. In het begin niet, maar na een paar jaar in dienst had ik zoveel geautomiseerd en RPA projecten laten opzetten dat mijn job quasi automatisch verliep (buiten af en toe een presentatie). Maar, daar vroeg de werkgever toen dat we 4 dagen terug per week naar kantoor kwamen. Vanaf dat moment was het niet meer mogelijk om het nog te combineren met een 2e of 3e remote job.
Maar dus zat je daar 4 dagen per week niks te doen op bureau? Want uw job verliep quasi automatisch?

Maar dus zat je daar 4 dagen per week niks te doen op bureau? Want uw job verliep quasi automatisch?
Tegen het einde begon het daar op te lijken. Ik heb toen nog wel een aantal nieuwe initiatieven genomen en projectvoorstellen gedaan, maar het management stond daar redelijk conservatief tegenover (die wilden dat ik gewoon mijn bestaande job bleef doen).

Tegen het einde begon het daar op te lijken. Ik heb toen nog wel een aantal nieuwe initiatieven genomen en projectvoorstellen gedaan, maar het management stond daar redelijk conservatief tegenover (die wilden dat ik gewoon mijn bestaande job bleef doen).
Dus... Maakte je misbruik terwijl je wel naar kantoor ging?
Kan je nu eens uitleggen hoe thuiswerk dan de deur open zet voor misbruik?

Wow, waar komt dit vandaan?
Je kan thuiswerken niet goed vinden voor de werksfeer, voor de efficiëntie (alhoewel...)
Maar moreel verwerpelijk .. denk dat je niet goed begrijpt wat het betekent :thinking:

Ieder z'n mening hé.

Onze CEO wil ook de werknemers van de planning/administratie op kantoor. Absoluut niet om te kunnen 'cheffen' want ze hebben er extreem veel vrijheid. Glijdende uren, in uiterste nood kan het wel eens van thuis uit. Ze besparen kosten noch moeite om de werkomgeving en de tools zo aangenaam mogelijk te maken. Het is voor de optimale teamspirit. M'n collega en ik hebben er een 10-daagse voor het werk in een bloedheet en vochtig Hanoi opzitten en dan zijn we nog 27 uur naar huis onderweg geweest door een kapot vliegtuig in Doha. Ja thuiswerk bij ons is not done. Het zorgt voor een mindere teamspirit.

Dus... Maakte je misbruik terwijl je wel naar kantoor ging?
Neen, op het kantoor hield ik me vooral bezig met scrollen door bestaande rapporten/emails/spreadsheets/websites/... Het werk werd gedaan.

Kan je nu eens uitleggen hoe thuiswerk dan de deur open zet voor misbruik?
Goh, uit mijn eigen directe omgeving:

- Mensen die hun kinderen afhalen/opvangen tijdens de werkuren
- Mensen die hun huishouden doen tijdens de werkuren
- Gaan wandelen met de hond
- Gaan sporten tijdens de werkuren
- Werken voor een andere firma (remote)
- Collega's die je aanspreekt op Teams en pas na 2,5 uur een reactie krijgen
- Hier een vb van een Amerikaanse grootbank waar werknemers hun keyboard zodanig gemanipuleerd hadden om te doen uitschijnen dat ze werkten tijdens het thuiswerken ("faking work") https://www.bbc.com/news/articles/cjll01220yeo
- ...

Neen, op het kantoor hield ik me vooral bezig met scrollen door bestaande rapporten/emails/spreadsheets/websites/... Het werk werd gedaan.

- Hier een vb van een Amerikaanse grootbank waar werknemers hun keyboard zodanig gemanipuleerd hadden om te doen uitschijnen dat ze werkten tijdens het thuiswerken ("faking work") https://www.bbc.com/news/articles/cjll01220yeo
- ...
Dus, uw werk ging geautomatiseerd, en dan zat je heel de dag te scrollen en het internet te lezen? Je beseft toch dat dat voor het bedrijf niks anders is dan een mouse jiggler he?

Uit mijn eigen directe omgeving (op kantoor):
- Mensen die patience spelen op de bureau
- Mensen die mijnenveger spelen op de bureau
- De bureaus in de hoeken (waar niemand achter u kan meekijken) die steevast als eerste bezet zijn
- Mensen die hun pc en laptop installeren en voor de rest van de dag niet meer aan hun bureau komen
- Mensen die tijdens de dag voor een paar uur gaan lunchen
- Mensen die gaan sporten tijdens de werkuren
- ...
Dat voorbeeld van die Amerikaanse bank, wat denk je dat die mensen deden als ze op bureau waren? Productief werk?

- ...

they did it again

Persoonlijke situatie hier:
Ik werk nu 2 dagen van thuis uit en ben zeker niet minder productief op die dagen.
Ook ik:
- Steek eens een wasmachine in tijdens mijn uren
- Ga 's middags langer lunchen dan de middagpauze die ik op kantoor zou nemen
- Begin en of stop vroeger/later dan dat ik op kantoor zou doen

Maar mijn werk die dag is wel gewoon gedaan, en ik werk gemiddeld zelfs meer uren, omdat ik niet de hele dag moet denken "shit, straks in de file op de ring staan."

Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met de Amerikaanse werkcultuur (aangezien die hier een rol lijkt te spelen) is toch vooral dat tonen dat je aanwezig bent belangrijker is dan effectief werken. Lange dagen, weinig verlof, ... en als de baas in het buitenland zat zag je plots niemand meer.

Verder zou ik denken dat de hyperefficiënte privé ondertussen kan kwanitificeren of thuiswerk schaadt?

Terug
Bovenaan