Au79
Well-known member
Dat is effectief een feit waar ik me ook vaak aan erger, al weet ik niet of dat in andere westerse landen dan 'beter' is dan hier.Ik irriteer mij dan weer vooral aan het niet verder kijken dan de kerktoren en de enorme geslotenheid. Wanneer je geen vriendengroep hebt uitgebouwd in uw studententijd/Chiro/... is het niet evident om elders aan te sluiten. Aanpappen met iemand van een provincie verder, laat staan met iemand met een ander kleurke, is nog altijd een curiositeit. Gesprekken op het werk gaan bvb. ook vaak niet verder dan over de beenhouwer om den hoek, de kampjes van de kinderen enzoverder, mensen hebben hier vaak een heel beperkte blik op de wereld.
Vanaf een bepaalde leeftijd hebben de meesten precies 'genoeg' aan hun eigen familiekring en kliekje van 'vroeger'.
Ik merk dat in de sportclub waar ik les geef dat het voor volwassen nieuwkomers vaak lastig is om zich te integreren.
En pas op ik snap dat ergens ook wel, ik ken eigenlijk niemand tussen 30 en 50j. die tijd op overschot heeft en dan gaan velen zich blijkbaar afsluiten of terugplooien.