Is het verschrikkelijk om in België te wonen?

Ik irriteer mij dan weer vooral aan het niet verder kijken dan de kerktoren en de enorme geslotenheid. Wanneer je geen vriendengroep hebt uitgebouwd in uw studententijd/Chiro/... is het niet evident om elders aan te sluiten. Aanpappen met iemand van een provincie verder, laat staan met iemand met een ander kleurke, is nog altijd een curiositeit. Gesprekken op het werk gaan bvb. ook vaak niet verder dan over de beenhouwer om den hoek, de kampjes van de kinderen enzoverder, mensen hebben hier vaak een heel beperkte blik op de wereld.
Dat is effectief een feit waar ik me ook vaak aan erger, al weet ik niet of dat in andere westerse landen dan 'beter' is dan hier.
Vanaf een bepaalde leeftijd hebben de meesten precies 'genoeg' aan hun eigen familiekring en kliekje van 'vroeger'.
Ik merk dat in de sportclub waar ik les geef dat het voor volwassen nieuwkomers vaak lastig is om zich te integreren.
En pas op ik snap dat ergens ook wel, ik ken eigenlijk niemand tussen 30 en 50j. die tijd op overschot heeft en dan gaan velen zich blijkbaar afsluiten of terugplooien.

Dat is effectief een feit waar ik me ook vaak aan erger, al weet ik niet of dat in andere westerse landen dan 'beter' is dan hier.
Vanaf een bepaalde leeftijd hebben de meesten precies 'genoeg' aan hun eigen familiekring en kliekje van 'vroeger'.
Ik merk dat in de sportclub waar ik les geef dat het voor volwassen nieuwkomers vaak lastig is om zich te integreren.
En pas op ik snap dat ergens ook wel, ik ken eigenlijk niemand tussen 30 en 50j. die tijd op overschot heeft en dan gaan velen zich blijkbaar afsluiten of terugplooien.
Dat is hetzelfde in andere landen, na je 30ste maak je gewoon niet meer zo gemakkelijk vrienden als in je tiener of twintigerjaren.
Je kan nog altijd vrienden maken, als je naar sociale events gaat (of bijv. groepsreizen doet), maar het biedt zich niet vanzelf aan. Dat is niet uitsluitend voor België zo.

Dat is hetzelfde in andere landen, na je 30ste maak je gewoon niet meer zo gemakkelijk vrienden als in je tiener of twintigerjaren.
Je kan nog altijd vrienden maken, als je naar sociale events gaat (of bijv. groepsreizen doet), maar het biedt zich niet vanzelf aan. Dat is niet uitsluitend voor België zo.

Of ouders van kindjes waar je eigen kinderen vriend mee zijn of mee in de klas zitten. 3 van mijn vrienden atm waar ik het meest mee afspreek heb ik via mijn kinderen leren kennen :lol:

Het is niet omdat het overal relatief moeilijker wordt dat het ook absoluut even moeilijk is. In pakweg Spanje lijkt me dat terugplooien al minder.

Hier verhuizen mensen ook amper, je bouwt een vriendenkring op in de jeugdbeweging of middelbare school/hoger onderwijs en dan ken je genoeg mensen.

In meer open culturen zijn vrienden van je vrienden ook automatisch jouw vrienden, is het normaal om iemand mee te nemen naar een feestje zonder uitnodiging zodat die mensen leert kennen, enz.
En dat soort zaken hebben wij hier allemaal veel minder, waardoor de persoon zonder vriendenkring op 30+ vaak wat geïsoleerd raakt.

Ik heb op mijn trouw de partner van een vriendin van mijn vrouw leren kennen. Die sprak enkel Spaans, ik toen amper. Half-dronken wat tegen elkaar staan gesticuleren. Toen we pas 5 jaar later daar terug waren, stuurde die spontaan een bericht of ik mee wou naar de voetbal en dan pinten pakken. Ik zie dat hier gewoon veel minder snel gebeuren.

Maar allé :D :D

Ik ben ooit begonnen met snooker, na een paar maanden had ik +50 nieuwe kennissen waarvan je uiteraard met enkele echt een goede klik hebt waardoor dat vrienden worden. Jaren nadien begonnen met tennis en padel, exact hetzelfde verhaal. Op een paar maanden tijd leer je enorm veel nieuwe mensen kennen.

Ik heb nooit voetbal gedaan, maar ik veronderstel dat dat hetzelfde verhaal is. Met iedere nieuwe hobby kan je makkelijk je vriendengroep uitbreiden, als daar nood aan is natuurlijk.

Doe eens avondschool, leer koken in groep, ... iedere groepsactiviteit leidt tot kennissen waarvan sommige vrienden worden. Niet iedereen kan een vriend worden, maar op die leeftijd is iedereen wel volwassen genoeg om normaal te doen waardoor je met iedereen wel een babbel kunt hebben. Met sommige klikt het, met andere niet. Wat niet erg is natuurlijk. Maar bovenstaande quote is echt ver van mijn bed show.

Maar allé :D :D

Ik ben ooit begonnen met snooker, na een paar maanden had ik +50 nieuwe kennissen waarvan je uiteraard met enkele echt een goede klik hebt waardoor dat vrienden worden. Jaren nadien begonnen met tennis en padel, exact hetzelfde verhaal. Op een paar maanden tijd leer je enorm veel nieuwe mensen kennen.

Ik heb nooit voetbal gedaan, maar ik veronderstel dat dat hetzelfde verhaal is. Met iedere nieuwe hobby kan je makkelijk je vriendengroep uitbreiden, als daar nood aan is natuurlijk.

Doe eens avondschool, leer koken in groep, ... iedere groepsactiviteit leidt tot kennissen waarvan sommige vrienden worden. Niet iedereen kan een vriend worden, maar op die leeftijd is iedereen wel volwassen genoeg om normaal te doen waardoor je met iedereen wel een babbel kunt hebben. Met sommige klikt het, met andere niet. Wat niet erg is natuurlijk. Maar bovenstaande quote is echt ver van mijn bed show.
Het hangt er ook vanaf hoeveel moeite en tijd ge in een nieuwe vriendschap wilt/kunt steken.

In uw jong jaren gaat dit al heel gemakkelijk wegens geen of weinig andere verplichtingen, maar met een gezin is het wat moeilijk om bijvoorbeeld na het sporten/avondschool nog wat te blijven hangen of ergens buiten de sport/school af te spreken.

Vrienden die er al zijn voor uw professioneel druk/ gezinsleven hebben een goede basis om minder contactmomenten te kunnen overbruggen. De relatie is er al, maar bij nieuwe personen moet de vriendschap de kans krijgen om te kunnen groeien. En dat kost tijd/moeite wat niet iedereen erin kan steken.

Als die persoon na zijn uurtje ontspanning steeds onmiddellijk moet vertrekken, dan heb ik oprecht compassie met die persoon. Sommige mensen hebben toch echt een triestig leven hoor. No offence.

Dat klinkt alsof dat uurtje ontspanning er zelfs niet meer bij kan. Je leeft maar 1 keer hoor.

Als die persoon na zijn uurtje ontspanning steeds onmiddellijk moet vertrekken, dan heb ik oprecht compassie met die persoon. Sommige mensen hebben toch echt een triestig leven hoor. No offence.

Dat klinkt alsof dat uurtje ontspanning er zelfs niet meer bij kan. Je leeft maar 1 keer hoor.
Wat een onzin. Het is niet omdat iemand na de activiteit vertrekt dat die een triestig leven heeft, integendeel. Kan even goed zijn dat die naar andere activiteiten gaat of thuis met projecten bezig is.

Je kan evengoed zeggen dat het best zielig is als het noodzakelijk is om na de activiteit enkele uren te moeten drinken om de avond als geslaagd te beschouwen... Maar dat is sociaal aanvaard natuurlijk.

Als dat van moeten is

We zijn aan het afwijken, ik vertrek altijd na de snooker en toch ken ik dankzij die ontspanning makkelijk 100 mensen meer sinds ik daarmee begonnen ben. De stelling dat je minder makkelijk vrienden maakt na 30 jaar slaat op niets. Daarover waren we bezig. Alleen al het feit dat je dezelfde interesse hebt in dezelfde hobby zorgt voor een band. En ja, wij praten tijdens het snookeren. En dus worden we geleidelijk aan vrienden.

Als je leven natuurlijk bestaat uit werken + naar huis gaan, ga je weinig nieuwe mensen leren kennen.

En wat betekent dat 'moeten' volgens jou?

met een gezin is het wat moeilijk om bijvoorbeeld na het sporten/avondschool nog wat te blijven hangen

Mijn vrienden sporten tot 21u op dinsdagavond. Die mogen van hun vrouw blijven tot 22u of zelfs later. Wat ik maar normaal vind ook eerlijk gezegd. Dat zijn volwassen mensen van 40+ die op zoek zijn naar wat ontspanning. De boog moet niet altijd gespannen staan. Anders zal die wel eens breken.

Als dat van moeten is

We zijn aan het afwijken, ik vertrek altijd na de snooker en toch ken ik dankzij die ontspanning makkelijk 100 mensen meer sinds ik daarmee begonnen ben. De stelling dat je minder makkelijk vrienden maakt na 30 jaar slaat op niets. Daarover waren we bezig. Alleen al het feit dat je dezelfde interesse hebt in dezelfde hobby zorgt voor een band. En ja, wij praten tijdens het snookeren. En dus worden we geleidelijk aan vrienden.

Als je leven natuurlijk bestaat uit werken + naar huis gaan, ga je weinig nieuwe mensen leren kennen.
Als ik je bericht lees krijg ik direct het gevoel dat je ofwel super sociaal en makkelijk in omgang bent ofwel overschat hoe sociaal de gemiddelde persoon is.

Ik heb ook verschillende hobby en plekken waar ik kom, maar om nu te zeggen dat dat vrienden zijn waar ik mee afspreek ofzo. Meeste weten niet eens of ik een kat of hond heb of hoe mijn zoon heet.

Komen veel mensen niet gewoon om 'hun ding' te doen en dan verder te gaan met hun dag? (meestal slapen dan, zo 's avonds).
Vind dat nu niet zo gek

Als dat van moeten is

Je moet dat ook een beetje in de context zien van het soort mensen dat op een forum over zaken zit te discussiëren. Dat heeft de neiging om een sterke zelf selectie naar mensen met minder sociale vaardigheden te vertonen.

Mijn ex kent al de ouders van mijn kinderen hun vrienden. Ik "ken" die ook, op de manier dat ik kan regelen dat ze kunnen gaan spelen. Die staan in mijn GSM als <naam kind> papa (of mama). Ex weet wat die doen voor job, waar ze vandaan komen, welke hobbies ze hebben. Ik denk dat ik mss van de helft naam effectief weet?
Maar ik heb dan ook niet de neiging om met die mensen te staan zeveren want ik heb niet het idee van mezelf dat ik iets nuttig toe te voegen heb in hun leven.

het ergste wat ik kan bedenken is dat je hier in BE moet betalen voor saus op je frieten,
en zowat overal buiten de EU die gratis krijgt in de mcdonalds of de burger king.

achja, en het prostitutie pakket zou ook wat uitgebreider en toegankelijker mogen zijn.

maar voor de rest... all fine here.

Mijn vrienden sporten tot 21u op dinsdagavond. Die mogen van hun vrouw blijven tot 22u of zelfs later. Wat ik maar normaal vind ook eerlijk gezegd. Dat zijn volwassen mensen van 40+ die op zoek zijn naar wat ontspanning. De boog moet niet altijd gespannen staan. Anders zal die wel eens breken.
Je maakt de veronderstelling dat die dan na 21u terug snel naar huis gaan om dan nog enkele uren de was en de plas te doen.

Misschien gaan die gewoon naar huis om samen met hun vrouw naar een film te kijken?

Dat 'mogen van hun vrouw' is uiteindelijk gewoon een keuze van de man zelf om dat te gebruiken als excuus. Na een tijdje begon ik soms ook zo'n dingen te gebruiken ipv een kwartier durende verdediging waarom ik nu weeral niet wou blijven drinken na de activiteit. De activiteit was afgelopen, en dus wou ik rustig thuis mijn eigen ding doen. Niet omdat het 'moest', maar omdat ik dat wou. Maar sociaal is dat niet aanvaard. Een excuus van 'ik moet van mijn vriendin' is dat om een of andere reden dan weer wel.

Je kan perfect ontspanning hebben buiten de activiteit zelf. Alleen, of met je partner.

Vraag me ook wel af of al die hobbygenoten 'vrienden' zijn of eerder kennissen. En zoals gezegd, niet iedereen in die hobbyclub heeft de behoefte om nog iets te drinken erna. En das ook fine. Je gaat toch in d eerste plaats om uw hobby uit te oefenen.

Vraag me ook wel af of al die hobbygenoten 'vrienden' zijn of eerder kennissen. En zoals gezegd, niet iedereen in die hobbyclub heeft de behoefte om nog iets te drinken erna. En das ook fine. Je gaat toch in d eerste plaats om uw hobby uit te oefenen.
Dit denk ik dus ook, bij mij is er toch wel een duidelijk verschil tussen mijn vriendengroep en de mensen die ik leerde kennen op training en met wie ik al eens aan de toog zat. Veel oppervlakkigere contacten toch vooral, waar dan ook niet veel van overblijft na enkele jaren de activiteit stoppen.

100 mensen leren kennen op een hobby spreekt niet tegen dat vrienden maken moeilijker kan worden op bepaalde leeftijd.

Verder ook wel akkoord dat je een hobby kan doen voor de hobby, en dan met plezier naar huis kan gaan om daar dingen te doen. Al die onzin over "mogen van de vrouw", zijn wij 60-jarige boomers ofzo? Voor mij is het logisch dat ik graag tijd doorbreng met mijn gezin.

het ergste wat ik kan bedenken is dat je hier in BE moet betalen voor saus op je frieten,
en zowat overal buiten de EU die gratis krijgt in de mcdonalds of de burger king.

achja, en het prostitutie pakket zou ook wat uitgebreider en toegankelijker mogen zijn.

maar voor de rest... all fine here.
Ik vraag mij al lange tijd af of jij niet de échte Trump bent

Terug
Bovenaan