Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Als je ziet hoeveel auto's je vaak aan schoolpoorten ziet, is dat toch vaak ook absurd? Zeker als je dan gaat vragen waarom kinderen (of zelfs tieners) met de auto gebracht worden, waaruit blijkt dat vermeende verkeersveiligheid vaak de reden is. Wel, als iedereen (voor wie dit mogelijk is) met de fiets zou gaan, zou de verkeersveiligheid, zeker in de schoolbuurten, er ook zeker op vooruit gaan.
De laatste jaren heb ik nauwelijks nog boetes gereden omdat ik mij ook gewoon vrij correct aan de snelheid houdt meestal maar een jaar of 3 geleden heb ik de zwaarste boete uit mijn leven gehad: €173. 52kph in een zone 30. Ik moest voor mijn werk bij Coca Cola in Gent zijn en blijkbaar is de verbindingsweg tussen CC en de R4 een zone 30. Who knew? Ik was daar letterlijk nog nooit geweest. Er is niks aan die straat kwa straatmeubilair dat zou suggereren dat dat geen standaard zone 50 is. Gewoon even niet 100% gefocust en het zone 30 bord gemist (ben nadien speciaal nog terug gaan kijken, staat zo ergens onder de boom gemoffeld). Gewoon een klein onoplettendheid meer niet. Het is echt niet allemaal zo ongenuanceerd als jij het wil laten lijken.En voor iedereen die zegt dat snelheidsboetes onvermijdelijk zijn: sorry, maar dat is larie. Hier en daar eens per ongeluk een beetje te snel dat kan sowieso voorvallen (maar dan zouden die boetes ook echt beperkt zijn) maar als je ze aan elkaar rijgt of je rijdt plotseling 30+ km/u te snel, dan is dat toch je eigen fout. Ik ken zo veel mensen die elke dag met de auto rijden (ook in en rond steden) en geen of misschien 1 of 2 heel lichte boetes hebben. Ikzelf heb nog nooit een snelheidsboete gehad. Mijn ouders rijden al heel hun leven ~45 minuten naar hun werk. Vader heeft drie boetes gehad (licht) en moeder nog geen enkele.
De mensen die ik ken die er wel veel hebben, dat zijn allemaal mensen die het al eens geregeld pushen (bovenaan de 70 rijden op een baan van 70, eens extra doorduwen 's nachts op een lege baan, een beetje te snel rijden "want ze zijn ergens te laat," ...). Zijn dat dan doorgewinterde criminelen? Neen, ik zie die mensen graag en ik zeg ook niet dat dat monsters zijn. Maar heel veel van die boetes zijn wel hun eigen schuld.
Er zijn zeker ingewikkelde of frustrerende situaties in dit land qua snelheidslimieten, maar men doet hier soms alsof dat hier een onbegrijpelijk kluwen is. Gedraag je een beetje en rijd wat conservatief, en je kan al enorm veel boetes vermijden. En zeker de echt zware.
Klopt niet echt hoor. Tenzij uw definitie van woonwijken heel breed is. Bij deze 4 voorbeelden:Ook dat constante geklaag over zone 30 begrijp ik niet. Mensen beweren altijd dat ze daar heel veel tijd verliezen. Zone 30 is ofwel aan een school ofwel in woonwijken.
Wat absurd is, vanuit een statistisch gegeven. Maar gevoelsmatig begrijp ik dat natuurlijk wel.Side -note:
Naast de verkeersveiligheid is er nog steeds het idee van verkrachting, ontvoering en moord, dat is in mijn directe omgeving argument nummer 1, zelfs op de stoep staan om te wachten op de schoolbus is volledig uit den boze om die reden.
Dit inderdaad, sind ik ecologisch rij geen enkele boete op de autosnelweg (haalt max 121/u ) . Maar ook mijn adaptive cruise control weet vaak niet hoe hard je mag rijden als je van de autosnelweg af bent. Google maps /Waze geven soms 30 aan en de auto zelf 50 en andersom, heb ook al vaak 30 50 en 70 zien staan in de auto en no way dat ik ergens een bord zie staan... (buiten inderdaad aan scholen) . Het is zelfs zo erg dat ik meer op mijn snelheidsmeter kijk dan naar het verkeer ik moest maar eens ergens 32 rijden waar dit niet mag. Kans is ook groot dat ik ooit een fietser ofzo omrij maar dan wel aan 29 .....De laatste jaren heb ik nauwelijks nog boetes gereden omdat ik mij ook gewoon vrij correct aan de snelheid houdt meestal maar een jaar of 3 geleden heb ik de zwaarste boete uit mijn leven gehad: €173. 52kph in een zone 30. Ik moest voor mijn werk bij Coca Cola in Gent zijn en blijkbaar is de verbindingsweg tussen CC en de R4 een zone 30. Who knew? Ik was daar letterlijk nog nooit geweest. Er is niks aan die straat kwa straatmeubilair dat zou suggereren dat dat geen standaard zone 50 is. Gewoon even niet 100% gefocust en het zone 30 bord gemist (ben nadien speciaal nog terug gaan kijken, staat zo ergens onder de boom gemoffeld). Gewoon een klein onoplettendheid meer niet. Het is echt niet allemaal zo ongenuanceerd als jij het wil laten lijken.
Iedereen die veel in de wagen zit en meer doet dan altijd exact hetzelfde A-B-A traject hangt er vroeg of laat toch wel eens aan. Al was het maar omdat men weer ergens een onnozele snelheidsbeperking in voert die nergens op slaat.
Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp, maar als je nooit borden ziet staan, is er toch iets mis. Iedereen kan altijd eens een bord missen, zeker wanneer je een baan niet (goed) kent, en die technologische snufjes zijn ongetwijfeld handig, maar je moet nog altijd zélf opletten hé. Want zoals je zegt, die hulpmiddelen zijn niet onfeilbaar.Dit inderdaad, sind ik ecologisch rij geen enkele boete op de autosnelweg (haalt max 121/u ) . Maar ook mijn adaptive cruise control weet vaak niet hoe hard je mag rijden als je van de autosnelweg af bent. Google maps /Waze geven soms 30 aan en de auto zelf 50 en andersom, heb ook al vaak 30 50 en 70 zien staan in de auto en no way dat ik ergens een bord zie staan... (buiten inderdaad aan scholen) . Het is zelfs zo erg dat ik meer op mijn snelheidsmeter kijk dan naar het verkeer ik moest maar eens ergens 32 rijden waar dit niet mag. Kans is ook groot dat ik ooit een fietser ofzo omrij maar dan wel aan 29 .....
Side -note:
Naast de verkeersveiligheid is er nog steeds het idee van verkrachting, ontvoering en moord, dat is in mijn directe omgeving argument nummer 1, zelfs op de stoep staan om te wachten op de schoolbus is volledig uit den boze om die reden.
Als de pakkans 5% is? Probably not... Als de pakkans 0,05% is daarentegen gok ik dat het eerder zal duren tot ze eens tegen de lamp lopen voor er een gedragswijziging optreed. Het heeft gewoon met mentaliteit te maken, ik merk het hier onder de 50+ collega's dat dronken rijden nog steeds sterk genormaliseerd wordt. En als ik dan de reportage in het nieuws zag gisteren over jongeren waar 2/3 zit te GSM'en op de fiets dan houdt ik mijn hart vast voor de toekomst... als die gasten dat al doen terwijl ze als zwakke weggebruiker lijf en leden riskeren wat denk je dat die gaan doen als je ze in een (voor hen) veiliger vervoersmiddel gaat zetten?Gaat er iemand nog zat de baan op rijden als je per direct twee weken krijgt?
Klopt. Als je echter braaf 50 rijdt en de snelheidsbeperking wordt 30 dan kan je maar beter de signalisatie hebben opgemerkt of er volgt een GAS-boete van 170 (+/-) euro. Ik heb het zelf voorgehad op een baan die ik zelden neem en waar een nieuwe trajectcontrole was geïnstalleerd in een zone 30 (die er voor een schooltje lag). Ik reed er om 23 u. (aan 50 km/u vermits bebouwde kom) en dat bord van zone 30 heb ik niet duidelijk gezien in de donker. Dat staat pal in het midden tussen 2 lantaarnpalen en wat aan de kant, waardoor het ook niet reflecteert als je er met de auto passeert.Er is hier in het topic ook al meermaals aangegeven dat je voor 2 km/u te snel nooit een boete gaat krijgen. Om na correctie een boete te krijgen, zit je daar alweer een stukje boven, dat merk je toch zonder dat je meer naar je snelheidsmeter moet kijken dan naar de baan?
170 euro in zone 30 is al 57kmh, bij braaf 50 had je rond de 100 betaald.Klopt. Als je echter braaf 50 rijdt en de snelheidsbeperking wordt 30 dan kan je maar beter de signalisatie hebben opgemerkt of er volgt een GAS-boete van 170 (+/-) euro. Ik heb het zelf voorgehad op een baan die ik zelden neem en waar een nieuwe trajectcontrole was geïnstalleerd in een zone 30 (die er voor een schooltje lag). Ik reed er om 23 u. (aan 50 km/u vermits bebouwde kom) en dat bord van zone 30 heb ik niet duidelijk gezien in de donker. Dat staat pal in het midden tussen 2 lantaarnpalen en wat aan de kant, waardoor het ook niet reflecteert als je er met de auto passeert.

Ik heb nog niks betaald want verzet aangetekend dat het bord niet duidelijk zichtbaar was en ik geen moedwillige overtreding heb begaan omdat ik me aan de snelheid binnen de be bebouwde kom heb gehouden. De boete was iets van een 110 geloof ik, na correctie 48 km/h of zoiets.170 euro in zone 30 is al 57kmh, bij braaf 50 had je rond de 100 betaald.
Was het toevallig het beruchte Lo-Reninge? Dat is een van de weinige gemeentes waar die zone 30 icm trajectcontrole effectief als melkkoe dient imo. Daar kan je bij het binnenrijden via de brug dat bord idd wel missen omdat er daar zoveel gaande is in 1x.
Als je verzet niet ontvankelijk wordt verklaard ga je ipv een GAS-boete de boete via de politie krijgen en krijgt Glenn Janssens zijn deel niet. Dat kan toch ook al een troost zijn.Ik heb nog niks betaald want verzet aangetekend dat het bord niet duidelijk zichtbaar was en ik geen moedwillige overtreding heb begaan omdat ik me aan de snelheid binnen de be bebouwde kom heb gehouden. De boete was iets van een 110 geloof ik, na correctie 48 km/h of zoiets.
Was in Dilbeek in de Brusselstraat (https://www.dilbeek.be/nl/nieuws/nieuwe-trajectcontrole-dilbeek). De fietsers moeten daar inderdaad op de rijbaan maar voor die zone 30 ingaat ligt er ook geen fietspad en geldt de snelheidsbeperking van 50 (bebouwde kom). En schoolgaande kinderen vind je er niet om 23 u.

Ja, daarmee dat ik ook in dubio ben over dit soort zaken.Het heeft anderzijds ook het voordeel van de duidelijkheid.
Ik denk dat dynamische borden aan scholen vaker niet dan wel gebruikt worden. In de meeste gevallen volgens mij gewoon een standaard Z30 bord. Als dat in een klein achteraf straatje is cava maar soms is dat ook gewoon op een doorgangsweg, dan rijdt je daar op 27 juli om 3:00 's nachts, moet je daar 30 liggen rijden. Com-pleet van de pot gerukt.Zo'n zone 30 aan een school dat houdt dan ook totaal geen steek 's nachts, ze zouden dan beter dynamische borden zetten, of een bord dat enkel geldt op bepaalde tijdstippen.
Als je daar dan steevast gaat controleren ver buiten de schooluren (in plaats van 1-2 u voor en na school of tijdens de middag), dan is het toch eerder om geld te verdienen voor de staatskas in plaats van mensen te ontraden om te hard te rijden.
Net zoals dat je de snelheid op sommige autosnelwegen zou naar 100-110 kunnen brengen tijdens de drukke uren, maar dan 130 na een bepaald uur.
Als het één keer wisselt per dag ja. Anders ook niet. We weten allemaal wat voor een farce die dynamische verkeersborden boven de autostrade kunnen zijn. Wat je daar allemaal ziet:De autostrade lijkt me één van de weinige plaatsen waar een of/of (bv 100/130) situatie hier weinig last van heeft.