Iphone 16

Ik heb ook backups in de cloud, maar om over te zetten op een nieuwe telefoon vertrouw ik toch ook precies op de kabel, of niet nodig?
Je hoeft je oude telefoon nog niet te resetten op het moment dat je alles overzet.
Ik zou die sowieso nog een tijdje bijhouden, je weet nooit dat je nog iets over het hoofd hebt gezien dat niet werkt op je nieuwe, maar wel nog geconfigureerd staat op je oude.
Zeker authenticatie zaken, als die niet gesynchroniseerd zijn via de cloud, kan dat een serieuze pain in the A worden.

Vroeger nam ik een backup via iTunes als plan B, maar deed het altijd via iCloud. Heeft me nooit in de steek gelaten dus ik vertrouw daar nu op. Een oude telefoon wis ik pas na enkele dagen als ik zeker weet dat alles goed werkt op de nieuwe.

Maar ik leen regelmatig mijn werk iPad uit aan een collega als die eens moet testen ofzo. Dan factory reset ik die en als ik hem terug heb mijn iCloud backup er op. Werkt altijd zonder problemen.

En met iCloud storage kan ik mijn foto’s full res in iCloud opslaan en low res op de telefoon. Scheelt mij een upgrade van storage op de telefoon. En ik heb een backup van m’n foto’s en op ieder device kan ik ze zien.

Ik vraag me af hoe je dat zelfs doet met kabel, want hier kreeg ik zelfs niet eens die optie. Gewoon kiezen dat je van een oude iphone wil overzetten waarna je moet koppelen via zo’n blauw zwermpatroon waarna je dan kiest om rechtstreeks van die oude, ofwel van zijn backup in de cloud, over te zetten.

Iemand die de camera control button gebruikt?
Krijg het niet echt onder controle en gebruik het eigenlijk nooit.

Ook nog teveel muscle memory om de gewone foto app te openen ntuurlijk;

Maar het zoomen enzo vind ik niet echt vlot verlopen

Ik vind het sinds iOS 18.1 wel al beter reageren (mijn camera liep zelfs vast door het gebruiken van de knop, of althans ik denk dat dat de oorzaak was). Het was voor mij de al snel de manier om de camera te starten (muscle memory van vroegere Xperia's I guess), voor het zoomen is er wel nog softwarematig ruimte voor verbetering tenzij die knop hardwarematig zo slechte detectie heeft, dan is het wel echt een matige gimmick in mijn ogen. Apple mag hoe dan ook de software nog wat polishen, vind het eigenlijk best teleurstellend voor zo'n duur toestel. Op iOS 18.0 dus die vastlopende camera, ik moest constant soft resetten en gisteren gemerkt toen ik oude video's wou verwijderen dat mijn Foto's-app ook vastloopt na 2 - 3 video's wissen. Dat opkuisen laat ik dus even voor wat het is tot aan een volgende update, en dan nog eens proberen.

Heb mijne nu een 3tal weken. Enige voordeel is dat je de camera app vanuit welke app dan ook kunt openen, maar dat kon met de action button ook al als het zo gemapped staat denk ik? (kom van iphone 12).

Van mij hadden ze heel da camera button verhaal mogen weglaten want ik heb niet de indruk dat iemand daarop zat te wachten. Waar veel mensen wel op zaten te wachten was een fingerprint reader in de home button of onder het scherm.

Ik heb er al meer perongeluk op gedrukt dan dat ik het wou gebruiken.
haha ik had er ook schrik van maar eerlijk gezegd nog niet voorgehad. Tis wel een leuke knop om direct de camera open te doen als je snel een kiekje wil nemen. Die programmable button gebruik ik daarentegen totaal niet.

Het zoomen en dergelijke vind ik alleszins ook niet erg handig met die knop.
Die knop mag voor mijn part gewoon terug weg.

die programmable knop gebruik ik ook niet, ging die gebruiken om de koffer van mijn tesla open te doen, maar ik merk dat ik die knop ook te vaak perongeluk indruk.

Vandaag is mijn 16 toegekomen ter vervanging van mijn 8, na lang twijfelen uiteindelijk bij mijn eerste idee gebleven en voor ultramarijn gegaan.

Ik ben er wel content mee, mooi/speciaal kleur en eens iets anders dan zwart.
Met black friday bij Amazon nog 5€ korting op de stekker en 7€ korting op de case kunnen scoren.

Direct de screenprotector (Spigen Glas EZ Fit) erop geplaatst, met de applicator ging dat zeer vlot.
Draadloos overzetten ging ook zeer vlot, alle apps terug inloggen ging ook goed.

Mijn kredietkaart wil wel niet meer koppelen in Apple Pay, ik denk dat het komt omdat er net een nieuwe onderweg is, de huidige vervalt in februari.

Het schermformaat en het ontbreken van de thuisknop went wel snel moet ik zeggen.
Ik hoop met deze ook terug 7 jaar verder te kunnen:smile:

Laatst bewerkt:
Waar veel mensen wel op zaten te wachten was een fingerprint reader in de home button of onder het scherm.
Zou daar nu echt volk op zitten wachten? Wat heb je nog aan een fingerprint reader? Ik vind FaceID echt top werken…

Direct de screenprotector (Spigen Glas EZ Fit) erop geplaatst, met de applicator ging dat zeer vlot.
Content van deze screenprotector? Voelt hij glad aan?
Heb ene erop liggen waar ik niet content van ben, en zo’n 2 pack van spigen was maar 19 euro ofzo…..

Een fingerprint reader heb ik nu ook nog nooit gedacht dat zou handig zijn.
Faceid doet gewoon wat het moet doen.

Die camera open knop opzij dus nog nooit gebruikt trouwens en zal het volgens mij ook nooit gebruiken :p

Content van deze screenprotector? Voelt hij glad aan?
Heb ene erop liggen waar ik niet content van ben, en zo’n 2 pack van spigen was maar 19 euro ofzo…..
Ik ben er wel content van, voelt inderdaad glad aan.

Ik heb ook de Spigen genomen voor de applicator en het feit dat er 2 stuks in zaten.
Voor mijn broer heb ik dezelfde genomen (hij heeft de Pro) en ik heb er nog geen klachten van gehoord.

Mijn pa heeft een Otterbox Defender als case, voor hem nam ik een screenprotector met applicator van hetzelfde merk maar die was toch wat meer sukkelen om te plaatsen.
Het systeem van Spigen werkte makkelijker.

Ondertussen de eerste reis gedaan en wat foto’s getrokken, de cameraknop heb ik enkele keren getest maar in feite voegt die niet zoveel toe.
Met een vergrendeld scherm is het wel gemakkelijk dat je direct de camera kan openen, maar verder…
De werking op zich is wel goed, maar het kan ook zonder knop perfect.

Batterijduur is wel top, ik had na een dag altijd nog iets van 50% over, tijdens het ontbijt even aan de lader en na het ontbijt zat hij al vol.
Dat was op het laatste wel een heikel punt aan mijn 8, die liep leeg terwijl je ernaar keek.

Het formaat ben ik ondertussen al goed gewoon, wanneer ik nu de SE (3de generatie) van mijn ma vastneem voelt die precies zo klein aan.

Edit: 1 klein minpuntje misschien: ik heb een bureaulamp met in de voet een draadloze Qi-lader, door die dikkere camerabult maakt die geen goed contact meer met de telefoon om op te laden. Met mijn 8 ging dat perfect.

Laatst bewerkt:
Die camera open knop opzij dus nog nooit gebruikt trouwens en zal het volgens mij ook nooit gebruiken :p
Ik gebruik niets anders meer. Snel een foto nemen, even klikken op de zijkant. Iemand anders je telefoon lenen om een foto te trekken is ook geen probleem meer want die knop bypast de face id. Viel me op met de feestdagen. :)

Die function button daarentegen... Ik heb nog altijd geen idee wat ik daar kan op mappen :D

Ik gebruik niets anders meer. Snel een foto nemen, even klikken op de zijkant. Iemand anders je telefoon lenen om een foto te trekken is ook geen probleem meer want die knop bypast de face id. Viel me op met de feestdagen. :)

Die function button daarentegen... Ik heb nog altijd geen idee wat ik daar kan op mappen :D
ik heb er shortcut opgezet en best wel handig

Remove Swipe Up to Open

Zou daar nu echt volk op zitten wachten? Wat heb je nog aan een fingerprint reader? Ik vind FaceID echt top werken…

Een fingerprint reader heb ik nu ook nog nooit gedacht dat zou handig zijn.
Faceid doet gewoon wat het moet doen.

Face ID is niet feilloos, of het aan ios ligt weet ik niet maar ergens in het voorbije weekend weigerde face ID te scannen. Na een dik uur werkte het terug, vanzelf.

Face ID werkt voor de rest ook goed tenzij je telefoon plat op tafel ligt, in mijn geval minstens 8u per dag, 5 dagen per week.
Om dan elke keer je telefoon op te pakken of zwaar voorover te buigen om je telefoon te unlocken vind ik belachelijk.

Als je zijwaarts in bed ligt en je gezicht half in je kussen gezonken is, dan werkt face ID ook niet.

Er zullen nog wel gevallen zijn, maar voor mij zijn dit de meest voorkomende irritaties.
Ze zeggen wel dat het went maar ik mis dit sinds de komst van de iphone X, die fingerprint mag zeker terugkomen voor mij.
Betekent niet dat face ID weg moet, integendeel. Voor zo'n bedragen mag er face ID én fingerprint insteken. Zelfs mijn budget backuptelefoon van 329 euro heeft een fingerprint reader onder het scherm die 9,5 van de 10 keer van de eerste keer werkt.

Met FaceID heb ik nog geen problemen gehad. Werkt veel beter dan TouchID van vroeger. Regelmatig wou die niet pakken door vochtige handen, vuile handen, ...

In bed is een nadeel idd, maar ondertussen ben ik gewoon van m'n hoofd een klein beetje te draaien en dan werkt het prima.
Aan mijn bureau leg ik de telefoon een beetje schuin tegen de voet van mijn scherm. 5° is genoeg helling om er niet te moeten overhangen.

Met FaceID heb ik nog geen problemen gehad. Werkt veel beter dan TouchID van vroeger. Regelmatig wou die niet pakken door vochtige handen, vuile handen, ...

In bed is een nadeel idd, maar ondertussen ben ik gewoon van m'n hoofd een klein beetje te draaien en dan werkt het prima.
Aan mijn bureau leg ik de telefoon een beetje schuin tegen de voet van mijn scherm. 5° is genoeg helling om er niet te moeten overhangen.

Vochtige handen zijn idd dan wel weer ideaal voor face ID.

Je past je aan aan het toestel en dat is prima maar in mijn ogen gaan we stappen achteruit als jij als gebruiker van zo'n duur apparaat manieren moet gaan verzinnen om hetzelfde comfort te bekomen. Comfort dat we eerder, met hetzelfde merk, gehad hebben. Doet me een beetje denken aan antenna-gate en dat ze dan afkwamen met: You're holding it wrong, pas je maar aan.

weet ook dat je af en toe je code sowieso moet ingeven. Weet niet of het dagelijks is of niet, uit veiligheid.

gohja camera app kon je sowieso al openen met faceid te bypassen he, door die snelkoppeling onderaan rechts…

Die action button laat ik gwn op mute staan zoals vroeger tja..
Je kan er bvb een folder aan koppelen om apps snel te openen ofzoiets mja…

Terug
Bovenaan