Inwonende ouder

Sloan

Member
Ik heb een ouder die momenteel bij mij staat ingeschreven. Ouder geeft 500EUR p/maand en heeft een heel verdiep voor zichzelf.

Echter stapelen de ergernissen elkaar in snel tempo na elkaar op. Het constant openen van mijn brieven, het bellen naar onze boekhouder om mijn info op te vragen, etc..

Is er een procedure om iemand de woning te doen verlaten?

Dankjewel.
 
Ik heb een ouder die momenteel bij mij staat ingeschreven. Ouder geeft 500EUR p/maand en heeft een heel verdiep voor zichzelf.

Echter stapelen de ergernissen elkaar in snel tempo na elkaar op. Het constant openen van mijn brieven, het bellen naar onze boekhouder om mijn info op te vragen, etc..

Is er een procedure om iemand de woning te doen verlaten?

Dankjewel.
Geen eenvoudige vraag, ook al lijkt het eenvoudig. Er zijn héél wat bijvragen nodig:

- waarom woont die persoon bij jou?
- hoe geeft hij/zij die 500 euro? Indien overschrijving: staat er een mededeling bij? Of is er een ander document waaruit zou blijken voor wat die 500 euro dient (huur, eten, ...)? Wat bied je exact in ruil voor die 500 euro (eten, verwarming, ...)?
- is de persoon hulpbehoevend? Is die van hoge leeftijd?
- Je spreekt over "onze" boekhouder. Bedoel je de boekhouding van je bedrijf of bedoel je iets gemeenschappelijks met die persoon?
- is er ook maar iets getekend?
 
Any update?

In elk geval: ik denk dat conversatie steeds de beste weg is.

Indertijd toen ik nog bij mijn ouders woonde, en ik ging alleen wonen, zijn mijn ouders ook in echtscheiding gegaan.
Bottom line: mijn pa bleef in het huis wonen, en mijn moeder moest ook "alleen wonen". We wouden wel hier in ons dorp blijven wonen waar we al altijd wonen , en onze familie ook.

Dan zijn wij samen op een "verkaveling" gevallen, en heeft mijn moeder ook gevraagd "zou je het erg vinden dat ik naast je ga wonen?".

Op het eerste moment dacht ik ook van "no way". Maar ik heb dat even laten bezinken, en uiteindelijk leek me dat ook nog wel praktisch:
Ik kan de was blijven brengen, ik kan gaan eten bij haar als ik wil, ze kan makkelijk mijn kat eten geven als ik op reis ben, we kunnen een gemeenschappelijke maai robot kopen (met gat in onze omheining)... En ik ben al zeker dat er geen ambetante kloot van gebuur zal hebben later.

Alles is perfect afgeschermd van elkaar, laat ons daar duidelijk over zijn.
Maar later als mijn moeder ouder wordt, kan ik ook eens makkelijk bij haar langs gaan met boodschappen, de nodige zorgen toe dienen, etc...

Nu woont mijn vrouw al 2 jaar bij mij, en het is niet dat mijn moeder hier de deur plat loopt.
We hebben onze grenzen gesteld, en respecteren elkaars privacy.

Ik zou het zeker niet meer anders willen ook. (wij wonen in een half open bebouwing elk, dus qua uiterlijke materialen moest je zowiezo compromisssen doen met je "buur", en aangezien mijn moeder een heel makkelijk mens is, liet ze mij ook alles kiezen :) )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is er een procedure om iemand de woning te doen verlaten?

Indien jullie onderling niet tot een akkoord komen, kan een vrederechter tussenkomen voor bemiddeling op uw vraag. in, zoals @Lots02 vermeldde.

Tegenpartij (in dit geval uw ouder dus) is echter niet verplicht om op de uitnodiging in te gaan.
Maar dat laatste hoef je niet per se zo expliciet te zeggen; een aangetekend schrijven van het vrederechter komt meestal intimiderend over zodat partijen zich alsnog aanmelden op een zitting.
 
Terug
Bovenaan