Invoering gratis maaltijd op school

Depends...
Ik ken heel veel dingen die veel volwassenen niet lusten:
insecten
orgaanvlees (zeker hersenen bvb)
ogen
teelballen
...

Terwijl dat allemaal dingen zijn die "op een ander" gewoon gegeten worden.
Ja maar het gaat hier toch niet over 'op een ander'? Het gaat over de Belgische keuken. Dat ze in andere landen of culturen zaken eten die wij niet eten vind ik maar een vrij loos argument om eerlijk te zijn.

Wij hadden op school een refter met warme maaltijden, en ik heb daar in al die jaren dat ik daar gezeten heb nooit een drama gezien met kinderen die iets niets moesten. Als je iets echt niet lust, dan laat je het liggen, of je hebt honger. Vrij simpel. Eventueel ruil je je portie van het ding dat je niet lust met een ander kind, of je eet gewoon je bord niet helemaal leeg. Kinderen leren zo snel veel dingen eten en hun plan trekken hoor, zoals @zarathustra zegt.

Enfin, ik vind dat er zeker een hoop argumenten te maken zijn om het niet in te voeren, maar 'kinderen lusten niet alles' vind ik toch echt wel maar een zwak argument.

Enfin, ik vind dat er zeker een hoop argumenten te maken zijn om het niet in te voeren, maar 'kinderen lusten niet alles' vind ik toch echt wel maar een zwak argument.
Inderdaad, voor mij is dat zelfs eerder een argument om het net wél in te voeren, zo leren ze misschien wat meer zaken eten.

Ik zie toch ook wel wat tegen-argumenten.

Je moet het als school toch ook wel praktisch in orde krijgen. Zelfs nog los van de uiteindelijke 'bezorging' van het eten aan het kind. In de school van mijn kinderen hebben ze ook gewoon niet veel tijd om te eten, want ze werken daar met een soort beurtrol in de cafetaria. Dan zie ik dit in de praktijk niet werken.

Ik denk dat het ook gewoon voor veel voedselverspilling zou zorgen. Halve borden die weggegooid moeten worden. En ga je kinderen verplichten om de warme maaltijd te nemen? Of laat je toe dat ze ook gewoon hun eigen eten meebrengen? En moeten ze dat op voorhand dan aangeven? Zo nee, ook weer voedseloverschotten tot gevolg.

En dan praten we nog niet over andere potentiële problemen (halal, vegetarisch, ...)

Het klinkt allemaal heel mooi (en in sommige scholen zal het wel werken nu), maar ik denk dat je daar toch veel problemen mee op de hals haalt (vaak ook in scholen waar er nu helemaal geen probleem is)

De vraag is of de overheid hier moet ingrijpen? Als ik van mijn zus in het onderwijs hoor dat er kleuters zijn die overdag constant in slaap vallen omdat ze op hetzelfde uur als hun ouders gaan slapen. Waarom wil vooruit eigenlijk geen slaapzalen bouwen?
Er bestaat ook nog zoiets als verantwoordelijkheid van de ouders. Als sommige ouders hun kinderen met koude frieten en een halve frikandel naar school sturen is dat hun zaak. Denken ze bij vooruit echt dat die kinderen zomaar een maaltijd van het school gaan aannemen? Naïevelingen ...

Geen idee of ze dat doen maar de school van mijn kinderen had ook het plan opgevat om de lunch door school te laten doen.
Het leek mij geen goed idee omdat het naast een enorme investering ook om een grote organisatie vraagt maar het levert niet
daarom automatisch ook gezonde maaktijden op. En dan denk ik nog niet eens aan allerlei allergieën, dieten, voorschriften (halal of kosher). Ik ken geen een (school)kantine waar je lekker en gezond kan eten. Kantine’s vervallen al heel snel in snacks. Wil je niet dat ze daarin vervallen, heb je een grote aanjager nodig. Die zijn vaak niet voorhanden. Wij waren tegen. Het is uiteindelijk school’s business om kinderen les te geven en geen eten te verzorgen. Ouders zelf hebben meer belang bij gezond eten van hun kinderen. Dus laat het ouders doen (zie hieronder). Alleen wil school liever ouders niet te veel over de vloer want die gaan zich bemoeien met van alles en nog wat.

Maar dat gezegd hebbend, met een andere moeder heb ik in het lokaal voor handenarbeid één keer in de week, 6 weken lang, voor 2 klassen (je kon je opgeven) een koshere, veganistisch, halal, lactose vrije gevulde soep gemaakt. Daarin hebben de supermarkten in de buurt gesponsord. Die stonden in de rij. Het was dat ze geen groenten hadden dat in principe nog prima was om te gebruiken maar niet meer in de winkel mocht liggen. Het was natuurlijk mooi geweest om ook nog verspilling tegen te gaan maar er was al een restaurant met dat thema dat al die producten afnam maar de supermarkten waren meer dan bereid om mee te helpen, mee te denken en zelfs te bezorgen. Wel vroegen ze om een verslag, dat we netjes hebben verzorgd. De kinderen vonden het heerlijk en het werd gedurende die 6 weken heel populair. En gevulde maaltijd soep is niet duur, vergt weinig bestek of pannen ed ( je hebt voor de groenten en peulvruchten geen ijskast nodig of je nam het mee naar huis om in de koelkast te doen (bijvoorbeeld bonen die moesten weken)), kan je bijna aan iedereen geven als het maar kosher, vegetarisch, veganistisch, halal, lactose vrij, gemaakt is. En dat is eigenlijk vrij simpel.

Laatst bewerkt:
Wordt er ook niet te vaak geargumenteerd alsof scholen kinderen gaan verplichten om die warme maaltijd te eten? Vooruit wil die maaltijden aanbieden, daarom moet elk kind dat nog niet eten. Of zo lees ik het toch.

Hoe dat bij ons werkte was dat de ouders altijd een maandmenu kregen en kinderen dan op het einde van elke schoolweek een briefje moesten meenemen waarop stond op welke dagen van de volgende week ze warm eten moesten hebben. Kinderen met speciale noden (vegetarisch, allergie, ...) gaven dat aan het begin van elk schooljaar aan daar werden dan aanpassingen voor voorzien indien mogelijk.

Als je kind echt geen appelmoes met kip lust en het is op vrijdag appelmoes met kip, dan geef je het een brooddoos mee. Het is niet omdat er een maaltijd per kind wordt aangeboden dat je ze moet nemen.

Natuurlijk was dat dus wel een school met een refter en de infrastructuur om dat allemaal te doen. De praktijk zal wel een pak lastiger zijn voor scholen die dat niet hebben.

Met dat gezegde zijnde vind ik het wel spijtig dat Vooruit dit naar voren schuift als een breekpunt. Ik vind het een mooi voorstel en het zou goed zijn om daar een toekomstplan rond op te stellen, maar om dat nu echt niet ter discussie te willen stellen vind ik wel nogal cru.

Wordt er ook niet te vaak geargumenteerd alsof scholen kinderen gaan verplichten om die warme maaltijd te eten? Vooruit wil die maaltijden aanbieden, daarom moet elk kind dat nog niet eten. Of zo lees ik het toch.

Hoe dat bij ons werkte was dat de ouders altijd een maandmenu kregen en kinderen dan op het einde van elke schoolweek een briefje moesten meenemen waarop stond op welke dagen van de volgende week ze warm eten moesten hebben. Kinderen met speciale noden (vegetarisch, allergie, ...) gaven dat aan het begin van elk schooljaar aan daar werden dan aanpassingen voor voorzien indien mogelijk.

Als je kind echt geen appelmoes met kip lust en het is op vrijdag appelmoes met kip, dan geef je het een brooddoos mee. Het is niet omdat er een maaltijd per kind wordt aangeboden dat je ze moet nemen.

Natuurlijk was dat dus wel een school met een refter en de infrastructuur om dat allemaal te doen. De praktijk zal wel een pak lastiger zijn voor scholen die dat niet hebben.

Met dat gezegde zijnde vind ik het wel spijtig dat Vooruit dit naar voren schuift als een breekpunt. Ik vind het een mooi voorstel en het zou goed zijn om daar een toekomstplan rond op te stellen, maar om dat nu echt niet ter discussie te willen stellen vind ik wel nogal cru.
Nuja de vraag is ook, wanneer is het breekpunt "ingelost"? Om een andere favoriet van op het forum te nemen, de kernuitstap, dat is meer dan 20 jaar geleden beslist. Ik ga volledig akkoord dat het praktische luik in heel veel situaties zeer moeilijk zal zijn. Maar dan spreken we vooral over nu. Als het doel is om dit uiteindelijk overal aan te bieden, dan zal dit ook niet op een jaar geregeld zijn. Maar wanneer dan wel?

Als het beslist wordt en het is tegen bv. 2035, dan zal het eerder de discussie worden, wat met de scholen/kinderen die het niet krijgen tot dan? Financieel zal dit vaak niet eerlijk aanvoelen als mensen "hun" school dat niet krijgt/aanbiedt en ze wel mee betalen voor andere scholen/kinderen.

En niet alleen qua infrastructuur zou het een probleem zijn voor de kortere termijn. Ook qua catering. Als er een plotse enorme vraag is, krijg je dat toch gewoon zeer moeilijk ingevuld. Ik denk dat het juist belangrijk zal zijn om hier een lange termijn plan van te maken.

Wij hadden op school een refter met warme maaltijden, en ik heb daar in al die jaren dat ik daar gezeten heb nooit een drama gezien met kinderen die iets niets moesten. Als je iets echt niet lust, dan laat je het liggen, of je hebt honger. Vrij simpel. Eventueel ruil je je portie van het ding dat je niet lust met een ander kind, of je eet gewoon je bord niet helemaal leeg. Kinderen leren zo snel veel dingen eten en hun plan trekken hoor, zoals @zarathustra zegt.

Amai, hier een totaal andere ervaring..
De kinderen wiens bord niet leeg was moesten blijven zitten tot ze alles opgegeten hadden, of tot de middagpauze gedaan was, en dan kregen ze de overschot mee naar huis.

Depends...
Ik ken heel veel dingen die veel volwassenen niet lusten:
insecten
orgaanvlees (zeker hersenen bvb)
ogen
teelballen
...

Terwijl dat allemaal dingen zijn die "op een ander" gewoon gegeten worden.
Yep en als je dan "op een ander" gaat ,dan eet je dat gewoon en doe je niet moeilijk.

Vind het als ouder wel handig om warme maaltijden op school te hebben. Was bij mij vroeger in de lagere school en middelbaar ook zo.

Om dat nu verplicht aan te bieden en zeker gratis vind ik wat overdreven, maar als dat de kost is om vooruit te 'kopen' voor de regering valt het nog mee.

Een tussenoplossing kan misschien ook; zoals ze overal aanbieden maar dan verrekenen via de schoolfactuur op basis van inkomen. Zo is er op school zelf geen onderscheid tussen arm en rijk en blijft het tegelijk budgettair onder controle.

Een tussenoplossing kan misschien ook; zoals ze overal aanbieden maar dan verrekenen via de schoolfactuur op basis van inkomen. Zo is er op school zelf geen onderscheid tussen arm en rijk en blijft het tegelijk budgettair onder controle.
de school toegang geven tot de inkomens van de ouders lijkt me niet enkel problematisch qua GDPR, maar ook niet wenselijk + een gigantisch gedoe om correct te factureren.

Als je het al inkomensafhankelijk moet maken, lijkt me dat dan eerder via de gezinsbijslag te werken, omdat die maandelijks werkt. Het doorsturen per rijksregisternummer van het aantal gegeten maaltijden aan de kinderbijslagkassen is (die dan kunnen subsidieren) een heel stuk eenvoudiger. En die hebben al voor een groot deel gegevens over samenstelling/sociale boni.

Ik vraag me toch echt af of het doel van heel die regeling ook niet bereikt wordt door soep met brood aan te bieden.
Gezond, goedkoop, praktisch makkelijk haalbaar, ...

Ik vraag me toch echt af of het doel van heel die regeling ook niet bereikt wordt door soep met brood aan te bieden.
Gezond, goedkoop, praktisch makkelijk haalbaar, ...
Elke dag soep met brood is nu ook niet ideaal. Mss wel voor scholen waar nu geen warm eten aangeboden wordt, maar warm eten zal vaak meer vezels en vitaminen opleveren dan platgekookte soep (wat het in de praktijk zal zijn).

Elke dag soep met brood is nu ook niet ideaal. Mss wel voor scholen waar nu geen warm eten aangeboden wordt, maar warm eten zal vaak meer vezels en vitaminen opleveren dan platgekookte soep (wat het in de praktijk zal zijn).
Dat eten zal ook plat gekookt zijn in praktijk he

Dat klopt, maar het gaat over een maatregel tegen de kinderen die ne zak chips als lunch meekrijgen (was 1 van de voorbeelden uit de media). Dan is soep met brood wel al een heel grote verbetering natuurlijk...

Elke dag soep met brood is toch perfect ? Ook al is de soep platgekookt ?

Op zijn minst als vervanging van anders een gewone broodmaaltijd (charcuterie, choco, jam,...) en in worst case scenario het feit dat ze chips in hun brooddoos hebben zitten. En op die manier kunnen die kinderen s'avonds hun warme maaltijd van thuis krijgen zonder dat er enerzijds te zware investeringen moeten gebeuren in infrastructuur of...

Elke dag soep met brood is toch perfect ? Ook al is de soep platgekookt ?

Op zijn minst als vervanging van anders een gewone broodmaaltijd (charcuterie, choco, jam,...) en in worst case scenario het feit dat ze chips in hun brooddoos hebben zitten. En op die manier kunnen die kinderen s'avonds hun warme maaltijd van thuis krijgen zonder dat er enerzijds te zware investeringen moeten gebeuren in infrastructuur of...
Ik vind het vooral vreemd dat de oplossing voor "kinderen krijgen geen brood mee van thuis" ineens wordt opgevangen door "we moeten een warme maaltijd aanbieden". Je kan ook gewoon het brood door de school laten verzorgen en dan imo met een kom soep erbij, aangezien dit makkelijk is qua organisatie, relatief goedkoop, relatief gezond, simpel voor allerhande allergieën/geloofsovertuigingen/..., enzovoort

Als ze dat nu als voorstel hadden gedaan, dan had er toch weinig weerstand geweest?

Heb het topic niet doorgelezen, maar ik ben wel absoluut voorstander van maaltijden op school. Ik ben er zoals velen niet van overtuigd dat de oorzaak van lege boterhamdozen kansarmoede zou zijn. Uw kinderen zonder eten naar school sturen in Vlaanderen is vooral een keuze.

Maar uiteindelijk doet dat er niet toe want dat kind kan daar niets aan doen. We kunnen dat toch niet toelaten dat kinderen ondervoed zijn in Vlaanderen? Eén volwaardige maaltijd aanbieden is genoeg om dat probleem van de baan te helpen.

De uitwerking is een ander verhaal natuurlijk. Ik heb opgevangen in scholen waar ik werkte dat een grootkeuken inrichten enorm duur is en voor de meeste scholen niet haalbaar...

Heb het topic niet doorgelezen, maar ik ben wel absoluut voorstander van maaltijden op school. Ik ben er zoals velen niet van overtuigd dat de oorzaak van lege boterhamdozen kansarmoede zou zijn. Uw kinderen zonder eten naar school sturen in Vlaanderen is vooral een keuze.

Maar uiteindelijk doet dat er niet toe want dat kind kan daar niets aan doen. We kunnen dat toch niet toelaten dat kinderen ondervoed zijn in Vlaanderen? Eén volwaardige maaltijd aanbieden is genoeg om dat probleem van de baan te helpen.

De uitwerking is een ander verhaal natuurlijk. Ik heb opgevangen in scholen waar ik werkte dat een grootkeuken inrichten enorm duur is en voor de meeste scholen niet haalbaar...
Brooddozen van lagereschoolkinderen in Vlaanderen bijna nooit leeg, maar inhoud vaak ongezond

Uit de studie blijkt dat het aantal kinderen dat met een lege boterhammendoos naar school vertrekt, heel beperkt is. De onderzoekers stelden in totaal 3 gevallen op 1.051 vast (0,3 procent). Van alle onderzochte kinderen hadden er 899 (85,5 procent) een brooddoos bij. Van de overige leerlingen at de overgrote meerderheid (13 procent) een warme maaltijd op school. Een klein deel ging naar huis om te lunchen.
Voor 0,3 van de leerlingenpopulatie ga je toch geen miljoenen naar warme maaltijden gooien? Voorzie een zak brood op school en je hebt het probleem al grotendeels al opgelost. (Los van dat die kinderen waarschijnlijk in een shit situatie opgroeien maar dat los je niet op door maaltijden voor de ganse populatie te voorzien)

Terug
Bovenaan