Invoering gratis maaltijd op school

Je kan het altijd gaan minimaliseren natuurlijk, want plots gaat het weer over een minuscuul potje mayonaise tegen "wak" (geen idee wat dat is) brood.

De kritiek was net dat als je heel strikt de voedingsleer erbij haalt dat een boel brooddozen niet voldoen, waarop ik zei: je kan daar ietsje coulanter mee omspringen...
En plots zijn koude kippennuggets toch best wel oké... Tja.

€170 per maand hé... Koop uw kind een brood en wat deftig beleg, en voor mijn part desnoods ook nog wat mayo tegen "wak" brood. Of als dat niet lukt: zoek hulp. Ik zou alleen beboetend optreden indien er geen reactie van de ouders volgt.
Nu, ik vraag me nog altijd af wat "deftig beleg" juist inhoudt.
GL-voedingsdriehoek.png

Dat is dus kaas of kip, al de rest is ongezond van beleg.

Wak betekent "slap door vocht": https://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/wak
Mayonaise apart zodat het brood het niet absorbeert, dat is alles. Soit, het punt was dat niemand valt over een snee brood waar mayonaise is opgesmeerd, maar een potje mayonaise in de brooddoos in mijn anekdotisch voorbeeld onmiddellijk als problematisch en ongezond wordt gepercipieerd.

Ik denk dat de vraag vooral is waarom er perse mayonaise op het brood moet.
Is dat een gigantisch drama, nee dat niet. Maar het is wel zo een typisch voorbeeld van hoe van die kleine zaken opstapelen tot een groot probleem van slechte gewoontes.

Dat is correct ja. Samen met uiteraard groenten, vruchten, ei en vis.
Al de rest is minder geprefereerd of af te raden. En moet je dus proberen vermijden.

Ik denk dat de vraag vooral is waarom er perse mayonaise op het brood moet.
Wel ja, dat brengt ons terug bij de kwestie van de moeilijke eters. Het ene kind wil enkel witte boterhammen met een dikke laag choco, het andere volkorenbrood met een toefje mayonaise, kaas en rauwkost. Kinderen moeten ook wel een beetje vetstoffen binnenkrijgen.
Hummus of groentespreads bijvoorbeeld.

Hummus of groentespreads bijvoorbeeld.
Maar maak daar nu een lunch voor een hele week mee, dan is het niet gevarieerd genoeg (en saai qua smaken).

Ik vind het ook opvallend dat dit zo fel over de brooddoos van kinderen gaat.
Ik durf te wedden dat de brooddozen op het werk geen haar gezonder zijn.

Ik vind het ook totaal geen goed idee om scholen gezondheidspolitie te laten spelen, dat is echt de doos van pandora openen. Je middagmaal is ook maar een onderdeel van je totale voedingspatroon, wat het dus allemaal relatief maakt. Voor een kind dat actief is, ’s avonds een deftige maaltijd krijgt en vier keer in de week aan sport doet is een paar keer boterhammen met choco meegeven geen ramp. Het is al een andere zaak voor een ander kind dat zwaarlijvig en sedentair is. Dat in redelijke regels gieten gaat nooit lukken en grijp je wat mij betreft ook veel te ver in in de ouderlijke opvoeding. Over de gevallen dat er niets wordt meegeven kan je discussiëren, daar kan tenminste al een eenduidige vaststelling gedaan worden.

Ik denk dat die link van je net verwijst naar wat ik ook al gelezen heb : industriële soep is vaak niet van groenten gemaakt, maar van purees en bevat vaak geen lange vezels.

Het gaat zoals reeds herhaaldelijk gezegd ook niet enkel over die 0,3%

Die verwijst naar hetgeen je gelezen had en die debunkt het door het volgende te zeggen :

Ann Van Loey is het daar niet mee eens: ‘Je moet al heel intens mixen om de celwandpolymeren van groentecellen kapot te maken. Door te mixen verandert de gemiddelde molaire massa van celwandpolymeren niet.’

Terwijl de diëtiste als enige antwoord heeft :
Als er nog stukjes groenten in kant-en-klare soep zitten, weet je tenminste dat ze daadwerkelijk groenten bevat’, zegt Mouha.

Waarbij men ook stelt dat het gebrek aan lange vezels niet echt een verschil maakt, Laat mij aub dan ook toe van niet veel waarde te hechten aan het generische standpunt van iemand van jamaar als er stukjes groenten in zitten dan is het gezonder. Dat is zoals mijn grootmoeder die meldde van patatjes van eigen tuin eten is gezonder. Dat kan, maar dat maakt daarom industrieel geteelde aardappelen niet slecht of de algemene conclusie.

Voor de rest, die 0.3% was de segway om dat door te voeren. Waarbij die gezondheid de gebruikte excuustruus is tgv de aanpak voor de kansarmen.
En de ons gekende oplossing in onze maatschappij is dan om er geld naartoe te smijten met maatregelen van de overheid. Die anderen dan mogen betalen.
Opnieuw, ik heb er niet noodzakelijk iets op tegen. Maar start eerst met de soep. Kijk hoe dat evolueert. En doe dan eens deftig onderzoek aan welke middelen we nodig hebben om dat alternatief echt concreet en correct uit te voeren (en doe daar dan x% bij als reserve en om de inflatie op te vangen tegen het moment dat het ingaat).
Eens je die gegevens hebt, bekijk dan effectief wat de realistisch te verwachten baten zijn van zo'n systeem door te voeren tov de potentieel veel goedkopere oplossing met soep en een boterham (waarbij ze tgv de soep al redelijk tegemoet komen aan die gezonde voedseldriehoek gok ik).

De maatschappij is gebaseerd op kosten vs baten. Wat de facto dan ook wil zeggen dat er mensen gaan afvallen. En dat je niet u moet blindstaren op argumenten zoals kinderen eten niet gezond en het ligt aan het voedsel dat ze binnenkrijgen.
Ik weet nog heel goed dat toen ik klein was en er spruiten opgezet werden of witte bonen ik mijn kop langs mijn schotel legde. Zelfs als ze de dag daarop mij hetzelfde bord voorschotelde at ik het niet. En die strategie mogen we tegenwoordig toch al niet meer toepassen. Al moet ik wel zeggen dat die strategie ook niet gewerkt heeft om het mij doen eten. Al heeft het wel geholpen bij het eten van de andere groenten die ik niet lekker vond maar nu ook niet zo vies.

Ik denk dat het gaat over kinderen omdat die nog goede voedingsmanieren kunnen aangeleerd krijgen. Of dat is toch de suppositie zodanig dat op zijn minst de volgende generatie gezonder gaat leven. Heeft weinig zin om de huidige generatie te sensibiliseren, die hun eetpatronen nu nog veranderen is zo goed als verloren moeite. Kinderen zijn nog vormbaar.

Ik ga er wel vanuit dat dit voor een groot gedeelte een positieve impact kan hebben. Aan de andere kant heb ik serieus mijn twijfels hoe effectief dit in realiteit is. Ik ben ook opgegroeid met een relatief gezond eetpatroon (groentenspreads of hummus... euhm neen).
Op het moment dat ik echter zelf kon kiezen was het ook gewoon de ongezonde brol die ik lekker vond dat ik at dan dat ik echt moeite deed om super gezond te eten. En groenten staan niet echt zeer hoog op mijn ik vind het lekker lijst. Al probeer ik tegenwoordig toch nog iets meer een effort te doen als voor ik ziek werd.

Maar het zou mij ook verwonderen dat de brooddozen van de gemiddelde belg beter zijn. Net zoals ze aangeleerd kregen toen ze kind waren en dat ze de financiële vrijheid hadden om te kiezen wat ze eten en wat ze lekker vinden. En hoe gezond het is gaat voor veel mensen veel minder van toepassing zijn.
Ik ken weinig mensen die hun keuze van eten baseren op de gezondheidsfactor. Er rekening mee houden om er iets gezonds aan toe te voegen, ok. Maar gewoon zeggen dat maken we nooit meer want niet gezond. Of we eten geen vlees meer want niet gezond.
Enige manier hoe je ervoor kan zorgen dat dit verandert is door zaken die niet gezond zijn zo kostelijk te maken dat mensen er een tweede keer over nadenken. En dan moet het al echt enorm duur zijn. Ik betwijfel dat als het gehakt of het spek of een goede steak maal 10 van prijs gaat dat ik dat niet zou kopen. Maar kans is wel groot dat als ik 1000€ per kg zou moeten betalen ipv 5-20€ per kg dat de kans dat ik eens een argentijnse steak van 1kg of 150g wagyu ga binnenslaan enorm klein is. 100g of 50g binnenslaan, zoals ik kreeg toen ik jong was, want we hadden het niet echt breder (en te veel vlees was ongezond) zal dan ook moeilijk zijn. Maar bij 100€ per kg zie ik mij nog altijd gewoon 100g binnenslaan. En potentieel uitzonderlijk eens zot doen en een kg ervan binnenslaan.

Maar maak daar nu een lunch voor een hele week mee, dan is het niet gevarieerd genoeg (en saai qua smaken).

De jonge generatie zijn de volwassen van morgen. Zij zijn nog kneedbaar op een bepaald vlak en zij verdienen aandacht op dat vlak.

Maar het klopt wat je zegt, de gemiddelde Belg zijn voedingspatroon is niet veel beter.
Het is niet voor niks dat 49,3% van de volwassen Belgen overgewicht heeft en 15,9% obees is.
Daarbij hebben 19% van de Belgische kinderen overgewicht en is 5,8% obees.

Dat is niet om mee te stoeten, dat is allesbehalve ok.
En ja BMI is niet alles, want ja bodybuilders hebben ook een hoger BMI. Maar deze verstoren de cijfers maar lichtjes, feit blijft dat 1,85 miljoen Belgen obees zijn en 5,76 miljoen kampen met overgewicht.

Ik vind het ook totaal geen goed idee om scholen gezondheidspolitie te laten spelen, dat is echt de doos van pandora openen. Je middagmaal is ook maar een onderdeel van je totale voedingspatroon, wat het dus allemaal relatief maakt. Voor een kind dat actief is, ’s avonds een deftige maaltijd krijgt en vier keer in de week aan sport doet is een paar keer boterhammen met choco meegeven geen ramp. Het is al een andere zaak voor een ander kind dat zwaarlijvig en sedentair is. Dat in redelijke regels gieten gaat nooit lukken en grijp je wat mij betreft ook veel te ver in in de ouderlijke opvoeding. Over de gevallen dat er niets wordt meegeven kan je discussiëren, daar kan tenminste al een eenduidige vaststelling gedaan worden.
Die kinderen zitten wel effe op school en het aanleren van goede gewoontes zo min mogeijk suiker bommen in die lijfjes duwen lijkt me toch waardevol. Die boterhammen met choco hebben nul toegevoegde waarde.

De mijne heeft altijd water gedronken en gezond gegeten, die vindt nu (8j) veel dingen met teveel suiker, zoals choco, te zoet. Ik zou niet blij zijn moest zijn school opeens junkfood serveren.

De jonge generatie zijn de volwassen van morgen. Zij zijn nog kneedbaar op een bepaald vlak en zij verdienen aandacht op dat vlak.

Maar het klopt wat je zegt, de gemiddelde Belg zijn voedingspatroon is niet veel beter.
Het is niet voor niks dat 49,3% van de volwassen Belgen overgewicht heeft en 15,9% obees is.
Daarbij hebben 19% van de Belgische kinderen overgewicht en is 5,8% obees.

Dat is niet om mee te stoeten, dat is allesbehalve ok.
En ja BMI is niet alles, want ja bodybuilders hebben ook een hoger BMI. Maar deze verstoren de cijfers maar lichtjes, feit blijft dat 1,85 miljoen Belgen obees zijn en 5,76 miljoen kampen met overgewicht.
Maar ik zie niet hoe een gezonde lunch op school daar iets gaat aan veranderen. Kinderen leren op school rond gezonde voeding, ouders worden geïnformeerd rond gezonde voeding, we kennen allemaal de driehoek, we weten allemaal dat suikers en vetten niet goed zijn.

Ik was als kind ook altijd te zwaar. Mijn ma werd daar ook steeds op gewezen door kind&gezin en door het medisch onderzoek op school. Probleem is dat men er verder niets mee doet, men meldt het maar stelt geen vragen aan ouders waarom dit zich voordoet of ouders zijn te beschaamd eerlijk te antwoorden. Wij kenden de gezonde driehoek maar al te goed. Feit was dat mijn ma het geld/ruimte niet had voor voldoende beweging, ik wou zo graag gaan dansen, er was geen geld. Ons mama had de tijd niet om rond te rijden naar sportclubs, ze moest als enige broodwinner haar uren bij elkaar sprokkelen. Wij hadden ook geen tuin om in buiten te spelen. Mijn brooddoos was wel gevuld, mijn grootouders zorgden 3 keer per week voor een vers volkoren brood en kochten mijn favoriete magere smeerkaas, daaraan lag het niet. Zodra ik 15 was ben ik in het weekend beginnen werken voor mijn zakgeld, ik ben dan effectief beginnen dansen en het gewicht vloog eraf. Ik heb toen een liefde voor sport ontwikkeld die mij tot op vandaag helpt gezond te blijven, terwijl ik de LO-lessen altijd op school gehaat heb. Wat voor mij neerkomt dat als het verplicht door school wordt opgelegd dat het niet blijft hangen. Ik heb altijd geloofd dat ik tijdens een zwangerschap iemand zou zijn die los 20 kilo zou bijkomen gezien ik als kind altijd zwaarder was en onze familie nogal gedomineerd wordt door overgewicht, ik heb enkel een bolle babybuik en ben slechts paar kilo bijgekomen. Die familiale aanleg zit hem puur in levensstijl.

Kinderen zitten gebonden achter schermen (tv/computergames/smartphones) en hebben te weinig beweging, dat is de grootste boosdoener. Daarnaast hebben niet alle ouders budget of tijd om hun kinderen hobbies te voorzien.
Mijn mama was poetshulp/au pair bij een rijker gezin, die kregen eveneens de melding dat hun kinderen te zwaar waren, die schakelen onmiddellijk een diëtist in, die kinderen werden nauw opgevolgd, ons mama reed met die kinderen rond naar verschillende sportclubs (ik zat inmiddels al op unif), veel mensen hebben die ruimte/tijd niet. Veel volwassenen die te zwaar zijn maken geen tijd om te sporten, druk druk druk. Men zou kunnen actief achterhalen waarom kinderen te zwaar zijn en de financiële middelen inzetten om mensen te helpen die het financieel nodig hebben.

Mijn vriend komt eveneens uit een familie met overgewicht. Als kind kreeg die ook vaak te horen dat hij te zwaar was, zijn ouders weigerden hem te laten voetballen want ze hadden daar geen tijd voor. Zijn nanny heeft hem achter de rug van zijn ouders ingeschreven in een voetbalploegje en reed met hem rond, de kilo’s vlogen er eveneens af. Hij blijft vandaag eveneens op gewicht door combinatie sport/letten op voeding. Wij hebben elkaar gezworen dat wij onze dochter onmiddellijk van kleinsaf gaan laten sporten en ons in bochten gaan wringen om haar te kunnen laten doen wat ze graag doet, sport mag niet als een verplichting voelen. Schermtijd zal zeer minimaal zijn, wij willen geen ouders worden die snel een smartphone of ipad in de handen stoppen om ze rustig te krijgen. Hopelijk heeft ze interesse in actief buitenspeelgoed. Wij zijn ervan overtuigd dat als een kind van kleinsaf aan voldoende beweging heeft, de kilo’s minder snel blijven plakken.

Maar ik zie niet hoe een gezonde lunch op school daar iets gaat aan veranderen. Kinderen leren op school rond gezonde voeding, ouders worden geïnformeerd rond gezonde voeding, we kennen allemaal de driehoek, we weten allemaal dat suikers en vetten niet goed zijn.

Ik was als kind ook altijd te zwaar. Mijn ma werd daar ook steeds op gewezen door kind&gezin en door het medisch onderzoek op school. Probleem is dat men er verder niets mee doet, men meldt het maar stelt geen vragen aan ouders waarom dit zich voordoet of ouders zijn te beschaamd eerlijk te antwoorden. Wij kenden de gezonde driehoek maar al te goed. Feit was dat mijn ma het geld/ruimte niet had voor voldoende beweging, ik wou zo graag gaan dansen, er was geen geld. Ons mama had de tijd niet om rond te rijden naar sportclubs, ze moest als enige broodwinner haar uren bij elkaar sprokkelen. Wij hadden ook geen tuin om in buiten te spelen. Mijn brooddoos was wel gevuld, mijn grootouders zorgden 3 keer per week voor een vers volkoren brood en kochten mijn favoriete magere smeerkaas, daaraan lag het niet. Zodra ik 15 was ben ik in het weekend beginnen werken voor mijn zakgeld, ik ben dan effectief beginnen dansen en het gewicht vloog eraf. Ik heb toen een liefde voor sport ontwikkeld die mij tot op vandaag helpt gezond te blijven, terwijl ik de LO-lessen altijd op school gehaat heb. Wat voor mij neerkomt dat als het verplicht door school wordt opgelegd dat het niet blijft hangen. Ik heb altijd geloofd dat ik tijdens een zwangerschap iemand zou zijn die los 20 kilo zou bijkomen gezien ik als kind altijd zwaarder was en onze familie nogal gedomineerd wordt door overgewicht, ik heb enkel een bolle babybuik en ben slechts paar kilo bijgekomen. Die familiale aanleg zit hem puur in levensstijl.

Kinderen zitten gebonden achter schermen (tv/computergames/smartphones) en hebben te weinig beweging, dat is de grootste boosdoener. Daarnaast hebben niet alle ouders budget of tijd om hun kinderen hobbies te voorzien.
Mijn mama was poetshulp/au pair bij een rijker gezin, die kregen eveneens de melding dat hun kinderen te zwaar waren, die schakelen onmiddellijk een diëtist in, die kinderen werden nauw opgevolgd, ons mama reed met die kinderen rond naar verschillende sportclubs (ik zat inmiddels al op unif), veel mensen hebben die ruimte/tijd niet. Veel volwassenen die te zwaar zijn maken geen tijd om te sporten, druk druk druk. Men zou kunnen actief achterhalen waarom kinderen te zwaar zijn en de financiële middelen inzetten om mensen te helpen die het financieel nodig hebben.

Mijn vriend komt eveneens uit een familie met overgewicht. Als kind kreeg die ook vaak te horen dat hij te zwaar was, zijn ouders weigerden hem te laten voetballen want ze hadden daar geen tijd voor. Zijn nanny heeft hem achter de rug van zijn ouders ingeschreven in een voetbalploegje en reed met hem rond, de kilo’s vlogen er eveneens af. Hij blijft vandaag eveneens op gewicht door combinatie sport/letten op voeding. Wij hebben elkaar gezworen dat wij onze dochter onmiddellijk van kleinsaf gaan laten sporten en ons in bochten gaan wringen om haar te kunnen laten doen wat ze graag doet, sport mag niet als een verplichting voelen. Schermtijd zal zeer minimaal zijn, wij willen geen ouders worden die snel een smartphone of ipad in de handen stoppen om ze rustig te krijgen. Hopelijk heeft ze interesse in actief buitenspeelgoed. Wij zijn ervan overtuigd dat als een kind van kleinsaf aan voldoende beweging heeft, de kilo’s minder snel blijven plakken.
Ik denk dat je onderschat hoeveel mensen echt geen idee hebben rond gezonde voeding hoor. En dat kan dat best zijn dat die vereenvoudigingen zoals "suikers en vetten zijn niet goed" wel in het achterhoofd hebben, maar dat die gewoon geen idee hebben dat ze daarvan veel te veel binnenkrijgen wegens gewoon niet nadenken bij voedselkeuzes (die ze mogelijk van hun ouders hebben meegekregen). Praktijkvoorbeelden die je meekrijgt op school en gedwongen worden om voor je kinderen goede keuzes te maken lijken me daarin toch waardevol.

Beweging is natuurlijk gezond, maar je hebt al heel veel beweging nodig om een fout voedingspatroon te compenseren en te vermageren, terwijl gewicht verliezen zonder sport relatief gemakkelijk is. Ik betwijfel dan ook of die nadruk op "niet kunnen sporten als kind door tijds- of geldgebrek ouders" nu zo terecht is.

Gezond zijn is in de eerste plaats veel meer dan een gewicht. Maar ja sporten is daar ook een component in, maar niet de enige. You cant outrun a bad diet.

Maar ik vind het vooral heel vreemd dat je hier zegt 'we weten het, maar doen het niet'. Van waar komt dit dan? Als je kijkt naar sport is dat toch ook vooral een kwestie van deze gewoonte aankweken. Aanleren aan mensen dat sport goed is, maar er verder niets mee doen brengt ook niets. Door gezonde voeding aan te bieden leer je kinderen dit kennen.

Zelfs ik ben op mijn leeftijd niet altijd even happig om bepaalde voedingsmiddelen te eten. Geef me wat meelwormen en ik zal ze laten staan of met een lange lip opeten. Ik ben dat niet gewend. En dat is een extremer voorbeeld, maar bij kinderen is dat des te meer. Zoveel te jonger men verschillende gezonde alternatieven leert kennen, meer groenten leert kennen,... Zoveel te beter. Net zoals de gewoonte van sporten aanleren op jonge leeftijd ook positief is.

En en. Niet of.

Ik denk dat je onderschat hoeveel mensen echt geen idee hebben rond gezonde voeding hoor. En dat kan dat best zijn dat die vereenvoudigingen zoals "suikers en vetten zijn niet goed" wel in het achterhoofd hebben, maar dat die gewoon geen idee hebben dat ze daarvan veel te veel binnenkrijgen wegens gewoon niet nadenken bij voedselkeuzes (die ze mogelijk van hun ouders hebben meegekregen). Praktijkvoorbeelden die je meekrijgt op school en gedwongen worden om voor je kinderen goede keuzes te maken lijken me daarin toch waardevol.

Beweging is natuurlijk gezond, maar je hebt al heel veel beweging nodig om een fout voedingspatroon te compenseren en te vermageren, terwijl gewicht verliezen zonder sport relatief gemakkelijk is. Ik betwijfel dan ook of die nadruk op "niet kunnen sporten als kind door tijds- of geldgebrek ouders" nu zo terecht is.
Ind, dat was mijn punt. Je leert op school rond gezonde voeding, ouders krijgen actief van kind en gezin/school de informatie rond gezonde voeding mee. Zelf nu met de zwangerschap kreeg ik onmiddellijk in het ziekenhuis de nodige informatiebundels van de Vlaamse overheid mee. Maar het blijft te algemeen, als je op het medisch onderzoek merkt dat een kind boven de curve gaat, zoek dan actief mee naar hulp en gooi niet wat infoboekjes. In plaats van met geld te smijten naar gratis maaltijd op school kan er veel meer bereikt worden door actief ouders te begeleiden. Een diëtist gaat vaak beter kunnen uitleggen welke combinaties nefast zijn en gaat kunnen bijdragen tot een beter begrip. Maar niet iedereen heeft die middelen daarvoor. Een diëtist wordt maar zeer beperkt vergoed door de mutualiteit (enkel eerste sessies en max 25€ tussenkomst jaarlijk sportabonnement) terwijl het ongetwijfeld aan gezondheidszorg kan uitsparen op termijn.

Ind, dat was mijn punt. Je leert op school rond gezonde voeding, ouders krijgen actief van kind en gezin/school de informatie rond gezonde voeding mee. Zelf nu met de zwangerschap kreeg ik onmiddellijk in het ziekenhuis de nodige informatiebundels van de Vlaamse overheid mee. Maar het blijft te algemeen, als je op het medisch onderzoek merkt dat een kind boven de curve gaat, zoek dan actief mee naar hulp en gooi niet wat infoboekjes. In plaats van met geld te smijten naar gratis maaltijd op school kan er veel meer bereikt worden door actief ouders te begeleiden. Een diëtist gaat vaak beter kunnen uitleggen welke combinaties nefast zijn en gaat kunnen bijdragen tot een beter begrip. Maar niet iedereen heeft die middelen daarvoor. Een diëtist wordt maar zeer beperkt vergoed door de mutualiteit (enkel eerste sessies en max 25€ tussenkomst jaarlijk sportabonnement) terwijl het ongetwijfeld aan gezondheidszorg kan uitsparen op termijn.
Sowieso is het een moeilijke belans tussen individuele vrijheid en gezondheid hé. Je moet al maar op dit forum lezen en je ziet o.a. dat vermelden dat alcohol schadelijk is of bepaalde voedingsmiddelen van school weren bepampering wordt genoemd en des duivels is. Dan mag je nog met geld gooien, wat ook praktisch niet mogelijk is, je kan mensen niet dwingen.

Het principe van een gezonde maaltijd op school vind ik daarom ook gewoon goed. Maar de praktische haalbaarheid daarvan wordt hier nu wel al terecht zo'n 14 pagina's besproken.

Laatst bewerkt:
Wij zijn ervan overtuigd dat als een kind van kleinsaf aan voldoende beweging heeft, de kilo’s minder snel blijven plakken.
Dat beweging belangrijk is, zal niemand ontkennen. Maar dat is iets waar de overheid nog moeilijker iets aan kan doen wegens onvoldoende capaciteit van sportzalen (en dat verruimen is niet financierbaar). Je kan hiervoor wel de capaciteit in de scholen gebruiken (wat men al doet), maar gebouwen zijn daar niet altijd voor aangepast om dat te verplichten voor elke school (relatief aparte toegang, ...). Bovendien kan je de kinderen moeilijk verplichten om bepaalde schoolaanbod te gebruiken, omdat ze al hun eigen hobbies hebben. En het personeel vinden die zo rond 16u wil beginnen en eindigen rond 19u, is ook niet gemakkelijk.

Ivm moeilijke eters: die zijn er zeker. Maar er zijn er ook zeker veel die mits wat aanbod van "rare" zaken al veel meer zouden (leren?) eten. (en ja, we hebben hier zelf een moeilijke eter die nog altijd héél kieskeurig is in het buitenland met smaken/texturen)

Sowieso is het een moeilijke belans tussen individuele vrijheid en gezondheid hé. Je moet al maar op dit forum lezen en je ziet o.a. dat vermelden dat alcohol schadelijk is of bepaalde voedingsmiddelen van school weren bepampering wordt genoemd en des duivels is. Dan mag je nog met geld gooien, wat ook praktisch niet mogelijk is, je kan mensen niet dwingen.

Het principe van een gezonde maaltijd op school vind ik daarom ook gewoon goed. Maar de praktische haalbaarheid daarvan wordt hier nu wel al terecht zo'n 14 pagina's besproken.
Er zullen er altijd zijn die koppig hun eigen ding doen en geloven in hun eigen opvatting. Ik heb gisteren in een discussie rond alcohol tijdens de zwangerschap mensen zien beweren dat een glas alcohol tijdens de zwangerschap geen kwaad kan want je kan van fruit ook al wat alcohol binnenkrijgen. Like WTF :wtf:.

Dat beweging belangrijk is, zal niemand ontkennen. Maar dat is iets waar de overheid nog moeilijker iets aan kan doen wegens onvoldoende capaciteit van sportzalen (en dat verruimen is niet financierbaar). Je kan hiervoor wel de capaciteit in de scholen gebruiken (wat men al doet), maar gebouwen zijn daar niet altijd voor aangepast om dat te verplichten voor elke school (relatief aparte toegang, ...). Bovendien kan je de kinderen moeilijk verplichten om bepaalde schoolaanbod te gebruiken, omdat ze al hun eigen hobbies hebben. En het personeel vinden die zo rond 16u wil beginnen en eindigen rond 19u, is ook niet gemakkelijk.

Ivm moeilijke eters: die zijn er zeker. Maar er zijn er ook zeker veel die mits wat aanbod van "rare" zaken al veel meer zouden (leren?) eten. (en ja, we hebben hier zelf een moeilijke eter die nog altijd héél kieskeurig is in het buitenland met smaken/texturen)
School hoeft die beweging niet te organiseren. Maar men kan wel gaan onderzoeken bij kinderen boven de curve wat er echt misloopt. Financiële tegemoetkoming van sportclubs/diëtist kan meer aangewezen zijn dan een maaltijd op school. Inschrijvingsfees in sportclubs en eventueel aankopen materiaal lopen snel op, er zijn ouders die dat niet kunnen betalen. Laat staan dat je dan nog geen tuin hebt waar uw kind wat kan ravotten/met de bal spelen etc.

School hoeft die beweging niet te organiseren. Maar men kan wel gaan onderzoeken bij kinderen boven de curve wat er echt misloopt. Financiële tegemoetkoming van sportclubs/diëtist kan meer aangewezen zijn dan een maaltijd op school. Inschrijvingsfees in sportclubs en eventueel aankopen materiaal lopen snel op, er zijn ouders die dat niet kunnen betalen. Laat staan dat je dan nog geen tuin hebt waar uw kind wat kan ravotten/met de bal spelen etc.
Voor het inschrijven in sportclubs bestaan er al mogelijkheden, hoewel die meestal op gemeentelijk vlak georganiseerd zijn (https://www.onderwijsantwerpen.be/n...ondersteuning-voor-school-en-vrijetijdskosten bvb) . Dit kan natuurlijk perfect nationaal. Het is wel vaak het materiaal die het duur maakt (kinderen verslijten vlug schoenen/kleren). Dit algemeen beschikbaar maken zal ofwel in de praktijk een stijging van de materiaalprijzen betekenen ofwel de kinderen systematisch naar decathlon sturen (een andere partner die nationaal is bestaat er niet, lijkt me). Een aantal sporten zijn wel relatief goedkoop (atletiek, multimove-achtige dingen)

Diëtist zal volgens mij de juiste doelgroep niet bereiken via subsidies.

Ik vrees dat een groot stuk van het probleem daar echt in het aanbod zal zitten. We speelden onlangs met de basketclub van mijn zoon tegen Gent. Bleek dat daar een grote wachtlijst was en dat dit verre van de enige sportclub is. Is het een zaalgebrek, een gebrek aan trainers, geen idee.

GL-voedingsdriehoek.png

Of we volgen niet 100% het ideaalbeeld van diëtisten en keuren alles goed van kaas tot kip, van hesp tot salami, van choco tot pindakaas... zolang dat laatste met enige mate en variatie gebeurt.
Daar is nog enige speelruimte, ik kreeg als kind ook gewoon soms een boterham met choco mee, naast een boterham met kip/kalkoen/kaas.

Maar gewoon geen koude McDo of zak chips, of een lege brooddoos.

Wel ja, dat brengt ons terug bij de kwestie van de moeilijke eters. Het ene kind wil enkel witte boterhammen met een dikke laag choco, het andere volkorenbrood met een toefje mayonaise, kaas en rauwkost. Kinderen moeten ook wel een beetje vetstoffen binnenkrijgen.

Mijn kleine zus was vroeger een enorm moeilijke eter, mijn ouders hebben gewoon nooit niet toegegeven... En op een gegeven moment geeft het kind toe denk ik dan.

Beetje dezelfde mentaliteit van ouders die tegenwoordig gaan klagen op school wanneer zoon of dochter slechte punten heeft, wanneer de ouders er compleet niet meer achter zitten, en verwachten dat de school maar alles opvangt, maar ho maar als die school dan kritiek levert op de boterhamdoos of gebrek eraan.

Mijn kleine zus was vroeger een enorm moeilijke eter, mijn ouders hebben gewoon nooit niet toegegeven... En op een gegeven moment geeft het kind toe denk ik dan.
En ik kan je verzekeren dat dat niet bij alle kinderen werkt. Een kind dat een hele schooldag niets eet, wat moet de school daar volgens jou aan doen? Dwangvoederen?

En ik kan je verzekeren dat dat niet bij alle kinderen werkt. Een kind dat een hele schooldag niets eet, wat moet de school daar volgens jou aan doen? Dwangvoederen?

Ik hoed me doorgaans voor ouders te zeggen hoe ze kinderen moeten opvoeden...
Maar vind je toegeven aan de wensen van het kind werkelijk de beste oplossing/opvoedingsstijl in dit verhaal?

Mijn ouders hebben mijn zus ook niet "gedwangvoederd", waarom het steevast op extremen trekken?
Je kan eten dat het kind zogezegd "niet lust" blijven aanbieden en het kind de keuze laten te weigeren, tot op het punt dat honger daar wel wat verandering in brengt... uiteraard ook geen snacks achteraf/tussendoor zolang men de hoofdmaaltijd niet opeet.
Dit soort discussies doet me denken aan van die ouders die op oudercontacten kwamen klagen hoe ze hun kind niet konden tegenhouden op de Playstation te spelen, in plaats van eerst z'n huiswerk te maken... de wereld staat op sommige vlakken toch op z'n kop tegenwoordig.

Bovendien verplaatst dit wééral de discussie van kinderen die wel eten hebben, maar het zogezegd niet lusten, naar kinderen die onvoldoende toegang tot eten hebben. Dat anderen hier daar kritiek op hebben dat je dat niet spilzuchtig moet aanpakken met overheidsmiddelen omdat het probleem mogelijks niet zo groot is, ben ik gerust vatbaar voor. Ouders die ripposteren: mijn kind lust enkel dit, of er moet mayonaise bij kunnen in een apart potje... vind ik gewoon niet meer serieus eerlijk gezegd.

Terug
Bovenaan