Inkomsten uit oud ijzer, koper en lood (schroot)

Multiboxer

Well-known member
Weet er iemand hoe dat eigenlijk zit als je inkomsten verwerft uit de verkoop van schroot aan een metaalhandelaar?
Het zou bijvoorbeeld 1 keer per jaar(of 2 jaar) zijn dat ik een paar honderden kilo legaal verkregen schroot zou verkopen als particulier.

Omdat ik het legaal gekocht en verwerkt heb zou ik dit ook correct willen verkopen en indien nodig er belastingen op betalen.
Kwestie van nul zever te hebben met welke instantie dan ook.

Moet er hier belastingen over betaald worden?
Indien wel, hoeveel zou dit dan bedragen?
Het is niet de bedoeling om er winst op te maken, break even is goed genoeg.

Iemand hier ervaring mee?
 
Mijn vader heeft dit jarenlang gedaan. Hij bracht het wel naar nederland. Maar de regels zijn dezelfde. In principe, als het maar 1x gebeurt, hoef je er verder niets mee te doen. Dan zou je in principe ook je verkopen moeten aangeven van 2dehands.
Als dit op regelmatige basis gebeurt, denk aan 1 a 2x per week, dan moet men dit wel aangeven. De oud ijzerhandels registreren ook de bezoekers. Zij moeten dit verder doorgeven aan de betrokken instanties.

Hoop dat ik je hier mee verder heb geholpen
 
Als het normaal beheer van privévermogen is betaal je er geen belastingen op, als het iets toevallig of occasioneel is betaal je 33% en als je iets is dat veelvuldig voorkomt of dat je georganiseerd doet (wat wel zou kunnen aangezien je blijkbaar aankoop en verwerking doet) dan is het belastbaar als beroepsinkomsten en wordt het belast net zoals bvb loon.

Die laatste optie brengt echter ook met zich mee dat je een bijberoep zal moeten starten met BTW en sociale zekerheid registratie dus ik vermoed dat je dat wilt vermijden.

Je kan het aangeven als diverse inkomst. Ik veronderstel dat je ook een pak kosten zal hebben die je kan aftrekken, probleem daarmee is wel dat als je veel kosten hebt, de fiscus nogal rap zal vinden dat het om een beroepsinkomst gaat.

Ik weet niet over welke bedragen je hier spreekt maar als dat over een paar honderd euro per jaar zou ik het gewoon zo laten. Hou gewoon de kosten bij dat als e fiscus het oit toch zou willen belasten, je bewijzen hebt van de kosten.
 
Veel ervaring mee, rechtstreeks en onrechtstreeks: volgens de wet mag je rond de 1500 € per jaar ofzo ontvangen, is het meer dan is er een kleine kans dat je een boete moet betalen - zoal altijd is de eerste boete laag en aan de huidige prijzen betaal je dat met de glimlach. Kennis doet dat al 30 jaar en heeft 1 keer een boete van 350 euro gekregen en heeft zo een 750 euro inkomsten per maand, dit jaar zal het rond de 1200 euro zijn en is zich al aan het voorbereiden op een nieuwe boete - ook die zal met brede glimlach betaald worden. Mijn baas heeft in 2020 voor 30 000 euro op 1 week verkocht en heeft een boete van 3000 euro gekregen, das dus peanuts.

Maar als je wat liggen hebt is het nu de moment, alles is historisch duur

EDIT: je kan ook creatief omgaan met het aanmelden: Voor de eerste gebruik je de ID kaart van jezelf, voor de 2de ga je gewoon met een vriend, vader, schoonvader, ... en gebruik je die ID kaart. Zo kan je tot een paar duizend euro per jaar en volledig risicoloos oude metalen inleveren.
 
Laatst bewerkt:
Veel ervaring mee, rechtstreeks en onrechtstreeks: volgens de wet mag je rond de 1500 € per jaar ofzo ontvangen, is het meer dan is er een kleine kans dat je een boete moet betalen - zoal altijd is de eerste boete laag en aan de huidige prijzen betaal je dat met de glimlach. Kennis doet dat al 30 jaar en heeft 1 keer een boete van 350 euro gekregen en heeft zo een 750 euro inkomsten per maand, dit jaar zal het rond de 1200 euro zijn en is zich al aan het voorbereiden op een nieuwe boete - ook die zal met brede glimlach betaald worden. Mijn baas heeft in 2020 voor 30 000 euro op 1 week verkocht en heeft een boete van 3000 euro gekregen, das dus peanuts.

Maar als je wat liggen hebt is het nu de moment, alles is historisch duur

EDIT: je kan ook creatief omgaan met het aanmelden: Voor de eerste gebruik je de ID kaart van jezelf, voor de 2de ga je gewoon met een vriend, vader, schoonvader, ... en gebruik je die ID kaart. Zo kan je tot een paar duizend euro per jaar en volledig risicoloos oude metalen inleveren.
En met creatief bedoel je dus frauduleus?
 
En met creatief bedoel je dus frauduleus?
Geen idee of dat fraude is, het kan ook optimalisatie zijn: als ik oude metalen wegbreng en ik vraag mij buurvrouw van 100 jaar om mee te rijden om haar ID te tonen en ik geef haar daarna een kleine compensatie .... buurvrouw tevreden met de compensatie, ik tevreden want inkomsten uit het zicht van de fiscus
 
Geen idee of dat fraude is, het kan ook optimalisatie zijn: als ik oude metalen wegbreng en ik vraag mij buurvrouw van 100 jaar om mee te rijden om haar ID te tonen en ik geef haar daarna een kleine compensatie .... buurvrouw tevreden met de compensatie, ik tevreden want inkomsten uit het zicht van de fiscus

Ocharme die bomma, die wilt gewoon in haar zetel zitten voor haar tv en dan komt die vreemde buurman haar weer pesten om voor een 30 euro in de kou en oncomfortabele auto naar de schroothandel te rijden :unsure:
en dan gaat ze nog mee moeten heffen om die oude chauffage uit de koffer te krijgen :headshake:
 
Ocharme die bomma, die wilt gewoon in haar zetel zitten voor haar tv en dan komt die vreemde buurman haar weer pesten om voor een 30 euro in de kou en oncomfortabele auto naar de schroothandel te rijden :unsure:
en dan gaat ze nog mee moeten heffen om die oude chauffage uit de koffer te krijgen :headshake:
Héhé, das waar - volgende keer mss vragen of ze alleen en met haar wagen even snel mijn schroot wil wegbrengen :ROFLMAO:
 
Geen idee of dat fraude is, het kan ook optimalisatie zijn: als ik oude metalen wegbreng en ik vraag mij buurvrouw van 100 jaar om mee te rijden om haar ID te tonen en ik geef haar daarna een kleine compensatie .... buurvrouw tevreden met de compensatie, ik tevreden want inkomsten uit het zicht van de fiscus
Het is niet omdat het om kleine bedragen gaat of omdat je het "optimalisatie" noemt of omdat je je buurvrouw betaalt voor haar bewezen diensten dat het geen fraude is.
 
Prijs momenteel 250euro/ton.
Hij zegt paar honderd kilo.
Waar gaat dit eigenlijk over? Gewoon wegbrengen, geld ontvangen en klaar! 👍🤷‍♂️
 
Waar halen jullie dat schroot dan?
Prijs momenteel 250euro/ton.
Hij zegt paar honderd kilo.
Waar gaat dit eigenlijk over? Gewoon wegbrengen, geld ontvangen en klaar! 👍🤷‍♂️

Nonkel op leeftijd verkoopt zijn woning, kleine boerderij - verkoop betekend automatisch dat de tuin/zolder/garage leeg moeten zijn - Nonkel vraagt aan familie om dat voor hem te doen, wat treffen we aan:

- ca 2 ton ijzer, van brol tot poorten, draad, betonmolen .....
- 2 grote koperen ketels van +100kg/stuk
- rollen elektriciteitsdraad waarvan de mantels verduurd zijn
- oude kranen, ... geel koper dus
- loden buizen, loketlood, ...

dus even rekenen:

2000kg staal aan 250 €/ton
200kg rood koper aan 6 €/kg
50kg aan 2,5 €/kg
50kg messing aan 4 €/kg
100kg lood aan 1,2 €/kg

2145 € voor een dag werk met 2 personen

Ik ga elke dag voor veel minder werken hoor
 
Nonkel op leeftijd verkoopt zijn woning, kleine boerderij - verkoop betekend automatisch dat de tuin/zolder/garage leeg moeten zijn - Nonkel vraagt aan familie om dat voor hem te doen, wat treffen we aan:

- ca 2 ton ijzer, van brol tot poorten, draad, betonmolen .....
- 2 grote koperen ketels van +100kg/stuk
- rollen elektriciteitsdraad waarvan de mantels verduurd zijn
- oude kranen, ... geel koper dus
- loden buizen, loketlood, ...

dus even rekenen:

2000kg staal aan 250 €/ton
200kg rood koper aan 6 €/kg
50kg aan 2,5 €/kg
50kg messing aan 4 €/kg
100kg lood aan 1,2 €/kg

2145 € voor een dag werk met 2 personen

Ik ga elke dag voor veel minder werken hoor
Maar dat is uitzonderlijk. Dat is niet structureels elke week / maand/x maand/jaar.
 
Geen idee of dat fraude is, het kan ook optimalisatie zijn: als ik oude metalen wegbreng en ik vraag mij buurvrouw van 100 jaar om mee te rijden om haar ID te tonen en ik geef haar daarna een kleine compensatie .... buurvrouw tevreden met de compensatie, ik tevreden want inkomsten uit het zicht van de fiscus
Fraude dus
 
Nonkel op leeftijd verkoopt zijn woning, kleine boerderij - verkoop betekend automatisch dat de tuin/zolder/garage leeg moeten zijn - Nonkel vraagt aan familie om dat voor hem te doen, wat treffen we aan:

- ca 2 ton ijzer, van brol tot poorten, draad, betonmolen .....
- 2 grote koperen ketels van +100kg/stuk
- rollen elektriciteitsdraad waarvan de mantels verduurd zijn
- oude kranen, ... geel koper dus
- loden buizen, loketlood, ...

dus even rekenen:

2000kg staal aan 250 €/ton
200kg rood koper aan 6 €/kg
50kg aan 2,5 €/kg
50kg messing aan 4 €/kg
100kg lood aan 1,2 €/kg

2145 € voor een dag werk met 2 personen

Ik ga elke dag voor veel minder werken hoor
Ik denk dat bij de meeste gelijkaardige situaties het merendeel van de brol die je vindt voor de container/restafvalzak is en je er geld insteekt, tenzij je misschien nog uren wil besteden op 2dehands.be of de rommelmarkt.
 
Ken iemand waar een elektricien zijn "overschotkes" van draad dropt. Die persoon stript ze dan en de elektricien krijgt de prijs voor "elektriceitskabel" en de andere persoon het verschil omdat het al gestript is.
"Strippen". Ik ken dat. Onze buurman stak zo'n kabels jarenlang in zijn kachel om de koper er dan uit te halen. De reuk kregen wij er bij.
 
Maar dat is uitzonderlijk. Dat is niet structureels elke week / maand/x maand/jaar.
Vroeger veel geholpen in renovatie, leegmaken afgebrande woningen in opdracht van verzekering, … dan heb je regelmatig kleine hoeveelheden welke je verzameld en sorteert. Kon daar heel makkelijk en veel mee uitgaan.

In de streek zijn hier 2 vroeg gepensioneerden die gekend zijn voor woningen leeg te maken, hebben ook een netwerk zelfstandigen (die veel te veel verdienen en dus geen interesse hebben in drinkgeld) waar ze zaken kunnen gaan halen. Op jaarbasis is dat elk jaar meer dan 20 ton. Soms ook particulieren want niet iedereen heeft een aanhangwagen en niet iedereen wil zijn handen vuil maken.

En dan heb je ook stielmannen zoals loodgieters, dakwerkers… die op zeer regelmatige tijdstippen deftige hoeveelheden hebben, de truc is dan dubbel te verkopen - klant betaald voor afvoer van het oud ijzer, alleen zit daar ook koper, lood en zink bij die best wel wat waard zijn.

Paar jaar terug mochten ik en een vriend in de oude fabriekshal (die verkocht was) rondneuzen en we mochten alles meenemen wat we konden gebruiken van de eigenaar - paar weekendjes werk, 15k die we netjes in 3 gedeeld hebben.

En dan heb je landbouwers, je moet daar eens op letten - de mensen komen dat daar gewoon afzetten, die hebben dan een vuile hoek die ze een paar keer per jaar leegmaken

Vandaag de dag is alles ook wel heel duur, dus rijk worden niet - maar wie dat wil heeft wel mooi drinkgeld
 
Ook als je het 50/50 zou delen met de helpers, heb eigenlijk geen idee hoe dat officieel in elkaar zit. Voor mij persoonlijk is het nu een zeldzaamheid maar vroeger niet - echter vroeger nooit problemen gekend, oude metalen werden altijd cash uitbetaald bij schroothandel - nu is het overschrijven boven de 500 euro.
 
Terug
Bovenaan