Infrastructuur voor de zwakke weggebruiker

RidderBauknecht

Well-known member
Net bijna wat flinke blauwe plekken opgelopen dankzij een uitstekende stelling die na een blinde bocht (die blind is geworden dankzij die stelling en al de reclame die er op hangt) ongeveer een half fietspad bedekt, en dat brengt me bij mijn bredere ergernis:

De ronduit erbarmelijke staat van veel fietspaden (als ze er al zijn) en het algemene mishandelen van fietsen (of steppen, of ...) als volwaardig vervoersmiddel in dit land. Ik neem voor kleine afstanden graag de fiets, maar wat je dan onderweg ziet is voor een klein land als het onze echt schrijnend. Fietspaden vol putten en loszittende stenen, van die fietspaden waar je vier keer moet oversteken ook al rijd je op dezelfde baan, een strookje van nog geen meter breed langs een drukke baan waar ze aan 90 per uur langs je heen knallen, relatief drukke straten waar er gewoon geen fietspad/fietszone is en waar je dus tussen de rijdenden en geparkeerde auto's mag slalommen, ...

Ik vind dat echt beschamend voor een land dat nog geen zakdoek groot is en waar de fiets dus toch echt voor veel zaken een optie zou kunnen zijn. Ik snap echt goed genoeg dat veel mensen geen zin hebben om een (soms letterlijk) levensgevaarlijk hindernissenparcours te trotseren en dan maar gewoon de auto nemen.

Ja, dat van die stelling staat daar los van, maar ik wilde gewoon mijn beklag doen over de infrastructuur voor fietsen in dit land.
 
Laatst bewerkt:
Net bijna wat flinke blauwe plekken opgelopen dankzij een uitstekende stelling die na een blinde bocht (die blind is geworden dankzij die stelling en al de reclame die er op hangt) ongeveer een half fietspad bedekt, en dat brengt me bij mijn bredere ergernis:

De ronduit erbarmelijke staat van veel fietspaden (als ze er al zijn) en het algemene mishandelen van fietsen (of steppen, of ...) als volwaardig vervoersmiddel in dit land. Ik neem voor kleine afstanden graag de fiets, maar wat je dan onderweg ziet is voor een klein land als het onze echt schrijnend. Fietspaden vol putten en loszittende stenen, van die fietspaden waar je vier keer moet oversteken ook al rijd je op dezelfde baan, een strookje van nog geen meter breed langs een drukke baan waar ze aan 90 per uur langs je heen knallen, ...

Ik vind dat echt beschamend voor een land dat nog geen zakdoek groot is en waar de fiets dus toch echt voor veel zaken een optie zou kunnen zijn. Ik snap echt goed genoeg dat veel mensen geen zin hebben om een (soms letterlijk) levensgevaarlijk hindernissenparcours te trotseren en dan maar gewoon de auto nemen.

Ja, dat van die stelling staat daar los van, maar ik wilde gewoon mijn beklag doen over de infrastructuur voor fietsen in dit land.
Ik vind de infrastructuur hier algemeen vaak beschamend eigenlijk. Een voetpad is vaak niet beter (maar daar ben je zelf stabieler), met een hoop losliggende klinkers, hier en daar een gat, en overal niveauverschillen. Als je dan in de VS kijkt zijn dat betonplaten van 1.5 m x 1.5 m ofzo die ze naast elkaar leggen. Maar goed, wij hebben natuurlijk de luxe niet van ruimte. Toch heb ik al vaak bedacht dat België voor een "rijk" land toch heel rolstoelonvriendelijk is, met een hoop treinstations waar je enkel op het perron raakt door een trap bv.

Klopt natuurlijk dat door koning auto er in het verleden echt te weinig is gedaan voor fietsers (en andere weggebruikers).
 
Ik vind de infrastructuur hier algemeen vaak beschamend eigenlijk. Een voetpad is vaak niet beter (maar daar ben je zelf stabieler), met een hoop losliggende klinkers, hier en daar een gat, en overal niveauverschillen. Als je dan in de VS kijkt zijn dat betonplaten van 1.5 m x 1.5 m ofzo die ze naast elkaar leggen. Maar goed, wij hebben natuurlijk de luxe niet van ruimte. Toch heb ik al vaak bedacht dat België voor een "rijk" land toch heel rolstoelonvriendelijk is, met een hoop treinstations waar je enkel op het perron raakt door een trap bv.

Klopt natuurlijk dat door koning auto er in het verleden echt te weinig is gedaan voor fietsers (en andere weggebruikers).
Ja, de infrastructuur in dit land is inderdaad enorm beschamend op veel vlakken, dat is zeker zo. Maar ik zie de fiets toch persoonlijk meer als een vervoersmiddel dan pakweg wandelen, en dan vind ik het spijtig dat dat eigenlijk nog vaak als een complete bijgedachte wordt behandeld, terwijl dat mijns inziens echt een volwaardige optie zou moeten zijn in zo een klein land.

Ik ken er toch een paar die eigenlijk graag (mits het weer niet te extreem is) met de fiets zouden pendelen naar hun werk maar dat gewoon niet doen omdat de route zo onaangenaam of zelfs gevaarlijk is dat het niet de moeite is. Je kan dan zeggen dat dat luiheid is maar ik snap het eigenlijk wel. Als je drie kilometer op een strookje van minder dan een meter zonder afscheiding van de (drukke) rijbaan moet rijden en dan over zo'n baan waar je drie keer moet oversteken en telkens bijna veldrijdersgewijs met je fiets van de baan op het fietspad moet springen dan is de goesting er snel af. Je kan trouwens niet oneindig blijven verdragen dat er een vrachtwagen op enkele centimeters van jou voorbijdendert.

Sommige gemeentes willen hier en daar zo eens iets doen om van dat ongelofelijk irritante koning auto gevoel af te komen (niks tegen auto's van mijn kant; ik vind het gewoon sneu dat dat het vervoersmiddel is wegens een gebrek aan alternatieven) maar echt ver staan we daar nog niet in vind ik. Dat komt ook door het falen van het openbaar vervoer op bepaalde vlakken (dat je na een bepaald uur geen treinen meer hebt van en naar de hoofstad vind ik bijvoorbeeld ook redelijk onnozel) maar dat is een andere discussie.
 
Ja, de infrastructuur in dit land is inderdaad enorm beschamend op veel vlakken, dat is zeker zo. Maar ik zie de fiets toch persoonlijk meer als een vervoersmiddel dan pakweg wandelen, en dan vind ik het spijtig dat dat eigenlijk nog vaak als een complete bijgedachte wordt behandeld, terwijl dat mijns inziens echt een volwaardige optie zou moeten zijn in zo een klein land.

Ik ken er toch een paar die eigenlijk graag (mits het weer niet te extreem is) met de fiets zouden pendelen naar hun werk maar dat gewoon niet doen omdat de route zo onaangenaam of zelfs gevaarlijk is dat het niet de moeite is. Je kan dan zeggen dat dat luiheid is maar ik snap het eigenlijk wel. Als je drie kilometer op een strookje van minder dan een meter zonder afscheiding van de (drukke) rijbaan moet rijden en dan over zo'n baan waar je drie keer moet oversteken en telkens bijna veldrijdersgewijs met je fiets van de baan op het fietspad moet springen dan is de goesting er snel af. Je kan trouwens niet oneindig blijven verdragen dat er een vrachtwagen op enkele centimeters van jou voorbijdendert.

Sommige gemeentes willen hier en daar zo eens iets doen om van dat ongelofelijk irritante koning auto gevoel af te komen (niks tegen auto's van mijn kant; ik vind het gewoon sneu dat dat het vervoersmiddel is wegens een gebrek aan alternatieven) maar echt ver staan we daar nog niet in vind ik. Dat komt ook door het falen van het openbaar vervoer op bepaalde vlakken (dat je na een bepaald uur geen treinen meer hebt van en naar de hoofstad vind ik bijvoorbeeld ook redelijk onnozel) maar dat is een andere discussie.
Het klopt wat je zegt, maar het feit dat Vlaanderen is volgebouwd helpt natuurlijk niet. Die belachelijke "moordstrookjes" zie ik hier ook naast een grote secundaire weg. Het probleem is dat om daarvan een fietspad de naam waardig te maken je ofwel de weg hard moet versmallen, oftewel moet onteigenen. In het midden is dat nog landbouwgrond, maar al snel worden dat effectief voortuinen (hoera lintbebouwing).

Ik woon hier zelf naast een spoorweg waar al even sprake is van een fietssnelweg aan te leggen naast het spoor. Ideaal eigenlijk want de aanliggende gemeentes/stad zou je zo kunnen bereiken door 15 minuten te fietsen op een apart fietspad weg van de bestaande wegen. Probleem is daar hetzelfde, wij zouden een stukje tuin verliezen maar een van onze buren hun huis ligt zo dicht bij de sporen dat eigenlijk heel dat huis moet verdwijnen. Dat gaat dus nog jaren duren, als het er ooit al van komt.
 
@Sylverscythe en @RidderBauknecht
Ik begrijp jullie ergernissen wel ivm de fiets infrastructuur, maar als je naar de laatste 10 tot 15 jaar kijkt zie je toch wel dat er op die tijd al heel veel veranderd is op dat vlak.
Het grote probleem is dat je iets wat al decennia fout loopt niet zomaar op een paar jaar kan goedmaken.
 
@Sylverscythe en @RidderBauknecht
Ik begrijp jullie ergernissen wel ivm de fiets infrastructuur, maar als je naar de laatste 10 tot 15 jaar kijkt zie je toch wel dat er op die tijd al heel veel veranderd is op dat vlak.
Het grote probleem is dat je iets wat al decennia fout loopt niet zomaar op een paar jaar kan goedmaken.
Dat is zeker zo, dat het moeilijk is om zulke structurele problemen zomaar op te lossen, maar dan nog vind ik dat het vaak te traag gaat. Het hangt er vind ik wel een beetje van af waar je precies woont. Hier in mijn buurt is er vind ik de laatste jaren echt enorm weinig veranderd op het vlak van veiligheid voor de zwakke weggebruiker, al staan er nu wel eindelijk plannen klaar om daar op de drukke punten verandering in te brengen. Toch zijn er nog steeds wegen die heraangelegd worden waar er gewoon nul aandacht is voor fietsers of voetgangers.

Ik vind het gewoon zo spijtig dat je in zo een klein en dichtbevolkt land eigenlijk vooral bent aangewezen op de auto, of toch dat de auto nog steeds zo enorm dominant is. Ik kan mij bijvoorbeeld ook blauw ergeren in het openbaar vervoer. Deftig etentje gaan doen in Brussel, bijvoorbeeld? Dan neem je beter geen dessert en moet je op je klok blijven kijken, want die laatste trein is voor je het weet al weg. Ik besef dat je 's nachts niet om het kwartier een trein kan laten rijden, maar dat je je in de hoofdstad van ons land al voor elf uur uit de voeten moet maken omdat je anders niet met het openbaar vervoer weg raakt, dat vind ik een gemiste kans. Natuurlijk neem je dan de auto als je daar 's avonds moet zijn.

Eigenlijk is mijn ergernis over heel die kwestie een samenraapsel van kleinere ergernissen. Ondermaatse fietsinfrastructuur, soms dwaze (vind ik) regelingen met het openbaar vervoer, die bedrijfswagenskwestie, ... Als je je dan eens (om welke reden dan ook; voor het milieu, de gezondheid, ...) met de fiets of het OV wilt verplaatsen wordt dat je niet makkelijk gemaakt.
 
Ik kan mij bijvoorbeeld ook blauw ergeren in het openbaar vervoer. Deftig etentje gaan doen in Brussel, bijvoorbeeld? Dan neem je beter geen dessert en moet je op je klok blijven kijken, want die laatste trein is voor je het weet al weg. Ik besef dat je 's nachts niet om het kwartier een trein kan laten rijden, maar dat je je in de hoofdstad van ons land al voor elf uur uit de voeten moet maken omdat je anders niet met het openbaar vervoer weg raakt, dat vind ik een gemiste kans. Natuurlijk neem je dan de auto als je daar 's avonds moet zijn.
Dat is niet het enigste, openbaar vervoer is ronduit onveilig in Brussel als het donker wordt. Het is sterk te vergelijken met openbaar vervoer in een Oostblok land. Alleen daar zouden de daders wel gestraft worden, hier niet.

Trump noemde het niet voor niets een Hellhole (wat het ook is) ;)
 
Dat is niet het enigste, openbaar vervoer is ronduit onveilig in Brussel als het donker wordt. Het is sterk te vergelijken met openbaar vervoer in een Oostblok land. Alleen daar zouden de daders wel gestraft worden, hier niet.

Trump noemde het niet voor niets een Hellhole (wat het ook is) ;)
Welk Oostblokland dan? Want in elk Oostblokland waar ik al tram/metro nam, stond er politie in elke wagon.
 
Welk Oostblokland dan? Want in elk Oostblokland waar ik al tram/metro nam, stond er politie in elke wagon.
Hah, idd. Ik probeerde eigenlijk te grijpen naar een soort algemene benaming voor landen waar openbaar vervoer shit en gevaarlijk is, en Oostblokland was het eerste dat in me opkwam. Maar je hebt gelijk, toen ik bv. naar Boedepest of Praag ging voelde ik me heel veilig.

Met wat zou je het openbaar vervoer hier dan kunnen vergelijken?
 
Hah, idd. Ik probeerde eigenlijk te grijpen naar een soort algemene benaming voor landen waar openbaar vervoer shit en gevaarlijk is, en Oostblokland was het eerste dat in me opkwam. Maar je hebt gelijk, toen ik bv. naar Boedepest of Praag ging voelde ik me heel veilig.

Met wat zou je het openbaar vervoer hier dan kunnen vergelijken?
Geen idee, nog nergens zo'n onveilig gevoel gehad op het openbaar vervoer. :p
 
Terug
Bovenaan