Industrieel ingenieur informatica: verwachting werk?

Tetris_L

New member
Dag iedereen,

Ik studeer industriële wetenschappen informatica en zou graag me master willen doen.
Dit opleiding doe ik zeer graag en het lijkt me een goede optie voor de toekomst.

De laatste tijd vroeg ik me af wat ik in de toekomst van mijn werk kan verwachten?

of

Hoe zal mijn job eruit zien? Stressvol? (Natuurlijk heb je als ingenieur veel verantwoordelijkheid en druk, maar het moet wel proportioneel zijn)
En wat ik zelfs van loon (ik weet dat dit niet het belangrijkste is, maar toch interessant om te weten)
of andere voordelen kan verwachten als een startende ing. informatica, maar helaas is alles online onduidelijk .

Iemand die ervaring heeft of hier op kan antwoorden?

Zo zag het er bij mij uit. Je komt in een team terecht waar een teamlead je zal ondersteunen. Deze zal zorgen dat je taken krijgt afhankelijk van je niveau (niet je diploma). Als je als ontwikkelaar gaat werken, ja dan bestaat je dag grotendeels uit programmeren en misschien is een vergadering over hoe iets er moet uitzien of hoe iets moet ontwikkeld worden. Als je meer richting system engineer achtige rollen gaat dan zal je merken dat je een hoop tickets hebt die moeten opgelost worden. Dit is misschien wat allemaal kort door de bocht maar het werkleven is in feite gewoon maar een job. Enigste wat je kan doen is zorgen dat je ergens iets kunt doen wat jou boeit. Maar helaas is dit niet altijd even haalbaar.

Loon: in het begin zal je meer verdienen als een beginnende prof bach, that's it. Het mooie in de IT is dat het redelijk vlak is en dat kennis en ervaring uw grootste troeven zijn. Tenzij je bij de overheid gaat werken, maar naar mijn ervaring kan je daar beter weg blijven. Als je in de consultancy gaat kan je rekenen op veel voordelen zoals een wagen, gsm abonnement, .... als je ergens intern gaat werken hangt het sterk af van wat soort bedrijf. Ook uw loon hangt daar sterk vanaf hoor maar typische IT bedrijven zit je niet slecht.

Stress, afhankelijk waar je terecht komt. Als je begint kom je in een team. Uw verantwoordelijkheid is in het begin zorgen dat je taak goed uitgevoerd is en klaar. Je begint net. Naarmate dat je ervaring krijgt stijgt uw verantwoordelijkheid. Verwacht in het begin niet te veel.

Kortom vergeet die hogeschool/universiteit uitspraken. Meestal worden die gemaakt door docenten of prof die nooitttttt effectief in het werkveld gestaan hebben en denken door een dagje op bedrijfsbezoek geweest te zijn dat ze weten hoe het eraan toe gaat. Als je Ind Ing af hebt gemaakt weet dat er veel deuren open staan en dat je een goede achtergrond hebt maar dat je in wezen nog niks kent of geen ervaring hebt. Dit geld trouwens voor eender welke studierichting (je kent wel degelijk iets maar .... het is gewoon anders in de bedrijfswereld). Je begint onderaan en daarna werk je jezelf omhoog. Dat kan doormiddel je te verbeden in het management of in het technische deel.

Wat kan je doen? Als je gaat solliciteren kies 3 bedrijven die iets doen wat jij interessant vindt, ga langs, praat met hun en stel vragen. Als je het goed doet voor hun krijg je een contract anders op naar de volgende. Moest het tegenvallen, tja dat is gewoon een ervaring rijker en daar leer je ook weer uit. Het is nu vooral belangrijk dat jij voor je zelf uitmaakt welke rol je wilt doen: software ontwikkelaar (front-end, back-end, embedded, ...), System engineer (windows, linux, networking), Cyber security, noem maar op

Zo zag het er bij mij uit. Je komt in een team terecht waar een teamlead je zal ondersteunen. Deze zal zorgen dat je taken krijgt afhankelijk van je niveau (niet je diploma). Als je als ontwikkelaar gaat werken, ja dan bestaat je dag grotendeels uit programmeren en misschien is een vergadering over hoe iets er moet uitzien of hoe iets moet ontwikkeld worden. Als je meer richting system engineer achtige rollen gaat dan zal je merken dat je een hoop tickets hebt die moeten opgelost worden. Dit is misschien wat allemaal kort door de bocht maar het werkleven is in feite gewoon maar een job. Enigste wat je kan doen is zorgen dat je ergens iets kunt doen wat jou boeit. Maar helaas is dit niet altijd even haalbaar.

Loon: in het begin zal je meer verdienen als een beginnende prof bach, that's it. Het mooie in de IT is dat het redelijk vlak is en dat kennis en ervaring uw grootste troeven zijn. Tenzij je bij de overheid gaat werken, maar naar mijn ervaring kan je daar beter weg blijven. Als je in de consultancy gaat kan je rekenen op veel voordelen zoals een wagen, gsm abonnement, .... als je ergens intern gaat werken hangt het sterk af van wat soort bedrijf. Ook uw loon hangt daar sterk vanaf hoor maar typische IT bedrijven zit je niet slecht.

Stress, afhankelijk waar je terecht komt. Als je begint kom je in een team. Uw verantwoordelijkheid is in het begin zorgen dat je taak goed uitgevoerd is en klaar. Je begint net. Naarmate dat je ervaring krijgt stijgt uw verantwoordelijkheid. Verwacht in het begin niet te veel.

Kortom vergeet die hogeschool/universiteit uitspraken. Meestal worden die gemaakt door docenten of prof die nooitttttt effectief in het werkveld gestaan hebben en denken door een dagje op bedrijfsbezoek geweest te zijn dat ze weten hoe het eraan toe gaat. Als je Ind Ing af hebt gemaakt weet dat er veel deuren open staan en dat je een goede achtergrond hebt maar dat je in wezen nog niks kent of geen ervaring hebt. Dit geld trouwens voor eender welke studierichting (je kent wel degelijk iets maar .... het is gewoon anders in de bedrijfswereld). Je begint onderaan en daarna werk je jezelf omhoog. Dat kan doormiddel je te verbeden in het management of in het technische deel.

Wat kan je doen? Als je gaat solliciteren kies 3 bedrijven die iets doen wat jij interessant vindt, ga langs, praat met hun en stel vragen. Als je het goed doet voor hun krijg je een contract anders op naar de volgende. Moest het tegenvallen, tja dat is gewoon een ervaring rijker en daar leer je ook weer uit. Het is nu vooral belangrijk dat jij voor je zelf uitmaakt welke rol je wilt doen: software ontwikkelaar (front-end, back-end, embedded, ...), System engineer (windows, linux, networking), Cyber security, noem maar op
Persoonlijk zou ik graag in in het data-departement (data science, engineering, analytics, ...) willen werken, enig idee hoe het daar gaat ? of iemand anders?
En ja, ik wil echt geen backend developer worden, veel dingen lijken erg lastig en ik zou ook graag variatie willen in me baan en niet heel de tijd te coderen. (grappig dat ik dit zeg, maar ik doe het wel graag hoor)

Ik ben een persoon met relatief goede sociale vaardigheden die nog steeds met mensen overweg kan (people skills), ik zou graag iets waarbij ik beide IT-vaardigheden en sociale skills kan combineren, maar ik weet gewoon niet welke functie of baan mij zoiets iets biedt in de IT. Behalve een manager, maar natuurlijk als beginnende kan je niet in die rol gaan.
(Vind de economie en sales sector ook nog interessant)

Aller sinds zeer bedankt voor uw insteek!!
Het was zeer informatief!!

Als je richting data science wilt gaan daar kan ik je niet mee helpen maar deze thread zou u toch iets moeten kunnen vertellen: https://www.beyondgaming.be/threads/data-industry-trend-of-fad.10339/page-5#post-778639. Ivm engineering ik heb gewerkt en werk nog steeds voor automotive maar heb ook in de domotica wereld gewerkt. Hoe het eraan toe gaat wel heel simpel je krijgt een project en daar heb je verantwoordelijkheid over. Je beslist met je team hoe je bepaalde zaken ga aanpakken. Het is aan u om uw taken goed op te volgen en te realiseren. Soms moet ik naar productie om een prototype te laten bouwen, samen ontwikkelen we code, we voeren testen uit.

Gho als manager ga je vooral het technische moeten opgeven volgens mij want je wilt en kan niet alles beheren, je moet in zulke rollen bepaalde zaken los laten gaan en enkel de high level overview behouden. Het is dan ook aangeraden om zelf de job ooit gedaan te hebben zodat je weet over wat het gaat. Ik merk elke dag hoe belangrijk dat is. Het is gewoon veel fijner werken en die mensen begrijpen de problemen veel beter.

Hoe dan ook je social skills zijn belangrijk want het is een team dat een project doet slagen of niet in mijn wereld en dan moet je met elkaar kunnen communiceren. ALs je een paar jaar in het technisch werkveld hebt gezeten kan je misschien doorgroeien naar rollen als scrum master, team lead, product owner, x-manager. Iets wat je nu misschien kunt doen is technical-sales. Het is zeer lastig om een technisch iemand te vinden die ook nog eens kan verkopen ;-)

Persoonlijk zou ik graag in in het data-departement (data science, engineering, analytics, ...) willen werken, enig idee hoe het daar gaat ? of iemand anders?
En ja, ik wil echt geen backend developer worden, veel dingen lijken erg lastig en ik zou ook graag variatie willen in me baan en niet heel de tijd te coderen. (grappig dat ik dit zeg, maar ik doe het wel graag hoor)

Ik ben een persoon met relatief goede sociale vaardigheden die nog steeds met mensen overweg kan (people skills), ik zou graag iets waarbij ik beide IT-vaardigheden en sociale skills kan combineren, maar ik weet gewoon niet welke functie of baan mij zoiets iets biedt in de IT. Behalve een manager, maar natuurlijk als beginnende kan je niet in die rol gaan.

Met industrieel informatica ben je voor veel bedrijven de ideale data engineer. Sommige universiteiten weten dat, zo wordt er aan de KUL ook gewoon een vak data engineering gedoceerd. Er is denk ik ook zodanig veel vraag ernaar dat het sowieso wel goed komt voor jou.

Ik werk voor Intetum-Realdolmen. Als je wil kan ik je wel is in contact brengen met iemand van ons Data Insights team waar ze bezig zijn met de topics die jij aanhaalt.
Typisch starten ze bij ons in het Accademict traject waar je een opleiding van +- 3maand krijgt. Na die drie maanden zal je worden ingezet op projecten bij klanten. Eerst met een ervaren consultant als ondersteuning. Gaande weg krijg je meer verantwoordelijkheid en zal je zelf projecten opnemen van design tot oplevering.

Zelf ben ik teamlead van de 'infra DBAs'. Wij zijn bezig met alles wat MSSQL infra betreft. Architectuur, performance, security, ... -> buzzword bingo alert! Als je daar graag een woordje uitleg over wil stuur je maar een PM.

Gho als manager ga je vooral het technische moeten opgeven volgens mij want je wilt en kan niet alles beheren, je moet in zulke rollen bepaalde zaken los laten gaan en enkel de high level overview behouden.
Dit is echt een belangrijke om rekening mee te houden wanneer je wat verder in je carrière zit. Ik ben doorgegroeid van systeembeheer naar een meer (project)managementfunctie en er valt heel wat technisch weg. Als je graag technisch werkt kan dat lastig worden. Ik heb indertijd bewust de keuze gemaakt en mijn job zowat zelf kunnen omschrijven, ik heb eigenlijk zelf een nieuwe functie gecreëerd waar hier nood aan was die matchte met waar ik naartoe wou groeien. Maar dan nog jeukt het soms wel dat het technische aspect grotendeels is weggevallen. Toch wil ik niet meer terug naar dat systeembeheer met alle bijhorende stress. Op papier heb ik nu veel meer verantwoordelijkheden maar in mijn hoofd is het veel minder stresserend geworden, je bent niet meer verantwoordelijk voor systemen waar er elk moment wel wat mee kan mislopen en waar een hele organisatie op leunt.

Terug
Bovenaan