Impact van pendeltijd op mentale/fysieke gezondheid

In welke mate ben jij tevreden over je pendeltijd?

• Ik pendel minder dan 30 minuten per rit en zou het niet anders willen.

• ik pendel meer dan 30 minuten per rit en heb daar geen last van.

• ik pendel meer dan 30 minuten per rit en zou het liever anders willen.

• Ik pendel minder dan 30 minuten per rit, maar langer zou geen probleem zijn.

• Ik pendel meer dan 60 minuten per rit en heb daar geen last van.

• Ik pendel meer dan 60 minuten per rit en zou het liever anders willen.

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
5km afstand met de auto, exact 10 minuten(max) doe ik daarover.

Voor de job zelf ben ik wel de hele dag op de baan, maar ik sta zonder stress 1,5 uur in de file, het is toch betaald en een leuke podcast op.

in de winter: 2 keer half uur auto
in de zomer: 2 keer uur met fiets.

3 dagen per week kantoor. 2 dagen thuiswerk.

Ik werk de laatste jaren ongeveer 80% van thuis uit, dus alle andere pendeltijd naar kantoor of klanten kan mij gestolen worden hoeveel het is. In de auto altijd podcasts opstaan, wat voor mij autorijden heel aangenaam maakt.

Ong 50 minuten enkel met de speedpedelec, daarvan de helft gans Brussel doorkruisen langs het kanaal. Ik erger me minder aan de pendeltijd en eerder aan de pendelomgeving.

Behoudens vertraging NMBS 3u pendeltijd naar en van Brussel van deur tot deur.

Nu is er gelukkig telewerk i.t.t. vroeger.

Een kwartier enkele rit met de fiets. Ik pik onderweg ook de kinderen op. De zeldzame keren dat ik met de trein naar Antwerpen of Brussel moet vind ik niet geheel onaangenaam omdat ik dan wat kan lezen.

In theorie een klein uur, maar als ik om kwart na 7 vertrek ben ik met veel geluk kwart voor 9 op kantoor.

Dus de praktijk is dat ik 1 dag per week naar kantoor ga ( op dinsdag) en dan voor de rest als ik naar Oslo rij het na de ochtendspits is maar dat is eigenlijk zelden.

Ironisch genoeg, na te zeggen dat ik er weinig last van heb dat ik een uur onderweg ben, was dat deze week toch anders. Wegenwerken op een route die ik niet neem, maar waardoor iedereen van die route op de mijne terechtkwam. Een "sluipweg" die ik wel neem die afgesloten werd. Regen. Staking. Godverdomme wat was dat.

Zo dus drie keer anderhalf uur onderweg geweest 's morgens. Vandaag was het gelukkig genormaliseerd tot 1u. Miserie.

Zoals al ontelbare keren hier verteld, is dit ongeveer mijn uurrooster:
4u30: opstaan
5u05: fiets/auto naar station (5u als ik zin heb om te wandelen en vlug genoeg doordoe)
5u15: trein naar Brussel
7u09: aankomst in Brussel-Centraal
7u17: aankomst op werk (te voet)
16u25: vertrekken op werk
16u39: trein naar Ieper
18u35: in Ieper
18u45: thuis

Ik heb er nog altijd geen enkele last van en het feit dat ik maar 4 dagen per week werk, helpt veel, maar weet wel dat er wss ooit wel een moment komt dat ik last zal hebben van vermoeidheid (ik ben nu nog een goeie slaper). Dan vraag ik wel om wat meer telewerk (nu 1 a 2 dagen per week), wat me wel gegund zal worden. Maar nu nog geen "misbruik" maken :).

5u05: fiets/auto naar station (5u als ik zin heb om te wandelen en vlug genoeg doordoe)

Ik heb er nog altijd geen enkele last van en het feit dat ik maar 4 dagen per week werk, helpt veel, maar weet wel dat er wss ooit wel een moment komt dat ik last zal hebben van vermoeidheid (ik ben nu nog een goeie slaper). Dan vraag ik wel om wat meer telewerk (nu 1 a 2 dagen per week), wat me wel gegund zal worden. Maar nu nog geen "misbruik" maken :).
Vind ik nu wel heel stevig. Jouw kinderen zijn dacht ik al wat ouder, maar voor mij zou dat betekenen dat ik mijn dochter amper zie. Hoe zit het met je vrouw, is zij dan de persoon die de kinderen bijstaat?

Met de trein naar Brussel-Centraal (1u05) en dan nog een kleine 10m wandelen tot men werk. Ik ben het in feite al gewoon om sinds men hogeschool te pendelen met de trein. De trein is ook de leukste en comfortabelste manier om te pendelen (los van de vertragingen enzo). In de trein zit ge relaxed, in de bus en tram niet en in de auto ergert een mens zich aan het drukke verkeer. Ben vooral blij dak naast de trein niet nog een metro of tram of bus moet pakken.

Ik heb ook wat tijd nodig om de dag te starten dus zo'n treinrit is ideaal. Heb es op 5min van men werkgever gewoond en kon me daar moeilijk terug in aanpassen dus nee, een beetje pendeltijd mag voor mij wel. Het pendelen beschouw ek als 'me-time'. Enige dat stoort zijn afgeschafte of overvolle treinen maar daar probeer ek me ni te veel negatief door te laten leiden.

Voor corona was het wel zo dat ik na vijf volle dagen pendelen naar Brussel vaak tegen het eind van de week wel wat vermoeid was omdak meestal te laat in men bed kroop en er zo vroeg uit moest. Ge wilt immers nog iets aan uw avond hebben. Sinds corona kunnen we 50% telewerken dus moet maar 2 of 3 keer per week dit traject doen en men levenskwaliteit is er op dat vlak heel sterk op vooruit gegaan. Ik heb veel meer tijd en energie voor hobby's, op men telewerkdagen kan ek tenminste es gaan lopen in de wintermaanden voordat de zon onder is en kan ek ook men boodschappen doen over de middag en andere zaken regelen waardoor men weekends 100% vrij zijn om te doen waarin dak goesting heb. Zoals het nu is ben ik heel tevreden.

Ik moet 12km met de auto. En op drukkere periodes zoals nu, is dat +-45 minuten pure marteling. Is gewoon aanschuiven van begin tot einde. Op kalmere dagen bv. in vakantie, doe ik er +-20 minuten over.

Ik zou met de fiets naar het werk kunnen rijden, maar ik ben ondertussen al 3x aangereden, dus ben er niet meer zo scheutig op eerlijk gezegd.

Vind ik nu wel heel stevig. Jouw kinderen zijn dacht ik al wat ouder, maar voor mij zou dat betekenen dat ik mijn dochter amper zie. Hoe zit het met je vrouw, is zij dan de persoon die de kinderen bijstaat?
Belangrijk om op te merken is dat ik maar 4 dagen per week werk én dan nog eens 1 a 2 dagen per week telewerk. Ik ben dus "maar" 2 a 3 dagen zo lang weg van huis.

Tot vorig jaar ging de jongste (11 jaar nu) mee met mama naar school, nu hij in het middelbaar zit is hij thuis vanaf 7u05 samen "alleen" met zijn zus (15 jaar). Die trekken héél goed hun plan. Op woensdag ben ik behalve grote uitzonderingen altijd thuis. Dus dan kan ik de ganse namiddag met hen bezig zijn (al zijn ze ook al oud genoeg nu). Ook op vrijdag probeer ik altijd thuis te zijn (dan wel telewerk, maar hij gaat ook naar school, hé).

Er is wel een periode geweest waar het lastiger was: minder telewerk én dan nog eens de zoon die vroeger in zijn bed kroop. Toen ging ik wel later werken, zodat ik hem minstens 's ochtends nog zag. Dan was dat ma-di-do slechts kort mijn zoon zien en wo-vr maken dat ik er "volledig" voor hen was als ze geen school hadden (woensdagnamiddag + vrijdag na 15u).

Dan kom je toch niet aan 6u slaap per nacht vermoed ik. Of moet zijn dat je goed kunt slapen op de trein.

Dan kom je toch niet aan 6u slaap per nacht vermoed ik. Of moet zijn dat je goed kunt slapen op de trein.
Ik slaap al jarenlang maar iets minder dan 6 uur per nacht. Ben al van jongsafaan iemand geweest die weinig slaap nodig had (als kind/tiener was ik altijd rond 5 uur wakker, behalve toen ik uitging, dan was het rond 8-11 uur :)).

Op de trein slaap ik nooit, altijd bezig met werk, bijberoep of dingen zoals dit forum. Als ik wakker ben, ben ik te wakker om nog te slapen :)

3 dagen kantoor gemiddeld hier. Om 5u30 opstaan, 6u vertrek ik (om file maximaal voor te zijn), 7u op kantoor, tegen 18u thuis. Ik doe dit nu enkele jaren maar heb er meer en moeite mee. 's avonds ben ik moe en heb ook geen energie om nog iets te gaan doen. De job was een unieke carrierekans voor mij maar kamp toch met wat depressieve gevoelens omdat er, naast de job, niet meer heel veel andere zaken overblijven.

Ik heb een tijdje in Zaventem gewerkt en dan was dat 6:00 opstaan, 7:00 op kantoor ofzo om dan om 15:00 naar huis te gaan. En dan tegen 16:00 thuis ofzo als het meeviel met de file's. Dat was dan in het begin 3 dagen per week, maar na een tijdje was dat ook maar 1-2 dagen. Er werd niet echt op toegezien of je wel 3 dagen naar kantoor kwam.

Als je 7u begint en pas om 18u thuis bent doe je lange dagen ofwel ben je lang onderweg. Beeld je in dat je dat 5 dagen per week moet doen, dan ben je toch kapot. Stel dat ik ooit nog naar Brussel zou moeten gaan werken dan zou 3 dagen per week op kantoor toch ook het maximum zijn.

Nu is het 6:30 opstaan , iets na 7 vertrekken, van 8 tot 17u werken ongeveer en rond 18u thuis. 4 dagen per week, en 1 dag van thuis . Soms ga ik met de fiets en dat is meestal een klein uur rijden, en met de auto varieert het tussen 30 en 50 minuten, te zien hoe druk het is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan