Impact geopolitieke conflicten op beurs

Leerrijke video over de wereldwijde economische gevolgen van dit conflict (of specifieker de sluiting van de Straat van Hormuz door Iran)

Laatst bewerkt:
Typisch Trump, again...

Dat zogezegd vredesakkoord met Iran was gebakken lucht
Hij bolt het binnen 2 weken af en de rest van de wereld mag de rommel opkuisen
Ondertussen ook nog eens één van zijn bondgenoten (Macron) belachelijk maken
En wsl hebben zijn vriendjes er op de beurs weer goed aan verdiend.

waarom blijven beurzen eigenlijk reageren op hetgeen hij zegt en niet op effectieve ontwikkelingen want het is toch duidelijk dat hij een onbetrouwbare bron is qua info? Die heeft zichzelf al elke dag en soms dezelfde dag tegengesproken.

Typisch Trump, again...

Dat zogezegd vredesakkoord met Iran was gebakken lucht
Hij bolt het binnen 2 weken af en de rest van de wereld mag de rommel opkuisen
Ondertussen ook nog eens één van zijn bondgenoten (Macron) belachelijk maken
En wsl hebben zijn vriendjes er op de beurs weer goed aan verdiend.
Zag ge van mijlenver aankomen toen zowat alle nieuwsagentschappen een aantal uren op voorhand lekten dat het positief ging zijn over Iran. Nu nog boots on the ground dit weekend en we zijn er helemaal. :love2:

waarom blijven beurzen eigenlijk reageren op hetgeen hij zegt en niet op effectieve ontwikkelingen want het is toch duidelijk dat hij een onbetrouwbare bron is qua info? Die heeft zichzelf al elke dag en soms dezelfde dag tegengesproken.
Er zouden blijkbaar veel partijen short gezeten hebben die massaal hun shorts gecovered moeten hebben na die uitspraak over vrede van Trump en vooral die ene pipo van Iran die effe meeging in dit positief verhaal.

Ik vermoed dieprode dag vandaag...

Zag ge van mijlenver aankomen toen zowat alle nieuwsagentschappen een aantal uren op voorhand lekten dat het positief ging zijn over Iran. Nu nog boots on the ground dit weekend en we zijn er helemaal. :love2:

Ja en neen, het probleem is dat Trump zo voorspelbaar is dat het net onvoorspelbaar wordt - die blaast warm/koud/lauw/heet en ijskoud afwisselend en tegelijk. Ondertussen is zich een gigantisch energieprobleem aan het vormen - tot op heden valt dat nog mee maar de eerste barsten zijn al zichtbaar in bepaalde landen in Azië. Al een geluk dat er hier en daar (o.a. China) reserves zijn - maar als die ook onder druk komen te staan - dat gaan pas rode beurzen zijn.

Een doemscenario uiteraard, het is nog niet zo ver

Gewoon blijven kijken wat op de grond gebeurt.
Nieuwe aircraft carrier strike group nog maar eergisteren vanuit de USA naar Midden-Oosten gestuurd.

Ik had een vermoeden dat dit niet was om extra balpennen te leveren om het vredesakkoord te ondertekenen.

Nieuwe aircraft carrier strike group nog maar eergisteren vanuit de USA naar Midden-Oosten gestuurd.

Ik had een vermoeden dat dit niet was om extra balpennen te leveren om het vredesakkoord te ondertekenen.

Dat is het idd, er worden steeds meer en meer middelen naar daar verschoven - de piste dat het enkel als drukkingsmiddel dient past totaal niet bij Trump. Maar tegelijk zitten aan die grondacties ook wel stevige risico's vast - als hij dat doet is het best om te winnen maar mag hij vooral niet verliezen want vermoedelijk onaanvaardbaar voor de bevolking in de VS.

Er is geen twijfel mogelijk dat de VS superieure capaciteiten en intelligence heeft - maar een regime op basis van geloof dat in het nauw gedreven wordt zou wel eens verassend uit de hoek kunnen komen, voor de omringende golfstaten moet het toch ook geen cadeau zijn - die zitten tussen hamer en aanbeeld.

Ja en neen, het probleem is dat Trump zo voorspelbaar is dat het net onvoorspelbaar wordt - die blaast warm/koud/lauw/heet en ijskoud afwisselend en tegelijk. Ondertussen is zich een gigantisch energieprobleem aan het vormen - tot op heden valt dat nog mee maar de eerste barsten zijn al zichtbaar in bepaalde landen in Azië. Al een geluk dat er hier en daar (o.a. China) reserves zijn - maar als die ook onder druk komen te staan - dat gaan pas rode beurzen zijn.

Een doemscenario uiteraard, het is nog niet zo ver
Op dit moment lopen de laatste tankers nog binnen dus de echte problemen moeten inderdaad nog binnenkomen, en dat is dat er ondertussen minstens vijf of zes weken geen trafiek via Hormuz zal moeten opgevangen worden.

Ik wilde maar zeggen dat ik de bui duidelijk voelde hangen vanaf het moment dat dat optimisme naar de pers gelekt werd. Voelde echt aan als een last minute pump voor het tapijt weer werd weggetrokken. :)

Dat, meer militairen en een hoop A10's (die enkel voor CAS gebruikt worden) zijn idd allemaal indicatoren voor Amerikaanse militairen op Iraans grondgebied.

Dat was toch weer peak Trump gisteren...
"Ik denk dat we daar over 2 weken weg zullen zijn, allé give or take a few days"
"Also we're sending moar ships!!!1!" :rofl:

Waarom blijft iedereen elke keer zo verbaasd? Snel einde vd oorlog was na week twee al zogoed als van tafel. Net zoals je aan de militaire opbouw vóór de start vd bombardementen al kon weten dat er oorlog van ging komen kon je ten laatste vorige week al zien aankomen dat er geen snel einde aan ging komen. Zelfs de top US military bloggers/Youtubers (Preston Stewart bv) waren twee weken geleden al vrij unaniem: grondoperaties zijn een waarschijnlijkheid, geen mogelijkheid. Die sturen niet voor niets Special Ops, 82nd Airborne, 5000 marines en Rangers naar daar hoor. Die verplaatsen niet voor niets luchtafweer vanuit Zuid Korea. Die dreigen niet voor niet om wapenleveringen aan Oekraïne stop te zetten.

Redelijk cru, maar je moet echt hopen op veel slachtoffers aan Amerikaanse zijde. Dat en de benzineprijs is het enige waar Amerikanen van wakker liggen. En zelfs dan... De dag dat die vetzak eindelijk doodvalt zal behalve een quasi globale feestdag ook de biggest green dildo beursdag ooit zijn denk ik.

Waarom blijft iedereen elke keer zo verbaasd? Snel einde vd oorlog was na week twee al zogoed als van tafel. Net zoals je aan de militaire opbouw vóór de start vd bombardementen al kon weten dat er oorlog van ging komen kon je ten laatste vorige week al zien aankomen dat er geen snel einde aan ging komen. Zelfs de top US military bloggers/Youtubers (Preston Stewart bv) waren twee weken geleden al vrij unaniem: grondoperaties zijn een waarschijnlijkheid, geen mogelijkheid. Die sturen niet voor niets Special Ops, 82nd Airborne, 5000 marines en Rangers naar daar hoor. Die verplaatsen niet voor niets luchtafweer vanuit Zuid Korea. Die dreigen niet voor niet om wapenleveringen aan Oekraïne stop te zetten.

Redelijk cru, maar je moet echt hopen op veel slachtoffers aan Amerikaanse zijde. Dat en de benzineprijs is het enige waar Amerikanen van wakker liggen. En zelfs dan... De dag dat die vetzak eindelijk doodvalt zal behalve een quasi globale feestdag ook de biggest green dildo beursdag ooit zijn denk ik.
Ik denk dat de meerderheid hier op het forum vooral verbaasd is van een felle stijging op een dag als gisteren, gewoon gebaseerd op wat geblaat van Trump

Redelijk cru, maar je moet echt hopen op veel slachtoffers aan Amerikaanse zijde. Dat en de benzineprijs is het enige waar Amerikanen van wakker liggen. En zelfs dan...
Ik hoop eigenlijk (voor ons, voor Iran, en voor het hele midden-Oosten) dat ze compleet overwinnen, het Iraanse regime valt, en de IRGC de macht kwijt is.

Maar zonder full scale invasion wordt dat moeilijk denk ik.
Die mariniers en schepen zijn hoogstens voor wat eilanden (Kargh?) of kuststrook en/of straat van Hormuz open te zetten.
Full invasion vergt honderdduizenden soldaten, totale afkeur in de USA en daarbuiten, en vermoedelijk Congress voor nodig etc, not going to happen.

Ik denk dat de meerderheid hier op het forum vooral verbaasd is van een felle stijging op een dag als gisteren, gewoon gebaseerd op wat geblaat van Trump
Again, waarom nog steeds verbaasd? De "This is a great time to buy" post is nu bijna exact 1 jaar geleden, om die avond voor de camera's op te scheppen dat Schwab $2,5 miljard had verdiend die dag. Je hebt gisteren zelf letterlijk nog gepost "opletten welke posities de insiders gaan nemen straks". Dat heel die administratie en zijn business vriendjes vrolijk deelnemen aan de constante marktmanipulatie is intussen een vaststaand feit. Het is gewoon dat niemand er nog een fuck om geeft en de SEC is een lege doos.

Ik hoop eigenlijk (voor ons, voor Iran, en voor het hele midden-Oosten) dat ze compleet overwinnen, het Iraanse regime valt, en de IRGC de macht kwijt is.
Eh, ik betwijfel dat dat het beoogde effect gaat hebben. Machtsvacuum in een rogue state, what could go wrong.
*edit want de rest dwaalde te ver af*

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan