Imkers, Aziatische hoornaars

Fabke

Active member
Zijn er personen die imkers zijn of iemand kennen die bijen houden?
Mijn vader heeft bijenkorven en sinds vorig jaar hadden we last van hoornaars.
Dit jaar is het niet te doen.
momenteel vangen we dagelijks zeker 20 hoornaars en volgens mijn vader zijn het vooral koninginnen. Tijdens de maanden april en mei was het slecht weer en komen nu vooral de koninginnen naar buiten om een nest te bouwen.
Als je weet dat elk hoornaarnest tot 150 koninginnen kan maken.
Ze eten vooral bijen en ook insecten. Dus slecht voor de bijen en ook voor de vogels.
We hebben 4 vallen (flessen met lokmiddel (voor hoornaaars en bijen) . K verschiet er wel van hoe groot deze hoornaars zijn.
 
Zeker doorgeven via vespawatch idd. Ik denk wel niet dat de koninginnen zelf op jacht gaan en zeker niet in die mate dat er dagelijks 20 koninginnen rond uw korven zitten? Je zal met een nest in de omgeving zitten en die hebben de weg naaar uw korf gevonden. Vespawatch kan aan de hand van hun vliegrichting en andere meldingen uitzoeken waar het nest zich bevindt. Vandaar dat melden zo belangrijk is: Hoe meer meldingen hoe precieser men kan gaan zoeken. Geen idee van waar je bent maar hier in WVL spoort men die nesten heel actief op aan de hand van meldingen.
 
Zijn er personen die imkers zijn of iemand kennen die bijen houden?
Mijn vader heeft bijenkorven en sinds vorig jaar hadden we last van hoornaars.
Dit jaar is het niet te doen.
momenteel vangen we dagelijks zeker 20 hoornaars en volgens mijn vader zijn het vooral koninginnen. Tijdens de maanden april en mei was het slecht weer en komen nu vooral de koninginnen naar buiten om een nest te bouwen.
Als je weet dat elk hoornaarnest tot 150 koninginnen kan maken.
Ze eten vooral bijen en ook insecten. Dus slecht voor de bijen en ook voor de vogels.
We hebben 4 vallen (flessen met lokmiddel (voor hoornaaars en bijen) . K verschiet er wel van hoe groot deze hoornaars zijn.
Er bestaan manieren om bijenkorven te beschermen tegen aziatische hoornaars

Deze man zijn kanaal is zeer interessant, wel in 't Frans
 
vorig jaar konden we dagelijks een viertal hoornaars vangen. Tijdens de herfst, toen er geen bladeren aan de bomen hingen, zagen we een zeer groot hoornaarnest helemaal bovenaan de boom. (zeker +15 m hoog). via de gemeente is er een bedrijf gekomen, ze zijn komen kijken en ze zeiden dat t nest nu leeg is en dat het sowieso te hoog was om deze weg te halen (ondertussen is deze door de wind, beneden gedonderd).

het zijn echt wel grote hoornaars, en we vermoeden dat het koninginnen zijn.
mijn ouders wonen juist over de taalgrens, dus in wallonië, op den buiten. 400 meter verder in het dorp, zijn er geen meldingen van hoornaars.

@ugar, filmke heb ik doorgestuurd naar mijn ouders
Vespawatch kende ik niet. zullen die tips eens volgen, over de vliegrichting, hoelang t duurt dat hij terugkomt,..
 
@ugar, filmke heb ik doorgestuurd naar mijn ouders
Vespawatch kende ik niet. zullen die tips eens volgen, over de vliegrichting, hoelang t duurt dat hij terugkomt,..
Het is niet alleen dat filmpje heh, die man heeft heel wat posts over hoe hij Japanse hoornaars (met succes) bestrijdt
 
gisteren ene in mijn tuinkot tegengekomen. dat zijn grote beesten, precies. die vespawatch, wat zouden die komen doen dan?
 
gisteren ene in mijn tuinkot tegengekomen. dat zijn grote beesten, precies. die vespawatch, wat zouden die komen doen dan?
Verwar de Europese niet met de Aziatische hé. Die links zijn de smeerlappen:

reuSgKy.png
 
Dit weekend een Europese hoornaar gezien (duidelijk met geel onderlijf). Prachtig beest wel, indrukwekkend.
 
Een Aziatische hoornaar heeft gele achterpoten.
Mijn papa bewaard de gedode hoornaars en geveer 30% zijn Aziatische hoornaars. De Europese zijn veel groter.
Heb vandaag een hoornaar val gekocht. EEuropese hoornaars en kleine insecte´ dan de Aziatische hoornaarn kunnen er niet in of kunnen eruit vliegen
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan je een aanval van hoornaars vermijden, ga met de mtb rijden in Zuid-Frankrijk, ongetwijfeld zijn er daar wel wat nesten in de bossen...

Is er een bepaalde spray die ze op afstand kan houden?
 
Hoe kan je een aanval van hoornaars vermijden, ga met de mtb rijden in Zuid-Frankrijk, ongetwijfeld zijn er daar wel wat nesten in de bossen...

Is er een bepaalde spray die ze op afstand kan houden?
Hoornaars zijn volgens mij minder agressief dan wespen.
 
Hoe kan je een aanval van hoornaars vermijden, ga met de mtb rijden in Zuid-Frankrijk, ongetwijfeld zijn er daar wel wat nesten in de bossen...

Is er een bepaalde spray die ze op afstand kan houden?
Hoornaars worden enkel agressief als je hun nest bedreigt.
Op sommige websites lees je best minimum 5m uit de buurt te blijven. Bij MTB zal je natuurlijk niet altijd die keuze hebben...

Zijn er personen die imkers zijn of iemand kennen die bijen houden?
Mijn vader heeft bijenkorven en sinds vorig jaar hadden we last van hoornaars.
Dit jaar is het niet te doen.
momenteel vangen we dagelijks zeker 20 hoornaars en volgens mijn vader zijn het vooral koninginnen. Tijdens de maanden april en mei was het slecht weer en komen nu vooral de koninginnen naar buiten om een nest te bouwen.
Als je weet dat elk hoornaarnest tot 150 koninginnen kan maken.
Ze eten vooral bijen en ook insecten. Dus slecht voor de bijen en ook voor de vogels.
We hebben 4 vallen (flessen met lokmiddel (voor hoornaaars en bijen) . K verschiet er wel van hoe groot deze hoornaars zijn.
Vespawatch is bij mij een koningin komen vangen nadat ik melding had gemaakt. Melding via website en twee dagen later stond er iemand met de vraag of hij de hoornaar mocht proberen vangen.
De man in kwestie zag toen de Dwergmispel (Cotoneaster Dammeri) op onze oprit en wist exact waar op wacht te gaan staan. Blijkbaar hebben ze geen 'snuit' om stuifmeel op te zuigen en zoeken ze dus ondiepe bloemen. Als je een Dwergmispel hebt staan en er is in mei een koningin in de buurt heb je altijd prijs (dixit de man).
Mogelijks is kijken om een paar van die planten te zetten in de hoop ze weg te lokken van de bijenkasten en daar een val te zetten ofzo?

Ik vermoed dat ze voor imkers misschien ook wel een soort begeleiding voorzien zodat je in de toekomst ze zelf vlot kan vangen.
 
Mijn ouders wonen op t platteland zodat we niet kunnen in welke richting te wegvliegen (hoge bomen/struiken).
We hebben 2 hoornaars vallen gekocht in bijenkorf. De Europese hoornaarn kunnen er niet in en de kleinere insecten kunnen buiten vliegen. Ben benieuwd
 
Terug
Bovenaan