Ikea keuken plaatsing vraag rond afvoer

SithCloud

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik ben van plan een ikea keuken te zetten. Maar ben eigenlijk niet geweldig in heel het loodgieters werk.

De plek waar de nieuwe keuken zou komen heeft slechts 4 cm tussen de gyproc en de feitenlijke muur. Er komt daar geen afvoer op uit. Dus ik zou mijn afvoer moeten horizontaal leggen over een afstand van zo'n 3 meter. Die 4 centimer is teweinig om die buis "achter" de kasten weg te trekken, maar we hebben plinten van 8 centimeter hoog. Dus lijkt het mij wel mogelijk om dat onder de kast te doen.

Nu mijn vraag is: zo 3 meter horizontaal een buis moeten leggen, en dan waarschijnlijk een stukje terug omhoog moeten gaan eer ik dat krijg in de feitelijke afvoervoorzieningen, is dat mogelijk? Of ga ik daar één of ander toestel toch onder mijn pompbak moeten toevoegen om extra druk te creëeren?

Nee, het verplaatsen van de pompbak is helaas niet mogelijk. I wish.
Indien ik daar toch iets moet tussenzetten om zeker extra druk te creëeren, wat koop ik dan?

Ik maak liever nu de extra kosten dan dat ik binnen 2/3 jaar opeens met problemen zit.

Die buis moet ook schuin aflopen, maar ik dacht dat er een verloop moet zijn van 1cm per meter dus is het misschien net haalbaar.
MAAR als je dan op het einde terug omhoog moet, creëer je eigenlijk een sifon maar dan wel ene waar dat horizontale stuk bijna altijd vol gaat staan met water.
Is er geen plaats tussen de kast en de muur/gyproc? Eventueel kun je je werkblad iets breder maken om daar dan meer ruimte te creëren. Al heb ik een vaag vermoeden dat Ikea hun werkbladen niet breder (lees duurder) gaat maken dan nodig.

Ik zou er buizen van 32mm insteken; hier heeft de gootsteen van de bijkeuken dat omdat dat gewoon was de vorige eigenaar daar had laten steken (hij had er wel nooit iets aangesloten). Wij hebben daar kasten + pompbak van ikea gezet (+ overgangsmof van 50 naar 32 uit de dhz). Ik giet daar al mijn emmers in leeg = no problem. Geen merkbaar verschil met de afvoer uit de keuken.

Of gyproc van de muur en meer ruimte laten.

Verloop van 0,5-1cm/ meter is sterk aanbevolen, 32mm is voor bak en vaatwas is redelijk krap. Het kan natuurlijk, maar persoonlijk ( op basis van mijn imagination zonder de situatie te zien en te weten waar de afvoer nu zit.) zou ik die Gyproc achter de kasten weg halen en daar mijn afvoer proberen te steken. Onder kasten en dan omhoog is not done, tenzij je de vloer open kapt en daar kan koppelen.

Verloop van 0,5-1cm/ meter is sterk aanbevolen, 32mm is voor bak en vaatwas is redelijk krap. Het kan natuurlijk, maar persoonlijk ( op basis van mijn imagination zonder de situatie te zien en te weten waar de afvoer nu zit.) zou ik die Gyproc achter de kasten weg halen en daar mijn afvoer proberen te steken. Onder kasten en dan omhoog is not done, tenzij je de vloer open kapt en daar kan koppelen.
En zo een sanibroyeur of "vuilwaterpomp" is dat meer rommel dan iets anders ?

En zo een sanibroyeur of "vuilwaterpomp" is dat meer rommel dan iets anders ?
Dat gaat je snel gaan storen denk ik, dat maakt nog redelijk wat lawaai, ik heb dit 2 keer geplaatst voor een toilet. Als het echt niet anders kan moet je wel, maar ideaal is het niet. Goedkoop zijn die toestellen ook niet...

Die buis moet ook schuin aflopen, maar ik dacht dat er een verloop moet zijn van 1cm per meter dus is het misschien net haalbaar.
MAAR als je dan op het einde terug omhoog moet, creëer je eigenlijk een sifon maar dan wel ene waar dat horizontale stuk bijna altijd vol gaat staan met water.
Is er geen plaats tussen de kast en de muur/gyproc? Eventueel kun je je werkblad iets breder maken om daar dan meer ruimte te creëren. Al heb ik een vaag vermoeden dat Ikea hun werkbladen niet breder (lees duurder) gaat maken dan nodig.
Nee ik vrees dat er weinig ruimte is, zoals ik het zie :/ nu bon, sowieso komt er zo ne kerel van ikea is kijken om te zien of het huidig plan wel kan werken. desnoods maken we aanpassingen daar en moven we meer vooruit ja

De afvoer in de kasten laten lopen en afwerken met een "hoekje" in melanine. Je verliest wat kastruimte, maar uw buis gaat tenminste niet om de zoveel tijd verstopt zitten...

Hoekjes in de afvoer hebben ze ons ten zeerste afgeraden tenzij het echt niet anders kon. En bij voorkeur met een pomp zodat die hoek niet te snel verstopt zou geraken.

Verlopen onder de kast lijkt me geen probleem. Gewoon zien dat je het verloop van 1cm/m goed fixeert/ ondersteunt.
Ja akkoord, maar dan moet hij 3 m verder wel zo goed als op vloerniveau zitten. Dus de bestaande afvoer vrijkappen in de muur/vloer en een coude steken.

Hij zal zijn buis ook moeten fixeren zodat ze niet in een zak hangt.

En hopelijk is het geen gelijmde pvc, dat breekt als je er naar kijkt.

Ja akkoord, maar dan moet hij 3 m verder wel zo goed als op vloerniveau zitten. Dus de bestaande afvoer vrijkappen in de muur/vloer en een coude steken.

Hij zal zijn buis ook moeten fixeren zodat ze niet in een zak hangt.

En hopelijk is het geen gelijmde pvc, dat breekt als je er naar kijkt.
In feite zelfs niet. Onder uw sokkel heb je ook nog ruimte. Fixeren is inderdaad natuurlijk wel de boodschap. Maar dat is altijd de boodschap.

Zouden er effectief nog mensen zijn die gelijmde PVC gebruiken als hoofdafvoer? Schuifmoffen zijn toch zoveel makkelijker. En naar een keuken toe en warm water toe zou ik toch altijd PP nemen.

Ja , maar z'n huidige afvoer zit in de muur die haaks staat op de muur waar hij nu z'n keuken wilt plaatsen , op basis van zijn omschrijving en mijn fantasie. Ik ga er van uit dat die huidige afvoer op pakweg 50-60 hoog in de muur zit. Daarom zijn vraag van die broyeur. Een foto zou veel verduidelijken

Terug
Bovenaan