Ideale grootte voor een regenput?

We gaan ook voor 2 x 10.000l gaan. Het kost +- € 1.500 extra, enige wat we nog bij gaan doen dan is ook het tuinhuis aansluiten op de regenwaterafvoer (nog eens 40m2 dakoppervlakte erbij).

Verhoudingsgewijs is water (te) goedkoop, maar het zal er in de toekomst niet goedkoper op worden vermoed ik. En 't is zoiets dat je liever direct doet ipv binnen 10 jaar uw tuin te moeten gaan opensmijten..

We gaan ook voor 2 x 10.000l gaan. Het kost +- € 1.500 extra, enige wat we nog bij gaan doen dan is ook het tuinhuis aansluiten op de regenwaterafvoer (nog eens 40m2 dakoppervlakte erbij).

Verhoudingsgewijs is water (te) goedkoop, maar het zal er in de toekomst niet goedkoper op worden vermoed ik. En 't is zoiets dat je liever direct doet ipv binnen 10 jaar uw tuin te moeten gaan opensmijten..

vraagje: wat is dan de totale kost van deze installatie?

vraagje: wat is dan de totale kost van deze installatie?
€ 3500 alles tesamen (graafwerken, opmetsen van de schachten, leveren,...).
de pomp etc zit hier niet in, maar dat verandert niet ten opzichte van de grootte natuurlijk.

edit, zijn betonnen putten trouwens, geen kunststof

Laatst bewerkt:
Aparte aannames, grondwater heb je, hoe hoog ook, weinig aan voor je gras? Sproeien zal moeten of het wordt evenzeer kurkdroog (ik heb dezelfde case met een wachtbekken van Aquafin achter aan het huis).

2000ltr voor wc's en dergelijke is veel te weinig en hoe ga je dit oppompen naar je huis toe?.

10000ltr was voor ons voldoende tot vorige week, toen was die leeg (2volw, 2 kinderen, wc en wasmachine).

Zou nu zelfs durven zeggen, zet er 2 van 10k ltr als je kan.
Had ik het geweten had er ook 2 gestoken. Wij wonen nu bijna 2 jaar in onze nieuwbouw. hebben 1 put van 10k (wassen op rw en toiletten) maar die was enkele weken geleden leeg. Wij hebben ook nog een grondwaterput die hier al lag van de grootouders, daarvan overgepompt zoveel ik kon maar deze week was het weeral vanda... Ben blij dat het nu enkele dagen gaat regenen maar vermoed dat de put binnenkort weer snel zal leeg zijn. Voor de tuin ga ik me nu een pomp aanschaffen om op die grondwaterput aan te sluiten, die voorziening had ik al gedaan bij de bouw maar was nog niet aangesloten.

€ 3500 alles tesamen (graafwerken, opmetsen van de schachten, leveren,...).
de pomp etc zit hier niet in, maar dat verandert niet ten opzichte van de grootte natuurlijk.

edit, zijn betonnen putten trouwens, geen kunststof
en een pomp in de put mag je ook al een dikke 1000 euro rekenen.

en een pomp in de put mag je ook al een dikke 1000 euro rekenen.
Ja maar of je er nu 1 of 2 steekt, die kost verandert niet, vandaar buiten beschouwing gelaten hier. Werkt gewoon via een hevelsysteem, dus dat kost niets extra.

Ja maar of je er nu 1 of 2 steekt, die kost verandert niet, vandaar buiten beschouwing gelaten hier. Werkt gewoon via een hevelsysteem, dus dat kost niets extra.

Dat hevelsysteem heeft hier nooit deftig gewerkt.

Ik heb het opgegeven om het te proberen te fixen.

De pomp zit ook in de 1e put en niet in de overloop put.

Als de 1e put volledig leeg is, smijt ik 5h dompelpomp in de ene en pomp ik over. Moet dat 1 of 2x per jaar doen.

Na het droge voorjaar is put 2 al leeg nu. Kans dat die nog water ziet voor de herfst is zo goed als 0.

Eigenlijk is dat gewoon extra reserve om veel te capteren in de winter.

Dat hevelsysteem heeft hier nooit deftig gewerkt.

Ik heb het opgegeven om het te proberen te fixen.

De pomp zit ook in de 1e put en niet in de overloop put.

Als de 1e put volledig leeg is, smijt ik 5h dompelpomp in de ene en pomp ik over. Moet dat 1 of 2x per jaar doen.

Na het droge voorjaar is put 2 al leeg nu. Kans dat die nog water ziet voor de herfst is zo goed als 0.

Eigenlijk is dat gewoon extra reserve om veel te capteren in de winter.

Het is logischer om het op te stellen als een communicerend vat dan het als een hevelput op te vatten, Je hevelt uiteindelijk niets over als er geen water bijkomt om het over die hevellijn te krijgen. Zo'n hevelput is logischer bij een septische put. Maar voor een regenwaterput is dat minder logisch.

Gewoon uw hevelpunt lager leggen als je uw put aanlegt zodanig dat het heveleffect nog wel het nut heeft van de smurrie in de eerste put in achter te laten. Maar toch niet zo hoog zodanig dat je x keer in het jaar zelf een dompelpomp moet zetten om het water over te hevelen.

Het is logischer om het op te stellen als een communicerend vat dan het als een hevelput op te vatten, Je hevelt uiteindelijk niets over als er geen water bijkomt om het over die hevellijn te krijgen. Zo'n hevelput is logischer bij een septische put. Maar voor een regenwaterput is dat minder logisch.

Gewoon uw hevelpunt lager leggen als je uw put aanlegt zodanig dat het heveleffect nog wel het nut heeft van de smurrie in de eerste put in achter te laten. Maar toch niet zo hoog zodanig dat je x keer in het jaar zelf een dompelpomp moet zetten om het water over te hevelen.

Welja, ik kan 10 systemen bedenken die wel werken. Wat we hier hebben, werkt niet :laugh: Ik heb het zo gekocht, ga er geen geld aan spenderen om te fixen.

Water komt in put 1, pomp zit in put 1. De putten zitten ongeveer even hoog. Er is een overloop van put 1 naar put 2. De hevelbuis is 1cm doorsnede. Zelfs als het zou werken, zou het forever duren om water over te duwen, als het al de capilaire krachten zou overwinnen.

Welja, ik kan 10 systemen bedenken die wel werken. Wat we hier hebben, werkt niet :laugh: Ik heb het zo gekocht, ga er geen geld aan spenderen om te fixen.

Water komt in put 1, pomp zit in put 1. De putten zitten ongeveer even hoog. Er is een overloop van put 1 naar put 2. De hevelbuis is 1cm doorsnede. Zelfs als het zou werken, zou het forever duren om water over te duwen, als het al de capilaire krachten zou overwinnen.
Opzich als je een verbinding hebt tussen de 2 putten vrij eenvoudig te maken, een paar kranen/koppelstukken/dichting en gardena koppelstukken verder en je hebt een hevel die heel eenvoudig "op te gieten" is en eigenlijk moeilijk kan aflopen.
Bij mij heeft een aannemer deze in der tijd gebouwd, werkte niet, loodgieter aangepast, moest dan zotte dingen doen als die afliep, een bekeken wat logisch bekeken en met vaste alpex van 1/2" een systeem gemaakt die verbazingwekkend vlot werkt. Indien iemand info wil dan zoek pm me gerust

Voor onze nieuwbouw 170m2 dakoppervlak (+ 40m2 bijgebouw) heeft onze architect een put van 10.000l voorzien. Nu zijn alle daken groendaken, dus vraag ik mij af of dat wel nut heeft. Voor het gebruik is extra filtering nodig tov een klassiek dak en de "opbrengst" zou ook een heel stuk lager zijn omdat het dak zelf veel buffert.

Voor onze nieuwbouw 170m2 dakoppervlak (+ 40m2 bijgebouw) heeft onze architect een put van 10.000l voorzien. Nu zijn alle daken groendaken, dus vraag ik mij af of dat wel nut heeft. Voor het gebruik is extra filtering nodig tov een klassiek dak en de "opbrengst" zou ook een heel stuk lager zijn omdat het dak zelf veel buffert.

Hier ligt een groot stuk groen dak. Dat pakt niet veel op. En als het 10-15mm regent, heeft dat groen dak zowiezo geen tijd om op te nemen.

170m2 dakoppervlak, dat is 150,000l regen per jaar dat daar over passeert. Ik vermoed dat het groendak niet zoveel drinkt op een jaar.

Ik mag hopen dat het niet te veel buffert, anders zal je dak rap instorten...

(1 put lijkt me weinig btw)

Zou je dan kiezen voor 2 putten van 10.000l in ons geval?
Echte BGers steken er minstens 2, maar de meeste steken er toch 4 hoor... Met de opwarming van de aarde moeten we dubbel zo voorzichtig en egoistisch zijn om in tijden van extreme warmte comfortabel te kunnen overleven...

Mezelf even quoten, maar vorige week met dezelfde overpeinzing gezeten. Als je dan kijkt wat 1 put je extra kost kan je hem beter gelijk voorzien.. Later ga je het toch niet meer doen.

Ik lees overal verschillende en tegenstrijdige zaken over de combinatie van beiden.
Waaronder de website van de Vlaanderen zelf (groenblauwpeil)

Geen idee van waar dat komt. Er zijn 101 soorten groendaken. Hier is het plat dak 20 of 30m2 van die mostegels (Sedum tegels). Er is 0,0 van te zien in de regenput. Geen algen, geen brokken, geen groenverkleuring van water.

Website van Vlaanderen zegt het volgende

Gebouwen die volledig voorzien zijn van een groendak moeten niet van een regenwaterput voorzien worden. Delen van gebouwen die voorzien zijn van een groendak, hoeven niet aangesloten te worden op de regenwaterput.

Maar het plaatsen van een regenwaterput is hier ook niet verboden. Er zijn dan soms speciale voorzieningen nodig (zoals een filter of voorbehandeling), omdat het water verkleurd kan zijn. Die verkleuring betekent echter niet dat het water van slechte kwaliteit is.

Deze daken moeten wel nog aangesloten worden op een correct gedimensioneerde infiltratie- of buffervoorziening.

Om te wassen misschien niet ideaal, om wc door te trekken of in je tuin te sproeien, no problemo.

Ik ga ervan uit dat als je een dak van 170m2 hebt, dat je geen klein huis hebt waar je met 2 woont. Zal wel wat wc water en sproeiwater gebruiken.

Voor 1000 euro heb je een extra put gelegd. Ik heb de voorbije 3 jaar al telkens mijn 2 putten volledig leeg getrokken. Als ik snel reken dat ik die anderhalve keer per jaar leegtrek aan 7 euro per kuub voor het leidingwater alternatief, is dat 100 euro per jaar. Op 10 jaar terugverdiend. En dat is conservatief gerekend. Met 1 put van 10k zou ik dit jaar eind april al droog gestaan hebben en dan waarschijnlijk gesukkeld hebben tot in september. Nu is het ook al sukkelen, maar een beetje minder.

Hier helaas ene die nu onder de woning zit, quasi naast de kelder, omdat we erover gebouwd hebben.
Volledig leeg en niet aangesloten op enige leidingen want lekte vermoedelijk naar de kelder toe.
Lekker handig!

Zal blij zijn als ooit 't een nieuwbouw is of een woning waar we die effectief kunnen gebruiken.

Als je een concrete berekening wil zoals onze architect gebruikte voor onze cohousing

opbrengst
neerslag/jaar (700 mm/m2) x
opvangfactor hellend dak (0.75) x
filtratiefactor (0.9) x
reductiecoefficient helling 40° (0.63) x
dakopp (440m2)
=>10860 l/maand

vervolgens verbruik
WC: 5L x 3(keer per dag per persoon) x 18 personen
schoonmaak: 3L x 0.25 x18
wasmachine: 45L x 0.25 x18
tuinirrigatie: 50L x0.25x 18
=> 711 l/dag
=> 19908 l/ maand

2 maand autonomie gewenst: dus 40 000L; en zeker en vast een structurele manier nodig om put te kunnen vullen met stadswater want vraag>opbrengst

en zeker en vast een structurele manier nodig om put te kunnen vullen met stadswater
Dat zou ik nu ook niet doen, wel een makkelijke methode om bv. met het openen en sluiten van kranen te kunnen overschakelen op stadswater, en dit zelfs voor elke aparte teller... Tenzij jullie onder co-housing echt alles delen met één teller natuurlijk...

Terug
Bovenaan