Ideale grootte voor een regenput?

Fabke

Active member
Ik ben sterk aan het overwegen om een nieuwe regenput van 5 000 of 10 000 l te plaatsen.
Momenteel heb ik er 1 van 1500l (1.5 m breedte/diepte, lengte).
Het zou wel enkel gebruikt worden voor de tuin.
Zouden jullie me dit aanraden te doen wetende dat het enkel voor de tuin dient? 5 000l of 10000l?
We zijn onze tuin aan het herinrichten, nieuwe haag, planten, bomen.. en met die klimaatveranderingen kan het mssn in de zomer sporadisch of niet regenen.
 
Zouden jullie me dit aanraden te doen wetende dat het enkel voor de tuin dient? 5 000l of 10000l?
Ik zou niet twijfelen: 10000. De prijs is niet zo heel veel meer. Zelfs al is het enkel voor de tuin, dat zal dus in langere droge periodes zijn, en dus dan wordt de tank niet aangevuld. Kun je wasmachine en wc's daar niet opkrijgen? Dan rendeert het echt. Water zal in de toekomst wss flink duurder worden.

Ik heb enkele jaren terug ook 10k (2×5k) gestoken. Daar wordt ook wel mee gewassen + alle WCs, maar ik beklaag mij dat ik geen 2x10k gestoken heb.
 
Ik zou niet twijfelen: 10000. De prijs is niet zo heel veel meer. Zelfs al is het enkel voor de tuin, dat zal dus in langere droge periodes zijn, en dus dan wordt de tank niet aangevuld. Kun je wasmachine en wc's daar niet opkrijgen? Dan rendeert het echt. Water zal in de toekomst wss flink duurder worden.

Ik heb enkele jaren terug ook 10k (2×5k) gestoken. Daar wordt ook wel mee gewassen + alle WCs, maar ik beklaag mij dat ik geen 2x10k gestoken heb.
M'n vriendin wilt dit niet.
Mssn later ;-) nu is ze eerder een tegenstander voor een nieuwe regenput , ze zegt dat de haag die we over 2 weken zullen planten, in de zomer al 4 a 5 maanden oud zullen zijn en een droge en zeer warme zomer wel zullen overleven
Offerte is aangevraagd
 
M'n vriendin wilt dit niet.
Mssn later ;-) nu is ze eerder een tegenstander voor een nieuwe regenput

Meer bewijs dat water te goedkoop is kan je niet leveren :).
We hebben voorlopig het wasmachine nog op kraantjeswater, maar als het nog veel duurder wordt, dan zal ik daarnaast een 2de kraan met regenwater zetten.
 
Met de regen van de afgelopen maanden... een 500l zal wel genoeg zijn zeker :p
alle gekheid op een stokje, plaats 10.000l en voorzie al een trekbuis naar binnen zodat je later eenvoudig een regenwaterinstallatie voor toiletten e.d. kan aansluiten.
 
Als je het doet ga dan zo groot mogelijk. De meerkost van een grotere put is verwaarloosbaar tov de totaalkost.
 
Momenteel heb ik er 1 van 1500l (1.5 m breedte/diepte, lengte).
Als dat 1.5 x 1.5 x 1.5 meter is nu, is dat dan geen 3375 liter ipv 1500 ?

Bedankt voor de link @Valkuil, die kende ik niet. Even de berekening gedaan voor mijn situatie, en de uitkomst is “minstens 10.000”, net wat ik heb. En toch is mijn put in (lange) droge periodes soms leeg.
 
Als je het doet ga dan zo groot mogelijk. De meerkost van een grotere put is verwaarloosbaar tov de totaalkost.
Hoe zit dat eigenlijk met een regenput die te groot is, als dat water eigenlijk nooit opgebruikt wordt, wordt dat dan geen stinkend vies goedje of hoe moet ik dat zien?
 
Als dat 1.5 x 1.5 x 1.5 meter is nu, is dat dan geen 3375 liter ipv 1500 ?
Een kuub wordt aangegeven met het symbool m3 en komt overeen met 1000 liter. Bij het berekenen van de inhoud wordt uitgegaan van een kubus met de afmeting: 1 meter (lang), 1 meter breed en 1 meter diep. De hoeveelheid liter per kuub blijft ongeacht de inhoud (water, zand of beton) ongewijzigd 1000 liter.

Dus 1.5m m3 : 1 500 l.
 
Een kuub wordt aangegeven met het symbool m3 en komt overeen met 1000 liter. Bij het berekenen van de inhoud wordt uitgegaan van een kubus met de afmeting: 1 meter (lang), 1 meter breed en 1 meter diep. De hoeveelheid liter per kuub blijft ongeacht de inhoud (water, zand of beton) ongewijzigd 1000 liter.

Dus 1.5m m3 : 1 500 l.

Maar als je 1.5 m lang, 1.5 meter breed en 1.5 meter diep hebt dan heb je geen 1.5 m3.
Dan heb je effectief die 3375l of die 3,375 m3.

om het plastisch uit te drukken een volume van 2m lang, 1m breed en 1 meter diep is effectief 2 kubussen langs elkaar van 1*1*1*1000l wat dus 2000l geeft. Om die reden is het dan ook 1.5*1.5*1.5 * 1000l als je de inhoud wenst te bepalen.

Volumebepaling is uiteindelijk l*b*h waarbij bij een kubus die l, b en h gezien wordt als zijnde dezelfde lengte.
 
Hoe zit dat eigenlijk met een regenput die te groot is, als dat water eigenlijk nooit opgebruikt wordt, wordt dat dan geen stinkend vies goedje of hoe moet ik dat zien?
Ze zeggen altijd dat je put om de zoveel tijd eens moet overstromen om het water te verversen. Ik heb hier enkele grote putten zitten waar wel lang water in zit en eigenlijk maar bij grote droogte leeg komen te staan. Ik merk eigenlijk bitter weinig verschil tussen water die lang in een put zit of niet. De vraag is ook voor wat je dat water gebruikt natuurlijk. Als dit enkel voor de tuin is zal de kwaliteit niet echt problematisch worden. Gebruik je dit voor wc's en wasmachine dan moet je ook rekenen dat uw verbruik veel hoger is en je ook dat water sneller verbruikt. Zo lang er geen slib in uw put zit van rottende bladeren of ander vies goed zal dat water niet veranderen in een vies stinkend goedje hoor.
 
Hoe zit dat eigenlijk met een regenput die te groot is, als dat water eigenlijk nooit opgebruikt wordt, wordt dat dan geen stinkend vies goedje of hoe moet ik dat zien?

Een iets grotere regenwaterput laten steken is enkel interessant als je het hemelwater effectief gebruikt. Bv als je veel de tuin werkt en planten/bloemen/groenten hebt die veel water nodig hebben of als je thuis heel vaak de wagen(s) poetst.
 
Wij hebben thuis een put van 10.000L en als er langere periodes zijn van droogte durft die wel leeg te komen staan (lets say na +- 3 weken).

Wij hebben er wel beide toiletten, één binnenkraan en één buitenkraan op aangesloten.
 
Een kuub wordt aangegeven met het symbool m3 en komt overeen met 1000 liter. Bij het berekenen van de inhoud wordt uitgegaan van een kubus met de afmeting: 1 meter (lang), 1 meter breed en 1 meter diep. De hoeveelheid liter per kuub blijft ongeacht de inhoud (water, zand of beton) ongewijzigd 1000 liter.

Dus 1.5m m3 : 1 500 l.
Je zegt twee tegenstrijdige dingen:
Je put heeft lxbxh van 1,5m dan is dat geen 1,5m^3, maar 3,375 Kuub.
Anderszijds zeg je dat de inhoud 1,5 Kuub is, dan kunnen de lengtes nooit alledrie 1,5m lang zijn.
 
Ah, dan is het idd 1500l... eerst zei je iets anders, nl: 1.5 m breedte/ diepte, lengte
1.5x1x1 = 1500 liter
1.5x1.5x1.5 = 3375 liter
Oops sorry. .. tikfoutje (wellicht door te vlug te willen tikken zonder m'n tekst nadien herlezen te hebben).
Put is 1.5 op 1.5 op 1.5m.
 
Terug
Bovenaan