Ideale grootte voor een regenput?

10 000liter zonder twijfel.
In mijn geval 148m² dak + 20m² dak.
Krijg ik die snel vol & afgelopen droge zomer heb ik hem leeg gekregen.
Vooral door het nieuwe aangelegde gras te sproeien.
Alle toiletten en buitenkranen zijn hierop aangesloten.
 
Hoeveel kostprijs moet ik rekenen voor een 10.000l regenput te laten aanleggen in onze bestaande woning? We zijn bezig met offertes op te vragen, maar de prijzen lopen nogal uiteen.
 
10.000 l zonder twijfel, spijt dat we er geen 2 hebben steken.

In de zomer periodes die de laatste jaren droger en droger zijn zeker niet onmisbaar.

Onze toiletten zijn er op aangesloten en is ergens wel een nadeel omdat als die put leeg is wij via een kraantje in de garage die opnieuw moeten laten vol lopen.

Ik ben ook iemand die graag de tuin en aanplantingen dagelijks sproeit tijdens heet zomer weer en dan geraakt die put snel leeg.
 
10.000 l zonder twijfel, spijt dat we er geen 2 hebben steken.

In de zomer periodes die de laatste jaren droger en droger zijn zeker niet onmisbaar.

Onze toiletten zijn er op aangesloten en is ergens wel een nadeel omdat als die put leeg is wij via een kraantje in de garage die opnieuw moeten laten vol lopen.

Ik ben ook iemand die graag de tuin en aanplantingen dagelijks sproeit tijdens heet zomer weer en dan geraakt die put snel leeg.

Ik moet een tuinslang leggen naar de put om die vol te laten lopen... Dus een kraan in de garage is zo slecht nog niet :).
We hebben wel enkel 2 WC's en de buitenkraan erop. We hebben 10000l, voor dat is dat genoeg tbh. Je kan 2000 keer doorspoelen daarmee.
 
Onze toiletten zijn er op aangesloten en is ergens wel een nadeel omdat als die put leeg is wij via een kraantje in de garage die opnieuw moeten laten vol lopen.
Klopt, anders krijg je het niet gekeurd. De oude praktijk in heel veel huizen van een verbinding tussen je net met leidingwater en pompwater met een omschakelkraan mag al lang niet meer voor risico op besmetting van de straatleidingen. Ja, er zit daar wel een terugslagklep tussen waar het water je huis binnenkomt, zodat niks van je huisinstallatie terug naar het net kan, het zou niet de eerste klep zijn die defect is.
 
Klopt, anders krijg je het niet gekeurd. De oude praktijk in heel veel huizen van een verbinding tussen je net met leidingwater en pompwater met een omschakelkraan mag al lang niet meer voor risico op besmetting van de straatleidingen. Ja, er zit daar wel een terugslagklep tussen waar het water je huis binnenkomt, zodat niks van je huisinstallatie terug naar het net kan, het zou niet de eerste klep zijn die defect is.
Niet helemaal waar.
Je kan perfect een automatische omschakeling hebben en gekeurd worden.
In mijn geval wordt de omschakeling gedaan door de pomp.
Heb het niet door als de put leeg zou zijn.
Alleen hoor ik iets meer lawaai van de pomp komen, omdat hij het reservoir vanonder vol stadswater laat lopen.

Zorgt er ook voor dat je nooit teveel stadswater gaat verbruiken. Want als je u put te vol doet en het regent dan zit je met een overschot.
 
De grootte van uw regenput bepaal je a.d.h.v. de grootte van uw dakoppervlak en de hoeveelheid daarvan naar uw regenput stroomt + voor wat je het hemelwater allemaal zal gebruiken.

Een grote regenpunt aanbevelen is enkel zinvol als het verbruik voldoende hoog is.

Een regenput moet af en toe eens overlopen zodat de vuile bovenlaag er vanaf gaat.
Je zou de eerste niet zijn met een relatief kleine rijwoning met een regenput van 10.000 liter waarbij de put bijna nooit voor de helft gevuld raakt en het water begint te stinken.

Ik zie ook vaak mensen hun stenen regenput uitkuisen met de hoge druk en product. Niet doen. Vuiligheid op de bodem uitscheppen en klaar. De groene, natuurlijke aanslag op de wanden zorgt er net voor dat uw water proper blijft.
 
O ja, en als je beslist van er 2 te steken, ervoor zorgen dat je een goed systeem hebt voor "communicerende vaten" werking tussen de 2 regenputten.
 
Laat je zeker zo geen automatische pomp aansmeren die het overneemt als het regenwater op zou zijn. Kijk in absolute droogte eens en pomp dan desnoods manueel zelf even bij (met grondwater of stadswater).
 
Laat je zeker zo geen automatische pomp aansmeren die het overneemt als het regenwater op zou zijn. Kijk in absolute droogte eens en pomp dan desnoods manueel zelf even bij (met grondwater of stadswater).
Ben er nochtans zeer content van.
Geen gedoe en het werkt al 2 jaar perfect.
Ik raad het juist wel aan omdat het je stadswater bespaart & kopzorgen.
 
Niet helemaal waar.
Je kan perfect een automatische omschakeling hebben en gekeurd worden.
In mijn geval wordt de omschakeling gedaan door de pomp.
Heb het niet door als de put leeg zou zijn.
Alleen hoor ik iets meer lawaai van de pomp komen, omdat hij het reservoir vanonder vol stadswater laat lopen.

Zorgt er ook voor dat je nooit teveel stadswater gaat verbruiken. Want als je u put te vol doet en het regent dan zit je met een overschot.
toevallig een idee van de kostprijs om dat te installeren? Wij hebben een vakantiewoning met een regenput van 'slechts' 5000l waar de wc's op aangesloten zijn. 2 zomers geleden was die plots leeg en is het dan niet handig om de huurders te storen om die te vullen. Nu letten we daar wel meer op, maar het is toch handig als je dat niet moet controleren.
 
toevallig een idee van de kostprijs om dat te installeren? Wij hebben een vakantiewoning met een regenput van 'slechts' 5000l waar de wc's op aangesloten zijn. 2 zomers geleden was die plots leeg en is het dan niet handig om de huurders te storen om die te vullen. Nu letten we daar wel meer op, maar het is toch handig als je dat niet moet controleren.
Net eens gekeken in 2021 kostte dit 2200 euro met triplex filter erbij.
Om de +-2 maanden gebruikt hij even stadswater om te voorkomen dat aanvoer verkalkt of vast komt te zitten.
Dat is dan 2 wc-spoeling op stadswater dan.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Wij gaan er 2 x 10k steken. Totale dak oppervlakte een +- 200m². De meerprijs is niet veel meer ten opzichte van een enkele van 10k, dus waarom niet.

Officieel gaat het wasmachine daar ook op zitten samen met de WCs, maar gaan alleen buitenkraan en WC's daarop zetten. Gaan grote tuin hebben en ik wil niet weer een illegale put boren met water vol met ijzer.
 
Terug
Bovenaan