i9 9900K - 3080, zinvol om CPU te vernieuwen?

lora

Member
Hey allen,

Ik heb een triplesetup 3*1440P (dus een resolutie die een stukje groter is dan 4K) gestuurd door een 3080.
Deze zit op een Z390 met een I9 9900KF CPU en 32 GB Ram.
Als ik MSI afterburner bekijk kan ik mijn GPU 100% inzetten en zit mijn CPU gemiddeld op een 59% (race games).

Nu stel ik me de vraag of deze setup de GPU volledig benut.
Door verschillende redenen zou ik mijn case willen vervangen door een veel groter type (nu een Thermaltake V21 cube) en is misschien een upgrade van het gehele systeem wel een leuk idee.
Alleen moet dat idee ook prestaties opleveren.

Als ik mij I9 vervang door bv een I5 13600K en bijpassende mobo, ga ik dan, op mijn triple resolutie meer frames zien?
Nu zit ik gemiddeld rond de 120-140 frames maar de dips durven soms wel onder de 100 gaan.
Of heeft dat op die resolutie geen zin en heeft de I9 9900k meer snelle cores dan de I5 13600k.


Alvast bedankt
 
CPU 59% algemeen verbruik (dus bijv 2 cores volle bak en drie cores aan het slapen) of is dit mooi verdeeld over alle cores? Je hebt al een 3080 wat nog steeds de dag van vandaag een beest van een kaart is, als deze al 100% aan het geven is, zal de bottleneck hoofdzakelijk niet op je CPU zitten maar wel degelijk op de GPU. Mocht de CPU niet meer meekunnen zal de juist GPU minder hard draaien en je CPU meer.

Afgaande uit je post zijn racing games je voornaamste type games dat je speelt? Hiervoor zijn de AMD Ryzen X3D cpu's interessanter daar racing games meer gebruik kunnen maken van de extra CPU cache. Als je toch wilt upgraden, zou ik wachten tot alle 3D V-cache varianten van de 7000 serie zijn uitgerold en wat de prijzen en benchmarks zijn. Je max FPS zal minder beïnvloedbaar zijn met een CPU upgrade maar, afhankelijk hoe groot je frame dips zijn, zal je min fps wel een pak stijgen, wat een vloeiendere ervaring bezorgd.

Extra voordeel met de AMD chips nu is dat AM5 net gestart is, dus je kan wanneer dit platform einde levendsduur is nogmaals upgraden om je mobo wat langer te gebruiken. Intel hierintegen zit met de 13k reeks einde verhaal op de huidige LGA 1700 socket want de 14k reeks zou een LGA1851 socket gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: lora
CPU 59% algemeen verbruik (dus bijv 2 cores volle bak en drie cores aan het slapen) of is dit mooi verdeeld over alle cores? Je hebt al een 3080 wat nog steeds de dag van vandaag een beest van een kaart is, als deze al 100% aan het geven is, zal de bottleneck hoofdzakelijk niet op je CPU zitten maar wel degelijk op de GPU. Mocht de CPU niet meer meekunnen zal de juist GPU minder hard draaien en je CPU meer.
Dat ga ik donderdag eens checken. Ik geloof dat Afterburner ingesteld is op "CPU USAGE". Ik neem aan dat dat het gemiddelde is van alle gebruikte cores. Ik zal dan alle cores aanvinken zodat ik ze in realtime kan opvolgen.
De GPU zit inderdaad meestal pal op 100% soms 102 en soms 97.

Het zijn de dips die nu een doorn in het oog zijn.
Ik kan wat instellingen minder zetten maar eigenlijk is het de totale resolutie die de meeste invloed heeft op de dips.

Tot op heden weinig goede ervaringen met AMD maar ben altijd geïnteresseerd en sta open om te 'proberen'.
Intel is gewoon waar ik het meeste ervaring in heb en waar ik weet welke instellingen wat teweeg brengen.

Mijn vraag kwam er eigenlijk door enkele benchmarks die ik deed samen met een collega racer.
Als ik op 1 scherm een Firestrike test deed scoorde die aanzienlijk minder als mijn collega op een I5 13600k en een 3070 (met lichte overclock).
Niet dat ik me er op blind staar maar als ik op die manier een performance winst kon halen of nog meer stabiele frames, dan was de keuze snel gemaakt.
 
Het is niet omdat je collega een 13600k heeft, je sowieso ook een 13600 moet in huis moet halen. AMD cpu's staan niet gelijk aan hun gpu's qua betrouwbaarheid (met het vapor chamber probleem in het achterhoofd). Sinds de Ryzen 3000 series zijn ze mooie resultaten aan het neerzetten naar mijn mening (price/performance), toch zeker als je kijkt naar de prestaties van de 5800X3D. Uiteraard zal het afhangen van de prijzen. Dus nog even afwachten en dan kan je een beter afgewogen beslissing maken.
 
Games gebruiken nooit 100% CPU. Dat je CPU gebruik rond de 60% schommelt lijkt me niet abnormaal. Je GPU gebruik zit op 100% dus dat wil zeggen dat je CPU geen bottleneck is voor je GPU. Ik zou het persoonlijk momenteel nog niet de moeite vinden om up te graden als ik dit lees.

Update: Ik ben even wat benchmarks gaan bekijken en het verschil is er zeker:


Maar hierbij 3 belangrijke kanttekeningen:

- Men gebruikt een 4090 dus jouw FPS gaat niet de helft zijn van die in de video
- Men speelt op 1080p ipv triple 1440p, dat is 2 MP vs 11 Mp renderen, een GIGANTISCH verschil
- Hoe lager je FPS (reken dat de jouwe hier een fractie zal zijn van die in de video), hoe kleiner het verschil doorweegt


Deze video bv geeft benchmarks met de 3090 en daarin zie je dat het verschil zelfs op 1440p al véél lager is:


Ik blijf bij mijn origineel besluit: volgens mij gaat dat op een triple 1440p setup te weinig uitmaken om de investering waard te zijn.
PS: De 7950X3D benchmarks tonen dat deze over het algemeen nog sneller is dan de 13900k.
 
Terug
Bovenaan