Huwelijksquotiënt

DUS als ik het goed begrijp is er in onze situatie geen fiscaal voordeel omdat vriendin al boven het plafond van €11.170 zit. Er wordt dus niets overgeheveld.

Raar, mijn collega waar ongeveer dezelfde cijfers en beroepen van toepassing zijn meende per jaar +-€1500 voordeel hieraan te hebben.
 
DUS als ik het goed begrijp is er in onze situatie geen fiscaal voordeel omdat vriendin al boven het plafond van €11.170 zit. Er wordt dus niets overgeheveld.

Raar, mijn collega waar ongeveer dezelfde cijfers en beroepen van toepassing zijn meende per jaar +-€1500 voordeel hieraan te hebben.
Klopt, geen voordeel in jouw geval.

Vergelijken met collega's of vrienden als het over centen gaat kan je best bekijken als toogpraat: iedereen denkt expert te zijn en overdrijft liefst ook nog eens, maar uiteindelijk klopt er helemaal niets van.
 
DUS als ik het goed begrijp is er in onze situatie geen fiscaal voordeel omdat vriendin al boven het plafond van €11.170 zit. Er wordt dus niets overgeheveld.

Raar, mijn collega waar ongeveer dezelfde cijfers en beroepen van toepassing zijn meende per jaar +-€1500 voordeel hieraan te hebben.
Heeft hij als eens personenbelasting moeten betalen sindsdien?
 
DUS als ik het goed begrijp is er in onze situatie geen fiscaal voordeel omdat vriendin al boven het plafond van €11.170 zit. Er wordt dus niets overgeheveld.

Raar, mijn collega waar ongeveer dezelfde cijfers en beroepen van toepassing zijn meende per jaar +-€1500 voordeel hieraan te hebben.
Als ik kijk naar het voorbeeld van @makila kan je altijd overhevelen. Ongeacht hoeveel je verdient.
Het maximale bedrag dat je kan overhevelen is EN 30% van je inkomsten EN maximaal 11.170 euro.
Of je daarvoordeel aan hebt hangt af van je inkomsten en de belastingsschijven.

Of interpreteer ik het verkeerd @makila ?
 
Als ik kijk naar het voorbeeld van @makila kan je altijd overhevelen. Ongeacht hoeveel je verdient.
Het maximale bedrag dat je kan overhevelen is EN 30% van je inkomsten EN maximaal 11.170 euro.
Of je daarvoordeel aan hebt hangt af van je inkomsten en de belastingsschijven.

Of interpreteer ik het verkeerd @makila ?
Je neemt inkomsten partner A + partner B. Daarvan 30% of het maximum van 11.170. Dan neem je 11.170 (of 30%) - laagste inkomen. Dat is je huwelijksquotient.

Vb: partner A 100.000 euro, partner B 7.500 euro.
30% x (A+B) = 32.250 beperkt tot 11.170
11.170 - 7.500 = 3.670 huwelijksquotient
Verdienen beiden meer dan 11.170 is er geen huwelijksquotient.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Blijkbaar is het huwelijksquotiënt bedrag geïndexeerd naar 11.450 euro.

Als ik wat rondzoek op belgium.be vind ik precies weer een andere uitleg dan hierboven.
Heel onduidelijke uitleg precies.

Ik dacht altijd dat je als wettelijk samenwonende/gehuwde al je inkomsten gewoon op 1 pot kon gooien en dan die pot door 2 deelde om zo het belastingstarief te weten te komen.

Beetje zoals onderstaand vb (fictieve belastingscijfers om het wat makkelijker te maken)
2 personen zijn single:
Persoon 1 verdient 200K en betaalt 50% belastingen.
Persoon 2 verdient 50K en betaalt 25% belastingen.
In dit geval wordt er 112,5K belastingen betaald.

Diezelfde 2 personen zijn gehuwd/wettelijk samenwonend
Ze verdienen samen 250K. Dus elk worden ze belast op 125K wat neerkomt op 35% belastingen.
In dit geval wordt er 87,5K belastingen betaald.

Maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn? Dan snap ik niet zo goed waarom er altijd gezegd dat er voor bepaalde fiscale dingen niet uitmaakt op wiens naam het staat, omdat het toch op 1 hoop gegooid wordt.
 
Maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn? Dan snap ik niet zo goed waarom er altijd gezegd dat er voor bepaalde fiscale dingen niet uitmaakt op wiens naam het staat, omdat het toch op 1 hoop gegooid wordt.

Op een gezamenlijke aangifte maakt het fiscaal gezien vaak niet uit wie een bepaalde vermindering krijgt omdat het eindresultaat hetzelfde is.
 
Blijkbaar is het huwelijksquotiënt bedrag geïndexeerd naar 11.450 euro.

Als ik wat rondzoek op belgium.be vind ik precies weer een andere uitleg dan hierboven.
Heel onduidelijke uitleg precies.

Ik dacht altijd dat je als wettelijk samenwonende/gehuwde al je inkomsten gewoon op 1 pot kon gooien en dan die pot door 2 deelde om zo het belastingstarief te weten te komen.

Beetje zoals onderstaand vb (fictieve belastingscijfers om het wat makkelijker te maken)
2 personen zijn single:
Persoon 1 verdient 200K en betaalt 50% belastingen.
Persoon 2 verdient 50K en betaalt 25% belastingen.
In dit geval wordt er 112,5K belastingen betaald.

Diezelfde 2 personen zijn gehuwd/wettelijk samenwonend
Ze verdienen samen 250K. Dus elk worden ze belast op 125K wat neerkomt op 35% belastingen.
In dit geval wordt er 87,5K belastingen betaald.

Maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn? Dan snap ik niet zo goed waarom er altijd gezegd dat er voor bepaalde fiscale dingen niet uitmaakt op wiens naam het staat, omdat het toch op 1 hoop gegooid wordt.
Dat was vroeger het systeem, alles samen en op dat gezamenlijk inkomen wordt je belast. De aftrekken worden soms automatisch aan de meest interessante partner toegewezen maar tegenwoordig zijn de meeste aftrekken omgevormd naar verminderingen, en bij die doet het er niet toe zoals Taxman hierboven zei (omdat het belastingvoordeel dan altijd een vast bedrag is). Het is trouwens ook niet altijd waar dat het er niet toe waar je een bepaalde aftrek zet. Misschien dat het het intussen al veranderd is maar de hypothecaire intresten op een niet enige eigen woning die je kan gebruiken om je onroerend inkomen te verminderen kan je vrij verdelen over partners in bepaalde omstandigheden, en dan kan het er in sommige situaties toe doen bij welke partner je die intresten zet.
 
DUS als ik het goed begrijp is er in onze situatie geen fiscaal voordeel omdat vriendin al boven het plafond van €11.170 zit. Er wordt dus niets overgeheveld.

Raar, mijn collega waar ongeveer dezelfde cijfers en beroepen van toepassing zijn meende per jaar +-€1500 voordeel hieraan te hebben.
Mogelijks heeft hij bij de werkgever zijn vrouw 'ten laste' gezet. In dat geval heeft hij een belastingsvoordeel voor de bedrijfsvoorheffing en dénkt hij dat hij voordeel doet, maar zal hij toch die som bij moeten betalen op de uiteindelijke afrekening bij het aanslagbiljet.

En zoals hierboven ook gezegd: veel mensen DENKEN de fiscus te slim af te zijn, maar als ze dan (vroeger) bij mij kwamen met de "bewijzen", was dat een jaar later toen ze kloegen dat ze plotseling meer moesten betalen...
 
Blijkbaar is het huwelijksquotiënt bedrag geïndexeerd naar 11.450 euro.

Als ik wat rondzoek op belgium.be vind ik precies weer een andere uitleg dan hierboven.
Heel onduidelijke uitleg precies.

Ik dacht altijd dat je als wettelijk samenwonende/gehuwde al je inkomsten gewoon op 1 pot kon gooien en dan die pot door 2 deelde om zo het belastingstarief te weten te komen.

Beetje zoals onderstaand vb (fictieve belastingscijfers om het wat makkelijker te maken)
2 personen zijn single:
Persoon 1 verdient 200K en betaalt 50% belastingen.
Persoon 2 verdient 50K en betaalt 25% belastingen.
In dit geval wordt er 112,5K belastingen betaald.

Diezelfde 2 personen zijn gehuwd/wettelijk samenwonend
Ze verdienen samen 250K. Dus elk worden ze belast op 125K wat neerkomt op 35% belastingen.
In dit geval wordt er 87,5K belastingen betaald.

Maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn? Dan snap ik niet zo goed waarom er altijd gezegd dat er voor bepaalde fiscale dingen niet uitmaakt op wiens naam het staat, omdat het toch op 1 hoop gegooid wordt.

Ik dacht altijd dat je als wettelijk samenwonende/gehuwde al je inkomsten gewoon op 1 pot kon gooien en dan die pot door 2 deelde om zo het belastingstarief te weten te komen.


De "decumul" van belastbare inkomsten bij koppels bestaat toch al een hele tijd.
 
Ben je beter getrouwd als 2 zelfstandige?


Ik zou eerder zeggen van niet maar niet omwille van de berekening van de belasting maar uit het onverdeeld aansprakelijk zijn van fiscale schulden.


U was getrouwd onder het wettelijk stelsel (zonder huwelijkscontract)

In principe bent u, zonder een huwelijkscontract, verantwoordelijk voor het volledige bedrag en is de opsplitsing op basis van uw inkomen puur informatief. We maken nog onderscheid tussen vier soorten schulden:

  • Schulden die te maken hebben met de periode van het huwelijk: jullie zijn allebei verantwoordelijk voor de betaling van het volledige bedrag.
  • Schulden die te maken hebben met het jaar van de feitelijke scheiding: jullie zijn allebei verantwoordelijk voor de betaling van het volledige bedrag, zelfs als jullie een akkoord met elkaar hebben.
  • Schulden die te maken hebben met het jaar na het jaar van de feitelijke scheiding: jullie krijgen allebei een eigen aanslagbiljet (ook wel 'belastingberekening', 'belastingbiljet' of 'belastingafrekening' genoemd) en betalen dus allebei jullie eigen aandeel. Als iemand niet betaalt, kunnen we nog wel eisen dat de andere die schuld betaalt.
  • Schulden die te maken hebben met de jaren vanaf het tweede jaar na de feitelijke scheiding tot en met de echtscheiding: iedereen betaalt het eigen deel. Als iemand niet betaalt, kunnen we niet meer eisen dat de andere die schuld betaalt.

 
Ik heb eigenlijk geen idee wat een decumul is.
Vroeger werden de lonen van gehuwde personen samen gegooid en zo belast alsof het 1 persoon was. Nu wordt iedereen apart berekend (behalve voor de bijzondere bijdrage sociale zekerheid), ook als je getrouwd bent. Bij getrouwden/wettelijk samenwonenden wordt het dan wel achteraf opgeteld.
 
Terug
Bovenaan