Huurder schrapt domicilie

Gent is daar blijkbaar streng op om verhuur aan studenten tegen te gaan en zodoende genoeg woongelegenheid te houden voor gezinnen.
Ik apprecieer alle input en probeer er iets mee te doen, maar geen makkelijke zaak.
 
Leegstandsbelasting is een niet onaardig bedrag. Het minimum is 1100€ op jaarbasis maar daar blijft het niet noodzakelijk bij (elke gemeente bepaalt dit bij mijn weten autonoom).

Als voorbeeld : https://www.antwerpen.be/info/59d38...lasting-op-leegstaande-woningen-of-gebouwen-1
Ik weet niet hoeveel jij vraagt als huur. Maar als er een leegstandsbelasting van 14k op jaarbasis kan gevraagd worden... dan lijkt mij er van die huur niet zo zeer veel meer over te schieten.
Ik had idd geen flauw idée wat zo een tax kost.
Google vertelde me al "vanaf 990euro".
Mocht de vriend van de TS nog nooit kosten en/of problemen met de huurder hebben gehad dan heeft hij er al wel goed aan verdiend.

Zelf verhuur ik aan 600euro/maand, momenteel draai ik echter op voor de kosten van een kleine 2000euro wat de huurder zelf heeft veroorzaakt, maar dat is een ander verhaal.
Daarom dat ik zeg, meer als 9 jaar verhuren en blijkbaar geen kosten?
Zelf heb ik vroeger ook 11 jaar gehuurd zonder enige kost voor de huisbaas.
 
Nu ook niet de bedoeling om hier illegale zaken zoals domicilie fraude te promoten.
nu ja, ik kan mij vergissen, maar die mensen moeten toch érgens hun domicile hebben staan? als dat dan niet op het adres is waar ze blijkbaar verblijven, is dat toch ook domicilie-fraude?
 
Ik vind het vreemd dat ze meteen leegstandtaks krijgen... En niet een taks op tweede verblijf of zo. Als die huurder immers de nutsvoorzieningen betaalt en daar om de zoveel tijd 's komt dan is er toch van leegstand geen sprake. Bij leegstand stel ik me gebouwen voor waar niks mee gebeurt.
Gent wilt niet dat panden die bestemd zijn voor bewoning (hoofdplaats) worden gebruikt door studenten ipv studentenkoten.

Om zo de druk op de woninghuurmarkt te verlichten. Veel middelen buiten het domicilie adres heeft de stad niet om na te gaan of de bestemming van het goed wel gerespecteerd wordt.

Want het is voor een verhuurder wel degelijk interessanter om een pand te verhuren aan 3 studenten/ of zoals in OT, maar dan zijn er minder panden vrij voor inwoners van Gent.
 
Gent wilt niet dat panden die bestemd zijn voor bewoning (hoofdplaats) worden gebruikt door studenten ipv studentenkoten.

Om zo de druk op de woninghuurmarkt te verlichten. Veel middelen buiten het domicilie adres heeft de stad niet om na te gaan of de bestemming van het goed wel gerespecteerd wordt.

Want het is voor een verhuurder wel degelijk interessanter om een pand te verhuren aan 3 studenten/ of zoals in OT, maar dan zijn er minder panden vrij voor inwoners van Gent.
Dat begrijp ik wel. Maar er kunnen ook andere voorbeelden zijn... Iemand kan iets huren of kopen als pied-à-terre, omwille van professionele redenen, als buitenverblijf, als rendez-vous kot voor de buitenechtelijke affaire,... enfin, heel wat redenen :). Bij mij was het zo dat ik tijdens mijn echtscheiding een appartement huurde en me daar niet heb gedomicilieerd zolang er geen uitspraak was over de regeling met de kinderen. Dat was op aanraden van de advocaat toen.

Vind het gewoon bizar dat het al dan niet hebben van een domicilie in een bepaalde woning altijd zou leiden tot leegstand.
 
Vind het gewoon bizar dat het al dan niet hebben van een domicilie in een bepaalde woning altijd zou leiden tot leegstand.
Is een regeling in Gent en niet een algemene wet, als ik mij niet vergis.

Puur juridisch dient je huurverblijfplaats in het gehuurde goed te zijn om onder de woninghuurwet te vallen. Je domicilie mag elders staan.

Echter moet de bestemming van het goed gerespecteerd worden.
 
Terug
Bovenaan