Huis verkopen of verhuren?

Wat is de beste financiële keuze?
Nieuwbouw huis bouwjaar 2022
Huis gebouwd niet met oog op verhuur (alles erop en eraan)

Totaale waarde huis: 425.000 (all in)
Lening: 1400 p/m aan 1,09% (25 jaar)
Eigen inbreng ex vriendin: 75.000€

Als ik het huis op mij neem (bank gaat akkoord) dan moet ik de lening overnemen en mijn ex €75.000 terugbetalen + notariskosten (10.000-15.000€)

Het huis zou ik kunnen verhuren voor 900-1100 p/m.

Volgens mij heb ik 3 opties, maar welkeen is het financieel intressants?
1. Huis verkopen samen met mijn ex-partner
2. Huis verkopen zelf na overname aan mezelf
3. Huis verhuren

Iemand die wat ervaring of tips kan delen? ☺️
 
Berekenen wat jouw inleg is vs die 1000€ huurinkomsten per maand.
Aangezien je dan zelf 400 per maand bijlegt is dat geen slechte zaak. 3-4-5 jaar verhuren kan interessant zijn.

Als je echter zelf iets gaat huren zie ik geen meerwaarde,
Als je thuis gratis kan wonen is dat al iets anders.

Als je over 2-3 jaar met een andere partner opnieuw wil beginnen zit je wss wel met een lening aan 4% onderschat dat ook niet.

Een lopende lening aan die lage tarief zou ik proberen te behouden.
 
Berekenen wat jouw inleg is vs die 1000€ huurinkomsten per maand.
Aangezien je dan zelf 400 per maand bijlegt is dat geen slechte zaak. 3-4-5 jaar verhuren kan interessant zijn.

Als je echter zelf iets gaat huren zie ik geen meerwaarde,
Als je thuis gratis kan wonen is dat al iets anders.

Als je over 2-3 jaar met een andere partner opnieuw wil beginnen zit je wss wel met een lening aan 4% onderschat dat ook niet.

Een lopende lening aan die lage tarief zou ik proberen te behouden.
Bedankt, ik zou ergens intrekken voor 100-200 p/m. Lening is inderdaad de grootste reden waarom ik het zou houden
 
Een heel groot voordeel hieraan is dat je dan niet gebonden bent aan een huis. Want veranderen van eigendom in België is gewoonweg tering duur.
Als je huurt heb je die kost niet.

Maar als hij naderhand iets wil kopen voor zichzelf zit die wel met 12% registratie op zijn deel van het huis.
Neem wederom 400k, 12% van 200k is 24k. Als je geen huis hebt, dan is het 3% van 200k en dat is 6k. Die 18k moet je dan ook van je 'winst' aftrekken.

Ik heb ongeveer hetzelfde aan de hand gehad.
Mei 2016 huis klaar, Mei 2016 gescheiden, huis overgenomen om er zelf te gaan wonen. Dan van 2020 tot 2023 gehuurd met mijn huidige vrouw en mijn huis verhuurd (als backup), in 2023 verkocht en een ander huis gekocht (500k ish). Resultaat is lage registratierechten (mijn deel was 7,5k vs 30k), een lage hypotheekintrest en belastingsaftrek voor de resterende tijd van de oude hypotheek.
 
Laatst bewerkt:
Die 75k eigen inbreng terugbetalen, is dat het enige? Wat met de meerwaarde van het huis doorheen de jaren?
Het is een nieuwbouw van 2022...
Onze nieuwbouw van 2014 zal nu ongeveer break even zijn bij verkoop (BTW, tuinaanleg, ...) :)
 
Als je:
- de lopende intrest kan behouden
- de 75k zonder intrest terugbetaald moet worden
- de 420 effectief ook de waarde is van de woning en niet de nieuwbouwkost

Dan is het verkopen van de woning samen met je ex alvast de slechts mogelijke optie.

Woning verkopen is ook een slecht idee als je financiële middelen hebt om elders te gaan wonen (op lange termijn, ik geloof niet dat die 100/200 euro een lange termijn oplossing is met zekerheid?), dus in jouw specifiek geval is dan verhuren een goeie optie.

Het ideale , maar blijkbaar geen optie voor jou, lijkt me een pandwissel met behoud van je lening. Dus een nieuwe woning aankopen, met behoud van de gigantisch voordelige lening.

Het verschil tussen je lening aan 1,09% of aan een normale 3,5% is 130k meer/minder aflossen, weliswaar over 25 jaar gespreid. Maar da's dus de beste belegging die je nu kan doen (gezien de relatieve zekerheid)
 
Laatst bewerkt:
Het is een nieuwbouw van 2022...
Onze nieuwbouw van 2014 zal nu ongeveer break even zijn bij verkoop (BTW, tuinaanleg, ...) :)

Dan heb je 'duur' gebouwd. Ik had 100k over na 7 jaar (BTW en tuinaanleg incl, excl betaald stuk van de hypotheek).
 
Dan heb je 'duur' gebouwd. Ik had 100k over na 7 jaar (BTW en tuinaanleg incl, excl betaald stuk van de hypotheek).
Zeker niet duur gebouwd want ik heb heel veel zelf gedaan maar de grond is vrij duur hier. De grond was 150k (incl. registratierechten) en het huis was 225k incl BTW voor 170m². Maar oprit, tuin en tuinhuis (klein huis wel) was toch nog eens 75k. Ik schat dat het huis nu verkocht zou kunnen worden voor rond de 450k dus break even.
 
Terug
Bovenaan