Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
bod was dus aanvaard, nu werk maken om onze 2 huizen te verkopen :p
Best ook al eens banken af gaan? Of eerder notaris?
Huis is gekocht via makelaar, had al laten vallen als ze het aan een schappelijke % doet, ze er 2 kan verkopen
Het te lenen bedrag zal dan ook afhangen van de verkoopprijs van beide woningen.
Iemand soortgelijke meegemaakt?

Ik heb eerst zelf geschat hoeveel onze woningen waard zijn en dan eens
gekeken hoeveel ons “project” zou kosten.
Dan heb ik een makelaar laten komen om de woningen te laten schatten.

Toen ik die gegevens had, heb ik met de bank gebeld om het financieel eens te bespreken en de verschillende pistes te bekijken. Hadden uiteraard zelf al een idee hoeveel we wilde lenen.

Nadien hebben wij dan een stuk grond gekocht (hadden dan een Max prijs voor ons opgesteld). Gelijktijdig hebben we dan de woning van mijn vriendin verkocht (dat was direct weg). Best scenario was dat de woning van mijn vriendin al verkocht was en dat komt dus goed uit.

Dus als ik van u was zou ik al zo snel mogelijk langs de bank gaan om het eens te bekijken. Ik zou ook proberen om u woningen zelf te verkopen. Een huis verkoopt zijn eigen en vind een makelaar weggegooid geld of je moet met uitzonderlijke panden zitten.

Mooi voorbeeldje van de koopgekte tegenwoordig. Collega heeft in oktober vorig jaar ( dan werd akte verleden) een huis gekocht in Kalmthout ( Heide) voor 450k. Ondertussen heeft ze het net terug verkocht voor 590k.

140k winst op nog geen jaar. :crazy: Nu toen ze het me toonde vond ik 450 wel heel laag, maar dacht dat dat aan de locatie la ofzo...

Mooi voorbeeldje van de koopgekte tegenwoordig. Collega heeft in oktober vorig jaar ( dan werd akte verleden) een huis gekocht in Kalmthout ( Heide) voor 450k. Ondertussen heeft ze het net terug verkocht voor 590k.

140k winst op nog geen jaar. :crazy: Nu toen ze het me toonde vond ik 450 wel heel laag, maar dacht dat dat aan de locatie la ofzo...
Dus op 5 maanden tijd heeft ze een huis gekocht, niks aan veranderd, in dezelfde staat opnieuw verkocht voor 140k meer? Wat een rendement, ik hoop echt dat die koopgekte eens stopt want de prijzen swingen nu echt wel de pan uit. Ik zie mijn eigen als alleenverdiener echt nooit een huis kopen. Dat de huizenmarkt maar stilaan eens in elkaar stort.

Dus op 5 maanden tijd heeft ze een huis gekocht, niks aan veranderd, in dezelfde staat opnieuw verkocht voor 140k meer? Wat een rendement, ik hoop echt dat die koopgekte eens stopt want de prijzen swingen nu echt wel de pan uit. Ik zie mijn eigen als alleenverdiener echt nooit een huis kopen. Dat de huizenmarkt maar stilaan eens in elkaar stort.
Zo is dat

De gemiddelde prijzen zijn hier gestegen met 13,5% op 1 jaar. Woningen in 2020 tov 2019.
Hier = Kalmthout, Wuustwezel, Brasschaat, kapellen en Essen.
(zijn de cijfers van de notarissen)

Laatst bewerkt:
Ik hoop toch ook echt op een correctie, want dit is geen doen meer.

Als twintigers met een redelijk 'mooi' budget (450K excl. kosten) verliezen we toch stilaan de moed om iets betaalbaar te vinden.

Zelfs de 13 in een dozijn HOB- en rijwoningen van Matexi en co zijn vaak al verkocht nog voor ze gebouwd zijn.
Laatst eens zo een lastenboek gezien: 430K incl BTW.
Echter: wat was niet inbegrepen: keuken, vloerbedekking verdieping, oprit, carport, tuinafsluiting... Reken maar uit wat daar dus nog bijkomt. Los van extra te betalen bij SOD.
Oppervlakte perceel 280m2 (rand van Gent).

Verlaging BTW-tarief in bepaalde gevallen, diverse sites gezien die rond die periode de prijs weg deden en nu afficheren met een opgetrokken prijs met daarbij in het vet: “komt in aanmerking voor 6% BTW).

Ja, dikke lol. Zagen we in de horeca ook, BTW verlaging in de zakken van de aanbieders, niet van de consument

Maar ja, banken lenen nog steeds heel veel geld uit als het gaat over aankopen en er wordt nog duchtig gesponsord door de (groot)ouders.

Ook veel investeerders heb ik me laten vertellen.
Waar ik iets gekocht heb, de twee huizen naast me zijn direct voor de verhuur (moeten nog opgeleverd worden).

Dat de huizenmarkt maar stilaan eens in elkaar stort.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe zou dat scenario er moeten uitzien volgens jou?

Ik heb altijd het idee gehad dat zolang je een huis koopt om er in te wonen en je de lening kan blijven betalen de uiteindelijke waarde er niet toe doet. Stel dat er dan toch rare dingen gebeuren in de huizenmarkt dan kiezen mensen waarschijnlijk gewoon om te blijven zitten, waardoor er alsnog geen extra huizen vrijkomen.

En bij grotere macro-economische problemen heeft iedereen (ook niet-eigenaars, huurders,...) andere zaken om rekening mee te houden, zoals werkloosheid bijvoorbeeld. En dat is dan los van het feit dat de huizenmarkt een belangrijk onderdeel is van de economie, bij calamiteiten daarop draagt iedereen de gevolgen denk ik zo.

Dus vandaar mijn vraag, hoe kan de huizenmarkt 'instorten'? En kan zoiets zonder kwalijke gevolgen voor iedereen?

Laatst bewerkt:
Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe zou dat scenario er moeten uitzien volgens jou?

Ik heb altijd het idee gehad dat zolang je een huis koopt om er in te wonen en je de lening kan blijven betalen de uiteindelijke waarde er niet toe doet. Stel dat er dan toch rare dingen gebeuren in de huizenmarkt dan kiezen mensen waarschijnlijk gewoon om te blijven zitten, waardoor er alsnog geen extra huizen vrijkomen.

En bij grotere macro-economische problemen heeft iedereen (ook niet-eigenaars, huurders,...) andere zaken om rekening mee te houden, zoals werkloosheid bijvoorbeeld. En dat is dan los van het feit dat de huizenmarkt een belangrijk onderdeel is van de economie, bij calamiteiten daarop draagt iedereen de gevolgen denk ik zo.

Dus vandaar mijn vraag, hoe kan de huizenmarkt 'instorten'? En kan zoiets zonder kwalijke gevolgen voor iedereen?

Uiteraard kan dat: stel dat de rente omhoog zou schieten, mensen met variabele interest komen dan zeer snel in de problemen waardoor er meer gedwongen verkopen zijn die ook nog eens minder gaan opleveren - ideaal scenario voor mensen die een investering zoeken. Idem met hogere werkloosheid. Ideaal: combinatie van beiden - als je dan geld hebt kan je koopjes doen, zowel als eigen woning als investering.

Voor een eerste woning idd van weinig belang, als je verkoopt koop je immers een ander pand in gelijkaardige marktomstandigheden.

Uiteraard kan dat: stel dat de rente omhoog zou schieten, mensen met variabele interest komen dan zeer snel in de problemen waardoor er meer gedwongen verkopen zijn die ook nog eens minder gaan opleveren - ideaal scenario voor mensen die een investering zoeken. Idem met hogere werkloosheid. Ideaal: combinatie van beiden - als je dan geld hebt kan je koopjes doen, zowel als eigen woning als investering.

Voor een eerste woning idd van weinig belang, als je verkoopt koop je immers een ander pand in gelijkaardige marktomstandigheden.
Mensen met variabele intrest kunnen toch maar max het dubbele stijgen?

Maw 2x niets qua intrest is nog steeds niets (om het gecharmeerd voor te stellen).

Als de rente omhoog gaat, Gaan de mensen die nog geen huis hebben initieel de dupe zijn denk ik. Niet degene die al eentje hebben.

Rente omhoog is ook index omhoog -> hogere lonen. Toch als je praat over inflatie omgeving.
En als je leent aan bv 1%, en deze stijgt naar 2%: op 200K op 20j is dat 90 eur meer per maand. Das niks qua extra maandlast
.

Hetzelfde hier. In december 2019 huis gekocht voor 162k. Ongeveer 15k verfraaiing in gestoken. Deze maand verkocht voor 230k. Beste investering die ik heb kunnen maken (toen wel gewoon gekocht om er voor lange duur in te wonen, maar door omstandigheden anders uitgedraaid)

Voor de gewone mens is het helemaal geen goede evolutie dat de huizenprijzen zo stijgen. In de meeste gevallen zal je een andere woning moeten kopen, en die is uiteraard ook gestegen in prijs.

Heel deze gekte is enkel goed voor de hogere klasse die kan investeren in meerder vastgoed.

Voor de gewone mens is het helemaal geen goede evolutie dat de huizenprijzen zo stijgen. In de meeste gevallen zal je een andere woning moeten kopen, en die is uiteraard ook gestegen in prijs.

Heel deze gekte is enkel goed voor de hogere klasse die kan investeren in meerder vastgoed.

Is toch ook altijd mijn gedacht geweest. Zo'n stijging is neutraal als je één huis hebt, negatief als je nog geen huis hebt, en positief als je er meerdere hebt. Bij neutraal kan je nog wel wat kleine kanttekeningen plaatsen (niet elke gemeente en niet elk type huis stijgt even hard) maar de grote lijn blijft.

Als een huis van 300K 5% stijgt: 15K.
Stel je bent alleen, dan blijf je achter de feiten aanhollen (dan moet je al meer dan 15K sparen per jaar, wat voor een doorsnee mens veel geld is).
Ok, naar de normen van dit forum is 15k niks en is dat één of andere bonus die men krijgt, maar dus je ziet het plaatje.

De huizenprijzen zitten nog lang niet aan hun plafond. Wat mij betreft zijn er drie redenen waarom we nog wel even zullen doorgaan:

1. Vraag: bevolkingstoename samen met kleinere gezinnen zorgen ervoor dat er meer woningen nodig zijn

2. Lage interest: het verschil in kostprijs tussen kopen en huren is op dit moment gewoon te groot. Koop een huis van €300 000 aan 1% interest op 25 jaar en je betaalt elke maand €1130. Echter maar een klein deel daarvan is de werkelijke kost (de interest), terwijl de rest een soort van verplicht sparen is. In die 20 jaar betaal je €39200 interest, of €163 intrestkosten per maand. Er zijn nog wat extra kosten voor eigenaars en je moet de hogere maandelijkse betaling wel aankunnen, maar toch is de vergelijking met huren compleet scheefgetrokken. Voor elke tweeverdiener is huren dus nu echt wel weggegooid geld.

3. Rendement andere investeringen: ook het grotere kapitaal vlucht in vastgoed, aangezien dat in onzekere tijden een relatief veilige investering is. De schrik voor inflatie zit er goed in, dus dat geld moet ergens heen.

Terug
Bovenaan