Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Mijn adviseur bij de bank was ziek, eindelijk reactie (voorlopig met de 2de huisbank bezig geweest).
Ze zijn tot zinnen gekomen en mag mijn huidige (goedkope) hypotheek (1,7% ipv 3,7%) meenemen naar het nieuwe huis (als het bod aanvaard wordt natuurlijk), gaat een gevoelig verschil maken in de berekening denk ik + belastingsaftrek.

Mijn adviseur bij de bank was ziek, eindelijk reactie (voorlopig met de 2de huisbank bezig geweest).
Ze zijn tot zinnen gekomen en mag mijn huidige (goedkope) hypotheek (1,7% ipv 3,7%) meenemen naar het nieuwe huis (als het bod aanvaard wordt natuurlijk), gaat een gevoelig verschil maken in de berekening denk ik + belastingsaftrek.
ik duim voor je/jullie

Dat is heel goedkoop. Moest dat hier in de buurt (Zuid-West-Vlaanderen) staan dan kost dit €650k.

Denk eraan dat de geadverteerde prijs eigenlijk niet klopt. Dat men in de tekst zelf spreekt van 670k+ incl BTW. Of spreek je effectief over 650k excl BTW?

Die eerste ligt dicht in de buurt van dat huis maar is HOB ipv OB dus ik zou eerder minimum €140k zeggen.

Ik verwacht ook dat men dat stuk grond niet gaat verkopen voor lager. Maar bon, ik weet niet in welke mate dit effectief de ware marktprijs is. Ik heb de prijzen niet langere tijd in het oog gehouden om effectief te kunnen zeggen dat die gronden juist geprijsd zijn.

Blijft uiteindelijk vraag en aanbod. Bij dalende rentelasten is er nu eenmaal ruimte om meer te vragen. Bij stijgende rentelasten kan dat wel eens tegenvallen en kan er een kentering of vertraging zijn... daarom dat het mij logischer leek om een range te geven :p.

Denk eraan dat de geadverteerde prijs eigenlijk niet klopt. Dat men in de tekst zelf spreekt van 670k+ incl BTW. Of spreek je effectief over 650k excl BTW?
Ik heb het inderdaad verkeerd gezien. Ik dacht €599k incl. 6% BTW, volgende keer best de volledige tekst lezen.
Ja hier in de buurt zou dit €650k excl. BTW zijn. Is uiteindelijk een nieuwbouw van 252m² met iets meer dan standaard afwerking (keuken). De grond alleen zou al meer dan €200k zijn.

Tjah, Kevin & Anneliesje die denken dat ze dat pand gerenoveerd gaan hebben door er overal laminaat, wat gyproc en een keuken van de Ikea in te gaan steken zeker...?
Dak lijkt in goede staat en lijkt ook (grotendeels) geïsoleerd.

Met behoud van de authentieke vloeren en trap (dan moet je wel naar een wpomp met ventiloconvectoren ipv vloerverwarming) bespaar je ook al wat uit.

Dan kan je voor pakweg 150k de rest van die woning aanpakken.

Totaalbudget van 500-550k voor een compleet en energetische gerenoveerde HOB in die regio? Dat is gewoon de prijs vandaag.

Ik heb zelf een vergelijkbare woning uit de jaren 60 in Mortsel verkocht, enkel de keuken en vloeren op glv waren vernieuwd, maar dus verder geen enkele (energetische) renovatie , voor 320k... 15 jaar geleden.

Dat komt omdat ik zo goed geduimd heb voor je 🤪

Duim nu maar voor de hypotheek dan :). Het is in combinatie met overbrugging een pittige, met bijna 45+% leenlast van naakt gezamelijk loon.

Belfius zag het gisteren zitten, Fortis gaat nu toch de huidige hypotheek overzetten, dus de leenlast zal daar wss lager liggen, maar belangrijker, het verschil in terugbetaling is 70k.

We duimen verder 😉

Zal wel los lopen, staat wel wat inkomen tegenover, anders zie ik het voor veel mensen somber in komende tijd.
Zonder positief advies van Belfius had ik ook geen bod uitgebracht en de aankoopprijs is nog wat lager dan de verkoopprijs waarmee gerekend is.

Terug
Bovenaan