Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Tja, ik was ook zo'n verkoper. En nadien niet meer dan terecht gebleken. Koppel landlopers dat dacht de fantast te kunnen gaan spelen op mijn kosten. De woning staat plots 3-4 maand niet meer te koop, komt dan plots terug te koop (mensen vinden dat raar), als verkoper uw zekerheid weg, ... Nee, ik zou nooit van mijn leven die opschortende voorwaarde goedkeuren. Koper moet maar zien dat hij op voorhand weet wat zijn budget is.

Vraag gewoon 50k voorshot. Take it or leave it. Met dergelijk voorschot is een lening krijgen niet moeilijk. Er zijn genoeg goeie kopers en je hebt maar 1 nodig.

Vraag gewoon 50k voorshot. Take it or leave it. Met dergelijk voorschot is een lening krijgen niet moeilijk. Er zijn genoeg goeie kopers en je hebt maar 1 nodig.
Het voorschot is toch net het punt van die opschortende voorwaarde?
Ze geven 10% voorschot, maar wel met opschortende voorwaarde. Of je daar nu 10% of 50k op plakt, het blijft hetzelfde. Gewoon die voorwaarde nooit aanvaarden als verkoper.

Tja, ik was ook zo'n verkoper. En nadien niet meer dan terecht gebleken. Koppel landlopers dat dacht de fantast te kunnen gaan spelen op mijn kosten. De woning staat plots 3-4 maand niet meer te koop, komt dan plots terug te koop (mensen vinden dat raar), als verkoper uw zekerheid weg, ... Nee, ik zou nooit van mijn leven die opschortende voorwaarde goedkeuren. Koper moet maar zien dat hij op voorhand weet wat zijn budget is.
Dit vooral, als verkoper heeft het enkel nadelen.
Een woning gaat van de markt en komt na enkele weken/maanden weer online aan dezelfde vraagprijs.
De eerdere kandidaten/bezoekers weten niet dat dit komt omdat de opschortende voorwaarde niet vervuld is, gaan al snel denken dat er wel een probleem moet zijn met de woning (gebreken? bouwovertreding?), hebben geen interesse meer en je pand is 'verbrand'. Ben zo zelf ook afgehaakt voor een woning tijdens mijn zoektocht.
Het is toch evident dat je samen met de bank je maximum budget bekijkt alvorens je een bod uitbrengt.

Het voorschot is toch net het punt van die opschortende voorwaarde?
Ze geven 10% voorschot, maar wel met opschortende voorwaarde. Of je daar nu 10% of 50k op plakt, het blijft hetzelfde. Gewoon die voorwaarde nooit aanvaarden als verkoper.

In de compromis die ik getekend heb indertijd stond dat ik 10% boete moest betalen als ik mijne kak introk, en dat was meer dan het voorschot dat ik betaald had. Good luck met dat te krijgen als ik ooit mijne kak introk... (ale, bon, ik was een goeie koper, maar familie flodder, veel succes).

Anyway. Ik ga ervan uit dat een compromis pas geldig is op moment van het overmaken van het voorschot. Dat is toch hoe ik het altijd gezien heb.

Als je dan voldoende voorschot vraagt, dan ga je van die hillbillies die nooit een lening krijgen al weg jagen.

Ik heb net de "compromis" (was geen echte compromis maar verkoopbelofte). Daar staat in dat het voorschot 50k is (huis van 290k) en dat de boete clausule 10% is. Ook hier is het ene niet gelinkt aan het andere.

Alles is wel altijd via notaris verlopen (ook de compromissen), dus ik vermoed dat die dan terugstorten - de boete clausule in geval van scheefgelopen dingen.

In de compromis die ik getekend heb indertijd stond dat ik 10% boete moest betalen als ik mijne kak introk, en dat was meer dan het voorschot dat ik betaald had. Good luck met dat te krijgen als ik ooit mijne kak introk... (ale, bon, ik was een goeie koper, maar familie flodder, veel succes).

Anyway. Ik ga ervan uit dat een compromis pas geldig is op moment van het overmaken van het voorschot. Dat is toch hoe ik het altijd gezien heb.

Als je dan voldoende voorschot vraagt, dan ga je van die hillbillies die nooit een lening krijgen al weg jagen.

Ik heb net de "compromis" (was geen echte compromis maar verkoopbelofte). Daar staat in dat het voorschot 50k is (huis van 290k) en dat de boete clausule 10% is. Ook hier is het ene niet gelinkt aan het andere.

Alles is wel altijd via notaris verlopen (ook de compromissen), dus ik vermoed dat die dan terugstorten - de boete clausule in geval van scheefgelopen dingen.
Hier altijd 10% voorschot geweest en 10% boete. Idd pas geldig na betalen voorschot (binnen 3 dagen), dus als verkoper toch al die zekerheid.

Dit vooral, als verkoper heeft het enkel nadelen.
Een woning gaat van de markt en komt na enkele weken/maanden weer online aan dezelfde vraagprijs.
De eerdere kandidaten/bezoekers weten niet dat dit komt omdat de opschortende voorwaarde niet vervuld is, gaan al snel denken dat er wel een probleem moet zijn met de woning (gebreken? bouwovertreding?), hebben geen interesse meer en je pand is 'verbrand'. Ben zo zelf ook afgehaakt voor een woning tijdens mijn zoektocht.
Het is toch evident dat je samen met de bank je maximum budget bekijkt alvorens je een bod uitbrengt.
Dat laatste snap ik dus ook niet.
Wij zijn naar de bank geweest om een ruwe schatting te hebben van wat we konden lenen. Daar iets van af gedaan om safe te spelen en daarmee gaan zoeken. Dan zit er nog wat marge op wat je kan bieden en moet je niet zielig gaan doen met opschortende voorwaarden.

Compromis is geldig ook al is het voorschot nog niet betaald.
Daarom is het zo belangrijk dat het voorschot al betaald is aan de makelaar/notaris vóór de compromis getekend wordt, maar makelaars willen natuurlijk liefst zo snel mogelijk laten tekenen...

Verder kunnen er wel schadevergoedingen voorzien zijn maar je moet nog steeds eerst procederen om dit af te dwingen en de overeenkomst te ontbinden, wat lang kan duren. En zolang de overeenkomst niet ontbonden is kun je je pand ook niet opnieuw te koop stellen met alle gevolgen en kosten van dien.

"Het niet verkrijgen van een lening" is ook een bagger opschortende voorwaarde, dat is basically een vrijgeleide om er vanonder te raken als je wil. Je gaat wel ergens een bank vinden die je lening weigert. Je zegt dat je aan de drugs zit, ontslag gaat nemen en je weigert een loonfiche te geven. De bank zal met veel graagte een lening weigeren. En alle variaties op het thema "inclusief de huisbank", "markconforme rente", "minstens 2 banken" zijn even cheatable met wat extra moeite.

Er is als serieuze koper en serieuze verkoper geen enkele reden om die voorwaarde op te nemen. Als verkoper kun je maar je 10% vangen als het fout loopt. Als koper moet je maar je onderzoek op voorhand gedaan hebben. Alle pipo's in between kun je als verkoper best missen.
Het immokantoor waar wij onze woning bij hadden gekocht werkte met zo'n opschortende voorwaarde indien geen lening verkregen, MAAR: je moest 2 weigeringen kunnen voorleggen binnen de 3 weken tijd en dan gingen zij (het immokantoor) ook nog zoeken naar een bank die wel krediet wou verlenen. Pas als zij ook geen bank vonden, zou de opschortende voorwaarde ingaan.

Wanneer de huizen vlot verkopen (zoals nu), nemen veel kantoren die voorwaarde niet meer op.

Op voorhand weten wat je kan lenen is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan. Jullie gaan er vanuit dat bankbedienden dat deftig kunnen inschatten. Bij ons wilden ze allemaal een concreet project voordat ze iets losten, wat het qua timing en overleg nog allemaal wat moeilijker maakt…

We hebben hier toch een aantal keer voorgehad dat, grondige onderhandelingen en informatie-uitwisselingen ten spijt, er laat in de beoordelingsprocedure het ineens toch niet zo vlot ging gaan, hetgeen ze oorspronkelijk aanboden. “Ahja, hier een aanbod met hogere rente, je moet enkel je eigen inbreng verdubbelen.” Dit beide professioneel als privé bij een kennis. Je houdt het niet voor mogelijk wat voor stoten we zijn tegengekomen. De termijnen waren ook soms tot op de dag van de akte… Nu moet je mij eens uitleggen hoe je dan in godenmaal met een gerust hart een bod kan doen?

Is er ook niet die regel nu dat de bank komt schatten en als het huis dat niet waard is, kun je fluiten naar de lening voor dat bedrag. Ik kan me voorstellen dat er wat onzekerheid bij sommigen is en ze daarom een opschortende voorwaarde zetten. Evenzeer begrijp ik de andere kant van het plaatje , dat eigenaars niet met zulke voorwaarden in zee willen gaan.

Is er ook niet die regel nu dat de bank komt schatten en als het huis dat niet waard is, kun je fluiten naar de lening voor dat bedrag. Ik kan me voorstellen dat er wat onzekerheid bij sommigen is en ze daarom een opschortende voorwaarde zetten. Evenzeer begrijp ik de andere kant van het plaatje , dat eigenaars niet met zulke voorwaarden in zee willen gaan.
Ja, maar dat is precies meer pro forma dan dat dat echt iets bijdraait aan het geheel. Als in: het moet geen beëdigd schatter zijn, dus de bank doet uiteindelijk nog wat ze wil.

Ik ben alleszins blij niet te moeten kopen in een markt die nog wat oververhit staat maar de geldkraan wordt intussen al lustig toegedraaid. Ik kan iedereen alleen maar aanraden om meer dan anders geen domme onbezonnen dingen te doen.

"Het niet verkrijgen van een lening" is ook een bagger opschortende voorwaarde, dat is basically een vrijgeleide om er vanonder te raken als je wil. Je gaat wel ergens een bank vinden die je lening weigert. Je zegt dat je aan de drugs zit, ontslag gaat nemen en je weigert een loonfiche te geven. De bank zal met veel graagte een lening weigeren. En alle variaties op het thema "inclusief de huisbank", "markconforme rente", "minstens 2 banken" zijn even cheatable met wat extra moeite.

Er is als serieuze koper en serieuze verkoper geen enkele reden om die voorwaarde op te nemen. Als verkoper kun je maar je 10% vangen als het fout loopt. Als koper moet je maar je onderzoek op voorhand gedaan hebben. Alle pipo's in between kun je als verkoper best missen.
Dat is helemaal geen bagger maar het indekken van je risico. Toen ik, na de scheiding, als alleenstaande een woning kocht heb ik tijdens een bod mijn financiële situatie voorgelegd en gestaafd met documenten. Zoveel cash ga ik inbrengen, zoveel ga ik lenen en dit is het voorstel van de bank. Maar, zolang de bank dat deel nog niet finaal bevestigd had wou ik dat risico wel indekken dus opschortende voorwaarde. Je weet nooit wat er kan gebeuren in de periode tussen het bod en de uiteindelijke ondertekening van de hypotheek. Een bank die zijn staart intrekt met 10% boete als gevolg is me te zuur geld. Voor hetzelfde geld krijg je een zwaar ongeval de dag na het bod...

Enige situatie waar ik die voorwaarde zou laten is als ik 100% zeker ben dat de financiering rond is. Dus als ik het volledige bedrag op mijn rekening heb staan. In alle andere gevallen dek ik me in. En ik ben ook een serieuze koper.

Heb zo ooit eens compromis getekend om de woning naast de bakkerij van m'n zus te kopen. Na veel 5'en en 6'en hebben die verkopers de deal opgeblazen zonder dat ze een opschortende voorwaarde hadden. Wij hebben toen die 10% laten vallen. Nu 2 jaar later klagen ze dat ze lawaaihinder hebben van de bakkerij van m'n zus (die er al > 25 jaar is). :wtf:

Dat is helemaal geen bagger maar het indekken van je risico. Toen ik, na de scheiding, als alleenstaande een woning kocht heb ik tijdens een bod mijn financiële situatie voorgelegd en gestaafd met documenten. Zoveel cash ga ik inbrengen, zoveel ga ik lenen en dit is het voorstel van de bank. Maar, zolang de bank dat deel nog niet finaal bevestigd had wou ik dat risico wel indekken dus opschortende voorwaarde. Je weet nooit wat er kan gebeuren in de periode tussen het bod en de uiteindelijke ondertekening van de hypotheek. Een bank die zijn staart intrekt met 10% boete als gevolg is me te zuur geld. Voor hetzelfde geld krijg je een zwaar ongeval de dag na het bod...

Enige situatie waar ik die voorwaarde zou laten is als ik 100% zeker ben dat de financiering rond is. Dus als ik het volledige bedrag op mijn rekening heb staan. In alle andere gevallen dek ik me in. En ik ben ook een serieuze koper.
Als verkoper heb je maar 1 goeie koper nodig....

Ik heb als verkoper eens 10% ontvangen (24k€). Verschillende reden toen gehoord waarom hij het plots niet meer wou kopen. Blij dat er toen een immomakelaar tussen zat want ik had een beetje schrik van de koper. Zeker als je toen hoorde dat hij zijn auto had moeten verkopen voor die boete te kunnen betalen. Nadeel van de immomakelaar was wel dat we de commissie moesten betalen (had hij recht op vanaf er een compromis was getekend).

Wat is jullie mening over volgend huis? Ook met het ook op renovaties: klik
Er is nog redelijk wat werk aan. Je gaat waarschijnlijk een volledig nieuwe verwarmingsinstallatie mogen installeren gezien de mazout ketel.
Ik ben geen fan van het plafond, vloer, houten kolommen en de badkamer 😜 maar zeker potentie.

Terug
Bovenaan