Vrijdag nog eens naar een potentieel huis gaan kijken.
Heeft alleszins al alles wat we willen, maar iets uit de richting (wel rustig gelegen)
en vandaag verkocht aan vraagprijs (1e bezoekdag) zonder dat we zelfs de kans hadden om te gaan zien lol

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Vrijdag nog eens naar een potentieel huis gaan kijken.
Heeft alleszins al alles wat we willen, maar iets uit de richting (wel rustig gelegen)

En de woning staat terug te koop... Ik denk dat de bank niet mee wou.Ik vermoedde dit ook omdat het niet bewoond is voor verkoop. Maar er waren een paar dingen die atypisch zijn voor zo'n woning.
1) veel zonnepanelen. En heel laag EPC. Zo'n typische "Flip"-woning daar gaan ze leidingen etc voorzien maar de zonnepanelen bvb niet plaatsen.
2) meer dan genoeg stopcontacten overal.
Dus nagevraagd en het was gewoon een ouder koppel dat de woning had gekocht om in te gaan wonen. 5 jaar aan verbouwd maar ondertussen een kangoeroewoning met de dochter gekocht. Gegevens ook even gecheckt (die kangoeroewoning is hier ook in de buurt) en verhaal klopt ook.
Ik had trouwens niet het hoogste bod. Jammer, want ik vond eigenlijk wel dat ik een heel redelijke prijs geboden had (336k), maar dat is de vastgoedmarkt zeker.
edit: net nagevraagd bij de makelaar en het hoogste bod zat tussen 350 en 360k... Geen onredelijke prijs voor iemand die het als eigen woning koopt, maar te duur als investering...
Voor zover mijn ervaring toelaat hier uitspraken over te doen zijn er twee hotspots waarin er veel huizen beschikbaar komen:Komt weinig op de markt binnen onze zoekcriteria momenteel. Hoor dat er na bouwverlof steeds veel te koop komt, fingers crossed
Nochtans vrij brede criteria, enkel wat meer grond maakt het lastiger. Bouwgrond of totaalrenovatie ('sloop') project. Of hét tophuis kant en klaar, you never know.
Ander en beter.We hebben interesse in een woning wat we aanstaande donderdag gaan bekijken. Momenteel denken we dat het huis het beste is wat we momenteel gezien hebben.
Na nader onderzoek komen we echter op de volgende problemen:
Vooral het eerste baart me zorgen, hoe zit het met de stabiliteit van zo een woning, het betreft hier wel een bungalow (gelijkvloers met een zolder). De beek zou in de toekomst wel omgelegd te worden. Verder is er geen kelder in de woning voorzien.
- Er ligt een beek achter het huis, deze wordt ingebuisd op het perceel en gaat vervolgens onder de woning door.
- Er zou een bouwfout zijn van 2m, er is echter geen PV opgemaakt, de eigenaars wouden deze fout regulariseren maar zouden daarvoor een tuinhuis moeten afbreken aangezien ze anders teveel m² bebouwd volume hadden.
Stel dat er scheuren in de woning komen valt dit probleem dan op te lossen? Aangezien men moeilijk kan werken ter hoogte van deze locaties of is het dan een hopeloze situatie?
Indien ze de beek omleggen veronderstel ik dat de buis gewoon ingestort kan worden met beton en het probleem dan van de baan is.
Iemand advies?
Is dat dan een serieuze boete of werkt het zo niet in belgië?En de woning staat terug te koop... Ik denk dat de bank niet mee wou.
10%, tenzij het bekomen van de lening als opschortende voorwaarde in de compromis was opgenomen.Is dat dan een serieuze boete of werkt het zo niet in belgië?
Ondertussen nagevraagd bij het immokantoor, en het verhaal is wat anders.Is dat dan een serieuze boete of werkt het zo niet in belgië?
ah ok, de lening niet krijgen is hier geen geldig excuus10%, tenzij het bekomen van de lening als opschortende voorwaarde in de compromis was opgenomen.

Ja en nee. Indien je een bod doet en daarbij vermeld "onder voorbehoud van het bekomen van een krediet", dan kan dit opgenomen worden in de compromis als opschortende voorwaarde.ah ok, de lening niet krijgen is hier geen geldig excuus![]()
Best dan wel langs banken gaan waar je daarna geen serieuze lening wilt aangaan."Het niet verkrijgen van een lening" is ook een bagger opschortende voorwaarde, dat is basically een vrijgeleide om er vanonder te raken als je wil. Je gaat wel ergens een bank vinden die je lening weigert. Je zegt dat je aan de drugs zit, ontslag gaat nemen en je weigert een loonfiche te geven. De bank zal met veel graagte een lening weigeren. En alle variaties op het thema "inclusief de huisbank", "markconforme rente", "minstens 2 banken" zijn even cheatable met wat extra moeite.
Er is als serieuze koper en serieuze verkoper geen enkele reden om die voorwaarde op te nemen. Als verkoper kun je maar je 10% vangen als het fout loopt. Als koper moet je maar je onderzoek op voorhand gedaan hebben. Alle pipo's in between kun je als verkoper best missen.

Best dan wel langs banken gaan waar je daarna geen serieuze lening wilt aangaan.![]()
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb uiteindelijk nog contact opgenomen met de provincie en zij raden het ook af om deze woning aan te kopen.Ander en beter.
Als er vroeg of laat een ander bestuur moeilijk wil komen doen over die bouwfout kan jij alsnog de boel regulariseren.
Elke keer jij iets wil doen dat vergund moet worden heb je prijs.
Vocht kruipt omhoog. Dus als er onderaan de muren geen waterkerende folie is gebruikt ga je zeker prijs hebben. En als de muren net bezet/geschilderd zijn is het al van dat en hebben ze het rap weggestoken.
Tja, ik was ook zo'n verkoper. En nadien niet meer dan terecht gebleken. Koppel landlopers dat dacht de fantast te kunnen gaan spelen op mijn kosten. De woning staat plots 3-4 maand niet meer te koop, komt dan plots terug te koop (mensen vinden dat raar), als verkoper uw zekerheid weg, ... Nee, ik zou nooit van mijn leven die opschortende voorwaarde goedkeuren. Koper moet maar zien dat hij op voorhand weet wat zijn budget is.Ja en nee. Indien je een bod doet en daarbij vermeld "onder voorbehoud van het bekomen van een krediet", dan kan dit opgenomen worden in de compromis als opschortende voorwaarde.
Maar je hebt ook verkopers die dit weigeren. Dit was bij ons het geval. De verkopers waren oude gepensioneerde notarissen en er was niet teveel aan te onderhandelen.
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb uiteindelijk nog contact opgenomen met de provincie en zij raden het ook af om deze woning aan te kopen.
Wel extreem dat er zoveel achter gehouden wordt en alles zelf dient uit te pluizen. Waarschijnlijk wordt dit huis nu gekocht door onoplettende mensen...