Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Een tip voor iedereen om echt ontieglijk veel tijd te besparen in je leven:

Het is geen EnergiePrestatieCertificaat-attest. Je wilt gewoon een EPC en geen attest van het certificaat!
Het is dus niet meer nodig om er EPC-attest van te maken, gewoon EPC volstaat.
Je krijgt toch gewoon een EPC rapport? Dat is u certificaat, attest, ... of hoe je het ook wil noemen.

Als je een huis verkoopt, moet je dan ook een ereloon voor de notaris betalen? (onze kopers hebben dezelfde notaris voor de aankoop van het huis). Of is er enkel een ereloon te betalen door de kopers?

Als je een huis verkoopt, moet je dan ook een ereloon voor de notaris betalen? (onze kopers hebben dezelfde notaris voor de aankoop van het huis). Of is er enkel een ereloon te betalen door de kopers?
Op mijn afrekening staat
- kosten handlichting (schrappen van de hypotheek)
- kosten leveringsplicht notaris

Samen 1600 euro door de verkoper te betalen.

Niet helemaal mee eens. Ja, een huis is minder betaalbaar geworden, waarschijnlijk zelfs na correctie voor het comfort. Langs de andere kant:
- is het reële loon echt wel nog gestegen (toch zeker tot ergens in de jaren 2000 als je het over bruto spreekt, netto tot nu)
- zijn het aantal gezinnen met een dubbel inkomen véél groter dan in 1980/1990.
- zijn er steeds meer voorzieningen in een woning die goedkoper worden relatief of zelfs niet meer nodig zijn (afgeschafte belastingen, technologie die veel goedkoper maakt), ...
- zijn er veel voorzieningen buiten de woning die mensen meer mobiel maakt en waardoor de afstand naar het werk relatiever wordt
Ik vind het toch iets genuanceerder:
- reële loon is inderdaad gestegen maar de prijzen ook. De verhouding is belangrijk. Mijn eerste job als schoolverlater bracht 1500 euro netto op. Dat is een goede 20 jaar geleden. Een nieuwbouw appartement kocht je toen voor 50K - 100K. De starterslonen liggen vandaag hoger maar de prijzen van vastgoed liggen veel hoger.
- Aantal gezinnen met dubbel inkomen is gegroeid maar er is een snelgroeiende groep van alleenstaanden en éénoudergezinnen.

De prijzen van vastgoed zijn sneller gestegen als de koopkracht van de gezinnen. Daardoor zien we oa. dat er meer aankopen gebeuren met een financiële steun van familie, de afbetaling een hoger aandeel van het inkomen neemt, er op latere leeftijd wordt gekocht, meer gezinnen op zoek zijn naar sociale woningen, nieuwbouwwoningen kleiner worden, ...

Mensen tegenwoordig willen kopen, direct een nieuwe keuken, oprit in klinkers, alles moet nieuw zijn.
Ondertussen ook blijven op vakantie gaan en gaan eten.

Ik zie toch eerder dat de aankoop van een woning in veel gevallen een impact heeft op de besteding. Ken eigenlijk niemand die net een huis heeft gekocht en dan meteen op wereldreis vertrekt.

Mbt betaalbaarheid, als het in de kern neerkomt op % van maandelijks loon, kan dan de duurtijd van een lening niet gewoon verlengd worden? Ik denk dat de meesten nu lenen op max 25 jaar, waarom zou dat geen 30 jaar kunnen worden? Is dat in onze buurlanden al niet zo? Of "innovatieve" constructies waarbij je niet het kapitaal maar enkel de intresten betaalt etc. Bestaat ook al in andere landen (bv Zweden)

Mbt betaalbaarheid, als het in de kern neerkomt op % van maandelijks loon, kan dan de duurtijd van een lening niet gewoon verlengd worden? Ik denk dat de meesten nu lenen op max 25 jaar, waarom zou dat geen 30 jaar kunnen worden? Is dat in onze buurlanden al niet zo? Of "innovatieve" constructies waarbij je niet het kapitaal maar enkel de intresten betaalt etc. Bestaat ook al in andere landen (bv Zweden)
Is het probleem niet in de eerste plaats het kapitaal hebben, los van de maandelijkse afbetaling?
Notariskosten, voorschot, eigen inbreng,... Eer je dat verzamelt hebt. 🙈
Want het gros leent toch nog steeds op 20j denk ik?

Is het probleem niet in de eerste plaats het kapitaal hebben, los van de maandelijkse afbetaling?
Want het gros leent toch nog steeds op 20j denk ik?
Op 20 jaar? Echt?
Iedereen die ik ken zit op 25. Bij ons werd 30 zelfs voorgesteld door de bank.
Zelf zitten we op 18/25.

1654960042703.png

Bron: NBB. Hou er rekening mee dat:
- niet elk hypothecair krediet voor een aankoop woning is (verbouwing bvb)
- er mensen zijn die leningen op verschillende looptijden samen aangaan, om bvb eerst wat meer af te lossen dan later.
- er tussen de jaren veel schommelingen zijn omwille van fiscale redenen bij verandering wetgeving (bvb de opstoot van leningen in 2019 was daaraan te wijten)

Dus ik deenk dat het veilig is om te stellen dat leningen tussen 20jaar+1maand en 25 jaar de meestgebruikte zijn

De kredietnemers kozen ervoor die over gemiddeld 223 maanden (of 18,5 jaar) af te lossen. De gemiddelde maandaflossing kwam uit op 823 euro. Dat kwam neer op 38% van hun beschikbaar inkomen. Gemiddeld leenden de kredietnemers 73% van de waarde van hun pand.

De kredietnemers kozen ervoor die over gemiddeld 223 maanden (of 18,5 jaar) af te lossen. De gemiddelde maandaflossing kwam uit op 823 euro. Dat kwam neer op 38% van hun beschikbaar inkomen. Gemiddeld leenden de kredietnemers 73% van de waarde van hun pand.

Neem het niet persoonlijk, maar ik ga JPV zen bron meer vertrouwen dan HLN :p

We gaan nog eens een bod uitbrengen op een huis dat we echt willen. Het is zo moeilijk om een correct en winnend bedrag te bepalen als er onder gesloten enveloppe geboden moet worden.

We gaan nog eens een bod uitbrengen op een huis dat we echt willen. Het is zo moeilijk om een correct en winnend bedrag te bepalen als er onder gesloten enveloppe geboden moet worden.
Het is hier eerder al aangehaald, maar rond de 18% 'overbieden' zou blijkbaar gemiddeld het winnende bod zijn.
Bemerk ook de voorwaardelijke wijs, absoluut geen garantie dus :) .

Ga na wat kan en wil uitgeven aan het huis. Maak zo'n bod. En als je er dan naast grijpt heb je uzelf niets te verwijten. Je hebt dan alles gedaan binnen jou mogelijkheden om het huis te kopen.
Wij hebben ook zo één keer langs een huis gegrepen waar het winnende bod 20k hoger lag. Even balen, maar het huis voor jou komt op je pad. Geduld is een schone deugd.

Succes!

Ik versta het, vrienden van ons paar weken geleden geboden op een huis dat stond aan 595k, zou voor iets meer dan 720 weggegaan zijn, uiteraard onder gesloten omslag.

Wij hebben net een huis gekocht en hebben bewust een goed bod gedaan met als einddatum 24 uur later (dus volgende bezoekdagen moesten afgeblazen worden). Wonder bij wonder is dit gelukt. Ik zou het dus ook zo proberen te doen...

Ik versta het, vrienden van ons paar weken geleden geboden op een huis dat stond aan 595k, zou voor iets meer dan 720 weggegaan zijn, uiteraard onder gesloten omslag.

Wij hebben net een huis gekocht en hebben bewust een goed bod gedaan met als einddatum 24 uur later (dus volgende bezoekdagen moesten afgeblazen worden). Wonder bij wonder is dit gelukt. Ik zou het dus ook zo proberen te doen...
Huizen onder gesloten omslag worden speciaal 50-80k onder de reëele vraagprijs in de markt gezet om meer kopers/kijklustigen te lokken om de druk op te voeren.

Huizen onder gesloten omslag worden speciaal 50-80k onder de reëele vraagprijs in de markt gezet om meer kopers/kijklustigen te lokken om de druk op te voeren.
Waarom zou je dat doen als het gesloten omslag is? Dan weet toch niemand wat de andere heeft geboden en niet noodzakelijk ook hoeveel mensen er zijn? Tenzij je met verschillende biedrondes zit, heb je daar toch niks aan?

Waarom zou je dat doen als het gesloten omslag is? Dan weet toch niemand wat de andere heeft geboden en niet noodzakelijk ook hoeveel mensen er zijn? Tenzij je met verschillende biedrondes zit, heb je daar toch niks aan?
Als je de prijs wat lager zet lok je meer mensen naar de kijkdag.
'oei , er is veel volk, we zullen maar hoog genoeg bieden'.

Yep, hier +6k gezamelijk inkomen. Dus voor een afbetaling zeker geen probleem. Bij ons is het kapitaal leggen eerder. Elke keer je 10k spaart zijn de huizen/rentes gestegen en doet het het gespaarde bedrag bijna weer teniet...

Terug
Bovenaan