Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Dat gaat niet op voor iedereen, hé:
- niet iedereen kan sparen op zich, de quasi 100%-leners bestaan ook (en is voor hen soms de enige realistische mogelijkheid om iets te kopen (weliswaar met veel gebreken etc).
- niet iedereen kan meer sparen dan dat de woningprijzen momenteel stijgen
- door de stijgende rente daalt de capaciteit om te lenen waardoor de eigen spaarmiddelen nog sterker stijgen.

Het is zeker zo dat iedereen moet moeite doen om te sparen, je kan niet verwachten dat je én een woning kan kopen én dan nog eens op je gemak alles kan doen wat je zou willen. Maar je moet het ook niet voorstellen alsof je elk probleem kan oplossen door maar wat later te kopen en eerst te sparen.

Het zal jammer genoeg een realiteit worden dat steeds meer mensen met hogere lonen geen woning meer zullen kunnen kopen. Deels omdat de basiskosten van een woning (verwarming, isolatie, verluchting, keuringen, ...) zo groot zullen worden dat ook een "simpel" appartement onbetaalbaar wordt voor vele alleenstaanden, deels omdat de lonen niet evenzeer meestijgen.
Maar als de prijzen hoog staan moet je dan net niet kopen.

Vorige week naar uiteenzetting geweest, hij maakte een kanttekening bij de de uitspraak dat het verwerven van vastgoed moeilijker is geworden laatste jaren voor jonge mensen.

Mensen tegenwoordig willen kopen, direct een nieuwe keuken, oprit in klinkers, alles moet nieuw zijn.
Ondertussen ook blijven op vakantie gaan en gaan eten.

Zit wel veel waarheid in.
Én én én is de leuze tegenwoordig. Kiezen is verliezen.
Dit is, ook voor bouwers, heel herkenbaar.

Zo ooit eens een jong koppel gehad, ergens half de twintig. Ze hadden een grond op het oog en konden een leuke woning daarop bouwen met hun budget, maar omwille van haar heel erg dure Instagram en Pinterest smaak gingen ze los over dat budget gaan. De afwerking die ze wou kwam echt rechtstreeks uit de design boeken met de duurste materialen ed. Toen ik opperde dat ze met een wat minder dure afwerking er wel konden geraken zei die letterlijk "als ik zo niet kan bouwen doe ik het gewoon liever niet". Tja, verwend en alles meteen willen zeker?

Dit is, ook voor bouwers, heel herkenbaar.

Zo ooit eens een jong koppel gehad, ergens half de twintig. Ze hadden een grond op het oog en konden een leuke woning daarop bouwen met hun budget, maar omwille van haar heel erg dure Instagram en Pinterest smaak gingen ze los over dat budget gaan. De afwerking die ze wou kwam echt rechtstreeks uit de design boeken met de duurste materialen ed. Toen ik opperde dat ze met een wat minder dure afwerking er wel konden geraken zei die letterlijk "als ik zo niet kan bouwen doe ik het gewoon liever niet". Tja, verwend en alles meteen willen zeker?
Of gewoon een duidelijk beeld hebben van wat je wel en niet wil?
Niet bouwen als je je goesting niet kan doen lijkt me niet per se "verwend" zijn, eerder vrij goed kunnen inschatten wanneer wat je wil niet kan.
Niet iedereen ziet bouwen als een einddoel op zich.

Veel mensen hebben gewoon geen realistisch idee hoeveel een woning bouwen echt kost.
Hoe vaak hier tijdens de bouw mensen kwamen informeren naar mijn project/aannemer/architect etc om ongeveer hetzelfde te doen met een budget van 250 á 300k euro.

Op de voetbal juist hetzelfde. Die mannen (twintigers) denken dat ik een dikke 100k euro heb uitgeven voor onze verbouwing omdat ik veel zelf deed en vallen allemaal achterover als ze horen dat onze tuin 50k euro gaat kosten.

Hoe vaak ik wel niet heb moeten horen dat mensen niet snappen dat wij nog geen tuin hebben na 2 jaar want zoiets doe je toch makkelijk zelf voor een paar duizend euro. Wat klinkers en kiezeltjes, dat kost toch niks. :unsure:

Laatst bewerkt:
Of gewoon een duidelijk beeld hebben van wat je wel en niet wil?
Niet bouwen als je je goesting niet kan doen lijkt me niet per se "verwend" zijn, eerder vrij goed kunnen inschatten wanneer wat je wil niet kan.
Niet iedereen ziet bouwen als een einddoel op zich.
Akkoord, ieder kiest uiteraard zijn of haar goesting, maar het kwam toch heel erg wereldvreemd over, alsof iedereen zo een instagram interieur moest hebben, dat is toch evidend...

Veel mensen hebben gewoon geen realistisch idee hoeveel een woning bouwen echt kost.
Hoe vaak hier tijdens de bouw mensen kwamen informeren naar mijn project/aannemer/architect etc om ongeveer hetzelfde te doen met een budget van 250 á 300k euro.

Op de voetbal juist hetzelfde. Die mannen (twintigers) denken dat ik een dikke 100k euro heb uitgeven voor onze verbouwing omdat ik veel zelf deed en vallen allemaal achterover als ze horen dat onze tuin 50k euro gaat kosten.

Hoe vaak ik wel niet heb moeten horen dat mensen niet snappen dat wij nog geen tuin hebben na 2 jaar want zoiets doe je toch makkelijk zelf voor een paar duizend euro. Wat klinkers en kiezeltjes, dat kost toch niks. :unsure:
50k voor tuin is veel of weinig, hangt van uw grote af en wat je van verharding en planten voorziet :p

Zolang je denkt dat het altijd over fouten gaat, blijf je het niet snappen. Vandaar "Maar dat weten mensen zo te zien pas wanneer ze het zelf mee maken".
Ik ben blij voor iedereen die dat wel kan, maar ik zal blijven reageren op mensen die enkel denken dat mensen het moeilijk hebben owv hun eigen fouten.
Er is een verschil tussen fouten op het traject en dat iets uw fout is..
Ik snap ook niet waarom je doet alsof je dat statement enkel kan maken als je zelf geen fouten (mee)maakt. Ik kan perfect naar mijn voorbije 35+ jaar kijken en daar de fouten en foute beslissingen uithalen die een direct impact hebben op mijn huidige situatie. Hoe ga je anders leren en proberen verbeteren/doorgeven aan de kinderen?

Er is een verschil tussen fouten op het traject en dat iets uw fout is..
Ik snap ook niet waarom je doet alsof je dat statement enkel kan maken als je zelf geen fouten (mee)maakt. Ik kan perfect naar mijn voorbije 35+ jaar kijken en daar de fouten en foute beslissingen uithalen die een direct impact hebben op mijn huidige situatie. Hoe ga je anders leren en proberen verbeteren/doorgeven aan de kinderen?
Een op de klippen gelopen relatie kan iedereen overkomen. Ik denk dat starspike vooral dat bedoelt.

50k voor tuin is veel of weinig, hangt van uw grote af en wat je van verharding en planten voorziet :p
Ik moet jammer genoeg zeer veel verharden. Dat is echt een kostelijk grap. En dan heb ik enkel kiezels, klinkers en megategels. Geen eurodal of andere dure materialen. Ik heb gewoon immens veel m2 dat verhard moet worden. (Praktijk ook aan huis)

Een inrit leggen met klinkers, wat kiezels vanvoor , gras zaaien, wat planten en een omheining plaatsen kost inderdaad belange geen 50k euro.

Vorige week naar uiteenzetting geweest, hij maakte een kanttekening bij de de uitspraak dat het verwerven van vastgoed moeilijker is geworden laatste jaren voor jonge mensen.

Mensen tegenwoordig willen kopen, direct een nieuwe keuken, oprit in klinkers, alles moet nieuw zijn.
Ondertussen ook blijven op vakantie gaan en gaan eten.

Zit wel veel waarheid in.
Én én én is de leuze tegenwoordig. Kiezen is verliezen.

Wat is de beste graadmeter voor de betaalbaarheid van een huis? Voor mij is dat nog steeds gemiddelde huisprijs vs gemiddeld inkomen. En die ratio is altijd maar hoger komen te liggen, wat wil zeggen dat een gemiddelde mens langer moet werken om een gemiddeld huis te kopen.

En dan kan je nog correcties maken in de zin van 'een huis nu heeft een hoger comfortniveau dan een huis van 30 jaar geleden', maar dan moet je evenzeer correcties in de omgekeerde richting maken 'de gemiddelde grootte van een grond en van de bewoonbare oppervlakte is kleiner dan 30 jaar geleden'.

Mijn eigen vader komt altijd met die dooddoener af: wij hebben het eerste jaar geen keuken gehad. Ok, maar het huis dat je toen gekocht hebt is heden ten dage sowieso compleet onbetaalbaar voor jongeren met het profiel dat mijn ouders toen hadden, met of zonder keuken.

Wat is de beste graadmeter voor de betaalbaarheid van een huis? Voor mij is dat nog steeds gemiddelde huisprijs vs gemiddeld inkomen. En die ratio is altijd maar hoger komen te liggen, wat wil zeggen dat een gemiddelde mens langer moet werken om een gemiddeld huis te kopen.

En dan kan je nog correcties maken in de zin van 'een huis nu heeft een hoger comfortniveau dan een huis van 30 jaar geleden', maar dan moet je evenzeer correcties in de omgekeerde richting maken 'de gemiddelde grootte van een grond en van de bewoonbare oppervlakte is kleiner dan 30 jaar geleden'.

Mijn eigen vader komt altijd met die dooddoener af: wij hebben het eerste jaar geen keuken gehad. Ok, maar het huis dat je toen gekocht hebt is heden ten dage sowieso compleet onbetaalbaar voor jongeren met het profiel dat mijn ouders toen hadden, met of zonder keuken.
Niet helemaal mee eens. Ja, een huis is minder betaalbaar geworden, waarschijnlijk zelfs na correctie voor het comfort. Langs de andere kant:
- is het reële loon echt wel nog gestegen (toch zeker tot ergens in de jaren 2000 als je het over bruto spreekt, netto tot nu)
- zijn het aantal gezinnen met een dubbel inkomen véél groter dan in 1980/1990.
- zijn er steeds meer voorzieningen in een woning die goedkoper worden relatief of zelfs niet meer nodig zijn (afgeschafte belastingen, technologie die veel goedkoper maakt), ...
- zijn er veel voorzieningen buiten de woning die mensen meer mobiel maakt en waardoor de afstand naar het werk relatiever wordt

Na eindeloos heen en weer tussen verkoper , bank en alles ertussen lijkt de aankoop nu quasi een zekerheid. Dus versnelling hoger schakelen om effectief alles zwart op wit te zetten. (Huis in diepenbeek van een paar paginas geleden hier)

Mooi huis gezien in de buurt, duidelijk recent gerenoveerd en niet eens overdreven duur, dus ik vraag info en EPC-attest op.
Ik krijg een attest doorgestuurd uit 2016 met een EPC van >500, dus ik antwoord met de vraag of er sindsdien ook energetisch gerenoveerd is geweest of louter esthetisch, want dat het mij anders niet langer interesseert.

Krijg ik vandaag een mailtje: "Mijn excuses ik heb duidelijk de oude versie doorgemaild, als bijlage alvast de recente" met inderdaad een recent EPC-attest van rond de 200 (B), maar dan wel voor een huis dat 20 kilometer verderop ligt. :unsure:

Laat maar, next.

Na eindeloos heen en weer tussen verkoper , bank en alles ertussen lijkt de aankoop nu quasi een zekerheid. Dus versnelling hoger schakelen om effectief alles zwart op wit te zetten. (Huis in diepenbeek van een paar paginas geleden hier)

Al bij al toch echt niet lang/intensief moeten zoeken dan, proficiat. Ik vind het echt miserie en overweeg elke dag meer om mij in te schrijven voor Blind Gekocht, dan moet ik het tenminste zelf niet regelen.

Al bij al toch echt niet lang/intensief moeten zoeken dan, proficiat. Ik vind het echt miserie en overweeg elke dag meer om mij in te schrijven voor Blind Gekocht, dan moet ik het tenminste zelf niet regelen.
Tijdsgewijs niet super lang nee, maar deze week heb ik meer aan de telefoon gehangen met bankiers en makelaars dan dat ik heb kunnen coderen. Paar halve dagen verlof genomen om effectief langs te gaan bij woonsten, banken etc. Moeitegewijs heb ik er veel energie in moeten steken. Korte pijn zal het nooit zijn want het blijft 1 geregel vermoed ik, maar eens de woonst is bepaald weet ge waarvoor ge slaap of werk aant laten zijt. Kan niet wachten om in te huizen en te personaliseren, maar denk dat we dan oktober pas zijn. Bon, ik ga wel het gemak van huren een beetje missen.

Korte pijn zal het nooit zijn want het blijft 1 geregel vermoed ik, maar eens de woonst is bepaald

Laat dat nu net het moeilijkste zijn. Een huis vinden waar je in wil wonen, dat je kan betalen, en waarvan de eigenaar het dan ook nog eens aan jou wilt verkopen. Het geregel achteraf neem ik er graag bij hoor als ik weet waarvoor ik het doe, maar verlof nemen om naar een huis te gaan kijken dat toch maar verkocht wordt aan iemand anders, pfff...

Na een zoektocht van +- 2j vandaag het geweldige telefoontje gehad dat ons bod aanvaard is door de eigenaar :) .

Hip hip hoera :)

Ondanks de kritiek van velen dat onze eisen te hoog waren hebben we met geduld en doorzettingsvermogen toch een huis gevonden dat alles afvinkt op ons lijstje. Heerlijk....

Ik had ondertussen al wel een uitgebreid screening proces voor nieuwe immo publicaties, als ik er iemand een plezier mee doe wil ik dat gerust wel is uitschrijven.

Tenslotte heb ik ook ongeveer 50 favorite links waarbij de huizen gesorteerd op 'recent'. Dit zijn voornamelijk makelaars actief rond het Leuvense. Tevens ook wat Biddit , Immoweb en Zimmo filters.
Als er iemand interesse heeft kan ik is kijken om te exporteren.

Laatst bewerkt:
Een tip voor iedereen om echt ontieglijk veel tijd te besparen in je leven:

Het is geen EnergiePrestatieCertificaat-attest. Je wilt gewoon een EPC en geen attest van het certificaat!
Het is dus niet meer nodig om er EPC-attest van te maken, gewoon EPC volstaat.

Mooi huis gezien in de buurt, duidelijk recent gerenoveerd en niet eens overdreven duur, dus ik vraag info en EPC-attest op.
Ik krijg een attest doorgestuurd uit 2016 met een EPC van >500, dus ik antwoord met de vraag of er sindsdien ook energetisch gerenoveerd is geweest of louter esthetisch, want dat het mij anders niet langer interesseert.

Krijg ik vandaag een mailtje: "Mijn excuses ik heb duidelijk de oude versie doorgemaild, als bijlage alvast de recente" met inderdaad een recent EPC-attest van rond de 200 (B), maar dan wel voor een huis dat 20 kilometer verderop ligt. :unsure:
Teh fuck, dat is dan toch echt moedwillig de boel willen bedriegen lijkt mij? :wtf:

Een tip voor iedereen om echt ontieglijk veel tijd te besparen in je leven:

Het is geen EnergiePrestatieCertificaat-attest. Je wilt gewoon een EPC en geen attest van het certificaat!
Het is dus niet meer nodig om er EPC-attest van te maken, gewoon EPC volstaat.
Kthx bedankt
Ik moet nu wel even denken wat ik met al die extra vrije tijd ga doen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan