Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Prijs valt heel goed mee maar ze vermelden duidelijk dat het een instelprijs is natuurlijk.. Benieuwd voor hoeveel zoiets verkocht wordt.

e: wat TheLoveBelow zegt dus.

Heb zelf een vrij gelijkaardig huis gekocht maar dat nog gerenoveerd moet worden, dus is alleszins leuk om ideetjes op te doen :smile:

Vandeweek toch eens een bod doen. Puur om die ervaring te hebben en weten wat dat inhoud.
Uiteraard op een huis dat mij echt aanstaat en zwaar onderbieden om een feel te krijgen van de tegenpartij.
Gaat over dat huiske in diepenbeek hier vroeger gelinkt. Vandaag 3de keer langsgeweest :)

Leuk huis waar iets mee te doen valt inderdaad.

€250k bieden en dan hopelijk afronden tussen de €255k-€260k.

Edit: en altijd een termijn zetten tot wanneer je bod geldig is, bijvoorbeeld 7 dagen lijkt me redelijk. Doe je telefonisch een bod, best ook nog eens op mail zetten dezelfde dag.

Leuk huis waar iets mee te doen valt inderdaad.

€250k bieden en dan hopelijk afronden tussen de €255k-€260k.

Edit: en altijd een termijn zetten tot wanneer je bod geldig is, bijvoorbeeld 7 dagen lijkt me redelijk. Doe je telefonisch een bod, best ook nog eens op mail zetten dezelfde dag.
ja zo zou ongeveer het plan zijn.
ze hebben een template voor een bod gegeven, die moet ik invullen en daar staat standaard een termijn voor geldigheid in en standaard de opschortende voorwaarde voor financiering; dat zijn toch de twee belangrijkste.

Mijn vriendin en ik zijn geïnteresseerd in deze woning: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/kontich/2550/9899312?searchId=627a6dac3da9d

Echter stel ik mij de vraag, aangezien de EPC maar D betreft. In hoeverre deze woning van 1918 nog (zonder al te veel kosten) te isoleren valt? Aangezien deze bijna nooit over spouwmuren beschikken en nog enkele andere issues die woningen van deze ouderdom hebben (andere soort/minder stabiele fundering). Is het eigenlijk vandaag de dag nog interessant zo'n oude woningen te kopen?

Mijn vriendin en ik zijn geïnteresseerd in deze woning: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/kontich/2550/9899312?searchId=627a6dac3da9d

Echter stel ik mij de vraag, aangezien de EPC maar D betreft. In hoeverre deze woning van 1918 nog (zonder al te veel kosten) te isoleren valt? Aangezien deze bijna nooit over spouwmuren beschikken en nog enkele andere issues die woningen van deze ouderdom hebben (andere soort/minder stabiele fundering). Is het eigenlijk vandaag de dag nog interessant zo'n oude woningen te kopen?
Ik vermoed dat er op 3 vlakken veel winst te boeken is:
1. Dakisolatie
2. Manier van verwarmen
3. Driedubbel glas

Puur op het zicht zal dat huis 20-30j geleden een grondige renovatie gehad hebben. Dat kan je wel nog naar B brengen zonder gigantische breekkosten maar een BEN-woning zal het idd niet worden.

Prijs valt heel goed mee maar ze vermelden duidelijk dat het een instelprijs is natuurlijk.. Benieuwd voor hoeveel zoiets verkocht wordt.

e: wat TheLoveBelow zegt dus.

Heb zelf een vrij gelijkaardig huis gekocht maar dat nog gerenoveerd moet worden, dus is alleszins leuk om ideetjes op te doen :smile:

minimum 450 denk ik. zal los gaan over die instelprijs van 385 alleszins.
Huis met tuin met EPC 80 in Gentbrugge in een rasechte hipsterwijk vlak aan Merelbeke treinstation, rap op de snelweg, tramhaltes vlakbij voor centrum Gent. genoeg winkels vlakbij.

Kzou wel nog wat renoveren en personaliseren. Die trap bruikbaarder maken en zonnepannelen en heel de boel daarbij als eerste om de epc wat lager te houden (en de energiefactuur uiteindelijk ook). Keuken en badkamer ook. Rest is bijzaak voor mij. Kamerindeling is volledig mijn ding.
ahja die heb ik ook al zien staan, was in de buurt eens aan het snuiten naar huizen met 4 kamers.
Niet veel aanbod hierin, deze vond ik ook wel een van de meer interessantere in de buurt.

succes alvast

Vraag tijdens het bezoek om het EPC rapport in te kijken... Normaal staat daar vermeld wat er precies moet gebeuren om te verbeteren en een indicatie van de kosten. Dan weet je het meteen.

Laatst bewerkt:
ahja die heb ik ook al zien staan, was in de buurt eens aan het snuiten naar huizen met 4 kamers.
Niet veel aanbod hierin, deze vond ik ook wel een van de meer interessantere in de buurt.

succes alvast
Gaat wel moeten opletten: elektriciteit is alles behalve in orde. En ik zie ook niet veel over de verwarming staan, sommige kamers hebben precies geen (vloerverwarming dan?) en die op de foto's lijken op convectorradiatoren (elektriciteit).

Gaat wel moeten opletten: elektriciteit is alles behalve in orde. En ik zie ook niet veel over de verwarming staan, sommige kamers hebben precies geen (vloerverwarming dan?) en die op de foto's lijken op convectorradiatoren (elektriciteit).
er is geen gas aansluiting, dus alles verwarming is via elektriciteit.
enkel de benedenverdieping werd gebruikt door de vorige bewoners (nu in rusthuis).
enkel de benedenverdieping is verwarmbaar voorlopig. dat is inderdaad een relatief grote extra kost die ik in rekening heb gebracht gelukkig.
die accumulatieverwarmingen zijn een van de eerste dingen die vervangen gaan worden, die zijn ook niet super praktisch in gebruik.
imo is een warmtepomp, zonnepanelen en batterijen, samen met een verbetering van de verwarmingssituatie de eerste op te lossen problemen.
de initial vraagprijs van 295 000 euro lijkt mij daardoor alleen al redelijk uit de mouw gezogen.

er is geen gas aansluiting, dus alles verwarming is via elektriciteit.
enkel de benedenverdieping werd gebruikt door de vorige bewoners (nu in rusthuis).
enkel de benedenverdieping is verwarmbaar voorlopig. dat is inderdaad een relatief grote extra kost die ik in rekening heb gebracht gelukkig.
die accumulatieverwarmingen zijn een van de eerste dingen die vervangen gaan worden, die zijn ook niet super praktisch in gebruik.
imo is een warmtepomp, zonnepanelen en batterijen, samen met een verbetering van de verwarmingssituatie de eerste op te lossen problemen.
de initial vraagprijs van 295 000 euro lijkt mij daardoor alleen al redelijk uit de mouw gezogen.
Jazeker, 250 lijkt me nog redelijk voor deze grootte en locatie. Structureel zie ik verder niet zo'n redflags.

Aangezien het een schone gevel is is isoleren langs buiten m.i. wat zonde, maar je kan ook altijd langs binnen isoleren.
Is bouwfysisch iets complexer (Je betrekt de massa van je ruwbouw niet in de thermische massa + moet een dampscherm plaatsen zodat je geen condensatie krijgt tegen de koude buitenmuur.)
Alleen is dat jammer als dat huis verder in perfecte staat is want dat wil zeggen dat je wel overal nog een laag isolatie moet bijduwen en opnieuw afwerken met gyproc (+ stopcontacten,...) naar voren brengen in die nieuwe wand

Jazeker, 250 lijkt me nog redelijk voor deze grootte en locatie. Structureel zie ik verder niet zo'n redflags.
ze hebben 10 000 euro van hun vraagprijs tegengeboden op mijn bod, dus dat wordt vermoedelijk niks.
nu dus mijn maximum tegengeboden, dat nog altijd redelijk ver onder hun tegenbod ligt.

ik verbaas mij echt in hoe ze dat voor dit huis durven en kunnen vragen.
ik dacht dat dit was zodat mensen niet TE ver onderboden en meer naar waarde gingen bieden.
misschien nog altijd zo, maar dat hele spelletje is waar ik altijd zwaar tegen opzie.

Onze SOD vraagt om alles in één keer te betalen. Niet in schijven. Komt precies toch niet veel voor, denk ik? Toch wel vreemd dat zij nagenoeg alles voorschieten en wij pas tegen oplevering betalen. De bank was ook al erg verbaasd, maar goed.

Waarschijnlijk een of andere rijke familie in het kapitaal dat hun centen niet opkrijgt en niet te veel administratie wil doen :woohoo:

Neen, dat komt niet veel voor, want dan koop je niet onder de Wet Breyne! Pas maar goed op daarmee, want dan is er geen voorlopige oplevering en koop je het goed in de staat dat het zich bevindt (dus met alle gebreken erop en eraan).

Neen, dat komt niet veel voor, want dan koop je niet onder de Wet Breyne! Pas maar goed op daarmee, want dan is er geen voorlopige oplevering en koop je het goed in de staat dat het zich bevindt (dus met alle gebreken erop en eraan).
Inderdaad niet. Bank had zelfs een foutje gemaakt door de lening enkel toe te kennen bij facturen, maar wij betalen alles dus bij akte. Inderdaad een risico, maar we lopen elke week binnen en hebben wel goed in de gaten wat ze bezig zijn. Voorlopig toch nog geen foutjes gezien. :)

Waarschijnlijk een of andere rijke familie in het kapitaal dat hun centen niet opkrijgt en niet te veel administratie wil doen :woohoo:
Nog niet aan gedacht, maar zou kunnen :). Het is maar een klein bedrijf, ze hebben al twee keer ongeveer hetzelfde project op die manier afgeleverd.

Terug
Bovenaan