Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
goh ja enthousiast. wat wil jij vs wat wil ik?

voor mij:
moet idd open bebouwing zijn, dus ja verwarmingskosten gaan hoog zijn en wellicht ook isolatierenovatiewerken te doen. geen echt probleem voor mij, al mag het niet extreem zijn.

daarnaast wil ik functionaliteit, hoe het huis er uit ziet is mij niet zo belangrijk. zeker niet de buitenkant. de binnenkant moet daarentegen wel te personaliseren zijn met liefst 2 grotere hobbykamers. een woonkamer is dan bvb enkel voor bezoek en moet niet aan veel eisen voldoen. kamer indeling en ruimteverdeling is zeer belangrijk.

de technische voorzieningen wel liefst zo up to date en daar scheelt het eigenlijk vaakst.

Maar goedkoper vind je sowieso niet meer.

Tenzij een oud en te renoveren.

Nieuwbouw app van een 90m², + de extra kosten met parkeerplaats.
350K is geen uitzondering meer. Eerder gemiddeld.

Een wat ouder en niet te renoveren, 275k is vrij 'normaal'.

Rentes stijgen nu ook weer. Dus lenen wordt duurder.
Prijzen van bouwmaterialen swingen de pan uit.

Het wordt nog erger.

De toekomst voor velen wordt cohousen.
Elke dag ruzie voor wie wat heeft vuil gemaakt en wie het moet poetsen.
Eventjes naar hier verplaatst:

"Maar goedkoperer vind je niet meer" is echt wel van de pot gerukt.
Je bepaalt je budget eerst en past je zoektocht ernaar aan.

@Carrion is een alleenstaande in Limburg. Als hij "niets" zou vinden (en Carrion, ik neem jou als voorbeeld maar dit staat volledig los van jou als persoon wat nu volgt 😉) met een budget >250k dan is Carrion diegene met wereldvreemde oogkleppen op.
Dan "moet" je geen 2slaapkamerappartement kopen van 90m2 met eigen parkeerplaats.

Dan koop je een recent 1slaapkamerappartement zonder parkeerplaats, als je bewust kiest voor een dure locatie.

Maar dat is zelfs niet eens van toepassing voor hem, want hij zoekt in een goedkope regio en kan zelfs een te moderniseren 3slaapkamerappartement kopen ver onder budget:

Of een recent 2slaapkamerappartement van 70m2

Of zelfs 2 slaapkamers met garage dat energiezuinig is:

Dus neen "alle alleenstaanden zijn gedoemd om aan co-housing te doen omdat vastgoed onbetaalbaar wordt" geldt absoluut niet voor het overgrote deel van Vlaanderen.
Tenzij je natuurlijk continu veel meer wil dan wat je kan betalen of dan wat in de huidige maatschappij als "basis voor die persoons situatie" wordt gezien.

Dus ik heb er alle vertrouwen in dat Carrion iets zal vinden dat geen "oud krot" is én dat betaalbaar is.
Maar waarschijnlijk niet direct omdat velen van ons ook een "klik" willen met het vastgoed dat we willen kopen én de markt momenteel in het voordeel van de verkopers is.

Eventjes naar hier verplaatst:

"Maar goedkoperer vind je niet meer" is echt wel van de pot gerukt.
Je bepaalt je budget eerst en past je zoektocht ernaar aan.

@Carrion is een alleenstaande in Limburg. Als hij "niets" zou vinden (en Carrion, ik neem jou als voorbeeld maar dit staat volledig los van jou als persoon wat nu volgt 😉) met een budget >250k dan is Carrion diegene met wereldvreemde oogkleppen op.
Dan "moet" je geen 2slaapkamerappartement kopen van 90m2 met eigen parkeerplaats.

Dan koop je een recent 1slaapkamerappartement zonder parkeerplaats, als je bewust kiest voor een dure locatie.

Maar dat is zelfs niet eens van toepassing voor hem, want hij zoekt in een goedkope regio en kan zelfs een te moderniseren 3slaapkamerappartement kopen ver onder budget:

Of een recent 2slaapkamerappartement van 70m2

Of zelfs 2 slaapkamers met garage dat energiezuinig is:

Dus neen "alle alleenstaanden zijn gedoemd om aan co-housing te doen omdat vastgoed onbetaalbaar wordt" geldt absoluut niet voor het overgrote deel van Vlaanderen.
Tenzij je natuurlijk continu veel meer wil dan wat je kan betalen of dan wat in de huidige maatschappij als "basis voor die persoons situatie" wordt gezien.

Dus ik heb er alle vertrouwen in dat Carrion iets zal vinden dat geen "oud krot" is én dat betaalbaar is.
Maar waarschijnlijk niet direct omdat velen van ons ook een "klik" willen met het vastgoed dat we willen kopen én de markt momenteel in het voordeel van de verkopers is.
App 1 dat je aanhaalt. Dus hoeveel is hij kwijt na de renovatie, die hij alleen mag regelen (er komt wat bij kijken)?

App 2, 70m², tja die vind je nog wel als betaalbaar. Maar is klein hoor. Zeker als er 2 slaapkamers dan nog zijn.
Er staat ook wel bij: De autostaanplaats / carport is verplicht bij aan te kopen voor 15.000 EUR

App 3, hmm, lijkt me een idd wel een heel goede deal?
EPC A + garage inbegrepen.
Nu oppassen, als je dan belt, dan kunnen er ineens toch nog wat kosten bijkomen.
Ene die onlangs een nieuwbouw app had gezien, redelijke prijs, tot hij belde, de prijs ging nog wel wat omhoog uiteindelijk.
Er staat ook expliciet bij: "Samen met zijn gunstige ligging is dit een ideale buitenkans voor investeerders."
Ja er ligt dus een adder onder het gras. Als dat zinnetje erbij staat, dan is het om investeerders te lokken, en verwacht maar dat dat de uiteindelijke prijs dus niet is.

Sowieso komen bij al die prijzen nog extra kosten, zoals de notaris etc.
Dus voor app 2 van 70m², 250k zal de uiteindelijke prijs wel eens zijn.
195k + verplicht aan te kopen carport + overige kosten.
Veel voor zoiets kleins.
Haalbaar maar imo zeer zuur.
(En al vrij vroeg zullen hierbij ook renovaties volgen al is het binnen 10-20 jaar)

Laatst bewerkt:
Wetende dat we hier over Limburg spreken, word ik er ook niet echt happy van.
Als je dat deftig gestructureerd wilt aanpakken, dan spendeer je daar toch nog wel serieus wat geld aan.

Al is het perfect bewoonbaar. Ik zou echter serieus schrik hebben als ik de factuur van mijn verwarming zou krijgen...

Die laatste zin.
Niet specifiek op u, maar een trend die ik hier al langer zie en dat is dat de eisen qua EPC bij velen van jullie echt hoog liggen. Wij hebben ook een huis gekocht en hebben ook serieus gezocht. We zijn een middenklasse gezin, zij is leerkracht, ik IT'er voor de overheid en we zijn geen rijk gezin maar we krijgen het leven goed gedraaid. Maar de bedragen (en bijhorende EPC's) die ik hier dikwijls zie rondgaan, zijn echt hallucinant. En dat is niet enkel voor ons, maar voor zowat heel onze vriendenkring... Als ik die huizen in Diepenbeek zie, vind ik zeker één van die twee echt wel ZEER doenbaar voor een gemiddeld budget dat we hier hebben.

Begrijp me niet verkeerd: absoluut niets mis met die eisen wanneer je ze kan betalen. Het is niet alsof ik ze zou weigeren :D Maar die zijn gewoon niet voor iedereen even realistisch. En dat besef lijkt me hier soms wat verloren.

Een EPC A vs EPC B of zelfs C is niet per se een verdubbeling in energiekosten. Toch niet als je je verwarming niet constant op 24 graden zet...

Ik heb een huis van 75 jaar oud en ik kan u toch wel zeggen dat er immens verschil is tussen ons verbruik voor en na onze IER.
En vroeger verwarmde we niet eens heel het huis.

EPC is echt niet overrated (en al zeker niet met de huidige energieprijzen).

Verwarming staat hier op 20.5 graden, dus ik stook al zeker niet gelijk een zot.

Laatst bewerkt:
Ik heb een huis van 75 jaar oud en ik kan u toch wel zeggen dat er immens verschil is tussen ons verbruik voor en na onze IER.
En vroeger verwarmde we niet eens heel het huis en was het huis kleiner...
EPC is echt niet overrated (en al zeker niet met de huidige energieprijzen)
Het prijsverschil in aankoop soms wel.

Ik betaal bvb in mijn gezinswoning van C-klasse 100 euro voorschot voor gas (eindafrekening in februari gehad) én verwarm ook overdag. 6000 euro om een energiezuinige gasketel te plaatsen ter vervanging van een oude knar van 20j oud is veel goedkoper dan 30k meer betalen voor dezelfde woning die nipt klasse A heeft maar maandelijks ook 30-40 euro aan gas zal betalen.

[...] een huis van 75 jaar oud [...]
heeft hoogstwaarschijnlijk geen EPC A/B/C label.

Maar een huis gebouwd in 2000 heeft een B of C label, en die vallen al bij al nog goed mee hoor, afhankelijk van hoe goed het gebouwd is. Want dat label zegt ook niet alles natuurlijk. Een slecht gebouwd EPC A label huis kan meer energie vreten dan een goed gebouwd EPC B label huis. Denk maar aan dingen als warmtepomp, zonnepanelen, tochtgaten, toch niet zo nauw aansluitende isolatie overal. Die dingen worden niet gereflecteerd in het label.

Het geeft een indicatie, maar laat je niet toe om blind verbruiken te gaan vergelijken...

heeft hoogstwaarschijnlijk geen EPC A/B/C label.

Maar een huis gebouwd in 2000 heeft een B of C label, en die vallen al bij al nog goed mee hoor, afhankelijk van hoe goed het gebouwd is. Want dat label zegt ook niet alles natuurlijk. Een slecht gebouwd EPC A label huis kan meer energie vreten dan een goed gebouwd EPC B label huis. Denk maar aan dingen als warmtepomp, zonnepanelen, tochtgaten, toch niet zo nauw aansluitende isolatie overal. Die dingen worden niet gereflecteerd in het label.

Het geeft een indicatie, maar laat je niet toe om blind verbruiken te gaan vergelijken...
Die 2 huizen in Diepenbeek waren EPC 481 en 416, dat is EPC label E, zelfs bijna F.

Een huis van max 20 jaar/EPC label B is uiteraard iets anders.

Die 2 huizen in Diepenbeek waren EPC 481 en 416, dat is EPC label E, zelfs bijna F.

Een huis van max 20 jaar/EPC label B is uiteraard iets anders.

En dat zijn voor de meeste middenklasse gezinnen nu eenmaal realistische situaties met de prijzen die daaraan vasthangen.
Ieder moet zijn eigen rekening maken, maar als ge het alleen moet doen of owv omstandigheden allerhande (in mijn geval een financiele klotesituatie met een ex en ik die pas op 37 met mijn huidige vriendin ben samengekomen) geen tienduizenden euro's aan spaargeld hebt of geen grote steun hebt van familie zijn veel van die 400000/500000 gewoon niet realistisch. En ik heb een sterk gevoel dat velen die realiteit uit het oog verliezen en hun eigen situatie (waarvoor ik echt wel blij ben voor al die mensen!) teveel als de gemiddelde maatstaf nemen.

Die laatste zin.
Niet specifiek op u, maar een trend die ik hier al langer zie en dat is dat de eisen qua EPC bij velen van jullie echt hoog liggen.
Mja, ik bekijk het vanuit een ander principe.
Ik bekijk het vanuit het principe van :
1) het objectief voor 2050 is A.
2) Voor een woning van A, B en zelfs C betaal je in veel gevallen een meerprijs. Enerzijds omdat die er "mooier" uitzien, anderzijds omdat mensen nu eenmaal de hoofdpot want ah ja die woning is toch nog echt bewoonbaar hoor en is dat zeker waard vragen.

Dus mijn opinie is dat ik dan liever inzet op een woning die in de richting gaat van E, F,... zodanig dat je met een uitgetrokken budget in de tijd die objectieven kunt behalen.
Ik verschoot gewoon even van het feit dat woningen met als etiket E/F (daar was zelfs nog geen dakisolatie gezet) zelfs in Limburg gaan voor 300k.
Ik spreek hier over een woning van de tijd van mijn vader, waar eigenlijk in de laatste decennia geen klop is in gedaan. (wat niet wilt zeggen dat het niet bewoonbaar is hé...) maar ik blijf dat gewoon veel geld vinden. Rekening houdende met de aanpassingen die je in de tijd nog gaat wensen en moeten doen. 50k is er snel door...

Mja, ik bekijk het vanuit een ander principe.
Ik bekijk het vanuit het principe van :
1) het objectief voor 2050 is A.
2) Voor een woning van A, B en zelfs C betaal je in veel gevallen een meerprijs. Enerzijds omdat die er "mooier" uitzien, anderzijds omdat mensen nu eenmaal de hoofdpot want ah ja die woning is toch nog echt bewoonbaar hoor en is dat zeker waard vragen.

Dus mijn opinie is dat ik dan liever inzet op een woning die in de richting gaat van E, F,... zodanig dat je met een uitgetrokken budget in de tijd die objectieven kunt behalen.
Ik verschoot gewoon even van het feit dat woningen met als etiket E/F (daar was zelfs nog geen dakisolatie gezet) zelfs in Limburg gaan voor 300k.
Ik spreek hier over een woning van de tijd van mijn vader, waar eigenlijk in de laatste decennia geen klop is in gedaan. (wat niet wilt zeggen dat het niet bewoonbaar is hé...) maar ik blijf dat gewoon veel geld vinden. Rekening houdende met de aanpassingen die je in de tijd nog gaat wensen en moeten doen. 50k is er snel door...
bij zulke huizen onderbied ik altijd. anders moet ik het ook niet hebben. die 2 huizen in Diepenbeek hebben veel overkomelijke problemen, waaronder EPC.
geen probleem met dat over de jaren te verbeteren, als ze daar wat meer in zouden tegemoetkomen zijn er binnenkort veel huizen milieu vriendelijk(er) en modern(er).

Ga voor de 2e keer deelnemen aan een biddit war. Vorige keer gestopt met bieden op wat voor mij een realistische prijs was en dat was de laatste 30k ik tegen nog maar 1 andere. In het begin nog wel wat andere bieders maar die stopten al vanaf het echt serieus werd.

Hopelijk deze keer meer geluk en geen zot die het persé wil hebben... Wish me luck BG.

Dat zullen die andere bieders ook denken :p

Ja het blijft ook wat geluk hebben natuurlijk, als die ene persoon er vorige keer niet op zat had ik het 30k goedkoper dan uiteindelijke verkoopprijs gehad. Idem voor die andere persoon als ik daar niet was op gebotst/...

Heb wel de indruk dat de meeste die meebieden dat doen omdat ze verwachten dat te kopen voor 10.000 meer dan de startprijs. Die lage startprijs doet veel mensen dromen :tongue:

Benieuwd wat hiervan gemaakt wordt. Lijkt me een heel mooie kans voor iemand die handig is. https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...oop/ieper/8900/9872706?searchId=627439c7d8a4f

Ieper blijft, IVM de andere regio's, best betaalbaar: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/ieper/8900/9874718?searchId=627439c7d8a4f ok, gaat over instelprijs en is verouderde woning, maar gezien de ligging en oppervlakte kan je hier heel goedkoop heel wat mee doen.
Ik noem 387k voor een ruwbouw waar je ook nog even moet deftig nakijken of die balken niet vermolmd of dergelijke meer zijn geen buitenkansje. Zelfs niet voor iemand die handig is. Je betaalt in zijn geheel nog altijd 400k daarvoor. En dan mag je beginnen met een diepgaande renovatie. Aan materiaal, zonder werkuren, ga je hier al zeker aan 100k komen.

Daarnaast is het dan ook nog eens een gebouw met culturele waarde... dus je doet daar niet zomaar mee wat je wilt. Niet nu, en niet op termijn. Je kunt niet zomaar zeggen van ik gooi de ramen eruit en ik steek nieuwe deftige ramen... neen best case scenario ga je ramen mogen steken volgens de huidige normen die op maat gemaakt worden en die het originele uitzicht behouden. Worst case scenario restaureer je het buitenraam en zet je daarachter dan een ander raam als je uw energiezuinigheid toch nog omhoog gaat willen gooien. Isolatie steken, langs de buitenkant, grote kans dat dat een njet wordt... want het uitzicht verneuk je daarmee. Je mag dan al gaan beginnen met isolatie aan de binnenzijde te gaan voorzien. Dat heeft een significante impact op de binnenruimte.

Neen, ik zie meer nadelen dan voordelen tbh.

Ik noem 387k voor een ruwbouw waar je ook nog even moet deftig nakijken of die balken niet vermolmd of dergelijke meer zijn geen buitenkansje. Zelfs niet voor iemand die handig is. Je betaalt in zijn geheel nog altijd 400k daarvoor. En dan mag je beginnen met een diepgaande renovatie. Aan materiaal, zonder werkuren, ga je hier al zeker aan 100k komen.

Daarnaast is het dan ook nog eens een gebouw met culturele waarde... dus je doet daar niet zomaar mee wat je wilt. Niet nu, en niet op termijn. Je kunt niet zomaar zeggen van ik gooi de ramen eruit en ik steek nieuwe deftige ramen... neen best case scenario ga je ramen mogen steken volgens de huidige normen die op maat gemaakt worden en die het originele uitzicht behouden. Worst case scenario restaureer je het buitenraam en zet je daarachter dan een ander raam als je uw energiezuinigheid toch nog omhoog gaat willen gooien. Isolatie steken, langs de buitenkant, grote kans dat dat een njet wordt... want het uitzicht verneuk je daarmee. Je mag dan al gaan beginnen met isolatie aan de binnenzijde te gaan voorzien. Dat heeft een significante impact op de binnenruimte.

Neen, ik zie meer nadelen dan voordelen tbh.
Het gaat over 2 woningen in de praktijk, hé. Allez, 1 echte woning, 1 stuk waarvan je een (grote) werkplaats kan maken. Niet te onderschatten.

En ja, tuurlijk is het een historische woning, vandaar de extra kans. Nu, gans het centrum van Ieper is historisch en hier is toch wel héél wat aan het verbouwen hoor, dus zo dramatisch zie ik het niet. bvb de ruiten zie ik overal gewoon vervangen worden, idd wel zelfde formaat zoals nu.

Terug
Bovenaan