Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Hun search area is toch al wat uitgebreid? Mijn vriendin en ik hebben net eens de proef op de som genomen en hebben toch wel degelijk dingen gevonden die aan die voorwaarden voldoen.

Dit is bvb niet ver van Stokrooie.
Niet als je de eerste versie bekeek. Daar was het in Schulen rond het station.

De huidige versie is al wat breder, maar kuringen Ligt buiten hun search grid dacht ik.

Nu bon, Kheb in mijn search hierboven ook maar vogelpik gedaan om ongeveer hun zoek gebied te noteren via die zoek op de aangeduid zone. En de 2 bovenstaande waren dan de beste opties. De rest was gewoon nog totaal te renovieren of met maar 3 slk. Ik dacht dat ik in totaal 12 mogelijkheden was tegengekomen.

En 1 van die mogelijkheden, in mijn ogen de betere, was in optie.

Is dat zo uitzonderlijk? Als ge een ietwat strenger eisenpakket hebt, komt ge automatisch uit bij huizen die gegeerd zijn. En als ge zelf dan ietwat logisch redeneert, dan biedt ge een "faire markt prijs", wat indeed wil zeggen dat ge vaak overboden wordt door idioten die met geld smijten.

Toen wij 5j geleden kochten, hebben we ook net geen 2jaar gezocht, en makkelijk 15 keer overboden geweest. Uiteindelijk hebben we toen gekocht aan 20k onder de vraagprijs.
En nu hebben wij ook dik 1,5 jaar gezocht (sinds start corona), en gekocht 45k onder de vraagprijs.

Ik wil maar zeggen dat het wel degelijk kan, maar ge moet niet verwachten dat het in uw schoot komt gevallen. Het vraagt veel moeite om dagelijks een uur (of 2) daaraan te spenderen. Als ge een goed en fair geprijsd huis wilt kopen, is 1,5 a 2j zoeken en meermaals overboden worden gewoon de standaard imo.
Aanvaard dat, of begin ook met geld te smijten, maar iets anders moet ge niet verwachten.
Voor uw recente aankoop: dan zal dat ook wel een minder gegeerd huis geweest zijn he (om welke reden dan ook) of gigantisch overprijsd...

Voor uw recente aankoop: dan zal dat ook wel een minder gegeerd huis geweest zijn he (om welke reden dan ook) of gigantisch overprijsd...
OF je kan ook gewoon geluk hebben OF het was al wat verbrand op de markt.
Ikzelf zat in de 1ste én 2de situatie:
Stond oorspronkelijk voor 10% te duur geprijsd. Na enkele maanden wel gezakt in prijs, makelaar die geen goesting meer had en gewoon vlakaf zei: "die mensen zitten in de schulden, de bank wil zoveel".
Tja, op die manier heb ik net ietsje minder betaald zelfs dan wat het waard was. 🤷🏼

OF je kan ook gewoon geluk hebben OF het was al wat verbrand op de markt.
Ikzelf zat in de 1ste én 2de situatie:
Stond oorspronkelijk voor 10% te duur geprijsd. Na enkele maanden wel gezakt in prijs, makelaar die geen goesting meer had en gewoon vlakaf zei: "die mensen zitten in de schulden, de bank wil zoveel".
Tja, op die manier heb ik net ietsje minder betaald zelfs dan wat het waard was. 🤷🏼
Verbrand op de markt is vandaag toch al wat minder voorkomend: gewoon opnieuw op Immoweb zetten et voila. OK, mensen die al wat langer op zoek zijn ga je daarmee niet om de tuin leiden, maar er komen ook constant nieuwe kandidaat-kopers bij...
Je moet al een heel grote idioot zijn als makelaar/verkoper om de oorspronkelijke vraagprijs te doorstrepen en een lagere te zetten en/of of om na enkele maanden je pand niet van Immoweb te halen en er terug op te zetten. Dat is de rode loper uitrollen voor aasgieren die er nog een hele klets vanaf willen doen.

En ja, je kan natuurlijk geluk hebben, maar ik geloof daar toch niet zo in. Tenzij je een niet "op geld beluste" verkoper hebt (die niet met gesloten omslag werkt, maar volgens het good old principe "vraagprijs bieden = kopen" ) die de markt niet kent en je er zelf zeer vroeg bij bent. Maar de kans dat je dat in een iet of wat gegeerde regio dat geluk hebt voor een instapklaar huis dat deftig in orde is , lijkt mij vandaag de dag quasi onbestaande.
Uiteraard: al er wat défauts zijn aan een huis dat op zich wel potentieel heeft, kan het natuurlijk wel zijn dat je wat onder de waarde ligt.

Maar dan is het ook meteen niet zo'n gegeerd huis meer:)

Waarom denk je dat? Geen van beide zijn van toepassing. Na het ondertekenen van de belofte hebben ze nog 4 boden gehad (1 10k lager en 3 een stuk hoger dan het onze). Ondertussen heb ik het ook laten schatten door een beëdigde schatter.

Dus denk er gerust van wat je zelf wil, ik ben in elk geval blij en ook vrij zeker dat we goed hebben kunnen kopen 🤷‍♂️.

Waarom denk je dat? Geen van beide zijn van toepassing. Na het ondertekenen van de belofte hebben ze nog 4 boden gehad (1 10k lager en 3 een stuk hoger dan het onze). Ondertussen heb ik het ook laten schatten door een beëdigde schatter.

Dus denk er gerust van wat je zelf wil, ik ben in elk geval blij en ook vrij zeker dat we goed hebben kunnen kopen 🤷‍♂️.
Ik denk dat omdat het sinds Corona quasi onmogelijk is geworden om nog een deal te doen voor een gegeerd huis in een gegeerde wijk. Je hoort niet anders dan overbieden, gesloten omslag, weg aan vraagprijs, onmiddellijk beslissen etc.
Dus als ik dan lees: 45k onder vraagprijs en onmiddellijk aanvaard, wil dat zeggen dat die verkopers op dat moment toch nog geen hoger bod hadden ontvangen dan dat van jullie. Dus tenzij jullie er abnormaal snel bij waren, zegt mijn logisch verstand: het was ofwel te duur geprijsd, ofwel was het toch niet zo gegeerd (om welke reden dan ook) dat iemand onmiddellijk de vraagprijs bood, of een bod ergens tussen de vraagprijs en dat van jullie.

Ik denk dat omdat het sinds Corona quasi onmogelijk is geworden om nog een deal te doen voor een gegeerd huis in een gegeerde wijk. Je hoort niet anders dan overbieden, gesloten omslag, weg aan vraagprijs, onmiddellijk beslissen etc.
Dus als ik dan lees: 45k onder vraagprijs en onmiddellijk aanvaard, wil dat zeggen dat die verkopers op dat moment toch nog geen hoger bod hadden ontvangen dan dat van jullie. Dus tenzij jullie er abnormaal snel bij waren, zegt mijn logisch verstand: het was ofwel te duur geprijsd, ofwel was het toch niet zo gegeerd (om welke reden dan ook) dat iemand onmiddellijk de vraagprijs bood, of een bod ergens tussen de vraagprijs en dat van jullie.
Uiteraard waren we er snel bij, we waren de 2e bezoekers. Ik beweer toch nergens het tegendeel?
Maar als een schatting van een officiële schatter + 3 boden dik boven de prijs waaraan ik heb gekocht u niet kunnen overtuigen, dan zal het een nutteloze discussie zijn want ge blijft duidelijk halsstarrig vasthouden aan uw idee (het kan niet)?

Uiteraard waren we er snel bij, we waren de 2e bezoekers. Ik beweer toch nergens het tegendeel?
Maar als een schatting van een officiële schatter + 3 boden dik boven de prijs waaraan ik heb gekocht u niet kunnen overtuigen, dan zal het een nutteloze discussie zijn want ge blijft duidelijk halsstarrig vasthouden aan uw idee (het kan niet)?
Dan ben jij de uitzondering die de regel bevestgt:)en heb je gewoon heel veel geluk gehad, ook met de verkopers die er niet meer hebben proberen uithalen! Ik vermoed ook particuliere verkoop, geen superrecent huis, hogere prijsklasse dan 500k en niet in een grote stad ?
Voor alle duidelijkheid: ik gun het je van harte hoor, maar soms lees je hier van die ogeloofwaardige verhalen die karrement ingaan tegen een algemene tendens en toevallig altijd zeer positief uitdraaien voor de poster, nooit negatief (genre: ik heb veel te veel betaald voor mijn huis volgens de schatter of het tweede hoogste bod was 50k onder dat van mij). En dus ben ik wat kritischer.

Laatst bewerkt:
Dan ben jij de uitzondering die de regel bevestgt:)en heb je gewoon heel veel geluk gehad
Maar ik snap niet goed waarom jij er zo op moet hameren dat het "geluk" is? Precies of het mag niet een verdienste van iemand zijn?
Uiteraard zit daar een portie geluk tussen. Maar een deeltje van dat geluk dwing je ook zelf af. Zoals al stond in de post die je quote van mij: Wij hebben 1,5 jaar aan een stuk, elke dag, 1u a 2u aan huizen gespendeerd ...

... dat is heel wat time & effort hé. En omdat we er zoveel mee bezig waren, konden we best goed de marktwaarde inschatten, en bijgevolg snel reageren wanneer nodig. Daar bovenop neem ik steeds iemand mee uit de sector (al dan niet betalend), en kan ik goed mensen inschatten en onderhandelen (it's my job). Het is die combinatie + wat geluk die ons tot een goede koop hebben gebracht.

En dan vind ik het redelijk storend dat iemand dat komt wegzetten als "Dan ben jij de uitzondering die de regel bevestgt:)en heb je gewoon heel veel geluk gehad".
Daar ga ik dus wel tegenin. Ik steek hier dus WEL wat pluimen in de hoed van mijn vrouw en mezelf. En het bewijs daarvan zie ik in de verkoop van ons vorig huis + de schattingen van beide huizen na aankoop.

Op de rest van uw vragen / opmerkingen heb ik een PM gestuurd, vermit ik niet zomaar publiek met die info wil gooien.

Ook wij hebben "geluk" gehad als ge zoiets geluk noemt. Maar basically hebben we het gewoon slim aangepakt en op de juiste momenten de juiste aanpak gebruikt naar de verkoper in zijn specifieke situatie toe. Er is altijd een deel geluk, maar er is meer dan dikwijls ook een groot deel "personal effort".

Maar ik snap niet goed waarom jij er zo op moet hameren dat het "geluk" is? Precies of het mag niet een verdienste van iemand zijn?
Uiteraard zit daar een portie geluk tussen. Maar een deeltje van dat geluk dwing je ook zelf af. Zoals al stond in de post die je quote van mij: Wij hebben 1,5 jaar aan een stuk, elke dag, 1u a 2u aan huizen gespendeerd ...

... dat is heel wat time & effort hé. En omdat we er zoveel mee bezig waren, konden we best goed de marktwaarde inschatten, en bijgevolg snel reageren wanneer nodig. Daar bovenop neem ik steeds iemand mee uit de sector (al dan niet betalend), en kan ik goed mensen inschatten en onderhandelen (it's my job). Het is die combinatie + wat geluk die ons tot een goede koop hebben gebracht.

En dan vind ik het redelijk storend dat iemand dat komt wegzetten als "Dan ben jij de uitzondering die de regel bevestgt:)en heb je gewoon heel veel geluk gehad".
Daar ga ik dus wel tegenin. Ik steek hier dus WEL wat pluimen in de hoed van mijn vrouw en mezelf. En het bewijs daarvan zie ik in de verkoop van ons vorig huis + de schattingen van beide huizen na aankoop.

Op de rest van uw vragen / opmerkingen heb ik een PM gestuurd, vermit ik niet zomaar publiek met die info wil gooien.

Het mag zeker iemands verdienste zijn, maar die verdienste moet in dit geval zeker niet overschat worden.
Jouw verdienste is: de markt kennen, je budget kennen (zodat je geen bod onder opschortende voorwaarden moet doen) snel beslissen om een bezoek in te plannen, snel beslissen om een bod te doen en de "wits" hebben om dat bod onder de vraagprijs te doen.
Dat vind ik toch wat te weinig om te spreken van een echte verdienste of van " geluk afdwingen". Dat noem ik de basiselementen van actief op huizenjacht gaan (in een seller's market).

Al de rest is m.i. gewoon geluk (onderstaande is gebaseerd op je 2e aankoop):

1. Geluk dat de verkoper duidelijk geen idee had van de marktwaarde van zijn woning, anders zou de vraagprijs op zijn minst gelijk zijn aan de marktwaarde
  2. Geluk dat de verkoper -nog los van de marktwaarde- quasi onmiddellijk genoegen nam met een bod dat onder de vraagprijs ligt (geld nodig?)
  3. Geluk dat de mensen die voor jou waren langsgeweest een lager bod deden dan jou
  4. Geluk dat de verkoper niet werd bijgestaan door een goede makelaar die wél de marktwaarde van de woning zou gekend hebben, waardoor de vraagprijs een stuk hoger zou gelegen hebben
  5. Geluk dat de verkoper niet het systeem van biedingen onder gesloten omslag/een vanafprijs hanteerde
  6. Geluk dat de verkoper niet via Biddit verkocht
  7. Geluk dat je een eerlijke (domme?) verkoper had die er niet alles aan deed om onder de aanvaarding van jouw bod uit te komen en in te gaan op die hogere biedingen
  8. Geluk dat je -zoals je zelf aangeeft in PM- in een regio zocht die toch iets minder gegeerd is in vergelijking met andere regio's (Gent, zuidrand van Antwerpen, Leuven etc).
  9. Geluk dat je het budget hebt om in een hogere prijsklasse te shoppen (en toegegeven, daar gaat het ook snel - heb het aan de lijve ondervonden- maar sowieso toch wat minder vissen in de vijver)

Ik zie dus toch veel meer gelukselementen dan "afdwingelementen", maar als jij daarvoor pluimen op jullie hoeden wilt steken, be my guest hoor:p
Zoals reeds gezegd: ik gun het je van harte en op basis van de cijfers die je me meegaf heb je inderdaad twee zeer goede deals gedaan:) Belangrijkste is dat je niet het gevoel hebt te veel te hebben betaald en uiteraard dat je er graag woont;).

Ik had helaas iets minder geluk (pun intended) dan jullie, maar ik vind - niettegenstaande we meer hebben betaald dan de vraagprijs- dat we toch een goede deal hebben gedaan.

Laatst bewerkt:
Bon, ik ga nog een laatste keer reageren, omdat ik denk dat de discussie niet echt nuttig is voor de rest. Het lijkt me ook dat we gewoon 2 tegengestelde meningen hebben (grootte van het aandeel geluk), en geen van ons 2 zal tegemoet komen, so be it 🤷‍♂️.

Maar over uw bovenstaande post vind ik 2 dingen:
  1. Jij minimaliseert heel erg de tijd en moeite die erin kruipt
    1. Uw quote: "Jouw verdienste is: de markt kennen, je budget kennen (zodat je geen bod onder opschortende voorwaarden moet doen) snel beslissen om een bezoek in te plannen, snel beslissen om een bod te doen en de "wits" hebben om dat bod onder de vraagprijs te doen.
      Dat vind ik toch wat te weinig om te spreken van een echte verdienste of van " geluk afdwingen". Dat noem ik de basiselementen van actief op huizenjacht gaan (in een seller's market)."
    2. Ik vind dat ook de basiselementen ... en toch is er een grote groep mensen die dat niet doen / niet zo zien.
    3. Ik hoor vooral (merk op: ik zeg niet "alleen maar") mensen klagen en zagen over "de markt", die zelf eigenlijk geen moeite doen, 2 keer / week op immoweb checken, 2 huizen hebben bezocht op 3 maanden tijd, en dan maar beslissen dat het "onmogelijk is om nog een huis te kopen".
    4. Je mist imo nog "effectief constant en snel genoeg zoeken om te kunnen reageren". Dat + uw "de markt kennen" vraagt wel heel wat tijd en moeite.
      Blijkbaar vind jij dat niet opwegen tegen uw 2e deel, ik noem dat letterlijk (deels) "uw geluk afdwingen", we zullen schillen van mening en/of semantiek, so be it 🤷‍♂️.

2. Jij blaast daarentegen de geluksfactor erg op. Basically zijn uw punten 1-7 hetzelfde (aka de juiste verkoper vinden), maar door ze uiteen te trekken in 7 lijkt het alsof je een lange lijst hebt. Als counter voor 1-7 kan ik evengoed 7 keer zeggen "genoeg tijd en moeite erin steken en genoeg huizen bezoeken vergroot de kans om die verkoper te vinden".
    (en ter info, punt 4 is niet relevant, het werd wel via een immo verkocht, overigs dezelfde die ik gebruikt heb voor de verkoop van mijn huis)
    Over uw punten 8 & 9 => Agree

Ik zie dus toch veel meer gelukselementen dan "afdwingelementen",
Ik zie dat dus redelijk in balans.

maar als jij daarvoor pluimen op jullie hoeden wilt steken, be my guest hoor:p
Het gaat mij niet dat jullie hier pluimen in mijn hoed moeten steken, maar deze 2 delen geven aan waarom het mij zo stoort:
... dat is heel wat time & effort hé.

Niet heel deze discussie gevolgd wegens wie heeft daar in godsnaam tijd voor, maar begrijp ik goed @Lint dat je zogezegd tientallen verkopers hebt laten zitten met hun marktconform geprijsd huis met alle wensen en vereisten, omdat je op zoek was naar net die ene die zijn huis te goedkoop van de hand wilde doen?

Ik ben momenteel opnieuw in de fase van twee keer per week immoweb open doen, hooguit één "nieuwe" woning zien die mij aanstaat en die ik misschien kan betalen, om dan te horen dat het eigenlijk al twee weken verkocht is en dat er vijfendertig geïnteresseerden waren.

Ik heb daarnaast vooral mijn oog laten vallen op de woning van mijn hoogbejaarde, kinderloze buurvrouw. Als ik die zou kunnen scoren, ga ik dat gewoon geluk noemen hoor, zelfs al zet ik graag de pluim op mijn hoed dat ik elke dag eens door mijn raam kijk om te zien of ze nog leeft. Maar op de koffie gaan en haar gezaag over de goede oude tijd aanhoren om op een goed blaadje te staan is dan weer veel te veel gevraagd, moet ik gezegd.

Niet heel deze discussie gevolgd wegens wie heeft daar in godsnaam tijd voor, maar begrijp ik goed @Lint dat je zogezegd tientallen verkopers hebt laten zitten met hun marktconform geprijsd huis met alle wensen en vereisten, omdat je op zoek was naar net die ene die zijn huis te goedkoop van de hand wilde doen?
Nee

Bon, ik ga nog een laatste keer reageren, omdat ik denk dat de discussie niet echt nuttig is voor de rest. Het lijkt me ook dat we gewoon 2 tegengestelde meningen hebben (grootte van het aandeel geluk), en geen van ons 2 zal tegemoet komen, so be it 🤷‍♂️.

Maar over uw bovenstaande post vind ik 2 dingen:
  1. Jij minimaliseert heel erg de tijd en moeite die erin kruipt
    1. Uw quote: "Jouw verdienste is: de markt kennen, je budget kennen (zodat je geen bod onder opschortende voorwaarden moet doen) snel beslissen om een bezoek in te plannen, snel beslissen om een bod te doen en de "wits" hebben om dat bod onder de vraagprijs te doen.
      Dat vind ik toch wat te weinig om te spreken van een echte verdienste of van " geluk afdwingen". Dat noem ik de basiselementen van actief op huizenjacht gaan (in een seller's market)."
    2. Ik vind dat ook de basiselementen ... en toch is er een grote groep mensen die dat niet doen / niet zo zien.
    3. Ik hoor vooral (merk op: ik zeg niet "alleen maar") mensen klagen en zagen over "de markt", die zelf eigenlijk geen moeite doen, 2 keer / week op immoweb checken, 2 huizen hebben bezocht op 3 maanden tijd, en dan maar beslissen dat het "onmogelijk is om nog een huis te kopen".
    4. Je mist imo nog "effectief constant en snel genoeg zoeken om te kunnen reageren". Dat + uw "de markt kennen" vraagt wel heel wat tijd en moeite.
      Blijkbaar vind jij dat niet opwegen tegen uw 2e deel, ik noem dat letterlijk (deels) "uw geluk afdwingen", we zullen schillen van mening en/of semantiek, so be it 🤷‍♂️.
  2. Jij blaast daarentegen de geluksfactor erg op. Basically zijn uw punten 1-7 hetzelfde (aka de juiste verkoper vinden), maar door ze uiteen te trekken in 7 lijkt het alsof je een lange lijst hebt. Als counter voor 1-7 kan ik evengoed 7 keer zeggen "genoeg tijd en moeite erin steken en genoeg huizen bezoeken vergroot de kans om die verkoper te vinden".
    (en ter info, punt 4 is niet relevant, het werd wel via een immo verkocht, overigs dezelfde die ik gebruikt heb voor de verkoop van mijn huis)
    Over uw punten 8 & 9 => Agree

Ik zie dat dus redelijk in balans.

Het gaat mij niet dat jullie hier pluimen in mijn hoed moeten steken, maar deze 2 delen geven aan waarom het mij zo stoort:

Let's agree to disagree inderdaad, want we gaan het niet eens geraken:p
Punt 4 had ik dan moeten vervangen door "geluk dat de verkoper werd bijgestaan door een slechte makelaar die de marktwaarde van de woning niet correct had ingeschat en/of enkel dacht aan snel opstrijken van commissie"

Dus je hebt weliswaar meerdere malen geboden op huizen die wél correct geprijsd waren door eigenaars die wél het onderste uit de kan wilden halen, maar zonder succes. Dat klinkt alsof je pech hebt gehad. Als je dan die ene keer dat het wel prijs is net die ene voor je hebt die geen flauw benul heeft van wat hij moet vragen, zou ik dat toch ook eerder geluk (en doorzettingsvermogen, zéér belangrijk!) noemen. :unsure:

Maar goed, dat is overigens ook geen schande hé. De meeste eigenaars hier hebben veel meer geluk gehad dan dat doordat ze toevallig graag op computers tokkelen en dat toevallig een vaardigheid is waarmee je in België grof geld kan verdienen met allerlei fiscaal gunstige voordelen erbovenop.

De echte pechvogels zijn de alleenstaanden met interesses of talenten die een stuk minder gewaardeerd worden.
Ik zou er mijzelf bijrekenen als ik niet op andere vlakken bij 'de sjansaars' had gezeten.

Ik sluit me hier wel bij aan bij je mening @Lint er is sowieso een kleine portie geluk, maar dat geluk vergroot je door een meer tijd in te stoppen. Ik heb zelf "maar" 9 maanden gezocht. Maar tevens 4-5x per dag in een blok van 20-30minuten. Wij hebben het geluk gehad een huis opnieuw tegen te komen dat we ook in het begin van onze zoektocht hadden gezien, maar dat een serieus stuk boven het bedrag zat dat we wilden spenderen, binnen het half uur dat het opnieuw online was gezet. Dat is geluk dat we zelf in de hand hebben gewerkt door onze intensieve manier van zoeken.

Ja, natuurlijk werk je dat geluk zelf in de hand, maar ergens veel tijd aan (kunnen) besteden is niet per se noch in se een verdienste.

Kunnen, nee, willen en volharden, ja.

Edit: kleine toelichting: dit is elke dag, op vrije dagen en weekends inclusief, dezelfde blokken van zoeken aanhouden. Natuurlijk merk je dat alles via bepaalde Immo kantoren op bepaalde momenten online komt en privé aanbiedingen vaak in de avond of op zaterdag online worden gezet dus kan je je zoekblokken daar aan bijsturen.

Terug
Bovenaan