Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Neen, dat gebeurt echt niet. SpaarBanken mogen al 20 30 y niet meer voor eigen rekening beleggen. Als je dat doet als bank is het 1 richting ticketje naar licentie kwijt en bak.
Dit dus, precies of zo een bank smijt al het geld op één hoop die ze dan on risky bets zetten. De verschillende afdelingen (asset management, kredieten, investment banking, retail banking, corporate banking,...) hebben allemaal aparte balansen die daar zelf verantwoordelijk voor zijn. Leningen die worden gegeven aan retail klanten worden 1 op 1 gecoverd door een bond met dezelfde looptijd (al dan niet combinatie van verschillende bonds) waar het verschil (delta) tussen de bond en de lening het verdienmodel is. Dit is natuurlijk een sterke vereenvoudiging maar de sterke regelgeving maakt enige fundamentele afwijking hierop onmogelijk.

Hoe vaak dat ik mensen hoor zeggen "Analyst van bank X is positief op aandeel Z, ze zullen op hetzelfde moment wel verkopen" :crazy:. 1) Sell side en buy side zijn verschillende afdelingen met zeer sterke Chinese walls (en dus hun eigen balans hebben) 2) Als je dit toch zou doen is een ticketje naar ontslag/gevangenis en voor de bank onderzoek van de SEC/FSMA, wat dus ook effectief gebeurd.

Een basiscursus (corporate) finance zou toch verplichte kost moeten zijn in het middelbaar...

Laatst bewerkt:
Zijn gisteren weer eens een pand gaan bekijken. Ook eens voorzichtig beginnen rekenen naar de mogelijkheden.

*Hoe zit dat eigenlijk met een pandwissel als je elk een eigendom hebt? Je moet waarschijnlijk elk je pand verkopen om verlaagde registratierechten te hebben op het volledige bedrag?
* Hoe regel je dat als je pand nog niet verkocht is en de nieuwe woning moet nog grondig gerenoveerd worden?
* Woonbonus valt weg vermoed ik, wegens nieuwe lening? Of kan je de oude lening laten doorlopen?
De notaris neemt op dat je van plan bent uw woning te verkopen. Uw woning moet binnen de 2 jaar na de aankoopakte van de nieuwe woning verkocht zijn (= verkoopakte verleden). Dat geeft u tijd voor de verbouwing.

Als je uw woonbonus wilt behouden doen ze voor dat stuk hypothecair krediet een pandwissel. Is veel voordeliger want dan betaal je op dat stuk geen hypothecaire inschrijving meer. Echter kan je om dat stuk geen uitstel van betaling nemen (bij overbruggingskrediet kan uitstel handig zijn), dat stuk moet je onmiddellijk bij de akte opnemen en hierop loopt de afbetaling meteen op verder.

Zijn gisteren weer eens een pand gaan bekijken. Ook eens voorzichtig beginnen rekenen naar de mogelijkheden.

*Hoe zit dat eigenlijk met een pandwissel als je elk een eigendom hebt? Je moet waarschijnlijk elk je pand verkopen om verlaagde registratierechten te hebben op het volledige bedrag?
* Hoe regel je dat als je pand nog niet verkocht is en de nieuwe woning moet nog grondig gerenoveerd worden?
* Woonbonus valt weg vermoed ik, wegens nieuwe lening? Of kan je de oude lening laten doorlopen?
Klopt. Omgekeerd zou het wel moeten kunnen. Eerst samen iets aankopen en vervolgens elks apart iets extra aankopen, telkens aan 3%.

We hebben lang gewacht, we hadden ons "droompand" op internet gezien, en dan uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en afspraak gemaakt om te gaan bekijken. We hebben een woning sinds 3 jaar, maar wisten altijd al dat dat maar een tijdelijke stop zou zijn. Dus deze zou moeten verkocht worden, eerst eens naar immo bellen deze week dat ze eens komen kijken om al een eerste inschatting te maken. Bij de bank ben ik al geweest, ik weet hoeveel ik mag/kan lenen. Ik heb er lang over nagedacht, want de woning ligt in Wallonië, en dat maakt het er in België natuurlijk niet makkelijker op. Veel voordelen die we hier in Vlaanderen hebben, zijn er daar niet. bv. al, de registratierechten in Vlaanderen 3% nu, maar in Wallonië nog altijd 12.5%! Hopen dat we abattement kunnen krijgen. Dat scheelt toch weer een beetje. Feit is wel, vanaf je daar bent, is er direct een soort innerlijke rust.. Altijd al geweten dat ik niet in Vlaanderen zou blijven. Woonbonus valt dan ook wel weg, dan moeten we nog hopen dat we kans kunnen maken op de wooncheque.. Veel dingen te checken, te doen, te regelen dus.
Plus: zullen we bij de notaris ook moeten langsgaan om de akte voor vennootschap opnieuw neer te leggen, want verhuis van maatschappelijke zetel naar ander gewest.. dus weer 1200 euro betalen!
Momenteel werk ik nog in Brussel, dat zou dan enkele reis 1u30 zijn, maar zit al goed in mijn onderbewustzijn.. Ben ook 45j al, dus moet toch beginnen kijken om mij definitief te settelen..

Even een ergernis posten…

We hebben een huis gezien wat ons enorm aanstaat maar aangezien mijn partner en ik elks ons eigen pand hebben zullen we bij de bank geen lening krijgen. Onze opzet is om beide panden van de hand te doen maar eer die beide verkocht zijn zal ons ‘droom’huis niet meer op de markt zijn. Uiteindelijk ben je als eigenaar zwakker dan als huurder. Terwijl je nu toch (deels) eigen kapitaal aflost.

We hebben een huis gezien wat ons enorm aanstaat maar aangezien mijn partner en ik elks ons eigen pand hebben zullen we bij de bank geen lening krijgen. Onze opzet is om beide panden van de hand te doen maar eer die beide verkocht zijn zal ons ‘droom’huis niet meer op de markt zijn. Uiteindelijk ben je als eigenaar zwakker dan als huurder. Terwijl je nu toch (deels) eigen kapitaal aflost.
Voor zoiets heb je toch een overbruggingskrediet?

Ik zie ook geen probleem:
- overbruggingskrediet zoals @REpute zegt
- opschortende voorwaarde in je bod zetten mbt verkoop eigen vastgoed binnen de 6 maand aan een marktconforme prijs zoals bepaald door een schatter (zo deed ik het met mijn eerste bod, toen mijn huis nog niet verkocht was, prijs van de schatter dient om te voorkomen dat je na 6 maand moet zeggen dat de koop niet door gaat omdat je per se 600k wil voor een huis van 360k)

Is een overbruggingskrediet geen financiële strop? Of potentieel financiële strop?
Dat is op zich met elke hypothecaire lening zo hè. Maar je hebt een onderpand, zijnde de nieuwe woning. Wij hebben zo'n krediet aangegaan voor onze 2de woning aangezien we kochten voor we de 1ste verkocht hadden. Ja, het zorgt voor wat stress, maar de termijn (van geloof ik 1 jaar) was voldoende om alles rond te krijgen.

Zelfde situatie, maar huis dat we gezien hebben moet nog verbouwd worden.

Overbrugging lijkt me ook weer geld weg smijten...

En in mijn hoofd piekt het toch ergens om 2 panden weg te doen voor 1 pand. Terwijl we financieel goed zitten nu en nog over komen eind van de maand...

Overbrugging lijkt me ook weer geld weg smijten...
Wat is het alternatief? Eerst alles verkopen, dan gaan huren en kijken voor iets nieuws? In het huidige klimaat van lage rente en boomende huizenprijzen is zo'n krediet toch wel een beter alternatief denk ik. Ter info, je betaalt enkel de rente van het krediet, je moet geen kapitaal aflossen.

We hebben lang gewacht, we hadden ons "droompand" op internet gezien, en dan uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en afspraak gemaakt om te gaan bekijken. We hebben een woning sinds 3 jaar, maar wisten altijd al dat dat maar een tijdelijke stop zou zijn. Dus deze zou moeten verkocht worden, eerst eens naar immo bellen deze week dat ze eens komen kijken om al een eerste inschatting te maken. Bij de bank ben ik al geweest, ik weet hoeveel ik mag/kan lenen. Ik heb er lang over nagedacht, want de woning ligt in Wallonië, en dat maakt het er in België natuurlijk niet makkelijker op. Veel voordelen die we hier in Vlaanderen hebben, zijn er daar niet. bv. al, de registratierechten in Vlaanderen 3% nu, maar in Wallonië nog altijd 12.5%! Hopen dat we abattement kunnen krijgen. Dat scheelt toch weer een beetje. Feit is wel, vanaf je daar bent, is er direct een soort innerlijke rust.. Altijd al geweten dat ik niet in Vlaanderen zou blijven. Woonbonus valt dan ook wel weg, dan moeten we nog hopen dat we kans kunnen maken op de wooncheque.. Veel dingen te checken, te doen, te regelen dus.
Plus: zullen we bij de notaris ook moeten langsgaan om de akte voor vennootschap opnieuw neer te leggen, want verhuis van maatschappelijke zetel naar ander gewest.. dus weer 1200 euro betalen!
Momenteel werk ik nog in Brussel, dat zou dan enkele reis 1u30 zijn, maar zit al goed in mijn onderbewustzijn.. Ben ook 45j al, dus moet toch beginnen kijken om mij definitief te settelen..
Te beschouwen waard: In ene keer vennootschap verhuizen naar een flex kantoor / postadres /... in BXL of Antwerpen/Gent/Vlaamse hoofdstad:
  1. ALS ge ooit terug naar Vlaanderen of elders gaat moet ge niet alweer verhuizen
  2. Ge hebt een scheiding tussen uw thuis en privé adres
  3. In drukkere steden krijgt ge minder snel controle (zelfs al. doet ge niks mis, een controle is niet leuk)
Kost een beetje, maar ook niet enorm veel.

Wat is het alternatief? Eerst alles verkopen, dan gaan huren en kijken voor iets nieuws? In het huidige klimaat van lage rente en boomende huizenprijzen is zo'n krediet toch wel een beter alternatief denk ik. Ter info, je betaalt enkel de rente van het krediet, je moet geen kapitaal aflossen.
Nee dat is ook stom. Ik denk dat ik best eerst eens met de bank ga praten wat er mogelijk is en dan bekijk hoe we het aanpakken...

Er moet hier nog wat kleine fic fak gebeuren voor verkoop en in het verhuurde appartement van mijn vrouw ook....

Qua innerlijke rust begrijp ik perfect wat ge wilt zeggen.

Ik woon op de taalgrens en ben ook aan het zien geweest om een huis te kopen in Wallonië. Het is uiteindelijk toch Vlaanderen geworden, maar goed. Ik heb wel veel familie wonen in Wallonië.

In Wallonië is het totaal anders dan in Vlaanderen, zeker in de kleinere dorpen. Rust, ruimte en stilte is er daar.

In Vlaanderen is alles volgebouwd en is er constant lawaai en verkeer. Dag en nacht.

Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf waar ge juist woont en er zijn natuurlijk ook rustige buurten in Vlaanderen, maar over het algemeen is het in de Walen véél kalmer dan bij ons.

Nerveuze en opgejaagde mensen: ga in een klein dorpke in Wallonië wonen, uw gezondheid zal u dankbaar zijn!

Beetje kort door de bocht.
Klinkt allemaal zeer frappant als prille twintiger maar eens je naar de 30 gaat wil je ook iets van jezelf dus dan koop je, als je dan later iemand tegen komt waarmee je je settled kom je in zo’n situatie terecht.
Misschien moet men minder veeleisend zijn. En dan maar tevreden zijn met in het huis van de ene of de andere te gaan wonen ?

Misschien moet men minder veeleisend zijn. En dan maar tevreden zijn met in het huis van de ene of de andere te gaan wonen ?
Waar slaat dat nu op, singles in de 20 of 30 mogen geen eigendom van zichzelf kopen, alleen koppels mogen dat? 🤨

Of als je een gezin wil starten en elk heeft een 1/2-slaapkamerappartement, moet je maar het beste kiezen en het andere verhuren?

Waar slaat dat nu op, singles in de 20 of 30 mogen geen eigendom van zichzelf kopen, alleen koppels mogen dat? 🤨

Of als je een gezin wil starten en elk heeft een 1/2-slaapkamerappartement, moet je maar het beste kiezen en het andere verhuren?
Ik denk dat @Renegadexxripxx hier doelt op het verkopen van de ene woning. Wonen in de andere en dan uitkijken naar een nieuwe stek.

Moet allemaal natuurlijk nog haalbaar zijn voor beide partijen.

Terug
Bovenaan