Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Waarom kan je aan 1% lenen, als je zomaar 7% op de beurs kan halen. Zijn de banken vzw's geworden?

Omdat de banken op een hele hoop kapitaal slechts 0,11% interest geven. En wees maar zeker dat veel banken serieuze risico's nemen met ons geld (zie wat er in de kredietcrisis allemaal naar boven kwam, of occasioneel als er zo'n fund manager eens wat te dicht tegen de zon vliegt).
Die recentere hypothecaire leningen zijn lage opbrengst maar ook laag risico voor de bank, en maar een fractie van hun portefeuille.

Aan welke rentevoet kan je op dit ogenblik lenen?
Iemand een idee?
Hoeveel % van het bedrag dien je al ter beschikking te hebben?

Met 40k - 50k zou dat toch moeten lukken een lening krijgen?
Alé dat hoop ik toch :)
Hangt af van de prijsklasse waarin je zoekt, als je al 30k aan notariskosten moet betalen, is 10-20k gene vetten qua eigen inbreng.
Natuurlijk kan je wél een lening krijgen dan, maar voor een gunstige rentevoet moet je 20% eigen inbreng hebben, en dat is exclusief notariskosten dacht ik.

We leven relatief zuinig, hebben wel een kinderwens, 2 zelfs.

Ik stel me wel voor dat onze lonen nog serieus zullen stijgen en ik heb wel nog een niet onbelangrijke erfenis op komst, hopelijk zo laat mogelijk maar zal toch binnen dit en 10j zijn.

Eens alles in een excel gooien zal idd wat meer zicht geven. Naar jullie ervaring, had je liever wat meer of minder per maand betaald bij jullie lening ?
Was jij trouwens niet van plan om 4/5de te werken eens je kinderen had? Als jij en je partner dat gaan doen zou ik sowieso niet te hard rekenen op extra loon :)

Met 40k - 50k zou dat toch moeten lukken een lening krijgen?
Alé dat hoop ik toch :)

Een eigen woning verwerven is een soort catch 22 aan het worden. Eigen middelen worden belangrijker voor goede voorwaarden bij de bank. Wie dus veel heeft krijgt extra en wie de middelen niet heeft mag zwaarder in de buidel tasten (waardoor het verkrijgen van die middelen nog moeilijker wordt).

We leven relatief zuinig, hebben wel een kinderwens, 2 zelfs.

Ik stel me wel voor dat onze lonen nog serieus zullen stijgen en ik heb wel nog een niet onbelangrijke erfenis op komst, hopelijk zo laat mogelijk maar zal toch binnen dit en 10j zijn.

Eens alles in een excel gooien zal idd wat meer zicht geven. Naar jullie ervaring, had je liever wat meer of minder per maand betaald bij jullie lening ?
Ik zou nooit rekening houden met een erfenis die ergens onderweg is.

Indien je dat toch doet dan hoop ik dat er nu al de nodige regelingen getroffen zijn met volledige transparantie.

Aan welke rentevoet kan je op dit ogenblik lenen?
Iemand een idee?
Hoeveel % van het bedrag dien je al ter beschikking te hebben?
Wij hebben midden december getekend voor 0,96% vast (20 jaar looptijd, quotiteit 63%). Op dat moment was de OLO op 10 jaar wat aan het stijgen, hadden we een dag later de aanvraag ingediend was het 1,16%.

Omdat de banken op een hele hoop kapitaal slechts 0,11% interest geven. En wees maar zeker dat veel banken serieuze risico's nemen met ons geld (zie wat er in de kredietcrisis allemaal naar boven kwam, of occasioneel als er zo'n fund manager eens wat te dicht tegen de zon vliegt).

Ja?

Denk niet dat er zelfs in de krediet crisis met klantengeld belegd werd..
Die recentere hypothecaire leningen zijn lage opbrengst maar ook laag risico voor de bank, en maar een fractie van hun portefeuille.
Ze krijgen geld aan -0.5% van de ecb en lenen uit aan 1.5 %. 2% return met giga hefboom op equity. Money printing. Wel degelijk de hoofdmoot van de hypotheken met all refi die gedaan zijn.

Behalve dan misschien Kaupthing... Hoewel dat toen cowboyland was en ik geen idee heb van wat soort garanties er toen waren wat betreft je spaargeld en schuldeisers aan het adres van de failliete bank.

Ja?

Ze krijgen geld aan -0.5% van de ecb en lenen uit aan 1.5 %. 2% return met giga hefboom op equity. Money printing. Wel degelijk de hoofdmoot van de hypotheken met all refi die gedaan zijn.

Goh, het zal wat overdreven simplistisch gezegd zijn, maar banken beleggen toch een serieus deel van het geld dat hun klanten op één of andere rekening bij hen hebben staan. En genoeg banken de laatste jaren waar achteraf blijkt dat één of andere fondsbeheerder met serieuze bedragen heel grote risico's mocht nemen - tot het eens grondig mis loopt.

Neen, dat gebeurt echt niet. SpaarBanken mogen al 20 30 y niet meer voor eigen rekening beleggen. Als je dat doet als bank is het 1 richting ticketje naar licentie kwijt en bak.

Zijn gisteren weer eens een pand gaan bekijken. Ook eens voorzichtig beginnen rekenen naar de mogelijkheden.

*Hoe zit dat eigenlijk met een pandwissel als je elk een eigendom hebt? Je moet waarschijnlijk elk je pand verkopen om verlaagde registratierechten te hebben op het volledige bedrag?
* Hoe regel je dat als je pand nog niet verkocht is en de nieuwe woning moet nog grondig gerenoveerd worden?
* Woonbonus valt weg vermoed ik, wegens nieuwe lening? Of kan je de oude lening laten doorlopen?

Terug
Bovenaan