Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik heb in 2020 een woning gekocht als alleenstaande. Door een echtscheiding, in de loop van 2017, zat ik ergens te verkommeren in een klein en zielig huurappartement waar ik zo snel mogelijk weg wou. Mijn ex en ik hadden altijd goed geleefd en niet erg veel gespaard. Ik ben uitgekocht uit de gezinswoning en hoewel dat een aardig bedrag was kon ik daar niks nieuws mee kopen. Bovendien werkte ik pas als zelfstandige en door gebrek aan track record stonden de banken niet te springen om me een lening te geven. Ik zat zo's bij een hypotheekwinkel voor een simulatie bij een stuk of 30 kredietverstrekkers en die kleurden ei zo na allemaal rood.

Ik wou echter een eigen woning kopen dus moest zorgen voor een voldoende grote inbreng. Geld nodig dus. Snel had ik door dat door gewoon te blijven werken dat financieel doel wel erg veraf lag.

Je moet dus plannen hoe je meer geld kan verzamelen en minder kan uitgeven.

Mijn doel was voldoende kapitaal om een degelijk huis te kunnen verwerven met een hypotheeklast die niet hoger ligt als de huur van dat shitty appartement waar ik toen woonde. Daarnaast wou ik nog een spaarreserve waarmee ik dat kot kon inrichten en een appeltje voor de dorst voor mijn gemoedsrust. Ik had geen zin om bij wijze van spreke van paycheck-to-paycheck te moeten leven.

Stap 1: kosten onder controle houden en verminderen. Je verplichten om zuinig te leven. Dat ben je zelf precies ook al aan het doen. Ik heb zelf mijn kosten ook kritisch bekeken maar wou nu ook niet als een monnik gaan leven.

Stap 2: meer inkomsten genereren naast mijn gebruikelijke inkomsten. Als freelancer met een vaste opdracht wist ik perfect wat er elke maand op mijn rekening werd gestort maar had ik weinig mogelijkheden om daar veel extra opbrengsten te halen. Daarom heb ik er tijdelijk een aantal extra inkomstenstromen aan toegevoegd:

- Extra jobs, ik heb bijgeklust. Tijdens de weken dat mijn dochter niet bij mij woonde werkte ik twee à drie avonden in een frituur en op zondagochtend stond ik voor dag en dauw op om een marktkramer te gaan helpen. Daarnaast kon ik na een tijdje voor die frituur ook hun online aanwezigheid wat opsmukken. Daar haalde ik dus extra inkomsten.

- Zaken verkopen. Mijn interesse in meubilair en kunst had ik omgezet in een handeltje. Op veilingen kocht ik aan waarvan ik dacht dat het een koopje was om vervolgens via platformen als Catawiki of Facebook terug te verkopen. Als je daar eenmaal mee bezig bent genereert dat best wel wat geld. Af en toe had ik wel een misser maar over het algemeen mooie opbrengsten.

Stap 3: de hefboom. Door meer te werken en te verhandelen kwam er meer geld op de rekening maar onvoldoende om de prijsstijging van vastgoed en de inflatie te overwinnen. Daarom had ik een hefboom nodig die mijn spaargeld een extra rendement kon opleveren. Beleggen dus. Aandelen en ETF's voornamelijk, zaken die niet te complex zijn. Beetje crypto ook.

Stap 4: volharden. Een goede drie jaar heeft het geduurd om mijn doel te bereiken. 2020, kot gekocht met 70% eigen inbreng en ingericht. Extra professionele activiteiten stopgezet. Appeltje voor de dorst op een spaarrekening geparkeerd.

Stap 5: genieten. Omdat het me zoveel moeite heeft gekost kan ik enorm genieten van mijn huis. Ik beleg en handel nog verder maar minder intensief.

Door alleen maar te sparen zou het veel langer geduurd hebben.
Mooi succesverhaal, maar dat staat haaks op de belgische klassieke risico-averse spaarmentaliteit...

Mooi succesverhaal, maar dat staat haaks op de belgische klassieke risico-averse spaarmentaliteit...
Spaarzaam leven en op een hoop manier bijklussen lijkt mij anders hoe mensen dat al jaar en dag aanpakken hoor. Enige verschil is het beleggen en crypto, al vraag ik mij daar toch wel vanaf hoeveel mensen dat vandaag zouden aanraden om binnen enkele jaren een woning te kunnen kopen...

Er zal sowieso een dijk gebouwd worden, ze gaan niet alles laten onderlopen vermoed ik.
Maar hoe zal dat er uit zien? Als je een dijk bouwt, betekent dit dat de onderste appartementsverdiepingen geen deftig zicht meer zullen hebben én vooral dat er dan geen strand meer zal zijn.

Byebye toerisme naar de kust?

Maar hoe zal dat er uit zien? Als je een dijk bouwt, betekent dit dat de onderste appartementsverdiepingen geen deftig zicht meer zullen hebben én vooral dat er dan geen strand meer zal zijn.

Byebye toerisme naar de kust?
Ik hoop dat toerisme aan de kust minder belangrijk is dan de huizen van duizenden gezinnen. Maar ik heb geen idee hoeveel het water zal stijgen, waarschijnlijk zal het zo snel niet gaan dat ze direct hoge dijken moeten plaatsen.

Ik hoop dat toerisme aan de kust minder belangrijk is dan de huizen van duizenden gezinnen.
Tuurlijk. Maar het zal wel die gemeenten drastisch veranderen. En dat kan relatief plots gebeuren, want als ze zo'n muur zullen zetten, zal dat niet eerst eentje van 20cm zijn, hé ;).

Ik hoop dat toerisme aan de kust minder belangrijk is dan de huizen van duizenden gezinnen. Maar ik heb geen idee hoeveel het water zal stijgen, waarschijnlijk zal het zo snel niet gaan dat ze direct hoge dijken moeten plaatsen.
De vraag is ook wat de waarde van die huizen daar nog zullen zijn.

De vraag is ook wat de waarde van die huizen daar nog zullen zijn.
Er is gezegd dat het water tot aan Brugge zou komen. Als er een dijk zou komen, dan heb je daar als Bruggeling niks van nadeel aan want er wijzigt niks. De appartementen aan de zee, die zullen niks meer waard zijn maar wie gaat die nu missen :p

Zelf hou ik toch ook rekening met de stijgende zeespiegel. Je kan geopunt raadplegen om na te gaan hoeveel meter je boven zeeniveau woont. Tot op de cm af te lezen.

Zij gaat er van uit dat de zee niet over de dijk/duinen kan stromen. Ik ben daar nog niet zo zeker van dat dit niet kan. Uiteindelijk is het hier quasi 1 vlakte van Oostende tot Veurne tot een heel stuk voorbij de E40, dus kan dat volgens mij wel makkelijk onderlopen.
In 1953 dachten ze dat in Nederland ook ;) Op netflix staat de film over de watersnood toen, misschien kun je die eens samen bekijken. Die noemt "De Storm"

Ik lees overal berichten over de doomsday gletsjer die mogelijk al vroeger zou afbreken dan eerder gedacht, waardoor de zee tot Brugge zou komen. Ik probeer dit soms aan te kaarten bij mijn vrouw om de kust te verlaten, maar dit pakt nog niet echt. Voor mij zou het geen probleem zijn om meer landinwaarts te gaan wonen, maar zij wilt hier blijven.

Zij gaat er van uit dat de zee niet over de dijk/duinen kan stromen. Ik ben daar nog niet zo zeker van dat dit niet kan. Uiteindelijk is het hier quasi 1 vlakte van Oostende tot Veurne tot een heel stuk voorbij de E40, dus kan dat volgens mij wel makkelijk onderlopen.

Mocht men hier natuurlijk nog wat meer over gaan berichten dan zou dit een spectaculaire daling van de vastgoedprijzen aan de kust kunnen veroorzaken, wat natuurlijk nadelig is om mijn woning nog verkocht te krijgen.

Wat denken jullie?

Ik denk: de droom van Roeselare badstad komt elke dag dichterbij :love2:

Nee jk. Ik zou me niet te veel zorgen maken over doemberichten.

Mbt de stijgende huizenprijzen. 10% in 1 jaar is niet niks. Maar de huurprijzen lijken me redelijk constant gebleven, of niet? Want dan is iets huren ipv te kopen gewoon nog voordeliger dan het nu al is.

Er is gezegd dat het water tot aan Brugge zou komen. Als er een dijk zou komen, dan heb je daar als Bruggeling niks van nadeel aan want er wijzigt niks. De appartementen aan de zee, die zullen niks meer waard zijn maar wie gaat die nu missen :p
Op zich zou dat nog een voordeel zijn, weg met die lelijke flatgebouwen aan de kust & restaurants op de dijk.
Als je die kuststrook ver genoeg naar beneden volgt (al een stuk in Frankrijk) dan heb je knal dezelfde stranden, duinen en zee, maar zonder die appartementsblokken. Echt 1000x beter.

Of kunnen gebruikt worden voor mensen die in nieuwe offshore windparken werken (de hoogste verdiepen) :unsure:

Wij verhuizen begin januari naar onze nieuwe woning. Weet iemand hoe dat zit voor energie en gas werkende te krijgen? Hoef ik contact op te nemen met een energie provider of kan ik het contract van de huidige eigenaars overnemen? Ikzelf woon nu in een appartement en heb Luminux Optifix waar ik vrij weinig betaal. Volgens mijn laatste afrekening betaal ik op jaarbasis €552.41 voor elekricteit en gas.
Ik heb mijn afrekening op die mijnenergie prijsvergelijker opgeladen en daar komt Mega als beste uit voor €695.08 op jaarbasis variabel.

Komt dit doordat mijn huidig Optifix contract nog vastgelegd werd toen EG nog niet zo duur stond? Als ik nu een energie contract wil aangaan ben ik dus gejost doordat de tarieven zo hoog staan? (vandaar dat ik mij afvroeg of het mogelijk was om voorwaarden huidige eigenaars over te nemen)

Jij moet zelf contact opnemen met leverancier van je keuze en zal de tarieven van de huidige eigenaars NIET kunnen overnemen (zij kunnen die wel meenemen)

Jij moet zelf contact opnemen met leverancier van je keuze en zal de tarieven van de huidige eigenaars NIET kunnen overnemen (zij kunnen die wel meenemen)
Dus wat ik vreesde. Via Google vond ik dat het mogelijk was om je energiecontract mee te verhuizen (zoals jij bevestigde) maar niet indien je je originele woning wilt behouden, vandaar dat ik hier nog eens wou aftoetsen.

In 1953 dachten ze dat in Nederland ook ;) Op netflix staat de film over de watersnood toen, misschien kun je die eens samen bekijken. Die noemt "De Storm"
Die film draait meer over de zoektocht naar die baby die gewoon op 1 meter van de echte moeder in een mandje zit bij een andere vrouw die doet alsof het haar kind is...

Dus ze gaan hier ook Delta werken moeten maken...

Terug
Bovenaan