Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik had het eigenlijk over inflatie.
Maar een effectieve belasting op winst is er ook ja.

In wezen komt het erop neer dat mijn uitgesteld comfort/consumptie (geld) naar beneden gaat in tijd. Of het nu OV op een huis is of instandhouding van inflatie op mijn spaargeld.
ik heb véél meer leningen lopen dan spaargeld. Geef mij dus maar gerust véél inflatie :). (toch op dat vlak, teveel is ook slecht voor andere zaken).

De 785 euro/maand lening die ik in het begin betaalde is nu nog 573 euro waard in huidige euro's, samen met betere rentevoet

Mja als je inflatie snapt is dat soms een zegen.
Ik wou gewoon aangeven dat je op het bezit van geld belast wordt. (In deze tijden toch)

Als je geen geld hebt door (goede), al dan niet zelf volledig gefinancierde investeringen, is dat een andere zaak :D

Mja als je inflatie snapt is dat soms een zegen.
Ik wou gewoon aangeven dat je op het bezit van geld belast wordt. (In deze tijden toch)
op zich wordt op het bezit van geld quasi niks belast hoor, je moet al héél vermogend zijn voor dat je belast wordt in de praktijk, tenzij je het natuurlijk express zoekt (niet-gereglementeerde spaarrekeningen bvb).

op zich wordt op het bezit van geld quasi niks belast hoor, je moet al héél vermogend zijn voor dat je belast wordt in de praktijk, tenzij je het natuurlijk express zoekt (niet-gereglementeerde spaarrekeningen bvb).
Het is misschien geen traditionele belasting maar onder welke noemer zet jij inflatie dan?
Het resultaat is hetzelfde en de oorzaak is hoofdzakelijk in sturing een centrale organisatie die richt op 2% kost.

Het klopt wel dat niet enkel de overheid hiervan kan profiteren.

//Edit: ik snap dat inflatie ook bij andere goederen kan bestaan zoals huizen. Het verschil is hier dat geld het medium van betaling is.

Infla
Het is misschien geen traditionele belasting maar onder welke noemer zet jij inflatie dan?
Het resultaat is hetzelfde en de oorzaak is hoofdzakelijk in sturing een centrale organisatie die richt op 2% kost.
Het resultaat is niet hetzelfde, he, de overheid verdient op zich niks aan inflatie, wel aan belastingen.

En welke noemer? Inflatie zelf, he, da's gewoon een ander begrip.

Vergeet niet dat je vroeger een stuk meer rente dan inflatie had.

De centrale bank zet de geldpers aan omdat de overheden met tekorten zitten.
Geldhoeveelheid stijgt, marktprijzen stijgen, inflatie stijgt, rente daalt, de overheidsschuld daalt.

Of ik zie het fout maar dat lijkt mij een bijdrage aan de overheidsschuld?

Met resultaat doel ik vanuit de eigenaar van het geld. Die kan het jaar erna van €100 nog maar ~€98 consumeren. Het had ook een taks van ~€2 kunnen zijn.

Maar we zijn wat off-topic aan het gaan. Ik begrijp jouw standpunt wel dat het niet als directe belasting telt.

Laatst bewerkt:
Hoe werkt dat eigenlijk als je bij aankoop van een woning 10% voorschot moet betalen, maar geen 10% eigen inbreng voorziet? Hoe/wanneer krijg je dat geld terug?
Waarom zou je dat geld moeten terugkrijgen ?

Dat gaat gewoon af van de totale som die moet betaald worden. Heb jij geen 10% eigen inbreng, dan zit dat bij ingerekend in de lening.

Dus een deel van het voorschot kan gewoon gebruikt worden voor notaris, bank, rechten.. te betalen moest dat nodig zijn?
Mij lijkt dat niet het geval te zijn. Aangezien dit voorschot eigenlijk een schadevergoeding is voor de verkoper indien de deal niet doorgaat.

In de praktijk als alles normaal verloopt is dat gewoon een onderdeeltje van de totale kostprijs en wordt dat gewoon van het te vorderen bedrag afgetrokken.

Het zou niet logisch zijn dat als je 250k biedt met 10% voorschot dat je 250k + 25k + notarisrechten, bankkosten,.... moet betalen. Maar dan is dat gewoon 25k die je op dat moment in bewaring moet geven waarna je nog 250k - 25k + notarisrechten,bankkosten, etc dient te betalen.

Kleine tip: onderhandelen over het voorschot kan prima!
Bij mijn eerste huis 5% voorschot betaald, bij dit huis 2,5%, gewoon eerlijk gezegd dat mijn huis verkocht was (compromis als bewijs) maar dat de akte nog niet getekend was. Was eigenlijk nergens een probleem!

Kleine tip: onderhandelen over het voorschot kan prima!
Bij mijn eerste huis 5% voorschot betaald, bij dit huis 2,5%, gewoon eerlijk gezegd dat mijn huis verkocht was (compromis als bewijs) maar dat de akte nog niet getekend was. Was eigenlijk nergens een probleem!
Oppassen met minder dan 5% te betalen, dan heb je geen recht op deze verzekering (indien je het compromis via de notaris/makelaar tekent): https://alterimmo.be/nl/nieuws/alge...ensverzekering-bij-makelaars-en-notarissen/19

Terug
Bovenaan