Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
@Carrion hoe is het huisbezoek nu gelopen?
Een beetje tegengevallen.

In de oorspronkelijke advertentie stond niet aangegeven dat het om een HOB ging. Toen ik aankwam merkte ik dat het een HOB was. Geen probleem zou je denken, ware het niet dat de huizen niet naast elkaar maar achter elkaar gebouwd waren. Waardoor ik dus geen voorgevel zou hebben. Ik zou enkel een smalle oprit hebben.

Er waren ook enkele positieve dingen, de tuin was een mooi formaat. Groot genoeg voor mijn hond maar klein genoeg om makkelijk te onderhouden. Maar het huis was nogal vreemd ingedeeld. Het was eerder een duplex met tuin dan echt huis te noemen. Ook was de living vrij klein (max ruimte voor een grote 2-zit zetel).

Op zich wel jammer want da ligging was nagenoeg perfect.

Is dat dan zo één van die esthetische renovaties?

Als dat EPC klopt ja
En dat KI is toch ook om te lachen, dat mogen ze dringend eens aanpakken

Net zoals het reinigen (bv met hogedrukreiniger) van asbestleien. Ik zou daar niet op willen gepakt worden…
Denk je? Ik ken iemand die zowel de politie als de milieudienst van de gemeente had gecontacteerd om klacht in te dienen tegen een buurman die zich daaraan schuldig maakte: bij geen van beide gehoor gevonden.

Asbestbeleid in Vlaanderen is een lachertje. De half-z'n-gat afgedekte containers op de meeste recyclageparken spreken boekdelen :)

Echt een schande. Om aan de toekomstige normen te voldoen, mag je het weer volledig openbreken. Wat een verspilling van kostbare bouwmaterialen.

Als ze dan toch woningen gaan controleren op EPC (cfr normen) kunnen ze ondertussen ook eens de KI’s herzien (met terugwerkende kracht eventueel).
Wie heeft de moed ?
Je wilt dan zeggen dat huizen die nu een hoog KI hebben moeten zakken in KI?
Of dat iedereen zijn KI moet stijgen?

Je wilt dan zeggen dat huizen die nu een hoog KI hebben moeten zakken in KI?
Of dat iedereen zijn KI moet stijgen?
Stijgen uiteraard het is België.
Gaat vooral om verbouwingen waar KI niet aangepast is, bij nieuwbouw zit je zelfs in een klein huis snel boven de 1000.

Terwijl die tenminste altijd energiezuinig zijn, de wereld op zijn kop eigenlijk

Stijgen uiteraard het is België.
Gaat vooral om verbouwingen waar KI niet aangepast is, bij nieuwbouw zit je zelfs in een klein huis snel boven de 1000.

Terwijl die tenminste altijd energiezuinig zijn, de wereld op zijn kop eigenlijk
Is dat weer niet de typische “ik moet veel betalen, dus iedereen moet veel betalen”.
Dat de regels voor iedereen hetzelfde moeten zijn daar ben ik voorstander van, maar als iemand nu minder moet betalen dan kan ik hem dat ook gunnen hoor.
Dat ik bij mijn nieuwbouw de volle pot mag betalen dat wist ik op voorhand. Dat dit mag zakken, graag.

Als ik het goed heb, KI is een soort van theoretische verhuur-waarde?
Men zou ook gewoon KI kunnen afschaffen voor mensen die hun woning niet verhuren, maar daarentegen wel gewoon de huurinkomsten belasten als je effectief verhuurt.

KI voor uw eigen woning die je zelf bewoont? Raar concept.

Je betaalt onroerende voorheffing, wat een tax is op onroerend goed, en dus een vorm van vermogensbelasting.
In veel gemeenten maken trouwens de gemeentelijke opcentiemen een groot deel uit van de werkelijke onroerende voorheffing. Waar ik woon is dat bvb meer dan 70% voor de gemeente. Dit is een rechtstreekse gemeentebelasting, omdat je in die gemeente vastgoed bezit.
Hoe die berekend wordt maakt eigenlijk weinig uit. Momenteel is dat op basis van het magische KI, dat bepaald wordt door een schatter, op vrij arbitraire manier (er bestaat hier geen exacte regelgeving over).
Je kan de OV hier simuleren aan de hand van je KI: https://belastingen.fenb.be/ui/public/ov/simulatie

Het punt dat @SomeDude maakt is dat de berekening langs geen kanten eerlijk is over vergelijkbare woningen.
Dit is volgens mij grotendeels omdat er:
  1. geen handhaving is op de regelgeving (verplicht laten herzien na elke significante verbouwing)
  2. geen herbalancering is na bvb grote infrastructuurwerken (oeps er ligt nu een industriegebied in je achtertuin e.d.)
  3. geen vaste manier om het KI te berekenen en je dus afhangt van je schatter en hoeveel zin je hebt om beroep aan te tekenen en dit te staven.
  4. de gemeentelijke opcentiemen sterk verschillen van gemeente tot gemeente. Hier kan je over discussiëren natuurlijk; sommige gemeentes zijn door hun geografie gewoon duurder om te onderhouden en exploiteren. Maar de verschillen die je ziet zijn daar allesbehalve op gebaseerd (data ding uit een artikel van De Morgen: https://www.datawrapper.de/_/qWSeK/).
In NL bvb wordt het KI van iedere woning regelmatig herzien. Zij staan dan ook een pak verder met heel het vermogensbelasting concept en passen doorgaans al hun regeltjes veel consistenter toe. Daarom dat ze misschien ook ieder jaar geld over hebben ipv putten in hun begroting moeten opvullen.

Is dat weer niet de typische “ik moet veel betalen, dus iedereen moet veel betalen”.
Dat de regels voor iedereen hetzelfde moeten zijn daar ben ik voorstander van, maar als iemand nu minder moet betalen dan kan ik hem dat ook gunnen hoor.
Dat ik bij mijn nieuwbouw de volle pot mag betalen dat wist ik op voorhand. Dat dit mag zakken, graag.
Maar dat iemand die 100m verder (in zelfde gemeente) een groter huis met grotere tuin bezit en minder KI heeft is toch ridicuul?

Ik denk dat somedude niet inzit dat hij meer moet betalen als iemand anders aan zijn KI.

Maar wel dat er bij andere de berekening niet correct is, waardoor ze minder moeten betalen.

Zeker in tijden dat er besparingen moeten komen of extra belastingen. Kan ik mij wel inbeelden dat het bij mensen dan pikt.

Maar dat iemand die 100m verder (in zelfde gemeente) een groter huis met grotere tuin bezit en minder KI heeft is toch ridicuul?
Die berekening is volledig van de pot gerukt. Op wat is die gebaseerd? Niemand weet het.

Maar dat iemand daar voordeel uit kan halen dit doet, dat snap ik.
Men moet beginnen met een duidelijke berekening die helder is, en huizen correct gaan belasten. Pleiten dat omdat uw KI hoger is dan iemand anders in uw buurt met een gelijkaardig huis is niet correct.

Die berekening is volledig van de pot gerukt. Op wat is die gebaseerd? Niemand weet het.

Men moet beginnen met een duidelijke berekening die helder is, en huizen correct gaan belasten. Pleiten dat omdat uw KI hoger is dan iemand anders in uw buurt met een gelijkaardig huis is niet correct.
Jawel want dat van mij is recent en dus correct :p

Men moet huizen helemaal niet belasten. Het bezit van een huis als basis voor belasting is ronduit belachelijk. Haal je inkomsten uit dat huis dan is het iets anders.

De put moet gevuld worden....

Onroerend voorheffing zijn gigantische financiering voor gemeentes via de opcentiemen en honderden miljoenen voor vlaamse/federale fiscus.

Die afschaffen = ergens anders pakken. Dokken zul je.

By the way, als Deborah haar epc 500 huis deftig verbouwt tot een epc 200 huis, zal ze snel haar energetische besparing kwijt zijn aan meer OV.
(Als ze de verbouwing deftig aangeeft uiteraard).

Terug
Bovenaan